Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
ClumsyNinja schreef:
29-09-2019 11:03
De middenstandgezinnen die het zo zwaar hebben zouden het makkelijker voor zichzelf kunnen maken als de vrouwen zouden kiezen voor een volwaardige baan in plaats van deeltijdgetrut. Dan heb je als gezin meer inkomen, en als het huwelijk stuk loopt (wat nog al eens gebeurt) kunnen beide partners hun eigen broek ophouden in plaats van dat een van de twee een jarenlang gat in het cv heeft.

Mensen die gewoon kúnnen werken en een opleiding hebben maar er vrijwillig voor kiezen om niet of in een klein deeltijdbaantje te werken lijkt me echt een groter probleem dan mensen die niet kunnen werken en dus niet werken.
Er zijn ook mensen die full time werken en nog toeslagen nodig hebben, 55 uur gaan werken dan maar? lager opgeleiden zijn dat, zweep erover en kwalificaties halen zul je want CN vindt dat.
Er zijn ook mensen die pt werken omdat ze ernaast een zorgtaak bij hebben, vanwege een beperking bij een kind, in een instelling zetten dan maar zodat pa of ma ft kan werken?

Je bent hilarisch, maar echt.

Accpeteer dat er ook werkende mensen zijn die ook voor bepaalde punten staan, word je een blijer mens van, of denk je nu werkelijk met je gehak dat ik morgen naar mijn werkgever ga en die meer uur ga eisen omdat CN dat graag wil en denkt dat pt getrut altijd een bewuste keuze is, mallert
Ik krijg fysieke klachten van mijn werk dus meer dan deeltijd zal het nooit worden. Dan noem je het maar getrut, ik ga niet nog een slechtere gezondheid krijgen alleen maar omdat ik me schuldig zou moeten voelen of zo
Ik heb geen tijd om elke dag naar de fysiotherapeut te gaan!
Ik heb het over de mensen (meestal vrouwen) van wie het een vrijwillige keuze is om niet of amper te werken terwijl ze dat wel kunnen en wel een opleiding hebben.
Beter lezen.
merano schreef:
29-09-2019 10:28
(..)
En als het rijk dan de HRA per direct afschaft voor nieuwe aankopen, en het vrijgekomen geld via woningstichtingen investeert in de bouw van die nieuwe sociale huurwoningen en misschien weer een premie instelt voor het bouwen van goedkope koopwoningen, dan hebben we binnen no time de woningnood behoorlijk teruggebracht. Niet alleen komen er direct veel meer huizen bij, bijkomend gevolg is dat dergelijke maatregelen een drukkend effect hebben op de huizenprijzen doordat er minder schaarste is en minder tekorten in de betaalbare range.
Waardoor die ook weer bereikbaarder worden voor de lage en middeninkomens. En dat kost per saldo niks, noppes, nada, niente.
(..)
Super idee! En wat doe je met de economische crisis die eraan vast hangt? Of ben je vergeten wat er in 2009 gebeurde? De huisprijzen daalden, mensen konden alleen nog maar met verlies verkopen, gingen failliet en hadden geen koopkracht meer....
ClumsyNinja schreef:
29-09-2019 11:21
Ik heb het over de mensen (meestal vrouwen) van wie het een vrijwillige keuze is om niet of amper te werken terwijl ze dat wel kunnen en wel een opleiding hebben.
Beter lezen.
Je hebt gelijk. Heel veel vrouwen die geen kinderen (meer) thuis hebben, blijven desondanks gewoon in deeltijd werken, terwijl hun man in feite de kar trekt financieel gezien. Want bij heel veel van die vrouwen gaat het geld dat ze met hun 20 uur per week verdienen, vrijwel geheel op aan het eigen autootje, de extra kleding, de uitjes met vriendinnen, enz. Hun bijdrage aan het gezinshuishouden is daardoor minimaal. Als er wél kinderen zijn, is dat nog minder, want wat de vrouw verdient, gaat op aan kinderopvang e.d. Dus qua gezinsinkomen scheelt het nauwelijks, die paar uurtjes die vrouwen werken, afgezet tegen de extra kosten van dat werken.

Blijft over de persoonlijke ontplooiing. Maar als je (zoals zo veel vrouwen) 20 uur per week werkt als receptioniste of medewerker boekhouding, dan vraag ik me werkelijk af welke ontplooiing je dan haalt uit 20 uur per week telefoontjes doorverbinden of 20 uur per week routinematig inkoopfacturen in het systeem invoeren. Of welke ontplooiing je mis zou lopen als je dat niét zou doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
ClumsyNinja schreef:
29-09-2019 11:21
Beter lezen.
Op een bepaalde manier deel je mening, alleen begon je aardig op me in te hakken en daar reageer ik dus op.

Jij doelt dus op bijstand moeders die wel kunnen maar niet willen, op mensen veelal vrouwen volgens jou, die bewust pt werken om zo toeslagen te ontvangen toch?

Dan zijn we namelijk weer terug bij af dat bijstand of pt werken royaal is of zie ik dat verkeerd en is dit niet wat je bedoelde.
pejeka schreef:
29-09-2019 11:30
Je hebt gelijk. Heel veel vrouwen die geen kinderen (meer) thuis hebben, blijven desondanks gewoon in deeltijd werken, terwijl hun man in feite de kar trekt financieel gezien. Want bij heel veel van die vrouwen gaat het geld dat ze met hun 20 uur per week verdienen, vrijwel geheel op aan het eigen autootje, de extra kleding, de uitjes met vriendinnen, enz. Hun bijdrage aan het gezinshuishouden is daardoor minimaal. Als er wél kinderen zijn, is dat nog minder, want wat de vrouw verdient, gaat op aan kinderopvang e.d. Dus qua gezinsinkomen scheelt het nauwelijks, die paar uurtjes die vrouwen werken, afgezet tegen de extra kosten van dat werken.

Blijft over de persoonlijke ontplooiing. Maar als je (zoals zo veel vrouwen) 20 uur per week werkt als receptioniste of medewerker boekhouding, dan vraag ik me werkelijk af welke ontplooiing je dan haalt uit 20 uur per week telefoontjes doorverbinden of 20 uur per week routinematig inkoopfacturen in het systeem invoeren. Of welke ontplooiing je mis zou lopen als je dat niét zou doen.
En dan werken ze krijgen ze alsnog commentaar van Pejeka is het weer niet goed.
Het probleem is dat het niet altijd duidelijk is of het een vrije keuze is. Dokters kunnen niks meer voor mij betekenen behalve zeggen, doe rustig aan, geen stress etc. Dus ik werk maar minder omdat ik anders gek word van alle klachten (buikklachten, spierkrampen en psychische klachten)
Hoe weet je zeker dat die andere vrouwen dat niet hebben?
Solomio schreef:
29-09-2019 10:48
En ik vind dat we vooral moeten zorgen dat het niet meer nodig is dat mensen alles achter moeten laten om elders evt wel te kunnen overleven.

En tot die tijd mogen we wat mij betreft best ruimer mensen hier toelaten.
Dat is dus niet haalbaar. Of we schaffen dan de bijstand in de huidige vorm af en laten mensen iedere dag met hun pannetjes langs de gaarkeuken gaan. Ook zullen er meerdere gezinnen één woning moeten delen, want huisvesting is ook een probleem. Schuif jij alvast even op? De mensen met geld hebben Nederland ondertussen dan al verlaten.
-jolijn- schreef:
29-09-2019 11:28
Super idee! En wat doe je met de economische crisis die eraan vast hangt? Of ben je vergeten wat er in 2009 gebeurde? De huisprijzen daalden, mensen konden alleen nog maar met verlies verkopen, gingen failliet en hadden geen koopkracht meer....
Als iedereen gewoon in zijn huis blijft wonen is er niets aan de hand. Bovendien heeft half Nederland de laatste tijd flink op zijn hypotheek afgelost als ik het nieuws mag geloven, dus het zal wel wat meevallen.
Het probleem dat je ermee oplost (woningnood) is belangrijker lijkt me.

Heb je betere ideeën om overconsumptie tegen te gaan en meer ruimte te scheppen voor de mensen die het nodig hebben?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

pejeka schreef:

Eens, en die vrouwen komen in de knel als er gescheiden gaat worden.

De andere kant en dan is dat mijn kant, ik ben al jarenlang alleenstaand met kinderen ik werk parttime om ook de zorg te kunnen combineren met mijn kinderen ( vader is niet in beeld ) mijn oudere kinderen redden zich maar mijn jongste heeft ass, gaat naar sbo so far so good, heeft wekelijks therapie om hem zo goed mogelijk op voortgezet onderwijs voor te bereiden en als dat goed gaat dan ga ik zeker wel meer werken, moet dat op mijn werk ook mogelijk zijn, en daar ziet het er nu niet naar uit voorlopig.

Ik werk de ene week 30 uur ( in die week heeft hij een buitenschoolse activiteit via school ) de andere week 28 uur, ik ben daardoor afhankelijk van toeslagen ja en als er dan gehakt wordt op het probleem van parttime werken dan vind ik daar wel wat van ja.

Zodra mijn zoon ouder is ga ik zeker wel meer werken, er vanuit gaande dat alle zeilen die nu voor hem bijgezet worden dat mogelijk maken, maar gezien zijn progressie denk ik dat dat wel goed zal komen.
ClumsyNinja schreef:
29-09-2019 11:03
De middenstandgezinnen die het zo zwaar hebben zouden het makkelijker voor zichzelf kunnen maken als de vrouwen zouden kiezen voor een volwaardige baan in plaats van deeltijdgetrut. Dan heb je als gezin meer inkomen, en als het huwelijk stuk loopt (wat nog al eens gebeurt) kunnen beide partners hun eigen broek ophouden in plaats van dat een van de twee een jarenlang gat in het cv heeft.

Mensen die gewoon kúnnen werken en een opleiding hebben maar er vrijwillig voor kiezen om niet of in een klein deeltijdbaantje te werken lijkt me echt een groter probleem dan mensen die niet kunnen werken en dus niet werken.
Ik neem aan dat je modale gezinnen bedoelt en niet middenstand. Middenstand is iets heel anders, dat zijn namelijk zelfstandig ondernemers zoals detaillisten.
2019 schreef:
29-09-2019 11:32
En dan werken ze krijgen ze alsnog commentaar van Pejeka is het weer niet goed.
Ja, dit.
Want wil je een beetje kunnen ontplooien moet je ook fulltime blijven werken als de kinderen nog klein zijn, maar dat is dan ook weer niet goed.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
LadyLola schreef:
29-09-2019 11:40
Eens, en die vrouwen komen in de knel als er gescheiden gaat worden.

De andere kant en dan is dat mijn kant, ik ben al jarenlang alleenstaand met kinderen ik werk parttime om ook de zorg te kunnen combineren met mijn kinderen ( vader is niet in beeld ) mijn oudere kinderen redden zich maar mijn jongste heeft ass, gaat naar sbo so far so good, heeft wekelijks therapie om hem zo goed mogelijk op voortgezet onderwijs voor te bereiden en als dat goed gaat dan ga ik zeker wel meer werken, moet dat op mijn werk ook mogelijk zijn, en daar ziet het er nu niet naar uit voorlopig.

Ik werk de ene week 30 uur ( in die week heeft hij een buitenschoolse activiteit via school ) de andere week 28 uur, ik ben daardoor afhankelijk van toeslagen ja en als er dan gehakt wordt op het probleem van parttime werken dan vind ik daar wel wat van ja.

Zodra mijn zoon ouder is ga ik zeker wel meer werken, er vanuit gaande dat alle zeilen die nu voor hem bijgezet worden dat mogelijk maken, maar gezien zijn progressie denk ik dat dat wel goed zal komen.
Alle begrip voor jouw persoonlijke situatie en hoe je daar het hoofd aan biedt. En even zonder oordeel naar jou toe: het valt me zo vreselijk op dat er zo veel vrouwen zijn die stellen "vader is niet in beeld". Hoezo niet in beeld? Zijn we dan echt in een samenleving terecht gekomen dat het maken van kinderen met eender welke man, belangrijker is dan het onderhouden van een duurzame relatie met een partner? Dat vraag ik me serieus wel eens af.
Fizz schreef:
29-09-2019 11:37
Dat is dus niet haalbaar. Of we schaffen dan de bijstand in de huidige vorm af en laten mensen iedere dag met hun pannetjes langs de gaarkeuken gaan. Ook zullen er meerdere gezinnen één woning moeten delen, want huisvesting is ook een probleem. Schuif jij alvast even op? De mensen met geld hebben Nederland ondertussen dan al verlaten.
Ook zo'n heerlijk loos dreigement. Allemaal economische vluchtelingen dan?
Ik heb blijkbaar rare mensen om me heen, maar de meesten werken met plezier, dragen hun steentjes bij aan de samenleving en zijn tevreden.

Maar daarnaast is dit wat mij betreft een 'probleem' wat we mondiaal moeten oplossen, want voor al die mensen die niet over de landsgrenzen heen kunnen kijken geldt dat blijkbaar ineens niet meer als hun economische status in het geding is.

David Dunning
pejeka schreef:
29-09-2019 11:55
Alle begrip voor jouw persoonlijke situatie en hoe je daar het hoofd aan biedt. En even zonder oordeel naar jou toe: het valt me zo vreselijk op dat er zo veel vrouwen zijn die stellen "vader is niet in beeld". Hoezo niet in beeld? Zijn we dan echt in een samenleving terecht gekomen dat het maken van kinderen met eender welke man, belangrijker is dan het onderhouden van een duurzame relatie met een partner? Dat vraag ik me serieus wel eens af.
Daar zijn er dan wel twee voor nodig hè.

David Dunning
pejeka schreef:
waarom ga je er vanuit dat het door de moeder komt dat vader niet in beeld is? Er zijn genoeg mannen die na een scheiding hun kinderen in de steek laten hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pejeka schreef:

Nou is er aan parttime banen een veel grotere diversiteit dan jij hier altijd placht te schetsen dus hoezo zijn al die vrouwen receptioniste of typmiep?

Verder ontplooi je je in zo'n baan natuurlijk ook gewoon. Zeker meer dan als je thuis blijft voor de kinderen, het huishouden en de ondersteuning van je fulltime werkende partner.

Ik werk ook twintig uur en zou misschien best meer willen werken maar ik vind mijn baan te leuk om op zoek te gaan naar iets anders. Heb geprobeerd een tweede baan ernaast te hebben maar dat beviel me niet goed. Ons gezinsinkomen is meer dan toereikend, man werkt ook geen vijf dagen dus waarom zou ik meer gaan werken?
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 12:08
0.23% gewijzigd
pejeka schreef:
In sommige gevallen en dat geldt voor mijn geval is mijn ex partner door omstandigheden niet in staat om er voor mijn kinderen te zijn als vader indertijd ook niet meer als partner.
En in sommige gevallen zoals het mijne heb ik de loodzware keuze moeten maken om voor het welzijn van zowel mijzelf als mijn kinderen moeten kiezen.
Er was geen duurzame relatie meer, de kinderen zien hem wel maar beperkt er is geen haat/nijd of wat dan ook, maar hij is zowel emotioneel als financieel niet meer in staat om meer te doen.

Misschien in de toekomst wel maar dat is dan meegenomen. No hard feelings en ik begrijp je vraag hoe het kan dat er geen vader in beeld is.
rosanna08 schreef:
29-09-2019 12:01
waarom ga je er vanuit dat het door de moeder komt dat vader niet in beeld is? Er zijn genoeg mannen die na een scheiding hun kinderen in de steek laten hoor
Waar het om gaat is dat mensen tegenwoordig steeds minder in staat lijken (blijken) een duurzame relatie op te bouwen en te onderhouden. Mannen én vrouwen. Waardoor het komt? Wie het weet, mag het zeggen. Persoonlijk denk ik wel eens dat het mede veroorzaakt wordt doordat mensen steeds meer hun IK vooropstellen en steeds minder in staat zijn in termen van WIJ te denken, maar daar kan ik het mis in hebben uiteraard. Maar waar het dan wél aan ligt? Zeg het maar.
Solomio schreef:
29-09-2019 11:59
Ook zo'n heerlijk loos dreigement. Allemaal economische vluchtelingen dan?
Ik heb blijkbaar rare mensen om me heen, maar de meesten werken met plezier, dragen hun steentjes bij aan de samenleving en zijn tevreden.

Maar daarnaast is dit wat mij betreft een 'probleem' wat we mondiaal moeten oplossen, want voor al die mensen die niet over de landsgrenzen heen kunnen kijken geldt dat blijkbaar ineens niet meer als hun economische status in het geding is.
Als je de echt rijken buitensporig veel belasting wilt laten betalen, dan jaag je ze toch echt wel over de grens. We hebben dat al eerder gezien, want net over de Belgische grens zijn er hele enclaves met Nederlanders.

De mensen in jouw omgeving zijn nu nog tevreden, maar wat als zij driekwart van hun verdiensten af moeten staan en een inkomen op bijstandsniveau overhouden? Is dat jouw ideale Nederland, iedereen het minimum? We kunnen mondiale problemen niet als Nederland alleen oplossen en iedereen daarom opvangen is nu eenmaal niet mogelijk.
pejeka schreef:
29-09-2019 12:07
Waar het om gaat is dat mensen tegenwoordig steeds minder in staat lijken (blijken) een duurzame relatie op te bouwen en te onderhouden. Mannen én vrouwen. Waardoor het komt? Wie het weet, mag het zeggen. Persoonlijk denk ik wel eens dat het mede veroorzaakt wordt doordat mensen steeds meer hun IK vooropstellen en steeds minder in staat zijn in termen van WIJ te denken, maar daar kan ik het mis in hebben uiteraard. Maar waar het dan wél aan ligt? Zeg het maar.
vroeger was het niet of nauwelijks mogelijk om te scheiden en bleef je bij elkaar ook al was iedereen doodongelukkig. Tegenwoordig hoef je niet meer in een slechte relatie te blijven. Er zullen best mensen zijn die te makkelijk van relatie naar relatie hoppen, maar ik denk dat de meerderheid echt wel hun best doet om iets van de relatie te maken. Maar zoals Solo ook al zei, je zit samen in een relatie en als de ander de stekker er uit trekt, kun je nog zo hard je best doen, maar is het over en uit.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pejeka schreef:

Pejeka, lieve schat, er moeten ook mensen zijn die de groene bakken leegmaken, en die telefoontjes aannemen en doorverbinden. Wie moet dat werk dan gaan doen volgens jou?
Ik denk dat dat juist komt omdat vrouwen meer werken. Als je moe thuiskomt wil je niet al dat gedoe met een niet geweldige relatie.
pejeka schreef:
29-09-2019 12:07

Dat is nu niet anders dan vroeger, maar het is nu veel zichtbaarder.

Toen bleven mensen gewoon bij elkaar want durfden de schande niet aan. De kerk, de familie, de buurt hoefden het niet te weten dus vochten zulke stellen veertig jaar of langer door en hielden de schone schijn op.

Nu stop je er gewoon mee want gelukkig kan en mag dat tegenwoordig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven