Betaalde kracht mantelzorgcompliment?
zondag 1 januari 2012 om 16:54
Zoals sommigen mss nog kunnen herinneren zijn er problemen met een hulp van mijn vader. Mijn vader heeft een PGB en laat alles, ook financieel/administraitef over aan zijn PGB verzorgster. Dat gaat niet goed, maar mijn vader heeft een blind vertrouwen in deze vrouw ( terwijl ze er ondertussen oa voor zorgt dat zijn prive rekening al leeg is).
Vandaag was ik bij mijn vader, en heb ik even in wat papieren gekeken. Nu heb ik gezien dat deze dame voor zichzelf ( met handtekening van mijn vader, hij ondertekent alles wat ze hem voorhoudt) al 2 jaar het manterzorgcompliment heeft aangevraagd en gekregen. Als ik mijn vader ernaar vraag, dan weet hij nergens vanaf, snapt het niet, maar blijft haar verdedigen.
Mijn vraag: Mag iemand die gewoon salaris krijgt uitbetaald tevens een mantelzorg compliment ontvangen?
Vandaag was ik bij mijn vader, en heb ik even in wat papieren gekeken. Nu heb ik gezien dat deze dame voor zichzelf ( met handtekening van mijn vader, hij ondertekent alles wat ze hem voorhoudt) al 2 jaar het manterzorgcompliment heeft aangevraagd en gekregen. Als ik mijn vader ernaar vraag, dan weet hij nergens vanaf, snapt het niet, maar blijft haar verdedigen.
Mijn vraag: Mag iemand die gewoon salaris krijgt uitbetaald tevens een mantelzorg compliment ontvangen?

dinsdag 3 januari 2012 om 19:32
Feeks volgens mij is het een bedankje dat geld. De regel is dat het gegeven mag worden wanneer je anders een proffesionele kracht nodig is om de werkzaamheden te verrichten. Dat is per jaar veel duurder dan een jaarlijkse mantelzorg gift. Daarnaast kun je het zien als vergoeding voor benzinekosten, parkeerkosten, kopje koffie en dergelijke dat je kwijt bent als je dergelijke zorgtaken op je neemt.

dinsdag 3 januari 2012 om 19:37
quote:feeks schreef op 03 januari 2012 @ 17:57:
Trouwens van de zotte dat je voor boodschappen doen en winkelen met oma 250 euro krijgt.
Het is een mantelzorgcompliment. Kleindochter fungeert als mantelzorger voor oma. Ergo: kleindochter heeft het compliment dubbel en dwars verdiend. Als je het daar niet mee eens bent Feeks, dan ben je dus tegen het mantelzorgcompliment-idee an sich.
Weet iemand anders trouwens wat TO bedoelde met JG?
Probeer kaas te maken van de afkorting, maar lukt me niet.
Trouwens van de zotte dat je voor boodschappen doen en winkelen met oma 250 euro krijgt.
Het is een mantelzorgcompliment. Kleindochter fungeert als mantelzorger voor oma. Ergo: kleindochter heeft het compliment dubbel en dwars verdiend. Als je het daar niet mee eens bent Feeks, dan ben je dus tegen het mantelzorgcompliment-idee an sich.
Weet iemand anders trouwens wat TO bedoelde met JG?
Probeer kaas te maken van de afkorting, maar lukt me niet.
dinsdag 3 januari 2012 om 20:41
JG is vast Jehova's Getuige.
Ik ben het overigens met Feeks eens dat het van de zotte is dat je voor zulke dingen een mantelzorgcompliment krijgt.
Mantelzorg verlenen is in mijn ogen wel iets anders dan boodschappen doen en een keer naar een dokter rijden.
Overigens kan zorgverlener in verhaal van TO wel degelijk in aanmerking komen voor het Mantelzorgcompliment als ze naast het betaalde werkloos onbetaald werk voor vader van TO doet.
Ik ben het overigens met Feeks eens dat het van de zotte is dat je voor zulke dingen een mantelzorgcompliment krijgt.
Mantelzorg verlenen is in mijn ogen wel iets anders dan boodschappen doen en een keer naar een dokter rijden.
Overigens kan zorgverlener in verhaal van TO wel degelijk in aanmerking komen voor het Mantelzorgcompliment als ze naast het betaalde werkloos onbetaald werk voor vader van TO doet.

dinsdag 3 januari 2012 om 21:16
Ben ik maar gedeeltelijk met je eens. PGB is gekomen naast zorg in natura, maw de medewerker van de thuiszorg ed.
En ook bij mensen met een PGB is er vaak nog heel veel zorg liefdewerk oud papier, oftewel mantelzorg.
En dan gaat het toch echt om andere -en vele mate belastender- zorg dan een keer samen boodschappen doen of naar de dokter.
Maar goed, zo gaat het met heel veel regelingen: er is altijd een grijs gebied.
@nicky67: TO schrijft toch dat betreffende mevrouw uit dezelfde geloofsgemeenschap komt, dat zullen dan wel de Jehova's Getuigen zijn.
En ook bij mensen met een PGB is er vaak nog heel veel zorg liefdewerk oud papier, oftewel mantelzorg.
En dan gaat het toch echt om andere -en vele mate belastender- zorg dan een keer samen boodschappen doen of naar de dokter.
Maar goed, zo gaat het met heel veel regelingen: er is altijd een grijs gebied.
@nicky67: TO schrijft toch dat betreffende mevrouw uit dezelfde geloofsgemeenschap komt, dat zullen dan wel de Jehova's Getuigen zijn.

woensdag 4 januari 2012 om 08:32
quote:Pauline65 schreef op 03 januari 2012 @ 21:16:
Ja, dat begrijp ik ook inmiddels.
Maar Danayla gaat er kennelijk van uit dat ik ook Jehovah Getuige ben:
quote:Danayla schreef op 03 januari 2012 @ 05:32:
Jaaaa, Nicky, zo lust ik er nog wel een paar!
(...)
Was jij niet degene die zelf JG is?
Vraag me af waar dat vandaan komt.
Beetje vreemd.
Ja, dat begrijp ik ook inmiddels.
Maar Danayla gaat er kennelijk van uit dat ik ook Jehovah Getuige ben:
quote:Danayla schreef op 03 januari 2012 @ 05:32:
Jaaaa, Nicky, zo lust ik er nog wel een paar!
(...)
Was jij niet degene die zelf JG is?
Vraag me af waar dat vandaan komt.
Beetje vreemd.