Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Mevrouw75 schreef:
29-09-2019 10:38
De hoogopgeleide arbeidsmigranten die ik ken krijgen allemaal hypotheekrenteaftrek en kindetopvangtoeslag trouwens.

Niet het mij wat kan schelen trouwens.
Ze betalen ook belasting.
Mevrouw75 schreef:
29-09-2019 10:40
Je hoeft mij niet te vertellen wat een expat is hoor. Die expatbaan is voor de expat nog steeds een betere baan dan een andere, wat ook al een goede baan is. Een betere baan dus.

Het gaat er dus gewoon nog steeds om dat als je geld hebt je mag rondtrekken wat je wil en als je geen geld hebt dat dat niet mag. Al helemaal niet als je een betere toekomst voor je zelf of kinderen wil.
Begrijp je het nu echt niet of wil je het niet begrijpen?
Deepfreeze schreef:
29-09-2019 10:34
Nee dat zeg ik niet. Goed begrijpend lezen.

Een (economisch) vluchteling is wel altijd gemeenschapsgeld en een expat nooit.
Iemand die uitwijkt naar een ander land, waar hij/zij een beter bestaan kan opbouwen is een economische vluchteling.
Toch?
Willen we hier niet hebben.
Maar als onze rijke hoogopgeleide jongeren hun kennis elders gaan inzetten, dan heet dat ineens expat en is het lovenswaardig?
Al die Oosteuropeanen die hier worden uitgebuit zijn ook economische vluchtelingen.
Toch?
Of zijn economische vluchtelingen alleen diegenen die hierheen vluchten uit hun armoede omdat de bijstand hier zo hoog is?
En niet degenen die hier komen werken omdat de arbeidsomstandigheden hier beter zijn?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Fizz schreef:
29-09-2019 10:41
Er zijn hier forummers die vinden dat iedereen die Nederland binnenkomt, zou mogen blijven dus ook economische vluchtelingen. Daar slaan dus de posts op.
En ik vind dat we vooral moeten zorgen dat het niet meer nodig is dat mensen alles achter moeten laten om elders evt wel te kunnen overleven.

En tot die tijd mogen we wat mij betreft best ruimer mensen hier toelaten.

David Dunning
Fizz schreef:
29-09-2019 10:44
Begrijp je het nu echt niet of wil je het niet begrijpen?
Ik begrijp het prima.
Het valt mij op dat een aantal forummers nogal makkelijk denken over het geld van een ander en het uitgeven daarvan.
Theamuts schreef:
29-09-2019 10:50
Het valt mij op dat een aantal forummers nogal makkelijk denken over het geld van een ander en het uitgeven daarvan.
Leg eens uit?
Solomio schreef:
29-09-2019 10:48
En ik vind dat we vooral moeten zorgen dat het niet meer nodig is dat mensen alles achter moeten laten om elders evt wel te kunnen overleven.

Vertel, hoe zie jij jouw bijdrage daarin?
Solomio schreef:
29-09-2019 10:45
Iemand die uitwijkt naar een ander land, waar hij/zij een beter bestaan kan opbouwen is een economische vluchteling.
Toch?
Willen we hier niet hebben.
Maar als onze rijke hoogopgeleide jongeren hun kennis elders gaan inzetten, dan heet dat ineens expat en is het lovenswaardig?
Al die Oosteuropeanen die hier worden uitgebuit zijn ook economische vluchtelingen.
Toch?
Of zijn economische vluchtelingen alleen diegenen die hierheen vluchten uit hun armoede omdat de bijstand hier zo hoog is?
En niet degenen die hier komen werken omdat de arbeidsomstandigheden hier beter zijn?
Een expat verhuist niet naar een ander land voor een beter bestaan, want hij heeft het over het algemeen al goed door zijn hoge opleiding.

Economische vluchtelingen komen hier wel degelijk heen voor de goede sociale voorzieningen. Het is niet voor niets dat er zoveel graag naar Nederland komen. Als je het geluk hebt door bijvoorbeeld een generaal pardon hier een verblijfsvergunning te krijgen, dan zit je immers goed. Je kunt dan op dezelfde voorzieningen aanspraak maken als jij, dus ook op een bijstandsuitkering. Of denk je dat ze voor het mooie weer hierheen komen?
https://www.oneworld.nl/movement/de-hyp ... -migratie/

David Dunning
Theamuts schreef:
29-09-2019 10:51
Vertel, hoe zie jij jouw bijdrage daarin?
Ze gaat haar uitkering delen, gok ik.

Andermans geld uitdelen, is altijd erg eenvoudig.
fizz wijzigde dit bericht op 29-09-2019 10:53
14.21% gewijzigd
Fizz schreef:
Een expat verhuist niet naar een ander land voor een beter bestaan, want hij heeft het over het algemeen al goed door zijn hoge opleiding.

Economische vluchtelingen komen hier wel degelijk heen voor de goede sociale voorzieningen. Het is niet voor niets dat er zoveel graag naar Nederland komen. Als je het geluk hebt door bijvoorbeeld een generaal pardon hier een verblijfsvergunning te krijgen, dan zit je immers goed. Je kunt dan op dezelfde voorzieningen aanspraak maken als jij, dus ook op een bijstandsuitkering. Of denk je dat ze voor het mooie weer hierheen komen?
Een expat verhuist naar een ander land uit liefdadigheid?
Fizz schreef:

En de mensen die hier dus mogen blijven zijn per definitie politieke vluchtelingen.

David Dunning
Solomio schreef:
29-09-2019 10:53
En de mensen die hier dus mogen blijven zijn per definitie politieke vluchtelingen.
Nee, want er zijn al vaak pardonregelingen geweest. De mensen die toen hier mochten blijven zijn zeker geen politieke vluchtelingen.

Je bent slecht op de hoogte.
Solomio schreef:
29-09-2019 10:48

Ik denk dat het goed is om echte vluchtelingen te onderscheiden van asielzoekers.
Gisteren stond er een verhaal in de krant over onruststokers in een AZC. Dit waren voornamelijk mensen uit Noord-Afrikaanse landen. Landen waar men gewoon kan leven en waar het gewoon veilig is. Ik vind dat niet oké dat zij hier tijden kunnen blijven op kosten van de samenleving en hier vervolgens ook nog de boel op stelten komen zetten.

Echte vluchtelingen zijn wat mij betreft welkom, gelijk verdeeld over de rest van de wereld.
Mevrouw75 schreef:
29-09-2019 10:52
Het komt niet in je op dat iemand het leuk zou kunnen vinden om een paar jaar in een ander land te werken als hij wordt uitgezonden door een bedrijf?
Mevrouw75 schreef:
29-09-2019 10:52
Nee, die verhuizen omdat hun bedrijf hen (tijdelijk) uitzendt naar een buitenlandse vestiging, bijvoorbeeld. Maar voor zover ik weet maken expats geen gebruik van de sociale voorzieningen van het land waar ze voor kortere of langere tijd verblijven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Fizz schreef:
29-09-2019 10:55
Het komt niet in je op dat iemand het leuk zou kunnen vinden om een paar jaar in een ander land te werken als hij wordt uitgezonden door een bedrijf?
Oh jawel hoor.

Maar het is dus nog altijd zeer afkeurenswaardig dat iemand arbeidsmigreert voor een betere toekomst als diegene geen geld heeft en zeer lovenswaardig als diegene arbeidsmigreert ( hetzij kortdurend als expat hetzij als blijvende migrant) als diegene weliswaar een prima baan heeft thuis, maar een nog betere baan kan krijgen elders, ofwel voor nog meer geld ofwel gewoon voor de leuk.

Ik vind het prima allemaal hoor. Of nou ja, eigenlijk niet. Ik hou niet zo van het dedain jegens de eerste groep migranten. Ik snap beide groepen heel goed.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 11:01
53.74% gewijzigd
pejeka schreef:
29-09-2019 10:56
Nee, die verhuizen omdat hun bedrijf hen (tijdelijk) uitzendt naar een buitenlandse vestiging, bijvoorbeeld. Maar voor zover ik weet maken expats geen gebruik van de sociale voorzieningen van het land waar ze voor kortere of langere tijd verblijven.
Maar de expat verdringt wel een autochtoon van de arbeidsmarkt en bezet een woning waar dan dus geen autochtoon in kan.
Allemaal prima natuurlijk.

David Dunning
Solomio schreef:
29-09-2019 11:00
Maar de expat verdringt wel een autochtoon van de arbeidsmarkt en bezet een woning waar dan dus geen autochtoon in kan.
En daardoor worden de huren in Amsterdam regio extra hoog voor particulieren,
Fizz schreef:
29-09-2019 10:55
En die Oosteuropeanen vinden het ook gewoon leuk dat ze hier meer kunnen verdienen dan in hun eigen land.
Mooi toch?

David Dunning
Solomio schreef:
29-09-2019 11:00
Om nog maar te zwijgen van de stijgende huizenprijzen.
De middenstandgezinnen die het zo zwaar hebben zouden het makkelijker voor zichzelf kunnen maken als de vrouwen zouden kiezen voor een volwaardige baan in plaats van deeltijdgetrut. Dan heb je als gezin meer inkomen, en als het huwelijk stuk loopt (wat nog al eens gebeurt) kunnen beide partners hun eigen broek ophouden in plaats van dat een van de twee een jarenlang gat in het cv heeft.

Mensen die gewoon kúnnen werken en een opleiding hebben maar er vrijwillig voor kiezen om niet of in een klein deeltijdbaantje te werken lijkt me echt een groter probleem dan mensen die niet kunnen werken en dus niet werken.
Het grootste deel Oost Europeanen is allang al weer terug na zes jaar.
https://www.elsevierweekblad.nl/economi ... ug-681807/
Phineas schreef:
29-09-2019 11:02
Om nog maar te zwijgen van de stijgende huizenprijzen.
Plus het feit dat ze minder belasting hoeven te betalen dan autochtonen.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven