Geld & Recht alle pijlers

Bieden vanaf prijs

02-04-2016 15:13 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie mening/advies.

Wij zijn een huis wezen kijken met een bieden vanaf prijs. Het huis was verder prima en super mooi met redelijke prijs.

Nu staat er dus dat ze een bod serieus nemen vanaf prijs x..... Maar het voelt zo raar om meteen die prijs te bieden. Aan de andere kant wil ik natuurlijk niet onze kansen verspelen omdat we oprecht geïnteresseerd zijn.

Heeft het nut om iets onder iets onder te vraagprijs te bieden?
Ja vanaf bieden prijs is leuk bedacht,maar zegt niks.

Hoe lang staat het al te koop.
Bieden vanaf prijs is niet de vraagprijs. Het is een manier om kopers te trekken omdat het huis laag in de markt staat.

Er kan best staan dat je kunt bieden vanaf 2 ton maar dat de verkopers pas vanaf 220.000 zullen accepteren. Eronder heeft dus geen zin, er staat niet voor niets 'vanaf'.
quote:cijfernerd schreef op 02 april 2016 @ 15:15:

Ja vanaf bieden prijs is leuk bedacht,maar zegt niks.

Hoe lang staat het al te koop.2mnd maar de verkoper heeft al laten vallen dat hun nieuwe huis bijna klaar is.
Volgens mij wordt in dit soort situaties echt de minimale vanaf prijs verwacht. Lager bieden heeft niet veel zin denk ik. Mensen die het huis heel graag willen gaan boven die vanaf prijs zitten. Waarschijnlijk is het een gewild huis en hopen ze zo op hogere biedingen.
Maar het voelt zo raar om meteen die prijs te bieden. Aan de andere kant wil ik natuurlijk niet onze kansen verspelen omdat we oprecht geïnteresseerd zijn

Dat vind ik nou een onbegrijpelijke gedachtengang. Stel dat je te laag biedt en dat de koper niet met je in onderhandeling wil, dan kun je toch met een hoger bod komen? Ik lees het wel vaker hier, dat mensen bang zijn om niet serieus genomen te worden door de verkoper. Maar waarom? Je geeft je bod door aan de makelaar, die bespreekt het met de verkoper en de uitkomst is dat je bod te laag is. Dan is er toch geen wet die je verbied om er nog eens over na te denken en met een hoger bod te komen?

Juist alleen maar fijn als je eerste bod te laag is. Kopers die gelijk toehappen, dat is eng. Dan waren ze misschien voor minder ook wel akkoord gegaan.
quote:gizzmo-returns schreef op 02 april 2016 @ 15:17:

Volgens mij wordt in dit soort situaties echt de minimale vanaf prijs verwacht. Lager bieden heeft niet veel zin denk ik. Mensen die het huis heel graag willen gaan boven die vanaf prijs zitten. Waarschijnlijk is het een gewild huis en hopen ze zo op hogere biedingen.Ik denk dat het bluffen is. Het huis staat al 2 maanden te koop en het nieuwe huis is bijna klaar. Er zijn maar weinig mensen die lang op dubbele lasten willen zitten. Je kunt gewoon onder de vanaf prijs bieden. Zó populair is het nou ook weer niet.
Je kan bieden wat je wil. Je kan filosoferen over de mogelijke reacties van de tegenpartij wat je wil. Maar een onderhandelingsstrategie gaat aanzienlijk verder dan "met welk bod beginnen we?".

Onderhandelen is een spel van informatie. Wie de meeste informatie heeft, kan het best onderhandelen. Informeer je dus.
In sommige regio's is een vanaf prijs heel logisch. En is het san ook snel verkocht boven de vanaf prijs. Het wel of niet meegaan daar in moet je zelf weten maar ik zie dat het in sommige regio's een slimme tactiek is.
Ik zou het niet doen als je het persé wil hebben.

Maar als je er ontspannen in staat en het helemaal niet erg vindt om achter het net te vissen kan je het proberen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 02 april 2016 @ 15:35:

Ik zou het niet doen als je het persé wil hebben.

Maar als je er ontspannen in staat en het helemaal niet erg vindt om achter het net te vissen kan je het proberen.Leg me dat nou eens uit, want ik snap het echt niet. Het huis staat 2 maanden te koop, het nieuwe huis is bijna klaar. Waarom is er meer kans als ze achter het net vist, wanneer ze lager biedt? Goed, het kan langer duren voor je tot elkaar komt, maar waarom is een lager openingsbod je kansen verkleinen?
quote:Vinyl schreef op 02 april 2016 @ 15:16:

Bieden vanaf prijs is niet de vraagprijs. Het is een manier om kopers te trekken omdat het huis laag in de markt staat.

Er kan best staan dat je kunt bieden vanaf 2 ton maar dat de verkopers pas vanaf 220.000 zullen accepteren. Eronder heeft dus geen zin, er staat niet voor niets 'vanaf'.Dit dus,zo zit het.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Katherina schreef op 02 april 2016 @ 15:41:

[...]

Leg me dat nou eens uit, want ik snap het echt niet. Het huis staat 2 maanden te koop, het nieuwe huis is bijna klaar. Waarom is er meer kans als ze achter het net vist, wanneer ze lager biedt? Goed, het kan langer duren voor je tot elkaar komt, maar waarom is een lager openingsbod je kansen verkleinen?

Precies. Hoe graag wil je het hebben, hoe graag willen zij er vanaf, wat doet de markt, wat doet hun persoonlijke situatie. Informatie is alles.

Nou ja, en inzicht in de mate van rationeel denken bij de tegenpartij. Tegen domheid is niet op te bieden.
Onze makelaar gaf biedingen onder de vanafprijs niet eens aan ons door, omdat ze wist dat onze minimale onderhandelingsprijs de vanafprijs was. Dus bij haar was je snel klaar geweest, je kunt bieden vanaf de vanafprijs, en anders laat je 't zitten.
quote:pampas schreef op 02 april 2016 @ 15:52:

Onze makelaar gaf biedingen onder de vanafprijs niet eens aan ons door, omdat ze wist dat onze minimale onderhandelingsprijs de vanafprijs was. Dus bij haar was je snel klaar geweest, je kunt bieden vanaf de vanafprijs, en anders laat je 't zitten.

Dat is wat anders. Dat spreek jij af met de makelaar. Achter de schermen.

Met een publiekelijke 'bieden vanaf' is er een duidelijke strategie neergezet.

Ik zou er lak aan hebben.
Ik zou lager bieden. Als het bod afgewezen wordt, kan je nog altijd nadenken over een volgend bod.
Life is short. Eat dessert first.
Ik heb een paar dagen geleden een bod gedaan op een huis ruim een ton onder de vraagprijs. Maar het huis staat al 2 jaar leeg, en is een renovatiepand. Moet je zin in hebben. En dat heb ik.

Wat ze ervan vinden zal me een zorg zijn. Ik heb gedegen onderzoek gedaan, door bouwdeskundige inspectie en raming laten maken. Grondprijs opgevraagd etc. De vraagprijs is prachtig maar zegt me niks.
Het gaat erom, dat ze je roet in de ogen willen gooien.

En die strategie heeft effect, want je plaats dit topic omdat je niet weet wat te doen.

Bekijk het puur van jouw kant, jouw zakelijk belang.
quote:Katherina schreef op 02 april 2016 @ 15:41:

[...]

Leg me dat nou eens uit, want ik snap het echt niet. Het huis staat 2 maanden te koop, het nieuwe huis is bijna klaar. Waarom is er meer kans als ze achter het net vist, wanneer ze lager biedt? Goed, het kan langer duren voor je tot elkaar komt, maar waarom is een lager openingsbod je kansen verkleinen?

Als je te laag biedt, en ze gaan niet mer je in onderhandeling, heb je kans dat er een ander een realistischer bod heeft gedaan, en ze daarmee wél in onderhandeling gaan. En als ze met een ander in onderhandeling zijn, kun je een nieuw bod neerleggen, maar daar doen ze dan niets mee. En zo vis je dus achter het net.

Is ons ook eens overkomen. Boden een stukje onder de vraagprijs, de prijs die we max zouden willen betalen lag zelfs boven de vraagprijs maar hey, je kan het proberen toch? Verkoper ging met een ander in onderhandeling omdat die met een hoger eeerste bod kwam. Toen we dat hoorder hebben we gelijk ons uiterste bod op tafel gegooid. Maar dat had geen zin, omdat ze al in onderhandeling waren met de andere bieder wilde de makelaar ons uiteste bod niet eens doorgeven.

Uiteindelijk is het huis dus verkocht aan een ander, voor een lagere prijs dan wat wij ervoor hadden willen geven!
quote:VeertjeLief schreef op 02 april 2016 @ 16:00:

Ik heb een paar dagen geleden een bod gedaan op een huis ruim een ton onder de vraagprijs. Maar het huis staat al 2 jaar leeg, en is een renovatiepand. Moet je zin in hebben. En dat heb ik.

Wat ze ervan vinden zal me een zorg zijn. Ik heb gedegen onderzoek gedaan, door bouwdeskundige inspectie en raming laten maken. Grondprijs opgevraagd etc. De vraagprijs is prachtig maar zegt me niks.Maar dat is bij een huis met een gewone vraagprijs. 'Bieden vanaf' is echt een andere strategie dan een reguliere verkoop met vraagprijs.
quote:Vinyl schreef op 02 april 2016 @ 16:25:

[...]

Maar dat is bij een huis met een gewone vraagprijs. 'Bieden vanaf' is echt een andere strategie dan een reguliere verkoop met vraagprijs.Klopt, daarom eronder mijn aanvulling dat je je niet zo moet laten leiden door de tactiek. Want dat gebeurt (en het werkt)
In een gewilde buurt met huizen die als warme broodjes gaan en een scherpe prijs kan ik me nog voorstellen zo'n bieden vanaf prijs. Wij zijn al een tijdje aan het rondkijken voor een ander huis en we wonen in een regio waar de huizen nog gemiddeld lang te koop staan. Alleen de echt scherp ingezette huizen in de leukere wijken gaan nog wel hard. Ik verbaas me oprecht over de huizen die een bieden vanaf prijs hanteren en al meer dan 6 maanden te koop staan. Bij ons in de wijk staat een hoekhuis, deel van een rij die de garage bij de woonkamer betrokken heeft. En een tuin die door een hovenier is aangelegd. Allemaal leuk maar verder is het niet uitzonderlijk bijzonder. De bieden vanaf prijs is veel te hoog en dan zijn ze al 20.000 gezakt. Marktconform en reëel zou daar nog minstens 15.000 vanaf moeten imo. Het staat inmiddels al ruim een jaar te koop terwijl het best een gewild straatje is. Ik had er graag eens willen kijken maar het bieden vanaf houd mij tegen.
In dit geval Mieksie, wat vind je het zelf waard en zou je het er voor over hebben? Als de bieden vanaf prijs niet eens zo gek is kun je toch beginnen met de vanaf prijs?
quote:VeertjeLief schreef op 02 april 2016 @ 15:57:

[...]

Dat is wat anders. Dat spreek jij af met de makelaar. Achter de schermen.

Met een publiekelijke 'bieden vanaf' is er een duidelijke strategie neergezet.

Ik zou er lak aan hebben.Nee, dit was ook de bieden vanafprijs die op Funda en de website van de makelaar stond. En zij was ook heel duidelijk: als we kozen voor bieden vanaf konden we 'm lager in de markt zetten, waardoor het huis in meer zoekopdrachten tevoorschijn zou komen, en ze zou ons geen lagere biedingen dan die vanafprijs doorgeven om de onderhandeling te starten. Anders is het namelijk een wassen neus. Bij ons heeft het prima gewerkt: het huis heeft 10 dagen te koop gestaan en is voor 7% boven de bieden-vanafprijs verkocht.
quote:stimpy77 schreef op 02 april 2016 @ 16:41:

In dit geval Mieksie, wat vind je het zelf waard en zou je het er voor over hebben? Als de bieden vanaf prijs niet eens zo gek is kun je toch beginnen met de vanaf prijs?

We hebben de prijs die ze vragen er wel voor over. Vroeg me alleen af of als we die bieden we dan te veel betalen of wat "normaal" is met zulke biedingen. Dit is namelijk de eerste waar we geïnteresseerd zijn met een bieden vanaf prijs.

Bedankt voor al jullie tips!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven