Geld & Recht alle pijlers

Benzine betalen

01-11-2019 15:35 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als onze kinderen onze auto willen gebruiken voor iets (sport, werk, uitje) dan is de afspraak dat dat alleen kan als wij hem niet nodig hebben en dat ze de benzine betalen. Gewoon een bedrag per gereden kilometer.
Kinderen vinden dat prima want het is nog altijd goedkoper dan zelf een auto te hebben. Ook hebben ze nog altijd hun OV studentenkaart waar ze evt. mee kunnen reizen.
Nu krijg ik van meerdere kanten de reactie dat mensen dit onzin vinden. Het is toch normaal dat wij als ouders voor hun zorgen en dat ze gewoon de auto moeten kunnen pakken wanneer dat ze hem nodig hebben zonder te betalen.
Als ik zeg dat ik het een gewone financiële opvoeding vind dat bepaalde zaken nu eenmaal geld kosten. Dan word gezegd ja maar dat weten de kinderen wel en jullie kunnen het toch missen. Dat kunnen wij ook, maar ik vind het gewoon een verschil dat kinderen weten dat iets geld kost of dat ze het ook merken ( geld verdwijnt van hun bankrekening of uit hun beurs). Ik denk dat ze daar echt wel meer van leren.
Hoe doen andere ouders dat, zijn wij nu echt zo streng of knieperig? Betalen zij gewoon alles of betalen ze misschien zelfs een auto voor de kinderen?
Iemand een borrel erbij trouwens?

:popcorn: :cheers:
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn oudere zus en ik ons rijbewijs haalden hebben mijn ouders een 2e (goedkoop) autootje gekocht, zodat wij die konden gebruiken. Zij betaalden de verzekering en eventuele reparaties, wij betaalden samen de benzine. En dat hielden we ook samen ongeveer bij wie hoeveel gebruikte. We vonden het al heel lief dat onze ouders een auto ter beschikking hadden voor ons!
Vond ik op een gegeven moment ook wel heel erg fijn toen ik voor stage 4 dagen naar een dorp op 25 min met de auto of 2 uur met ov moest :)

Tegenwoordig hebben mijn ouders de 2e auto weggedaan omdat mijn jongere thuiswonende zusjes niet zo vaak een auto nodig hebben, willen ze hem toch een keer gebruiken is dat prima, maar dan betaal je de benzine nog steeds zelf (vanaf 20+ km wordt dat meestal pas nageleefd, maar goed..)
Rivermoana schreef:
01-11-2019 17:16
Nou hele normale kringen hoor, ik kan me voorstellen dat je tot je 20e nog thuisblijft maar daarna wil je dat toch ook niet meer lijkt me. Je krijgt dan toch ook gewoon een eigen leven met weet ik veel relaties, werk, dat soort dingen. Dan wil je toch niet meer bij je ouders wonen. Uitzondering als je ziek bent bv dan snap ik het wel.
Ik wilde ook best op kamers toen ik 18 was. Helaas was er een wachtlijst en kregen studenten met 1,5 uur reistijd voorrang. Dus pas op mijn 22e was ik aan de beurt. Ik had natuurlijk bij een hospita kunnen gaan wonen, maar ik woonde liever bij mijn echte ouders dan bij surrogaatouders.
( Vriendin van me woonde bij een hospita, moest doordeweeks uiterlijk 22 uur thuis zijn anders ging de knip op de deur, en ze mocht de keuken niet gebruiken.).
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg voor mijn diploma een fiets en vijf euro zakgeld; wou ik liever met de bus naar school dan moest ik het daarvan betalen. Ook nieuwe panty's, koffie uit de automaat en snoep. Mijn moeder sprong wel vaak bij. Je kan je kind niet met al teveel ladders laten lopen of doodziek laten fietsen dacht ze kennelijk.

Het is niet zo dat ik daarvan onverantwoordelijk werd.
retrostar wijzigde dit bericht op 01-11-2019 17:28
8.16% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Rivermoana schreef:
01-11-2019 17:24
Ok nou ik snap niet waarom je dat zou willen. Op een dag ben je toch ook zelf zelfstandig met je eigenhuis een eigen relatie welicht etc?
Soms heb je geen keus zonder jezelf in de schulden te werken.
Rivermoana schreef:
01-11-2019 17:24
Ok nou ik snap niet waarom je dat zou willen. Op een dag ben je toch ook zelf zelfstandig met je eigenhuis een eigen relatie welicht etc?

Het is hier geen willen maar gebrek aan woonruimte. Mbo gedaan gaan werken met 19. Geen sociale huur beschikbaar. Kamers en studentenhuisvesting zijn allen voor studenten met inschrijving op onderwijsinstelling. Particuliere huur is onbetaalbaar of zo slecht dat je er niet wil wonen of worden bewoont door Poolse arbeiders.

In ons dorp onlangs een huis afgebrand waar betaalbare kamers werden verhuurd. Eén dode, zo blij dat dochter daar niet woonde, was allemaal niet orde met vluchtwegen en installaties enzo.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn echt wel opties om op jezelf te gaa nwonen hoor op je 27e.Ik vind dat echt niet gezond meer om op die leeftijd bij je ouders te wonen. Tenzij er zoals ik eerder zei sprake is van bv ziekte.

Als je perse bij je papa en mama in je geboortedorp wilt wonen zullen de mogelijkheden beperkt zijn en kan je jarenlang roepen er zijn maar weinig woningen dus ik moet wel thuis blijven wonen.

Maar als je in heel Nederland kijkt zijn er echt wel meer opties hoor.
Andersom schreef:
01-11-2019 17:30
Het is hier geen willen maar gebrek aan woonruimte. Mbo gedaan gaan werken met 19. Geen sociale huur beschikbaar. Kamers en studentenhuisvesting zijn allen voor studenten met inschrijving op onderwijsinstelling. Particuliere huur is onbetaalbaar of zo slecht dat je er niet wil wonen of worden bewoont door Poolse arbeiders.

In ons dorp onlangs een huis afgebrand waar betaalbare kamers werden verhuurd. Eén dode, zo blij dat dochter daar niet woonde, was allemaal niet orde met vluchtwegen en installaties enzo.
Dit ja. In de wereld van rivermoana. Gaat iedereen op zijn 18de studeren, heeft daarnaast zat tijd om een goed salaris te verdienen en zijn de goedkope woningen voor het oprapen. En overal is het openbaar vervoer goed bereikbaar.
Rivermoana schreef:
01-11-2019 17:33
Er zijn echt wel opties om op jezelf te gaa nwonen hoor op je 27e.Ik vind dat echt niet gezond meer om op die leeftijd bij je ouders te wonen. Tenzij er zoals ik eerder zei sprake is van bv ziekte.

Als je perse bij je papa en mama in je geboortedorp wilt wonen zullen de mogelijkheden beperkt zijn en kan je jarenlang roepen er zijn maar weinig woningen dus ik moet wel thuis blijven wonen.

Maar als je in heel Nederland kijkt zijn er echt wel meer opties hoor.
Ik ben benieuwd hoe je dat zou doen als je een voltijd studie doet die zeker 40uur in de week nodig heeft en geen recht meer heb op een lening van duo?

Ik zou kunnen stoppen met studeren maar zou T zonde vinden om de rest van mijn leven ‘onder niveau’ te werken omdat ik niet een jaartje bij papa en mama kan wonen op mijn 27ste.
Kezia schreef:
01-11-2019 17:33
Dit ja. In de wereld van rivermoana. Gaat iedereen op zijn 18de studeren, heeft daarnaast zat tijd om een goed salaris te verdienen en zijn de goedkope woningen voor het oprapen. En overal is het openbaar vervoer goed bereikbaar.
En verhuis je maar naar de andere kant van 't land als dat niet zo is.
Je job achterlatend en vooral niet werkloos rakend dan.
Rivermoana schreef:
01-11-2019 17:33
Er zijn echt wel opties om op jezelf te gaa nwonen hoor op je 27e.Ik vind dat echt niet gezond meer om op die leeftijd bij je ouders te wonen. Tenzij er zoals ik eerder zei sprake is van bv ziekte.

Als je perse bij je papa en mama in je geboortedorp wilt wonen zullen de mogelijkheden beperkt zijn en kan je jarenlang roepen er zijn maar weinig woningen dus ik moet wel thuis blijven wonen.

Maar als je in heel Nederland kijkt zijn er echt wel meer opties hoor.

Tja, dochter kon pas een huisje in Arnhem huren of Zwolle ofzo. Werkt op Schiphol dus dan kwam ze vijf nachten in de week logeren bij ons onder de rook van Schiphol......

Toch maar niet gedaan.
Andersom schreef:
01-11-2019 17:37
Tja, dochter kon pas een huisje in Arnhem huren of Zwolle ofzo. Werkt op Schiphol dus dan kwam ze vijf nachten in de week logeren bij ons onder de rook van Schiphol......

Toch maar niet gedaan.
*Rivermodus*

Ja, maar ja, wie wil er nu toch persé op Schiphol werken?
Werk genoeg elders toch? Dan zoekt ze toch een job in Zwolle?


*Rivermodus uit*
Alle reacties Link kopieren
Dus je blijft bij je ouders wonen omdat je een baan hebt. Die baan is niet goed genoeg om een huis mee te huren of te kopen. Zelfs niet als je op een uur rijden afstand gaat zoeken. Dan maar thuiswonen en jaren blijven wonen tot een van de paar sociale huurwoningen in het geboortedorp vrijkomt.

Als je 27 bent kan je toch ook denken ik wil gewoon op mezelf wonen, dan maar niet in mijn geboorteplaats maar ik ga wel lekker op mezelf.

Zie je dan ook wel een limiet qua tijd? 30? 35?
Pandax schreef:
01-11-2019 15:39
Ik zou mijn kinderen sterk ontmoedigen om auto te rijden. En als ze het al per se willen dan betalen ze het uiteraard zelf.
Hoezo zou je dat ontmoedigen? :-?
Alle reacties Link kopieren
Ja, werken op Schiphol. Omgeving Amsterdam. De omgeving waar je idd niet zo makkelijk aan een sociale huurwoning komt. Dus maar tot sint juttemus bij je ouders blijven wonen?

Of toch eens verder kijken naar een andere optie? Misschien ergens anders werken?

Ik had toen ik stage moest lopen in Amsterdam binnen een week een studiootje gehuurd in een dorpje net buiten Amsterdam. Nee was niet dat pitoreske jaren 30 woninkje met glas in lood maar wel gewoon prima.
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
01-11-2019 16:01
Als kinderen eenmaal een rijbewijs hebben is het belangrijk dat ze regelmatig rijden, anders is dat rijbewijs weggegooid geld. En zo lang ze nog niet zelf een auto kunnen kopen is de auto van pa of ma een prima alternatief om rij-ervaring op te doen.
En als je ouders geen auto hebben?
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Je moet pas je rijbewijs halen als je ook zelf over een auto kan beschikken dus zelf een auto of heel regelmatig een huren. De stelling om eerst je rijbewijs te halen en dan veel te rijden in de auto van je ouders om het bij te houden vind ik echt krom sorry.
Rivermoana schreef:
01-11-2019 17:40
Ja, werken op Schiphol. Omgeving Amsterdam. De omgeving waar je idd niet zo makkelijk aan een sociale huurwoning komt. Dus maar tot sint juttemus bij je ouders blijven wonen?

Of toch eens verder kijken naar een andere optie? Misschien ergens anders werken?

Ik had toen ik stage moest lopen in Amsterdam binnen een week een studiootje gehuurd in een dorpje net buiten Amsterdam. Nee was niet dat pitoreske jaren 30 woninkje met glas in lood maar wel gewoon prima.
Ik ben blij dat mijn ouders mijn geluk het belangrijkst vinden en me niet het huis uit trappen en aan de andere kant van het land laten wonen omdat ze vinden dat ik ‘zelfstandig’ moet zijn en er in mijn omgeving geen woongelegenheid is.

Al is T in mijn geval niet om woongelegenheid maar geld gebrek.
Geen-Gebruikersnaam schreef:
01-11-2019 17:39
Hoezo zou je dat ontmoedigen? :-?
Omdat sommige ouders graag hun waarden en normen met kracht en zonder ruimte voor debat aan hun kinderen opdringen. En de grap is: uit baldadigheid ga je daar dan juist niet naar leven. Weet ik uit persoonlijke ervaring.
Marnamai schreef:
01-11-2019 17:39
*Rivermodus*

Ja, maar ja, wie wil er nu toch persé op Schiphol werken?
Werk genoeg elders toch? Dan zoekt ze toch een job in Zwolle?


*Rivermodus uit*
Nou je zat er niet ver naast ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het als de problemen opzoeken door een baan te zoeken in een omgeving waar lastig aan woonruimte te komen is. Dan in de hoek te gaan zitten van ik kan geen woning vinden dus ik moet wel thuis blijven wonen.

Ook ouders van kinderen die wel voor zichzelf willen en kunnen zorgen vinden hun kinderen belangrijk hoor.
Rivermoana schreef:
01-11-2019 17:39
Dus je blijft bij je ouders wonen omdat je een baan hebt. Die baan is niet goed genoeg om een huis mee te huren of te kopen. Zelfs niet als je op een uur rijden afstand gaat zoeken. Dan maar thuiswonen en jaren blijven wonen tot een van de paar sociale huurwoningen in het geboortedorp vrijkomt.

Als je 27 bent kan je toch ook denken ik wil gewoon op mezelf wonen, dan maar niet in mijn geboorteplaats maar ik ga wel lekker op mezelf.

Zie je dan ook wel een limiet qua tijd? 30? 35?
Heey raad eens!? Niet iedereen denkt hetzelfde als jij! :-o
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zouden me keihard uitlachen als ik bewust in een omgeving ga werken waar ik geen huis kan krijgen en dan tot weet ik veel hoelang bij ze thuis blijf wonen.

Die zouden echt zeggen dat ik nokkie ben. Er zijn overal banen hoor en op heel veel plekken gewoon banen te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
01-11-2019 17:06
Een kind dat op zijn 25e nog thuiswoont? Nog nooit van gehoord.
Leef je onder een steen?
-Simone- schreef:
01-11-2019 17:49
Leef je onder een steen?
Ach, als heel haar omgeving denkt zoals River hier typt, schrik ik nergens meer van.


Blij dat het in mijn omgeving anders is en je niet bij je ouders buitengesmeten wordt op je 18de à 21ste.


Als ik op mijn 25ste nog bij mijn ouders had gewoond ... so be it.
Als ik op mijn 30ste nog bij mijn ouders had gewoond hadden ze eens gefronsd, maar met een fatsoenlijke reden ... ook so be it.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 17:53
25.16% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven