Geld & Recht alle pijlers

Bijstand en erfenis

03-08-2009 12:54 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sta op het punt een erfenis te ontvangen van mijn overleden vader. Nu is het probleem dat ik in de bijstand zit en deze erfenis waarschijnlijk zal moeten 'opeten.' Weet iemand hoe de exacte procedure rond een erfenis en de bijstand in z'n werk gaat? Ik hoor dat je wel eigen vermogen mag hebben maar dat dat aan het begin van het toekennen van de uitkering wordt vastgesteld. En als je over de jaren dus al wat aan belastinggeld hebt ontvangen er maar maar weinig overblijft (ook opgemaakt geld telt mee bij je vermogen). Moet je trouwens ook je bankafschriften van de afgelopen maanden laten zien bij het definitief toekennen van de erfenis (ik ben niet zo netjes in het ordenen van dat soort dingen) of hoeft dat niet als het aan het begin vastgestelde vermogen telt? Ik heb de uitkeringsinstantie al wel gebeld maar die zeiden dat ik beter met mijn contactpersoon kon gaan praten. Echter zij is op vakantie. Hopelijk kan ik hier sneller wat belangrijke antwoorden krijgen zodat ik een beetje weet waar ik straks financieel en bureaucratisch gezien aan toe ben.
quote:elninjoo schreef op 03 augustus 2009 @ 19:25:

[...]

Maar da's toch logisch? Het is van 't belastinggeld dat ons al afgetroggeld wordt dat mensen op kosten van de maatschappij kunnen leven door het ontvangen van 'n uitkering. Als we dan ook nog onze extraatjes ten bate van de belastingdienst moeten inleveren, dan is het toch wel god geklaagd.Als ik het zo lees, dan staan mensen die recht hebben op een uitkering op een lager trede van rechten dan diegenen die werken? Goh.
vandaag ga ik van alles kunnen
quote:binkie14 schreef op 03 augustus 2009 @ 19:30:

[...]

Oke,verkeerd gelezen,SORRYKan gebeuren, zand erover.
quote:gember999 schreef op 03 augustus 2009 @ 19:39:

[...]

+

Ik ben het met Roosvrouw eens. Niemand betaalt voor zijn lol belasting, maar deze regels hebben we nu eenmaal (of ze eerlijk zijn is een tweede, maar we hebben gewoon legale manieren om dergelijke regels aan te passen als een meerderheid van het parlement daarmee instemt). Als mensen dan gaan frauderen omdat ze het er niet mee eens zijn, dan besodemieteren ze eigenlijk de mensen die wel gewoon eerlijk hun belastingaangiften invullen, terwijl ze nog wel gewoon recht hebben op alle voorzieningen die van dat bealstinggeld getroffen worden... Niet echt eerlijk toch?

Als je tegen een belasting op schenkingen bent, dan stem je toch op een partij die die af wil schaffen; lekker vlaktax invoeren en alle andere kleine belastingen en aftrekposten eruitgooien... versimpelt in ieder geval je aangifte ieder jaar...

Ik vind, je zuurverdiende, centen,die inmiddels al 3 of sterker nog 4 x belast zijn,(steeds hetzelfde geld he)!,onttrekken aan de fiscus,geen fraude.

Het is je recht.

We blijven aan de gang zeg.

Moet ik de Haagse pluche onderhouden?

Ik dacht,dat ik zo langzamerhand,mijn steentje wel heb bijgedragen....

En de enige voorziening,die ik nog verwacht,is mijn AOW.

Ook zelf betaald..........Het is wel in orde zo!
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Voordat ik doodga wil ik 1x in mijn leven de staat te slim af zijn

Al mijn vermogen in mijn tassencollectie stoppen en aan mijn kinderen geven om lekker te verbrassen in hun leven,ik verheug me nu al voor hun op al het plezier dat ze ermee zullen hebben
quote:binkie14 schreef op 03 augustus 2009 @ 19:50:

[...]

Ik vind, je zuurverdiende, centen,die inmiddels al 3 of sterker nog 4 x belast zijn,(steeds hetzelfde geld he)!,onttrekken aan de fiscus,geen fraude.

Het is je recht.

We blijven aan de gang zeg.

Moet ik de Haagse pluche onderhouden?

Ik dacht,dat ik zo langzamerhand,mijn steentje wel heb bijgedragen....

En de enige voorziening,die ik nog verwacht,is mijn AOW.

Ook zelf betaald..........Het is wel in orde zo!

Je mag heel veel vinden, maar ook dan heb je je aan de nodige wetten in dit land te conformeren.

En och, als we dan toch gaan neuzelen ; nee ook die AOW die je straks hoopt te krijgen heb je niet zelf betaald. Dat betalen jouw kinderen en dan werkende lui. De AOW is geen spaarpotvoorziening waarbij we nu inleggen voor later, maar een regeling waarbij wij -ja, ook uitkeringsgerechtigden, gruwel- nu aan betalen voor de huidige generatie. Tegen de tijd dat jij en ik de AOW-leeftijd bereikt hebben, dan wordt dat opgebracht door de dan hard werkenden.
quote:roosvrouw schreef op 03 augustus 2009 @ 19:44:

[...]

Als ik het zo lees, dan staan mensen die recht hebben op een uitkering op een lager trede van rechten dan diegenen die werken? Goh.

Ah joh,best gezellig op die onderste trede Roosvrouw.

Kopje thee?
quote:roosvrouw schreef op 03 augustus 2009 @ 19:54:

[...]

Tegen de tijd dat jij en ik de AOW-leeftijd bereikt hebben, dan wordt dat opgebracht door de dan hard werkenden.Ik maak me geen illusie dat wij tegen de tijd dat we in de AOW-leeftijd vallen, nog iets krijgen. Beter dus maar vroeg genoeg je eigen voorzieningen treffen om die tijd, indien je nog leeft, door te kunnen komen.
quote:iry schreef op 03 augustus 2009 @ 19:57:

[...]

Ah joh,best gezellig op die onderste trede Roosvrouw.

Kopje thee?Lekker! Alhoewel, maak het maar een snel kopje. Voor je het weet word ik deze trede weer af geschopt.
quote:ElleMichelle schreef op 03 augustus 2009 @ 19:52:

Voordat ik doodga wil ik 1x in mijn leven de staat te slim af zijn

Al mijn vermogen in mijn tassencollectie stoppen en aan mijn kinderen geven om lekker te verbrassen in hun leven,ik verheug me nu al voor hun op al het plezier dat ze ermee zullen hebben

Oh EM,je bent een vrouw naar mijn hart.

Even off-topic

Mijn lieve moeder,en beste vriend(ja mijn schat vd erfenis),liggen dicht bij elkaar begraven.

Mijn mannetje ligt daar ook vlak bij.

Ik hou de graven,keurig netjes bij.

Ik vind dat fijn,het geeft mij troost en rust.

Het is door de jaren heen,een beste poppenkast geworden,engeltjes,hondjes,20 waxinebranders enzenz.

Op verjaardagen,Kerst enz.gaan mijn jongens mee,om te helpen schoonmaken.

Ze doen het uit liefde voor mij,maar vinden er eigenlijk niks aan.

Ik kom,bij mijn mannetje in,natuurlijk

Al poetsend,en steunend,zeg ik tegen de jongens,(over mijn eigen graf heen)

"Schatten,als ik er niet meer ben,dan flikkeren jullie al die prullaria,maar in de container,je zet er een miniatuur, Porsche,en Mercedes ,voor in de plaats,mam weet dan in ieder geval,dat jullie van de centen genieten"

En........jullie zijn zo klaar......!

2 vliegen in 1 klap.
Binkie,ze kunnen natuurlijk ook een Dagobert Duck pop op je graf plaatsen met de tekst,hier ligt mijn grootste schat:-))
quote:roosvrouw schreef op 03 augustus 2009 @ 19:54:

[...]

Je mag heel veel vinden, maar ook dan heb je je aan de nodige wetten in dit land te conformeren.

En och, als we dan toch gaan neuzelen ; nee ook die AOW die je straks hoopt te krijgen heb je niet zelf betaald. Dat betalen jouw kinderen en dan werkende lui. De AOW is geen spaarpotvoorziening waarbij we nu inleggen voor later, maar een regeling waarbij wij -ja, ook uitkeringsgerechtigden, gruwel- nu aan betalen voor de huidige generatie. Tegen de tijd dat jij en ik de AOW-leeftijd bereikt hebben, dan wordt dat opgebracht door de dan hard werkenden.

Roosvrouw,je stelling klopt niet helemaal.

Een gemiddeld burger,bouwt,in een werkzaam leven,tussen zijn 20e en 60e zijn AOW op.

Ik heb, met een bedrijf met 25 werknemers,voldoende belasting betaald,om straks zonder schuldgevoel,mijn AOW op te strijken.Reken daar de vennootschaps belasting maar bij.

Hoezo geen spaarpot?

Mijn zaak is verkocht voor bijna 2 millioen

25% daarvan is..........

Ik mag 80+ jaar worden om dit op te souperen

Dankjewel.
quote:ElleMichelle schreef op 03 augustus 2009 @ 20:30:

Binkie,ze kunnen natuurlijk ook een Dagobert Duck pop op je graf plaatsen met de tekst,hier ligt mijn grootste schat:-))

Dit kost mij echt een nieuw beeldscherm.

EM,heb jij een goede WA verzekering??

Of moet ik dit allemaal zelf bekostigen,van mijn armoedtje?
Binkie, Roosvrouw heeft het inderdaad bij het recht eind. Het geld dat jij betaald hebt aan AOW premie, wordt niet gespaard om aan jou uitbetaald te worden.quote:binkie14 schreef op 03 augustus 2009 @ 20:34:

[...]

Roosvrouw,je stelling klopt niet helemaal.

Een gemiddeld burger,bouwt,in een werkzaam leven,tussen zijn 20e en 60e zijn AOW op.

Je bouwt geen AOW op, je bouwt een recht op een AOW uitkering op. Deze AOW-uitkering tegen die tijd zal betaald worden door de dan werkende mensen en de hoogte zal afhangen van hoeveel mensen er dan werken en afdragen. Het is dus inderdaad geen spaarpot, zoals roosvrouw al uitlegt, zoals bijvoorbeeld een pensioen wel is.

Ik heb, met een bedrijf met 25 werknemers,voldoende belasting betaald,om straks zonder schuldgevoel,mijn AOW op te strijken.Reken daar de vennootschaps belasting maar bij.

Hoezo geen spaarpot?

Niemand zegt dat je je schuldig moet voelen als je AOW opstrijkt. Je hebt dat recht opgebouwd gedurende je werkende leven. Van mij mag je ervan genieten hoor... Maar de hoeveelheid belasting die je hebt betaald doet hiervoor niet ter zake. En die 25 werknemers hebben toch belasting betaald: jij hebt het misscchien voor hen afgedragen, maar het ging toch van hun brutolonen af? En van die vennootschapsbelasting is volgens mij geen cent naar de AOW gegaan hoor, daar worden gewoon de overheidsuitgaven van gefinancierd; stevige dijken, goed onderwijs voor onze kinderen, en het onderhoud aan de paleizen van Bea

Mijn zaak is verkocht voor bijna 2 millioen

25% daarvan is..........

Ik mag 80 jaar worden om dit op te souperen

Dankjewel.

Gefeliciteerd, dan heb je het toch breed genoeg zou ik denken, waarom zou je dan nog willen frauderen?

P.S. Dat jij vind dat je ergens recht op hebt, maakt nog niet dat het geen fraude is...als er is afgesproken dat je ergens voor moet betalen, en je doet dat niet.... hoe noemen ze dat dan bij jou in de buurtsuper? Vast niet je goed recht.
anoniem_75463 wijzigde dit bericht op 03-08-2009 21:13
Reden: netto/bruto....lekker slim
% gewijzigd
Gember, dank je voor de uitleg die je geeft. Ik ben zelf even met stomheid geslagen. Geen benul hebben van de basis van onze sociale zekerheid en belastingstelsel, maar er wél een mening over hebben. Das knap. Tenzij Binkie een politicus is uiteraard, dan is ergens een mening over hebben waar je niets van af weet weer een functievereiste.
roosvrouw, graag gedaan... ik krijg ook ontzettende jeuk van dit soort onwetendheid in combinatie met een sterke mening...
Ik weet zeker dat Binkie alles afweet van alle belastingen en sociale zekerheden die in Nederland gelden.Ze is niet voor niets de Ivana Trump van Nederland:-))
.
quote:roosvrouw schreef op 03 augustus 2009 @ 17:48:

[...]

Hmm, dat kan je ook nog in de kont bijten. Men probeert 'wegsluizen' zo veel mogelijk tegen te gaan. Alle 'giften' tot 180 dagen voor het overlijden, worden alsnog bij de erfenis betrokken. Dat wordt dus enerzijds van kindsdeel 'afgetrokken' en anderzijds komt Apeldoorn ook daarvoor heel leuk met de dikke blauwe envelop.Ik laat mijn kind gewoon een rekening openen als ik een jaar of 60 ben. Heb ik als ik geluk heb sowieso nog 10 of 20 jaar om geld weg te sluizen. Moet ik wel rijk zijn natuurlijk en dat kind moet niet in de bijstand zitten.
Lindy, dat hoeft niet. Er kan door executeur gekozen worden om de belastingsafdracht over jouw kindsdeel direct te laten geschieden. In dat geval zal Apeldoorn niet bij jou komen. Als nabestaanden vervolgens niet jouw NAW-gegevens doorgeven en/of jou actief laten zoeken kan het gebeuren dat je er niets van hoeft te horen. Als jij vermoed dat de erfenis nog gebruikt zal worden om een streek te leveren, dan zal dat niet waarschijnlijk zijn. Zou men op het geld uit zijn en/of een nobelere laatste wens willen eerbiedigen, dan kan het zo gebeuren. Been there, not done it, but seen it.

Heb het overigens ook in het scenario zien gebeuren zoals jij hem vreest. Weet dus wat je bedoelt. Soms is het gewoon ronduit jammer dat je familie niet voor het uitzoeken hebt.
quote:gember999 schreef op 03 augustus 2009 @ 21:16:

roosvrouw, graag gedaan... ik krijg ook ontzettende jeuk van dit soort onwetendheid in combinatie met een sterke mening...

Jeuk????

Dan moet je krabben.........

En onwetendheid.........

Ik dacht het niet...........

Nogmaals,we hebben het over belasting betalen,en van sociale zekerheden genieten.......

Als je niet betaald,heb je de rechten ook,En terecht,.

Ons sociaal stelsel is er voor iedereen,en gelukkig maar!

Ik heb met mijn belastingafdracht tot nu toe,mijn AOW ruimschoots betaald.

Volgens mijn accountants dan

Zal ze er de eerstvolgende x dat ik ze spreek eens naar vragen......

Het principe van Men.Drees was,dat een ieder betaalt voor zijn eigen AOW.

Bakellende en Bos denken daar anders over......

Ben niet zo van de cijfers,maar heb wel een sterke mening.

En terecht

Gaat nu aan de rose,vrienden op bezoek,wordt vervolgd.......
.
@ binkie

ik zal zeker even krabben;-) En je hebt gelijk; waarschijnlijk kunnen je accountants het je veel beter en uitgebreider uitleggen dan wij hier. (alhoewel, misschien zit een van je accountants wel hier op het forum!)

Ik zou zeggen proost! Drink er een voor mij, want ik ben nog aan het werk en zou graag een roseetje lusten...
Aan alle "verstandige ouders" die hier vertellen dat hun centjes allemaal naar de kindertjes gaan en de belastingdienst hier niets van mag hebben:

Vergeet niet in je testament te vermelden dat je kind niets zal erven als het failliet is / in de schuldsanering zit.

Zo sneu als de erfenis naar de curator gaat. Dat geld kan beter naar de broers/zussen/neven/nichten, die het vervolgens "doorsluizen".

En successierechten vind ik pure lijkroof.
quote:lindy schreef op 03 augustus 2009 @ 22:22:

[...]

Tja. ik bereid me zekerheidshalve op alle vervelende scenario's voor. Omdat er al genoeg te verwerken valt, zonder dat er nog eens bovenop te krijgen. Ik wil geen schop in mijn maag krijgen zodat mijn eigen omgeving en bijvoorbeeld ook werk eronder gaat lijden, bijvoorbeeld. Daar heb ik de kracht niet voor, om het op zijn Geer en Goors te zeggen.

Jammer dat jij ook vervelende ervaringen hebt, blijkbaar....

Hopelijk valt het je uiteindelijk mee. Het is soms gewoon klote, simpel en wel.

Dank je, al heb ik daarin zelf eigenlijk geen klagen. Kan er hier niet over uitwijden dus moet nogal vaag blijven, sorry. Zoals je zelf al zegt; geld is maar geld. De emoties en relaties zijn die écht tellen. En wat dat betreft ben ik een ongekend rijke armoedzaaier.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven