Geld & Recht alle pijlers

Bijstand en toeslagen

07-12-2011 14:47 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds dit jaar een aanvullende bijstand. Echter geef ik altijd mijn bruto jaarinkomen aan voor de toeslagberekening. Maar de uitkeringsspecificatie die ik ontvang staat alleen een nettobedrag op van de aanvulling. Weet iemand hoe dit werkt?
Als jij je brutojaarinkomen ergens invult, dan staat daar ongetwijfeld als vraagstelling boven 'vul hier je bruto' of 'vul hier je nettosalaris' in. Dát is dan wat ze aanhouden denk ik.

Maar bel de Sociale Dienst eens zou ik zeggen, dan weet je het zeker, voordat je straks van alles terug moet betalen.
Even bellen met de afdeling die de betalingen van de bijstand doet?
Bruto WWB alleenstaande ouder is ongeveer 18.000 bruto.
Oke dat is een erg hoog bedrag... maar goed ik krijg maar een bedrag van EUR 300 per maand. Ik krijg alleen een aanvulling. Dus ik neem dan aan dat dit bedrag niet voor mij geld?
Even omrekenen van netto naar bruto, kan Sociale dienst ook bij helpen.
U krijgt een aanvulling tot 100% WWB. Het bruto loon WWB partners / gehuwden is gekoppeld aan het minimumloon. Het bruto minimumloon is miv 1 januari 2012 - ¤ 1446,60 per maand (bruto) Dit bedrag doet u x aantal maanden dat u bijstand kreeg. Hierbij nog op te tellen is de vakantietoeslag van 8% - dus bruto inkomen x 1,08. aAls u alleenstaand bent, neemt u 5o% van de bedragen. Voor een alleenstaande ouder geldt 70%

Voor de toeslagen zal de bruto berekening niet tot op de euro nauwkeurig moeten worden uitgerekend. U krijgt vanwege het minimum-inkomen maximale toekenning toeslagbedragen.

Zie: bedragen 2012
quote:fabienne801 schreef op 07 december 2011 @ 15:56:

Oke dat is een erg hoog bedrag... maar goed ik krijg maar een bedrag van EUR 300 per maand. Ik krijg alleen een aanvulling. Dus ik neem dan aan dat dit bedrag niet voor mij geld?18.000 euro bruto minus je brutoloon uit arbeid is dan wat je aan WWB krijgt.
Informatie rijksoverheid zegt:

Toeslag voor alleenstaanden en alleenstaande ouders Gemeenten kunnen alleenstaanden en alleenstaande ouders een toeslag geven van maximaal 20% van het nettominimumloon. Deze toeslag ontvangen zij bovenop het normbedrag. Meer informatie hierover kunt u krijgen bij de gemeente. U kunt vragen naar de regels in de toeslagenverordening.

Zoals hierboven al een paar keer gesteld: om te zien of deze informatie ook voor u geldt, zult u contact moeten opnemen met de Sociale Diennst.

Bij de gemeentelijke sociale dienst hebben ze meestal niet zo'n trek in dit soort vragen. Teveel rekenwerk, bang voor fout advies, amper relevant voor toeslagen. U kunt ook gewoon de jaaropgaven 2011 as jaar (februari) afwachten. Als het (verzamel)inkomen zoals aangegeven op de achterkant van de voorlopige beschikking 2012 overeenkomt met het verzamelinkomen 2011 - geen actie. Als uw inkomen in werkelijkheid hoger is, een wijziging inkomen 2012 doorgeven. Kan mondeling via de Belastingtelefoon.

Waarschijnlijk blijft de toeslag ook dan nog maximaal. En mocht er onverhoopt (iets) te veel toeslag in 2012 zijn uitgekeerd, wordt er opnieuw een berekening gemaakt. Voor de resterende maanden (ongeveer 9 maaanden) krijgt u dan iets minder per maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven