Geld & Recht alle pijlers

Ben ik nou een zeur of is zij gierig?

22-07-2019 19:01 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik jullie mening willen horen over of ik nou zeur of dat vriendin K. erg gierig is.

Situatieschets
Ik, fulltime werkende alleenstaande vrouw, zonder kinderen.

Vriendin K. Alleenstaande parttime werkende moeder met 1 kind.

Vriendin is zolang als ik ken al zuinig/gierig met geld. Sinds zij gescheiden is en dus alleenstaande moeder is (krijgt overigens wel kinder- en partneralimentatie)
is ze naar mijn idee niet alleen zuinig/gierig maar ook heel sneaky met geld geworden. Zit overal waar het kan te verkondigen dat ze alleenstaande moeder is en de eindjes aan elkaar moet knopen.
Als er ergens iets te winnen of te krijgen valt zet zij haar standaard “verhaaltje” in over dat ze alleenstaande moeder is en amper rond kan komen en bijvoorbeeld het goedkoopste van het goedkoopste moet kopen in de supermarkt.

Ik zou het heel erg vinden als dat ook daadwerkelijk de situatie zou zijn en zou haar zelfs financieel willen helpen mocht dat het geval zijn. Ik zie echter dat zij wel degelijk genoeg geld heeft maar dit aan andere dingen besteed.

Wat mij verbaasd is dat ze wel ieder weekend dat kind bij zijn vader is naar een luxe hotel gaat met sauna en jacuzzi (2 keer per maand)iedere maand naar de kapper gaat om haar haar te kleuren, een mooie auto heeft, geregeld nieuwe kleren en een heel huis vol dieren.

Dit moet zij natuurlijk helemaal zelf weten. Het is niet mijn zaak hoe zij haar geld besteed.

Wat mij wel mateloos irriteert is dat ze het laatste jaar nooit maar dan ook nooit meer meebetaald als we afspreken.

Ze gaat er automatisch vanuit dat ik de rekening wel betaal. Misschien omdat ze denkt dat ik fulltime werk en geen kinderen heb en zij een alleenstaande moeder.

Telkens als we afspreken neem ik mij voor om de rekening te splitten maar telkens vlak voor we moeten betalen steekt zij een zielig verhaal op over dat ze amper rond kan komen. Ze het zo zwaar heeft etc.
Waardoor ik bijna een slecht persoon zou lijken om voor te stellen om de rekening te splitten.
Daarnaast is het ook zo dat ze nooit eens dankjewel zegt voor het feit dat ik altijd betaal.

Ik ben ondertussen zo op haar afgeknapt hierdoor dat ik niet zeker meer weet of ik nog vriendinnen wil zijn.

Uiteraard spelen er nog meer dingen mee die niets met geld te maken hebben waarbij ik mij af en toe irriteer. Maar daar kan ik mij nog overheen zetten. Het gebeuren met het geld is echter iets waar ik mij niet zo snel overheen kan zetten.

Ik ben zelf heel makkelijk met geld. Koop graag cadeautjes voor anderen en ben totaal niet gierig.
Ben ik nou zo’n zeur dat ik hier niet meer mee om kan gaan of is haar gedrag hierin fout?

Graag jullie mening!
Alle reacties Link kopieren
Parallella schreef:
23-07-2019 08:57
Als jullie vriendinnen zijn, waarom heb je niet eerder besproken dat je liever rekeningen split. En omdat je dat nog niet gedaan hebt; doe dat nu dan. Ik vind het zo vreemd dat je het jaren accepteert zonder iets te zeggen en dan nu ineens de reden van einde vriendschap. Vind ik ook niet fair. Zolang jij niets zegt, zal zij ervan uitgaan dat je het prima vindt. Je weet ook al heel lang dat ze van het profiterende soort is. Dat is niet oke, maar jij laat het ook gebeuren. Zeg anders na het betalen dat je wel even een tikkie stuurt als je direct geld vragen lastig vindt.
Persoonlijk vind ik splitten trouwens heel normaal en dat geldt denk ik voor de meeste mensen. Als ik wil trakteren, doe ik dat zelf wel spontaan.
Het is niet dat ze al jaren niet betaald. Ze is altijd al zuinig geweest zolang als dat ik haar ken. Maar we betaalden toen wel altijd nog 50/50. Sinds ze gescheiden is (nu sinds een jaar) is ze zo’n profiteur geworden. Ik zie haar ongeveer om de twee maanden dus ik denk dat het nu zo’n zes keer gebeurd is.

Alsnog teveel natuurlijk en ik gaf ook al aan dat ik mezelf ook wel zwak vindt hierin, ik laat het zelf gebeuren. Dat weet ik.

Ik ga het ook echt aanpakken nu en voor mezelf opkomen. Jullie berichten waren even die extra bevestiging die ik nodig had denk ik
Als je toch nog es afspreekt zou ik met eenzelfde lul-verhaal afkomen bij de afrekening.

Dat je het als alleenstaande zonder toelages zo zwaar hebt en dat de ketel het net begeven heeft vorige week en dat ook de wasmachine het elk moment kan begeven en dat je moeder verjaart dus dat je nog geld over wil houden voor een cadeautje.


Uiteraard heb je gewoon geld mee om je eigen deel te betalen.
Maar test es uit of ze met geld over de brug komt en voor 1 keer de volledige rekening betaalt.
Marnamai schreef:
23-07-2019 18:20
Als je toch nog es afspreekt zou ik met eenzelfde lul-verhaal afkomen bij de afrekening.

Dat je het als alleenstaande zonder toelages zo zwaar hebt en dat de ketel het net begeven heeft vorige week en dat ook de wasmachine het elk moment kan begeven en dat je moeder verjaart dus dat je nog geld over wil houden voor een cadeautje.


Uiteraard heb je gewoon geld mee om je eigen deel te betalen.
Maar test es uit of ze met geld over de brug komt en voor 1 keer de volledige rekening betaalt.

Wedden van niet?
Alle reacties Link kopieren
He, zullen we ergens iets drinken?
Ja, gezellig, maar ik zou het wel prettig vinden als jij voortaan jouw eigen rekening betaalt.
Marnamai schreef:
23-07-2019 18:20
Als je toch nog es afspreekt zou ik met eenzelfde lul-verhaal afkomen bij de afrekening.

Dat je het als alleenstaande zonder toelages zo zwaar hebt en dat de ketel het net begeven heeft vorige week en dat ook de wasmachine het elk moment kan begeven en dat je moeder verjaart dus dat je nog geld over wil houden voor een cadeautje.


Uiteraard heb je gewoon geld mee om je eigen deel te betalen.
Maar test es uit of ze met geld over de brug komt en voor 1 keer de volledige rekening betaalt.


Ik snap serieus niet waarom je een vriendin zou willen testen op zo’n manier. Als je dingen hebt die wringen in een vriendschap, dan kun je die toch gewoon bespreken.
Nu ga jij het gedrag waaraan je je bij haar ergert, nadoen. Is het dan wel oke als jij het zelf doet? En dus bewust van haar gaat profiteren. Want dat wil je blijkbaar doen. Wat voor vriendin ben je dan? Waarom??
RikM schreef:
23-07-2019 18:41
Wedden van niet?
Proberen gaat mee. Al zou ik ook geen mirakels verwachten.

Maar misschien dat ze voor 1 keer al es haar eigen kosten zelf betaalt zonder veel zeur-werk.
Parallella schreef:
23-07-2019 18:48
Ik snap serieus niet waarom je een vriendin zou willen testen op zo’n manier. Als je dingen hebt die wringen in een vriendschap, dan kun je die toch gewoon bespreken.
Nu ga jij het gedrag waaraan je je bij haar ergert, nadoen. Is het dan wel oke als jij het zelf doet? En dus bewust van haar gaat profiteren. Want dat wil je blijkbaar doen. Wat voor vriendin ben je dan? Waarom??
Iets met koekje - eigen deeg.


Zeker als ze het dus niet 1, 2 of 3 keer heeft geflikt, maar echt al een keer of 6.
Dan weet ze dus donders goed waar ze mee bezig is.
Marnamai schreef:
23-07-2019 18:50
Iets met koekje - eigen deeg.


Zeker als ze het dus niet 1, 2 of 3 keer heeft geflikt, maar echt al een keer of 6.
Dan weet ze dus donders goed waar ze mee bezig is.


Ze kon “ het flikken” omdat TO nooit gezegd heeft dat ze het liever anders zou zien en blijft betalen zonder iets te zeggen. Die heeft het altijd akkoord gevonden. Hoezo dan koekje van eigen deeg?
En dan nog steeds; wat is een vriendschap waard als je zoiets niet kunt bespreken?
En als je het niet wilt bespreken, vertel dan tenminste eerlijk waarom je een vriendschap zou afkappen.

Dat passief-agressieve van “ ik doe het lekker terug puh” vind ik echt not-done in een vriendschap. En ben blij dat mijn vriendinnen andersom ook gewoon een gesprek aangaan als er irritaties zijn.
Alle reacties Link kopieren
Isabella123 schreef:
23-07-2019 17:28
Dat hebben we ook wel eens gedaan hoor, maar dan nog gaat ze er wel vanuit dat ik de boodschappen doe..

De massage heeft ze niet cadeau gekregen. Ze vertelde er zelf bij dat ze het via zo’n veilingsite gekocht had. Was maar 40 euro i.p.v. 80 euro zegt ze er ook nog doodleuk bij..
Goh meid, waar haalt ze lef vandaan!
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
To wat vind je van je eigen aandeel en het feit dat je nooit nee zegt terwijl dat eigenlijk al heen lang zou willen?

Ik bedoel al heeft die dame een kasteel gekocht in Frankrijk of Ferrari...jij bent nog steeds zelf verantwoordelijk voor waar jij ja of nee tegen zegt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Isabella123 schreef:
23-07-2019 17:28
Dat hebben we ook wel eens gedaan hoor, maar dan nog gaat ze er wel vanuit dat ik de boodschappen doe..

En deed je die toen ook?
Wie heeft de boodschappen toen gedaan en betaald?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-07-2019 19:19
Goh meid, waar haalt ze lef vandaan!
Ja wel als je bedenkt dat ze mij daarvoor 40 euro af laat rekenen omdat ze zegt financieel het zo zwaar te hebben, dan vind ik het best lef hebben
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-07-2019 19:26
To wat vind je van je eigen aandeel en het feit dat je nooit nee zegt terwijl dat eigenlijk al heen lang zou willen?

Ik bedoel al heeft die dame een kasteel gekocht in Frankrijk of Ferrari...jij bent nog steeds zelf verantwoordelijk voor waar jij ja of nee tegen zegt.
Als je even terugkijkt wat ik gezegd heb dan zie je dat ik ook zeker naar mijn eigen aandeel kijk en het ook niet zo slim van mezelf vind
Alle reacties Link kopieren
Isabella123 schreef:
23-07-2019 19:33
Ja wel als je bedenkt dat ze mij daarvoor 40 euro af laat rekenen omdat ze zegt financieel het zo zwaar te hebben, dan vind ik het best lef hebben
Ja, lef is het enkelvoud van leven. De één heeft te veel lef en ander te weinig. Misschien is dat wel wat je zo aanspreekt aan haar. Zij durft het wel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-07-2019 19:50
Ja, lef is het enkelvoud van leven. De één heeft te veel lef en ander te weinig. Misschien is dat wel wat je zo aanspreekt aan haar. Zij durft het wel.
Ja ik heb ergens bijna net zoveel bewondering voor als afkeer van mensen die dat lef hebben. Je denkt/hoopt ook dat ze zichzelf eens tegenkomen. Karma. Maar dat is niet zo. Ze vinden altijd weer een nieuw persoon om uit te zuigen en komen er ver mee.
.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-07-2019 19:50
Ja, lef is het enkelvoud van leven. De één heeft te veel lef en ander te weinig. Misschien is dat wel wat je zo aanspreekt aan haar. Zij durft het wel.
Misschien wel. Bedankt voor je bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
Als ik geen geld heb voor het terras, zou ik dat op voorhand aangeven en niet bij het betalen van de rekening. Dan zet je iemand voor het blok.
ieneminnie schreef:
23-07-2019 22:32
Als ik geen geld heb voor het terras, zou ik dat op voorhand aangeven en niet bij het betalen van de rekening. Dan zet je iemand voor het blok.
Ze heeft het geld dus wel.

Ze wil het alleen werkelijk elke keer sparen voor andere uitstapjes.
Alle reacties Link kopieren
Draakje2018 schreef:
23-07-2019 18:47
He, zullen we ergens iets drinken?
Ja, gezellig, maar ik zou het wel prettig vinden als jij voortaan jouw eigen rekening betaalt.
Eens.
Is ook een mooie opening om het gesprek aan te gaan over dit probleem.
Dit is toch geen vriendschap wat een profiteur zeg! En jij laat het gebeuren maar dat herken ik wel ik ben altijd gul en als ik het kan missen ach het is toch gezellig denk ik dan. Maar ben hier ook mee gestopt. Ik heb een vriendin die in de bijstand zit en wat wij doen is lekker bij haar thuis wat drinken en eten. Neem ik een fles wijn mee en zij wat nootjes. En ze bedankt mij altijd en ik haar voor de gezellige avond.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je het in ben gaan zien en wat je daar mee doet is aan jou. Goed is goed zou ik denken je heb vast nog vrienden of kennissen die niet zo zijn ga daar wat mee eten of drinken. En met haar beperken zij bij jou of jij bij haar thuis
Draakje2018 schreef:
23-07-2019 18:47
He, zullen we ergens iets drinken?
Ja, gezellig, maar ik zou het wel prettig vinden als jij voortaan jouw eigen rekening betaalt.
Veel te agressief voor tegen een vriendin.

Vind ik dan.

Ik zou haar gewoon uitnodigen voor een kopje thee op de bank en het dan eens ter sprake brengen. Of tijdens een wandeling, dat praat makkelijker.

Dat gezegd hebbende, zou ik het nooit van een vriendin pikken dat ze bij het afrekenen ineens zielig doet en mij alles laat betalen. Dan stel je iets anders voor om te gaan doen, of je hebt het er op voorhand over. Je bent toch zeker Sinterklaas niet? En dan ben ik ook nog eens iemand die té gul is. Ik zou dan zeggen: oh dan schiet ik het wel voor, en dan een tikkie sturen en zorgen dat die betaald wordt. En als die niet betaald wordt, zeker niet nog eens afspreken op die manier.
Isabella123 schreef:
23-07-2019 06:24

Ze heeft volgens mij ook echt niet door dat het asociaal is om mij alles te laten betalen. Nadat we geluncht hadden ,en ik betaald had, liepen we daarna nog even in de stad. Ze liep toen doodleuk te verkondigen dat ze die avond een luxe massage geboekt had.
Ze weet dondersgoed wat ze zegt hoor, want ze weet dat jij er toch niks van zegt.
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen vriendin, maar een profiteur. Bij echte vriendschap is het geven en nemen, jij bent die echte vriendin, maar zij een parasiet. Bah
Alle reacties Link kopieren
Volgende keer zorgen dat cash bij je hebt in verschillende coupures.
Als de rekening komt, helft van het bedrag op tafel leggen, direct opstaan om naar het toilet te gaan. Terwijl je opstaat zeg je tegen haar “regel jij dit even verder” en je loopt weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven