Geld & Recht alle pijlers

Bespreek jij je salaris met je ouders?

22-04-2010 21:27 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
NU.nl:

Loonstrookje binnen gezin vaak onbesproken

Uitgegeven: 21 april 2010 20:04

Laatst gewijzigd: 22 april 2010 10:39

AMSTERDAM – Ouders weten vaak niet goed wat hun kinderen verdienen en andersom is dat niet anders. Een derde van de gezinsleden zegt niet eens te kunnen aangeven of het salaris van de ander hoger of lager is dan het eigen inkomen.

Ik bespreek het ook niet met mijn ouders. Omdat de kans heel groot is dat ze het ook weer zo gemakkelijk aan anderen doorvertellen. En daar zit ik niet op te wachten.

Trouwens ik praat er ook nooit over met andere mensen. Hoe zit dat met jullie?
Ik ben daar echt heel open in, mijn moeder weet precies wat ik verdien en goede vriendinnen weten het ook.

Je moet toch een beetje kunnen vergelijken, toch?
Ze weten wat ik verdien...Ik niet van hun...Ik weet het van vriend en hij van mij....Bij mij is het tot nu toe elke maand een beetje anders omdat ik nog invalwerk heb...Hoop snel vast werk te hebben druk aan het solliciteren. Maar dan zal ik het hun ook vertellen...Maar ik weet niet wat mijn ouders exact verdienen, wel nieuwsgierig. Maar weet wel dat ze goed verdienen, iig mijn pa..Mijn ma 'normaal' denk ik, ze werkt in de zorg..

Ik vertrouw mijn ouders en vriend dat ze het niet doorvertellen.

ow en mijn zusjes weten het als ze het toevallig horen als ik het tegen mijn ouders zeg....
Mijn moeder weet dat het vaak te weinig is:)
Ik ben niet zo wantrouwend. Daarnaast kunnen ze het ook niet doorvertellen want ze zijn er niet meer.

Ik doe nooit zo anaal over mijn inkomen.
Ik begrijp de geheimzinnigheid over salarissen nog steeds niet. Toen ik voor mijn gevoel te weinig verdiende voor wat ik deed, mocht bij wijze van spreken iedereen dat weten en nu ik veel beter verdien ook. Mijn moeder en zus weten wat ik verdien en ik weet dat ook van hen. Ik heb er totaal geen problemen mee. Als je trouwens volgens een cao werkt of naar een salarisonderzoek kijkt dan kan iedereen een redelijke inschatting maken van wat je verdient toch?
ninon wijzigde dit bericht op 22-04-2010 21:42
Reden: Beetje veel typo's
% gewijzigd
Ook ik ben erg open over mijn salaris. Ik zou eigenlijk ook niet weten waarom ik daarover geheimzinnig zou doen en ben dus ook niet bang dat ze het doorvertellen. Het is bepaald geen staatsgeheim en als iemand graag wil weten wat ik verdien dan mag dat hoor.
Ik dacht meteen: waarom zou je dat met je ouders moeten bespreken?

Om vervolgens te bedenken dat toen ik mijn huidige (en vorige) baan kreeg, ik wel heb verteld wat ik ging verdienen. Toen ik nog thuis woonde wist ik volgens mij ook wel wat mijn ouders verdienden en laatst is het weer ter sprake geweest toen het over hun AOW en pensioen ging. Ben het ook alweer vergeten, maar het is dus geen geheim.

Van broers en zussen weet ik het dan weer niet, maar dat hoeft ook niet.
Neuh, vind het niet nodig dat ze het weten en andersom ook niet. Alleen mijn man weet wat ik verdien en andersom ook.
Mijn ouders weten het wel ja. Ik vind dat ik daar tegenover hun en mijn zus niet geheimzinnig over hoef te doen. Met vrienden vind ik het een ander verhaal. Die hoeven dat niet te weten.
Vind het geen enkel probleem om te bespreken. Ook niet met vrienden. Maar ik vind het dan ook weer niet zó interessant dat ik de bedragen onthoud. En ik denk dat mijn moeder ook mijn salaris meteen weer vergeet (evenals mijn functie :-) )
Iedereen mag van mij weten wat ik verdien, ik snap nooit zo goed wat daar geheim aan is.
Ik weet zelf niet eens wat ik verdien! Nou ja, wel ongeveer hoor, maar ik houd me er eigenlijk niet zo mee bezig. En heb het er ook nooit met iemand over.
Boeien of anderen dat weten of niet. Ik ga het niet rondbazuinen maar als iemand het wil weten, prima. Mijn vader, zussen en broer weten ook wat ik verdien.
Mijn ouders weten dat mijn inkomen voldoende is en vice versa. Ik zou niet weten waarom we het over de exacte bedragen zouden hebben.
Ik geloof dat mijn ouders het wel weten, ik doe er in elk geval niet geheizinnig over.

Tegenover anderen ben ik er minder open over. Ik verdien best goed en dat komt al snel opschepperig over. Dat wil ik voorkomen. Bovendien komen mensen uit mijn omgeving vaak bij mij met vragen over hun salaris en ik ben bang dat ze anders tegen mijn adviezen aan gaan kijken als ze weten hoeveel ik zelf verdien. (Als ik bijvoorbeeld aangeef dat een salaris fair is voor een bepaalde functie en een hoger salaris er waarschijnlijk niet in zit of iets dergelijks).
quote:misspoez schreef op 22 april 2010 @ 21:37:

Iedereen mag van mij weten wat ik verdien, ik snap nooit zo goed wat daar geheim aan is.

Ik eigenlijk ook niet. Wat zou een reden zijn om niet te vertellen wat je verdient? (vraag ik dus niet aan jou hoor misspoez, maar ik vroeg het me ook net af)

Misschien als je 10 x zoveel verdient als een van je ouders, dat dat een beetje pijnlijk is ofzo?
Ik ben daar ook heel open in. Ik vind het eerder genant om te zeggen als je heel veel verdient dan om uit te wijden over mijn schamele salarisje.
Ik heb er geen problemen mee als mijn vader weet wat ik verdien, maar het komt werkelijk nooit ter sprake. Ook niet wat hij verdient trouwens.
Tuurlijk weten we dat van elkaar.
Ik snap ook nooit zo wat er nou zo geheim aan is. Van mij mag iedereen het weten, en ik vind het ook best wel interessant om het van anderen te weten. Vooral mensen van mijn leeftijd met een zelfde soort opleiding.
nooit!
Mijn ouders werken in dezelfde sector, dus die kunne zo in het coa boekje kijken wat ik verdien. Ook heb ik het met hen gehad over hypotheken en een evt garantstelling van hun kant, dus ze weten het ook echt redelijk exact hoe mijn financiele situatie is.

Wat mijn ouders exact verdienen weet ik niet, kan het deels in het coa boekje wel vinden mocht ik benieuwd zijn. Als tiener zag ik weleens een loonstrook of bankafschrift slingeren, dus ik had toen wel een idee.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:misspoez schreef op 22 april 2010 @ 21:37:

Iedereen mag van mij weten wat ik verdien, ik snap nooit zo goed wat daar geheim aan is.Ik ben opgevoed met het idee dat dat strikt geheim is. Dus ik praat er nooit over. Maar waarom?!?! Niemand in mijn omgeving praat daar eigenlijk over (ook niet collega's onderling).
Mijn salaris is geen geheim, maar ik loop er ook niet mee te zwaaien. Als er naar gevraagd wordt, geef ik wel antwoord. Soms geeft het wat pijnlijke situaties, als blijkt dat ik meer verdien dan een vriendin en haar man samen bijvoorbeeld. Terwijl ik toch echt geen topsalaris heb.

Mijn ouders weten wel aardig wat ik verdien, alleen al omdat mijn vader me jarenlang hielp met mijn belastingaangifte, en andersom ben ik ook redelijk op de hoogte.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven