Bespaartips
dinsdag 19 december 2017 om 11:55
Hoi allemaal
Ik heb een vraag voor jullie. Wat zijn jullie ultieme bespaartips? Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriend en willen dit het liefst zo goedkoop mogelijk doen, aangezien hij studeert en ik volgend jaar ook. Maar misschien hebben jullie wel leuke ideeën hoe je op boodschappen bespaart.
Of andere handige tips!
Liefs
Ik heb een vraag voor jullie. Wat zijn jullie ultieme bespaartips? Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriend en willen dit het liefst zo goedkoop mogelijk doen, aangezien hij studeert en ik volgend jaar ook. Maar misschien hebben jullie wel leuke ideeën hoe je op boodschappen bespaart.
Of andere handige tips!
Liefs
dinsdag 19 december 2017 om 12:00
Ik doe bijna alle boodschappen bij de Lidl, of op de plek waar het het goedkoopst is. Ik ga hiervoor regelmatig naar drie verschillende winkels. Tevens ga ik elke zaterdag naar de markt voor het groente en fruit, en koop ik wat er in de aanbieding is. Bij ons is ook de kip veel goedkoper op de markt bijvoorbeeld dan in de supermarkt. Ik heb hiervoor dus echt onderzocht wat het goedkoopst is.
Tevens stappen wij elk jaar over naar de op dat moment goedkoopste energieleverancier (welkomstkorting) en ben ik nu aan het kijken voor het internet en televisie e.d.
Bij mijn ouders thuis stond de verwarming altijd op minimaal 22, bij mijn vriend vee lager. Ik heb mij hierop aangepast en nu is het 'eerst een trui en sloffen aan, dan pas de verwarming'.
Dit zijn een paar dingen die wij doen! Verder hebben we voor ons appartement niet alles nieuw gelijk gekocht, maar eerst alleen gekocht wat er nodig was, en meegenomen uit onze studentenkamers. Als we nu een keer wat leuks tegenkomen vervangen we dat.
Tevens stappen wij elk jaar over naar de op dat moment goedkoopste energieleverancier (welkomstkorting) en ben ik nu aan het kijken voor het internet en televisie e.d.
Bij mijn ouders thuis stond de verwarming altijd op minimaal 22, bij mijn vriend vee lager. Ik heb mij hierop aangepast en nu is het 'eerst een trui en sloffen aan, dan pas de verwarming'.
Dit zijn een paar dingen die wij doen! Verder hebben we voor ons appartement niet alles nieuw gelijk gekocht, maar eerst alleen gekocht wat er nodig was, en meegenomen uit onze studentenkamers. Als we nu een keer wat leuks tegenkomen vervangen we dat.
dinsdag 19 december 2017 om 12:01
dinsdag 19 december 2017 om 12:16
Een vriezer is inderdaad een hele goede! Wij gooien niks weg, en eten regelmatig de 'restjes' van een andere dag.
dinsdag 19 december 2017 om 12:27
Onze beste bespaarmethode is een 2e bankrekening openen. Daar storten we elke week een vast bedrag op. Van dit bedrag leven wij, betalen we boodschappen, benzine, eten voor de hond en terrasjes en uit eten.
Op de andere rekening wordt salaris gestort en gaan de vaste lasten af, zoals de hypotheek en verzekeringen etc.
Nu kan ik per direct zien wat er nog is aan geld en wat er wel of niet uitgegeven kan worden.
Wij hebben dit wekelijkse bedrag hierdoor al 2x naar beneden kunnen afstellen.
Op de andere rekening wordt salaris gestort en gaan de vaste lasten af, zoals de hypotheek en verzekeringen etc.
Nu kan ik per direct zien wat er nog is aan geld en wat er wel of niet uitgegeven kan worden.
Wij hebben dit wekelijkse bedrag hierdoor al 2x naar beneden kunnen afstellen.
dinsdag 19 december 2017 om 13:27
wij hebben een riant inkomen, maar toch betaal ik al mijn boodschappen
Contant, voor overzicht.
Ik pin elke maandag 150 euro en op=op.
wij zijn met 2 volwassenen en 2 tieners
Kleding is hier van alle 4 nieuw en veel merk, maar ik koop alles in de sale voor het jaar erna. Dus nu in de winter sale voor volgende winter, zomer sale hetzelfde.
Kinderkleding gewoon een maat groter.
Contant, voor overzicht.
Ik pin elke maandag 150 euro en op=op.
wij zijn met 2 volwassenen en 2 tieners
Kleding is hier van alle 4 nieuw en veel merk, maar ik koop alles in de sale voor het jaar erna. Dus nu in de winter sale voor volgende winter, zomer sale hetzelfde.
Kinderkleding gewoon een maat groter.
dinsdag 19 december 2017 om 13:31
Bepaal van te voren op welke dagen het handig is om boodschappen te doen (niet iedere dag) en naar welke supermarkt je dan wilt (welke zijn er in de buurt). Bekijk de avond van te voren wat er in de aanbieding is en wat je wilt gaan eten tot het volgende boodschappenmoment. Ik doe op maandag boodschappen bij de Lidl en op donderdag bij de Jumbo. Dus op zondagavond bepalen we in ieder geval wat er tot en met woensdag op tafel komt. En op woensdagavond doen we dat voor de rest van de week (in ieder geval tot en met zondag). Het komt wel voor dat we al verder komen met de planning, we zijn deze week toevallig ook al tot en met donderdag. Meestal weet je dan wel wie er wel en niet mee eet, wie laat is en vroeg weer weg moet enz. Naar aanleiding van het weekmenu maak je je boodschappenlijstje. Neem een vast bedrag per week op en daar moet je het mee doen.
En kijk ook naar de hoeveelheden die je koopt. Probeer dat zo te doen dat je alleen dingen koopt die je daadwerkelijk opmaakt. Je kunt niet altijd voorkomen dat je wat weg moet gooien, maar ik probeer wel zo min mogelijk weg te gooien.
De tip van de vriezer was al gegeven. Altijd handig om een restje pasta of stampot in te vriezen zodat je wat hebt op dagen dat je snel moet/wilt. Daarnaast kun je er ook nog voor kiezen om groente in te vriezen. Een bloemkool is vaak veel te groot voor 2 personen, je kunt dan bijvoorbeeld de helft van de bloemkool invriezen, geld ook voor bijvoorbeeld rode kool, die van de Lidl zijn soms zo groot, daar kan ik met mijn gezin van 4 wel 4 keer van eten. Dan eten we er 1 keer van en gaan er 3 porties in de vriezer.
En kijk ook naar de hoeveelheden die je koopt. Probeer dat zo te doen dat je alleen dingen koopt die je daadwerkelijk opmaakt. Je kunt niet altijd voorkomen dat je wat weg moet gooien, maar ik probeer wel zo min mogelijk weg te gooien.
De tip van de vriezer was al gegeven. Altijd handig om een restje pasta of stampot in te vriezen zodat je wat hebt op dagen dat je snel moet/wilt. Daarnaast kun je er ook nog voor kiezen om groente in te vriezen. Een bloemkool is vaak veel te groot voor 2 personen, je kunt dan bijvoorbeeld de helft van de bloemkool invriezen, geld ook voor bijvoorbeeld rode kool, die van de Lidl zijn soms zo groot, daar kan ik met mijn gezin van 4 wel 4 keer van eten. Dan eten we er 1 keer van en gaan er 3 porties in de vriezer.
dinsdag 19 december 2017 om 13:34
dinsdag 19 december 2017 om 13:52
Ik ook. En dat kun je dan weer in een overzicht zetten, zodat je ook precies weet wat je kwijt bent aan kleding, wat aan boodschappen, etc.
dinsdag 19 december 2017 om 14:10
Je weet dat een mens 200 gram groente per dag nodig heeft.
Dat is dus 800 gram groente voor een gezin van 4
Dat maal 4 dagen is 3200 gram.
Een gemiddelde rode kool is 1500 gram.
Lijkt mij stug dat jouw gezin dus 4 dagen van 1 kook kan eten zonder structureel te weinig groente binnen te krijgen.
dinsdag 19 december 2017 om 14:41
Mijn moeder had er laatst 2 van ruim 2 kilo (haar weegschaal gaat tot 2 kilo en het pijltje ging er voorbij de 2 kilo). Daarnaast zijn mijn kinderen nog jong, die eten echt geen 200 gram rode kool pp. mijn porties rode kool zijn zo'n 600 gram per keer. Overigens eten ze van andere groenten wel meer. 800 gram bloemkool is te weinig. En ik eet ook geen 4 dagen rode kool achter elkaar, dan komt het me de neus uit. Doe 3 porties in de diepvries (en dat was mijn punt)sugarmiss schreef: ↑19-12-2017 14:10Je weet dat een mens 200 gram groente per dag nodig heeft.
Lijkt mij stug dat jouw gezin dus 4 dagen van 1 kook kan eten zonder structureel te weinig groente binnen te krijgen.
Ik ga niet 200 gram groente te veel koken omdat jij vind dat ik te weinig groente eet.
dinsdag 19 december 2017 om 15:03
Die groenten kun je ook verspreiden over de dag bv tomaat met kaas op brood. Ik hoef ook geen 200 gram groenten hoor bij de warme maaltijd.sugarmiss schreef: ↑19-12-2017 14:10Je weet dat een mens 200 gram groente per dag nodig heeft.
dinsdag 19 december 2017 om 16:16
dinsdag 19 december 2017 om 17:48
Top! Dank voor het meedenken. Ik maak een lijstje van al jullie tips zodat ik niks vergeet.
Die discussie over hoeveel groente je wel/niet moet/wil eten lijkt me niet relevant. Maar ik vind de tip waar het mee begon wel handig. Je kan natuurlijk ook diepvries groente kopen maar ik heb soms het idee dat het nog wel eens duurder is dan groente van de markt. Dus dat zal ik gaan halen dan! En invriezen waar nodig.
Die discussie over hoeveel groente je wel/niet moet/wil eten lijkt me niet relevant. Maar ik vind de tip waar het mee begon wel handig. Je kan natuurlijk ook diepvries groente kopen maar ik heb soms het idee dat het nog wel eens duurder is dan groente van de markt. Dus dat zal ik gaan halen dan! En invriezen waar nodig.
dinsdag 19 december 2017 om 17:54
geld-recht/gierige-acties-deel-vii/list_messages/391152
En dat is nog slechts 1 van de 7 delen ... .
En dat is nog slechts 1 van de 7 delen ... .