Geld & Recht alle pijlers

Ben ik nou een zeur of is zij gierig?

22-07-2019 19:01 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik jullie mening willen horen over of ik nou zeur of dat vriendin K. erg gierig is.

Situatieschets
Ik, fulltime werkende alleenstaande vrouw, zonder kinderen.

Vriendin K. Alleenstaande parttime werkende moeder met 1 kind.

Vriendin is zolang als ik ken al zuinig/gierig met geld. Sinds zij gescheiden is en dus alleenstaande moeder is (krijgt overigens wel kinder- en partneralimentatie)
is ze naar mijn idee niet alleen zuinig/gierig maar ook heel sneaky met geld geworden. Zit overal waar het kan te verkondigen dat ze alleenstaande moeder is en de eindjes aan elkaar moet knopen.
Als er ergens iets te winnen of te krijgen valt zet zij haar standaard “verhaaltje” in over dat ze alleenstaande moeder is en amper rond kan komen en bijvoorbeeld het goedkoopste van het goedkoopste moet kopen in de supermarkt.

Ik zou het heel erg vinden als dat ook daadwerkelijk de situatie zou zijn en zou haar zelfs financieel willen helpen mocht dat het geval zijn. Ik zie echter dat zij wel degelijk genoeg geld heeft maar dit aan andere dingen besteed.

Wat mij verbaasd is dat ze wel ieder weekend dat kind bij zijn vader is naar een luxe hotel gaat met sauna en jacuzzi (2 keer per maand)iedere maand naar de kapper gaat om haar haar te kleuren, een mooie auto heeft, geregeld nieuwe kleren en een heel huis vol dieren.

Dit moet zij natuurlijk helemaal zelf weten. Het is niet mijn zaak hoe zij haar geld besteed.

Wat mij wel mateloos irriteert is dat ze het laatste jaar nooit maar dan ook nooit meer meebetaald als we afspreken.

Ze gaat er automatisch vanuit dat ik de rekening wel betaal. Misschien omdat ze denkt dat ik fulltime werk en geen kinderen heb en zij een alleenstaande moeder.

Telkens als we afspreken neem ik mij voor om de rekening te splitten maar telkens vlak voor we moeten betalen steekt zij een zielig verhaal op over dat ze amper rond kan komen. Ze het zo zwaar heeft etc.
Waardoor ik bijna een slecht persoon zou lijken om voor te stellen om de rekening te splitten.
Daarnaast is het ook zo dat ze nooit eens dankjewel zegt voor het feit dat ik altijd betaal.

Ik ben ondertussen zo op haar afgeknapt hierdoor dat ik niet zeker meer weet of ik nog vriendinnen wil zijn.

Uiteraard spelen er nog meer dingen mee die niets met geld te maken hebben waarbij ik mij af en toe irriteer. Maar daar kan ik mij nog overheen zetten. Het gebeuren met het geld is echter iets waar ik mij niet zo snel overheen kan zetten.

Ik ben zelf heel makkelijk met geld. Koop graag cadeautjes voor anderen en ben totaal niet gierig.
Ben ik nou zo’n zeur dat ik hier niet meer mee om kan gaan of is haar gedrag hierin fout?

Graag jullie mening!
Alle reacties Link kopieren
Je bent geen zeur, je moet alleen leren om nee te leren zeggen. Bij de volgende afspraak geef je vooraf aan dat zij mag betalen. Kan ze dan opeens niet, dan is het je vriendschap ook niet waard.
Ik was al lang gestopt met afspreken.

Als ze geen geld heeft moet ze niet meegaan of moet ze van tevoren dat aangeven.
Kan je nog iets alternatief verzinnen qua afspraak.
Maar niet op 't moment dat je je portefeuille trekt met het zoveelste zielig l*l-verhaal aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Team: zij uitgekookt

Stel ze werkt parttime voor 800 in de maand, plus kinderalimentatie stel 250 plus stel partneralimentatie 200 plus huurtoeslag stel 300 plus zorgtoeslag stel 99 plus kindgebonden budget stel 350.
Is bij elkaar 1.999 netto wat ze te besteden heeft waarvan de vaste lasten en alles moet worden betaald.

Ik heb geen medelijden met alleenstaande moeders als de kinderen onder de 18 jaar zijn.....
Beter is dat ze sparen want als de kinderen 18 jaar zijn is er ‘opeens’ een probleem, de kinderalimentatie wordt op bankrekening van het kind gestort en de kindgebondenbudget stopt, in mijn voorbeeld 600 minder inkomen. Plus als het kind van 18 jaar flink wat inkomen heeft dan gaat de huurtoeslag ook nog naar beneden.

Kan je iets afspreken waarbij zij iets vooruit moet betalen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou allang gezegd hebben : hoezo geen geld, je ligt om de haverklap in een nieuwe bikini in een jacuzzi.
.
Je zeurt absoluut niet, integendeel. Ik denk dat het hoog tijd is voor einde oefening.
Alle reacties Link kopieren
Pfff..of iemand wel of geen geld heeft...samen afspreken (wat drinken / eten enz) is in principe toch gewoon samen betalen..? Ik zou hier echt niet tegen kunnen en dus ook niet meer afspreken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook zat zijn.

Mocht je wel nog willen afspreken, vraag dan vóór je met haar op stap gaat of ze wel geld heeft om de rekening te delen. Zo niet, dan ga je niet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien klust ze wel bij, in die hotels en jacuzzis. Want waar betaalt ze anders al die kleding en een nieuwe auto van?
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken als je bevriend bent dat je van te voren vermeld dat je financieel krap zit en bijvoorbeeld beter kan voorstellen om thuis te koken en gezellig in de tuin eten. Vind het een rare manier van jouw vriendin (kennis).

Zelf heb ik het ook niet breed (veeeeel minder dan de bedragen die jij noemt) en ook ik kan elke maand als ik op mijn boodschappen let lekker uit eten 🙋🏼‍♀️
Ik zou er klaar mee zijn.
Maar ik snap echt niet dat je dit nooit met haar hebt besproken.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik was al afgehaakt bij ‘standaard zielig verhaaltje’ als er iets te winnen of te halen valt terwijl ik zou weten dat ze iedere maand twee weekends in een hotel met jacuzzi zit ‘bij te komen’. De plaatsvervangende schaamte zou mij teveel zijn.

Mocht jij die relatie wel nog in stand willen houden dan zou ik voortaan duidelijk te kennen geven dat ik verwacht dat ze haar eigen deel in de kosten gaat betalen. Bij een ‘Maar ik ben zo zielig en ik had mij hier echt op verheugd’: jij bent ook een beetje zielig deze maand. Je bent er zojuist achter gekomen dat je al een hele tijd die hoteluitstapjes van haar mede mogelijk maakt en je gaat vanaf nu voor jezelf sparen. Want jij teert nog altijd op de laatste vakantie. En dat met een fulltime baan. Dus ben je echt toe aan een jacuzzi. Of hottub. Of dagje spa. Of gewoon alles.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!
Het klopt dat ik moeilijk nee kan zeggen. Ik ben juist bezig met leren mijn grenzen aan te geven. Het was eigenlijk een goede oefening geweest om te zeggen van “we gaan de rekening splitten”.

Ze heeft volgens mij ook echt niet door dat het asociaal is om mij alles te laten betalen. Nadat we geluncht hadden ,en ik betaald had, liepen we daarna nog even in de stad. Ze liep toen doodleuk te verkondigen dat ze die avond een luxe massage geboekt had.

Ik denk dan bij mezelf jeetje schaam jij je niet??? Door te zitten zeuren dat je het financieel zo slecht heb, mij alles te laten betalen maar vervolgens wel doodleuk te vertellen dat je savonds een massage hebt.

Zij denkt waarschijnlijk ook dat ik heel veel meer dan zij verdien. Terwijl ik zeker weet dat zij per maand meer binnenkrijgt dan mij met al die alimentatie en toeslagen.

Ik merk dat ik echt wel bozig hierover ben maar dat die boosheid ook naar mezelf is dat ik het steeds zover laat komen.
Alle reacties Link kopieren
En dan wordt het feit dat jij de volgende keer zegt ik zit wat krap of iets anders. Kijken hoe ze dan reageert. Nee maar serieus vind dat totaal geen vriendin. Ze profiteert van je omdat ze weet dat jij betaalt en ze weet dat je er niks van zegt. Dus ik zou voor jezelf bedenken wat jij belangrijk vind, of je nog die vriendschap wilt en kijken wat je er aan kan doen.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
23-07-2019 01:02
Misschien klust ze wel bij, in die hotels en jacuzzis. Want waar betaalt ze anders al die kleding en een nieuwe auto van?
Ghe dit dacht ik ook toen ik het verhaal las.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Als jullie vriendinnen zijn, waarom heb je niet eerder besproken dat je liever rekeningen split. En omdat je dat nog niet gedaan hebt; doe dat nu dan. Ik vind het zo vreemd dat je het jaren accepteert zonder iets te zeggen en dan nu ineens de reden van einde vriendschap. Vind ik ook niet fair. Zolang jij niets zegt, zal zij ervan uitgaan dat je het prima vindt. Je weet ook al heel lang dat ze van het profiterende soort is. Dat is niet oke, maar jij laat het ook gebeuren. Zeg anders na het betalen dat je wel even een tikkie stuurt als je direct geld vragen lastig vindt.
Persoonlijk vind ik splitten trouwens heel normaal en dat geldt denk ik voor de meeste mensen. Als ik wil trakteren, doe ik dat zelf wel spontaan.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
23-07-2019 08:57
Ghe dit dacht ik ook toen ik het verhaal las.
Ik ook.
Jij biedt aan om over je te laten lopen en wordt vervolgens boos als iemand van dat aanbod gebruik maakt. Ik zou als ik jou was toch maar eens leren nee te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Jij bent geen zeur. Als jullie samen koffie gaan drinken, lunchen o.i.d. moet zij gewoon haar deel betalen. (Tenzij je hebt afgesproken dat jij trakteert.)

Hoe ze verder haar leven leidt, naar welke hotels ze gaat, bij wie ze om geld of spullen bedelt, is verder haar zaak. Ik kan me voorstellen dat je de vriendschap heroverweegt.
Alle reacties Link kopieren
Ze maakt misbruik van je en jij laat dat toe! Ik had er al lang iets van gezegd of gewoon niet meer buiten de deur afgesproken.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
23-07-2019 09:16
Jij biedt aan om over je te laten lopen en wordt vervolgens boos als iemand van dat aanbod gebruik maakt. Ik zou als ik jou was toch maar eens leren nee te zeggen.
TO, het is niet netjes van je vriendin om het zo te spelen. Dat zoiets je een keer overkomt of heel af en toe, oké. Maar als ze dat elke keer doet, dan laat je het toch echt zelf toe.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Je stelt je zeker niet aan. Zij moet haar prioriteiten eens op een rijtje zetten. De vriendschap met jou is dat voor haar duidelijk niet. Daar zou ik mijn conclusies uit trekken als ik jou was.

Heb zelf ook zo’n vriendin, hoewel net een tandje minder erg. Wij betalen wel elk ons deel van de rekening, maar zij gaat die altijd tot op de cent uitspitten. ‘Jij hebt een cola meer gedronken dan ik’ dat werk. En dan wel vertellen naar welk concert van haar favoriete band ze binnenkort gaat in een andere stad, dus plus hotelovernachting. En als ik nou dure wijn bestelde of 3 toetjes at, dan zou ik het snappen. Maar dat gemiep elke keer over 2 of 3 euro...

Moraal van dit verhaal: volgens mij heeft het met prioriteiten te maken. En iets leuks doen met een vriendin is dat voor haar blijkbaar niet.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Zo eentje ken ik er ook. Klagen dat ze zooo krap zit, want alleenstaande moeder, Wel vier keer per jaar op vakantie waaronder 1 skivakantie, nieuwe kleding, feestjes, festivalletjes maar gaan zitten zeiken als we als team de drankrekening splitten. En of we niet een keer haar benzine konden betalen? Rot op zeg.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
23-07-2019 08:57
Ghe dit dacht ik ook toen ik het verhaal las.
Dat dacht ik ook, klussen dan op haar rug he?
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
23-07-2019 10:22
Dat dacht ik ook, klussen dan op haar rug he?
Ik bedoelde niet dat ze er werkt als kamermeisje of jacuzzi schoonmaakster, nee :proud:
Ze lijkt me erg goed in mensen leegzuigen :P
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven