Geld & Recht alle pijlers

Betaalde kracht mantelzorgcompliment?

01-01-2012 16:54 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals sommigen mss nog kunnen herinneren zijn er problemen met een hulp van mijn vader. Mijn vader heeft een PGB en laat alles, ook financieel/administraitef over aan zijn PGB verzorgster. Dat gaat niet goed, maar mijn vader heeft een blind vertrouwen in deze vrouw ( terwijl ze er ondertussen oa voor zorgt dat zijn prive rekening al leeg is).

Vandaag was ik bij mijn vader, en heb ik even in wat papieren gekeken. Nu heb ik gezien dat deze dame voor zichzelf ( met handtekening van mijn vader, hij ondertekent alles wat ze hem voorhoudt) al 2 jaar het manterzorgcompliment heeft aangevraagd en gekregen. Als ik mijn vader ernaar vraag, dan weet hij nergens vanaf, snapt het niet, maar blijft haar verdedigen.

Mijn vraag: Mag iemand die gewoon salaris krijgt uitbetaald tevens een mantelzorg compliment ontvangen?
quote:Danayla schreef op 01 januari 2012 @ 20:17:

ik vind het echt raar dat zij zijn financiën bij haar thuis heeft liggen.

Jaaaa, idioot gewoon! Vind ik en de hele familie ook. Maarjaaa, des te minder kunnen wij ' bewijzen' . En zolang pa haar heen laat doen, kan je er niks tegen in brengen.Jawel hoor, je kunt er van alles tegen doen of tegenin brengen. Vraag om een zorgplan en om een uren verantwoording. Als dat niks oplevert kun je altijd nog de inspectie inschakelen.
quote:Anthonius schreef op 01 januari 2012 @ 17:22:

Ik bedoel, het kost hem toch niks extra?

Zeg grapjas, heb jij enig idee waar dit van betaald wordt?

.....

Juist.
Ik krijg er een punthoofd van!
quote:mazzelen schreef op 01 januari 2012 @ 20:45:

[...]

Jawel hoor, je kunt er van alles tegen doen of tegenin brengen. Vraag om een zorgplan en om een uren verantwoording. Als dat niks oplevert kun je altijd nog de inspectie inschakelen.

Bedoel je de Inspectie voor de Gezondheidszorg?

Dat is in zorgland toch wel de allergrootste wassen neus ooit...
Als ik het zo hoor, dan besteedt de PGB-er van jouw vader aardig wat tijd aan hem. Ik lees dat ze een zorgdossier bijhoudt, mee gaat naar ziekenhuisbezoeken etc.

Voor hoeveel uur zorg heeft jouw vader eigenlijk een indicatie?

Wordt het PGB-geld op zijn privé-rekening gestort of op een aparte rekening?

Kan het zijn dat de PGB-er meer uren maakt dan hij uit het PGB krijgt?

Misschien hebben ze afgesproken dat hij de andere uren die ze werkt, privé uitbetaalt? Dat daarom zijn privé-rekening sneller leeg raakt dan jij zou verwachten? Misschien 'neemt' ze dat mantelzorgcompliment wel zodat hij die 250 euro niet zelf hoeft te betalen (scheelt weer een paar gedeclareerde uren)?

Zolang jij geen totaalbeeld hebt van de (financiële) situatie, bestaat de mogelijkheid dat je ten onrechte aanneemt dat er misstanden plaatsvinden.
Mazzelen je toon irriteert me mateloos.
Jawel hoor, je kunt er van alles tegen doen of tegenin brengen. Vraag om een zorgplan en om een uren verantwoording. Als dat niks oplevert kun je altijd nog de inspectie inschakelen.

De toon is niet alleen irritant, Lily, maar t klopt ook nog niet! Als PGB houder, is mijn vader ten aller tijde de verantwoordelijke. Als er bijv bij de urendeclaraties zaken niet kloppen, dan moet HIJ geld terug betalen, niet die vrouw.

Praten met de familie erbij hebben we al gedaan, vaker zelfs. Soms lijkt het even alsof hij een beetje inzicht krijgt, maar als deze dame dan weer is geweest, dan is het weer compleet weg.

Even een advocaat nemen..... Daar moet je wel de middelen voor hebben! Daarnaast vraag ik me af wat die kan doen.

Het is iedereen om ons heen duidelijk waarmee deze dame bezig is, alleen pa wil het niet zien.
Zo gek is de suggestie van Mazelen niet. Waar komt deze dame vandaan, werkt ze via een instantie, is er bemiddeld om haar voor de zorg in te zetten?

Als je betaalde arbeid verricht ben je verantwoording verplicht over je werkzaamheden, ook als zelfstandige. Als er sprake is van oplichting of diefstal, is ze strafbaar.

Je zou allicht eens kunnen informeren bij de inspectie, voor je die suggestie van de hand wijst. En als je vermoedt dat ze strafbare feiten pleegt, dan kun je informeren bij de politie wat je hier mee kan doen.
quote:Danayla schreef op 01 januari 2012 @ 17:25:

Die vrouw doet meer dingen die niet door de beugel kunnen, Anthonius. En mijn pa wordt daar flink door benadeelt. en een andere hulp zoeken? Dat doe ik met liefde en plezier als dat nodig is! Zou hem zelfs nog een tijdje zelf kunnen verzorgen als dat nodig zou zijn.

Ik HOOP dat die vrouw weg moet, dan hoeft mij vader niet meer overal te vragen of hij geld kan lenen om haar te betalen!Leen hem geen geld meer, ze schraapt al genoeg bij elkaar.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Deze geloofsgenote is door mijn vader zelf ingehuurd via een PGB. In die zin kan ik dus helaas nergens aankloppen om dingen aanhangig te maken. t PGB komt vanuit het zorgkantoor, maar die verstrekken het geld zonder zivh verder ergens mee te bemoeien,

Geld uitlenen doe ik ook niet. Dat kan ik niet eens.
Danayla, waarom ga je niet in op mijn posting?

Overigens ben ik bekend met de materie: ook PGB, ook zorgverlener die rechtstreeks door de PGB-houder is ingehuurd.
quote:nicky_67 schreef op 01 januari 2012 @ 23:15:

Als ik het zo hoor, dan besteedt de PGB-er van jouw vader aardig wat tijd aan hem. Ik lees dat ze een zorgdossier bijhoudt, mee gaat naar ziekenhuisbezoeken etc.

Voor hoeveel uur zorg heeft jouw vader eigenlijk een indicatie?

Wordt het PGB-geld op zijn privé-rekening gestort of op een aparte rekening?

Kan het zijn dat de PGB-er meer uren maakt dan hij uit het PGB krijgt?

Misschien hebben ze afgesproken dat hij de andere uren die ze werkt, privé uitbetaalt? Dat daarom zijn privé-rekening sneller leeg raakt dan jij zou verwachten? Misschien 'neemt' ze dat mantelzorgcompliment wel zodat hij die 250 euro niet zelf hoeft te betalen (scheelt weer een paar gedeclareerde uren)?

Zolang jij geen totaalbeeld hebt van de (financiële) situatie, bestaat de mogelijkheid dat je ten onrechte aanneemt dat er misstanden plaatsvinden.Zou kunnen, ware het niet dat als je altijd een goede band met je vader hebt en nu ineens buiten alle (financiele) zaken wordt gehouden dat je ergens wel onraad gaat ruiken.... Ik bedoel, als je niet eens gebeld wordt als je vader opgenomen wordt in het ziekenhuis, dat lijk me op zn minst verdacht... Dan ben je toch niet helemaal zuiver bezig lijk mij...
En die mantelzorgcompliment is daar gewoon niet voor bedoeld...

Wellicht kan mevrouw zich iets minder bemoeien met onnodige zaken, waardoor ze voldoende tijd overhoudt om binnen het budget haar zorg af te handelen.

Hoeft er ook geen compliment aangewend te worden om de kosten te dekken..
quote:nicky_67 schreef op 02 januari 2012 @ 11:27:

Danayla, waarom ga je niet in op mijn posting?

Overigens ben ik bekend met de materie: ook PGB, ook zorgverlener die rechtstreeks door de PGB-houder is ingehuurd.Ik denk: omdat jij recht probeert te praten wat krom is.
Lijkt me niet dat het mantelzorgcompliment daarvoor bedoeld is. Ik vind het gemeen. Stel dat ze dit bij meerdere van haar patiënten zo weet te spelen, uitgekookt hoor! Strijkt ze zo een paar 1000 euro op.
Hier kun je alles lezen over mentorschap, bewind en curatele.

Dit is een pdf die gelijk geopend wordt. Onderaan pagina 2 staat een samenvatting van wat de 3 verschillende opties inhouden.
quote:hgjb schreef op 02 januari 2012 @ 12:00:

[...]

Ik denk: omdat jij recht probeert te praten wat krom is.Toch denk ik dat het wel heel belangrijk is om een duidelijk beeld te krijgen van wat die hulp doet. Dat je niet gaat beschuldigen voor je bewijzen hebt (en zij die bewijzen alsnog kan laten verdwijnen).
quote:leentjedb schreef op 02 januari 2012 @ 14:15:

[...]

Toch denk ik dat het wel heel belangrijk is om een duidelijk beeld te krijgen van wat die hulp doet. Dat je niet gaat beschuldigen voor je bewijzen hebt (en zij die bewijzen alsnog kan laten verdwijnen).Dat is zo maar wij hebben zoiets zelf ook meegemaakt met een familielid ( geen ouder ), ze zijn zo makkelijk te beinvloeden en er kan zo makkelijk misbruik van worden gemaakt. Wij hebben echt hele gekke dingen meegemaakt. Gelukkig hadden wij een hele goeie maatschappelijk werkster die ook meekeek en ons adviseerde.
Ja en hoeveel kinderen zijn er niet die hun hulpbehoevende ouders bestelen en bedonderen.

Het is niet het eerste topic dat Danayla opent over dit onderwerp. Haar vader heeft alle vertrouwen in die vrouw en of TO het daar nou wel of niet mee eens is.....

Weten wij veel, misschien is betreffende mevrouw wel heel goed voor vader van TO en waardeert hij dat heel erg.
Nicky, ik wil best je vragen beantwoorden.

Ja, ze werkt meer uren, maar dat zou niet nodig zijn. Zo heb ik al zo vaak aangeboden aan mij pa om de boodschappen te doen en andere dingen, maar dan zegt die vrouw tegen hem dat zij dat wel doet ( betaald, dus. Mag niet, want is geen indicatie, indicatie is alleen voor ZORG en hh vanuit het WMO). Verder is ze oooooover precies. Plakt briefjes op de schappen in de koelkast waar wat moet liggen, elke week hele keukengesopt ( ALLE tegels, terwijl er niet wordt gekookt) enz. Verder neemt ze royaal de tijd om te gaan zitten kletsen, enz. Mijn pa is niet in staat er tegen in te gaan, dus laat haar maar doen. Soms is ze er 4,5 uur op een ochtend, wat echt niet nodig is!!!!

En als alles zuiver was Nicky, waarom neemt ze dan zijn bankafschriften mee naar haar huis?

Mantelzorgcompliment mag dus iid niet. Haar naam staat genoteerd, ze krijgt het niet meer.

Verder ben ik bezig om te regelen of ik niet de betalingen kan doen ( bankpasjes in mijn huis, niet het hare!)en de papieren gewoon in mijn vaders huis komen, waar ze ook horen!

Als dat lukt, dan kan pa zijn hulp houden waar hij zo blij mee is, maar heb ik wel overal zicht op.
quote:Danayla schreef op 02 januari 2012 @ 16:48:

Nicky, ik wil best je vragen beantwoorden.

Ja, ze werkt meer uren, maar dat zou niet nodig zijn. Zo heb ik al zo vaak aangeboden aan mij pa om de boodschappen te doen en andere dingen, maar dan zegt die vrouw tegen hem dat zij dat wel doet ( betaald, dus. Mag niet, want is geen indicatie, indicatie is alleen voor ZORG en hh vanuit het WMO). Verder is ze oooooover precies. Plakt briefjes op de schappen in de koelkast waar wat moet liggen, elke week hele keukengesopt ( ALLE tegels, terwijl er niet wordt gekookt) enz. Verder neemt ze royaal de tijd om te gaan zitten kletsen, enz. Mijn pa is niet in staat er tegen in te gaan, dus laat haar maar doen. Soms is ze er 4,5 uur op een ochtend, wat echt niet nodig is!!!!

Okay, even objectief bekeken: zij verzorgt jouw vader volgens normen/waarden die niet de jouwe zijn. Maar daar is op zich niets mis mee.quote:En als alles zuiver was Nicky, waarom neemt ze dan zijn bankafschriften mee naar haar huis?Misschien vindt ze het prettiger om bepaalde taken thuis te doen (flexwerken). Oeps, ik heb ook nog de hele pensioenmap van mijn moeder hier liggen...quote:Mantelzorgcompliment mag dus iid niet. Haar naam staat genoteerd, ze krijgt het niet meer.

Verder ben ik bezig om te regelen of ik niet de betalingen kan doen ( bankpasjes in mijn huis, niet het hare!)en de papieren gewoon in mijn vaders huis komen, waar ze ook horen!

Als dat lukt, dan kan pa zijn hulp houden waar hij zo blij mee is, maar heb ik wel overal zicht op.

Dat kan op zich een prima oplossing zijn, maar... dan moet je wel weten wat er precies is afgesproken tussen haar en jouw vader. En als je op enig moment ook iets wil zeggen over wat er administratief gebeurt, dan moet er ook een basis van vertrouwen zijn. Anders gaat het binnen de kortste keren gierend mis. En daar is je vader niet mee geholpen...

Punt is dat jij niet zo'n goede relatie hebt met je vader, jij ook niet precies weet wat er is afgesproken tussen hem en zijn PGB-er. Je ziet stukjes en beetjes en niet het hele verhaal (en wij ook niet trouwens). Ik vind dat je te snel tot conclusies komt.

En nog even dit over 'zuiver'. In mijn ogen past de extra zorg, de vele uren die zij in jouw vader steekt, meegaan naar het ziekenhuis etc., niet in het plaatje "oplichter". Tenzij je vader een grote som geld gaat achterlaten, maar dat is ook niet het geval.

Ik denk eerder dat het op persoonlijk vlak heel erg botst tussen jou en haar en dat er ergens een pijnpunt zit omdat zij zorgtaken overneemt die jij als dochter misschien had willen doen. Of puur dat zij het heel erg anders doet dan dat jij nodig vindt.

Kan het zijn dat daar een kern van waarheid in zit?
Jaaaa, Nicky, zo lust ik er nog wel een paar!

Zoals je zegt: Je hebt pensioen papieren van je MOEDER in huis. Dat is iets anders als dat je de paieren van een ander in huis hebt.

Mijn vader ( waar ik overigens 40 jaar een goed contact mee heb gehad, wat verstoord is vanaf het moment dat ze zichzelf een bonus heeft overgemaakt - en mijn vader hier niets van zei, het niet wilde weten-en daarbij de andere 2 hulpen heeft gepasseerd, die toen ook opgestapt zijn) durft geen NEE tegen haar te zeggen, wbt boodschappen bijv. Dat is toch idioot dat dat betaald moet worden terwijl ik het gratis doe?!

Sirry, Nicky, maar wat krom is kan jij echt niet recht praten!

Flexwerken, haha... En daar heeft ze mijn vader prive bankafschriften voor nodig?

Was jij niet degene die zelf JG is?
Wat is JG?
Ik heb deze topic niet helemaal doorgelezen, dus weet niet of je al antwoord hebt gehad op je vraag.

Maar ik heb vorig jaar van mijn oma een matelzorg compliment gekregen. Ik doe vaak samen met mijn oma de boodschappen, ga met haar winkelen, breng haar naa de kapper etc.

Ik heb toen van de instelling die dat regelt ¤250 gekregen, en dat kun je gewoon krijgen als je werkt. Het is gewoon een gift van iemand.
Dwab, misschien moet je nog even wat beter lezen. Als je de zorg levert omdat het je baan is dan mag je daar niet ook nog een mantelzorgcompliment voor vangen. Die zijn namelijk bedoeld voor mensen die vrijwillig zorg leveren.
Ik neem aan dat ze die 2x mantelzorgcompliment terug moet betalen.

Trouwens van de zotte dat je voor boodschappen doen en winkelen met oma 250 euro krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven