Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Tinkerbell1988 schreef:
29-09-2019 15:43
nederland is belgie niet , terwijl jullie begrotingsovershot hebben, hebben wij tekort van miljarden!
ja elk kiezer krijgt wat hij verdient. jullie hebben je gewoon laten naaien door die extreem rechtse uitwassen en er is geen eenheid, gedoe over franstalig vs vlaams en nu is het land bankroet.
Tinkerbell1988 schreef:
29-09-2019 15:25
dus dan moeten we gewoon gratis geld geven aan iedereen die in belgie of nederland aanklopt gewoon omdat wij wel weten van een sociale zekerheid op te bouwen, de kas zal ooit wel eens op geraken, in belgie zitten ze nu al te klagen dat pensioen van de werkende belg teveel kost, maar ze zijn er wel in geslaagd van 7 milj te vinden voor vluchtelingen terwijl kindjes zoals de pia story meer dan een milj moeten ophoesten voor een medicijn?
Tinkerbell, het cijfer waar je naar verwijst 7milj...voor vluchtelingen, ik neem aan dat je het over de Belgische situatie hebt...
Gaat het over 7 miljoen...waar heb je het vandaan ? Graag een bron.
S-Meds schreef:
29-09-2019 15:26
wat een rare redenering
voorlopig gaat het al sinds de oorlog in een stijgende lijn, er is geen enkele reden om aan te nemen dat het minder wordt.
Ik zou zeggen: ga dat eens vragen aan gepensioneerden, die hun AOW al 10 jaar niet omhoog hebben zien gaan, maar de kosten wel, wier pensioen al jaren en jaren niet is geïndexeerd en soms zelfs verlaagd. Stijgende lijn toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
29-09-2019 19:28
Ik zou zeggen: ga dat eens vragen aan gepensioneerden, die hun AOW al 10 jaar niet omhoog hebben zien gaan, maar de kosten wel, wier pensioen al jaren en jaren niet is geïndexeerd en soms zelfs verlaagd. Stijgende lijn toch?
Dat geldt voor alle mensen die niet (meer) werken, niet alleen voor AOW-ers.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
JapjapII schreef:
29-09-2019 16:44
Tinkerbell, het cijfer waar je naar verwijst 7milj...voor vluchtelingen, ik neem aan dat je het over de Belgische situatie hebt...
Gaat het over 7 miljoen...waar heb je het vandaan ? Graag een bron.
belgie, dankzij onze fameuze maggy de block
pejeka schreef:
29-09-2019 19:28
ja daar zit het meeste geld, bij de babyboomers, gesubsidieerd huizen kopen en daar nu op cashen.
S-Meds schreef:
29-09-2019 19:33
ja daar zit het meeste geld, bij de babyboomers, gesubsidieerd huizen kopen en daar nu op cashen.
Sure. Ken talloze babyboomers die gewoon in een sociale huurwoning wonen, ouder rijtjeshuis of een woningbouwflat. Gewoon, omdat ze een baantje hadden als monteur of fabrieksarbeider of magazijnmedewerker, en geen liggende gelden hadden om een huis te kopen, dus ze zijn levenslang blijven huren. Ze hebben hun kinderen netjes naar de volwassenheid geholpen en hebben altijd bescheiden geleefd, en hebben nu een klein spaarcentje (lees: max. 10.000 euro) achter de hand wat ze in 40 jaar hebben opgebouwd. Ook dié mensen zien al jaar na jaar hun besteedbaar inkomen dalen, de AOW bevroren, het pensioen soms steeds minder. Maar goed, volgens jou zijn dat rijke babyboomers met villa's van 8 ton die ze destijds voor 10.000 gulden hebben gekocht...
S-Meds schreef:
29-09-2019 15:13
voorlopig zit Nederland er warmpjes bij het is nogal naief om in de sprookjes van wilders en baudet te geloven met hun nepnieuws. de feiten laten een land zien waar het extreem goed mee gaat. dat we de welvaart een beetje proberen te verdelen is fatsoenlijk. ik snap ook helemaal niet wat die vreemdenlingen haat in dit topic doet.
Tja... verveling denk Ik. Iets anders kan Ik niet bedenken, want het gaat inderdaad goed met Nederland. Als je nu geen baan hebt, dan ben je of ziek, of je wilt echt niet werken.

Alleen de woningnood is wel een dinngetje.
pejeka schreef:
29-09-2019 19:40
Sure. Ken talloze babyboomers die gewoon in een sociale huurwoning wonen, ouder rijtjeshuis of een woningbouwflat. Gewoon, omdat ze een baantje hadden als monteur of fabrieksarbeider of magazijnmedewerker, en geen liggende gelden hadden om een huis te kopen, dus ze zijn levenslang blijven huren. Ze hebben hun kinderen netjes naar de volwassenheid geholpen en hebben altijd bescheiden geleefd, en hebben nu een klein spaarcentje (lees: max. 10.000 euro) achter de hand wat ze in 40 jaar hebben opgebouwd. Ook dié mensen zien al jaar na jaar hun besteedbaar inkomen dalen, de AOW bevroren, het pensioen soms steeds minder. Maar goed, volgens jou zijn dat rijke babyboomers met villa's van 8 ton die ze destijds voor 10.000 gulden hebben gekocht...
ja die ken ik ook, met een camper of een tweede woning in frankrijk en een hele lage huur
S-Meds schreef:
29-09-2019 19:49
ja die ken ik ook, met een camper of een tweede woning in frankrijk en een hele lage huur
Er is wel degelijk veel armoede onder ouderen, maar de verschillen tussen ouderen zijn groot.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb12199b/
AOW is toch net als de bijstand gekoppeld aan het minimumloon?

David Dunning
S-Meds schreef:
29-09-2019 19:49
Dream on. Helaas is dat wel het beeld dat de media en de politiek ons willen geven van de gepensioneerden. Maar dat beeld geldt slechts een klein aantal gepensioneerden en met name degenen die het hun hele leven al financieel ruimer dan gemiddeld hadden. Vele, vele gepensioneerden wonen zoals ik zei, gewoon in een huurhuisje, met een elk jaar weer minder wordend inkomen, maar alle kosten gaan wél omhoog. Elk jaar weer leveren ze een beetje in. En de politiek en de media maar roepen dat ze rijk zijn...
pejeka schreef:
29-09-2019 20:06
Dream on. Helaas is dat wel het beeld dat de media en de politiek ons willen geven van de gepensioneerden. Maar dat beeld geldt slechts een klein aantal gepensioneerden en met name degenen die het hun hele leven al financieel ruimer dan gemiddeld hadden. Vele, vele gepensioneerden wonen zoals ik zei, gewoon in een huurhuisje, met een elk jaar weer minder wordend inkomen, maar alle kosten gaan wél omhoog. Elk jaar weer leveren ze een beetje in. En de politiek en de media maar roepen dat ze rijk zijn...
er zijn altijd mensen die het slechter hebben maar in algemene zin hebben deze pensioenado’s het beter dan de nieuwe generaties het ooit zullen hebben maar dream on met je stemmingmakerij
S-Meds schreef:
29-09-2019 20:10
er zijn altijd mensen die het slechter hebben maar in algemene zin hebben deze pensioenado’s het beter dan de nieuwe generaties het ooit zullen hebben maar dream on met je stemmingmakerij
Ik lees vooral de eigen angst van Pejeka, want die AOW komt nu wel erg dichtbij.
Dat alle andere uitkeringen ook al jaren niet meer stijgen dan de inflatie vindt ie wrsch niet meer dan logisch, daar heeft ie zelf namelijk geen last van.

David Dunning
S-Meds schreef:
Heel veel pensionado's hebben nooit twee auto's gehad, geen koophuis, geen meerdere vakanties per jaar, laat staan vakanties naar verre oorden buiten Europa, enz. De nieuwe generatie heeft dat veelal wél. Dus hoezo heeft die nieuwe generatie het nu slechter?
S-Meds schreef:

Henk Krol voorop, is deze generatie ook goed in klagen. Dan vertelt zo'n oudere dat hij er zoveel op achteruit is gegaan, want Henk Krol zegt dat. Vergeet die oudere voor het gemak even dat hij er persoonlijk niet zoveel op achteruit ging.
Tinkerbell1988 schreef:
29-09-2019 19:31
belgie, dankzij onze fameuze maggy de block
Graag een bron...
En verduidelijk eens wat je bedoelt
Solomio schreef:
29-09-2019 20:13
Ik lees vooral de eigen angst van Pejeka, want die AOW komt nu wel erg dichtbij.
Dat alle andere uitkeringen ook al jaren niet meer stijgen dan de inflatie vindt ie wrsch niet meer dan logisch, daar heeft ie zelf namelijk geen last van.
pe is een hardwerkende nederlander, als hij zo’n schamel pensioen heeft had hij moeten sparen. of een ander vak moeten leren
2019 schreef:
29-09-2019 12:27
Mijn aller aardigste buurvrouw werkt ál jaren achter de kassa om haar gezin alleen te kunnen onderhouden.
Maar weer krijgt ze commentaar van Pejeka. Binnenkort zal ze wel werkeloos thuis zitten als de kassa's vervangen gaat worden door alle zelfscanners bij de super.
Te oud voor ander werk maar wel haar leven lang gewerkt achter de kassa. Al meer dan 25 jaar doet ze dat werk.
Meer dan 25 jaar, dus ze is een jaar of 45? En dan te oud voor iets anders? De krapte op de arbeidsmarkt is enorm op dit moment.
pejeka schreef:
29-09-2019 12:16
Ik denk dat een relatie tegenwoordig te veel als consumptiegoed wordt beschouwd: leuk zolang het van een leien dakje gaat en je plezier geeft, maar bij tegenwind de stekker eruit. En dan zwengelen we Tinder weer aan voor de volgende. Het is doorgeslagen naar de andere kant. Anders kan ik het niet verklaren dat inmiddels ca. 40-50% van de relaties op niets uitloopt.
Eens. Al hoort dit niet in dit topic thuis.
DariaMorgendorffer schreef:
29-09-2019 14:27
Kom op, de meeste mannen zijn tegenwoordig laffe honden die wegrennen voor verantwoordelijkheid. Ze willen alleen seks. De meeste vrouwen willen een relatie.
Speciaal voor jou: deze mannen rennen niet weg. Ze neuken, hebben plezier en gaan naar de volgende zodra je over een relatie en kinderen begint. Waarom zou een ietwat zelfstandige man zonder kinderwens nog aan een vaste relatie beginnen, nu seks op elke straathoek ligt?

Compleet off-topic, excuses.
S-Meds schreef:
29-09-2019 20:58
pe is een hardwerkende nederlander, als hij zo’n schamel pensioen heeft had hij moeten sparen. of een ander vak moeten leren
De bijstand, de AOW en alle andere toelages worden betaald uit belastingopbrengsten op btw,loonbelasting en inkomstenbelasting. Wat denken jullie nou zelf? De staat is net als je huishoudboekje, wat komt erin en wat gaat eruit en met deze bevolkingssamenstelling is de kostenpost door vergrijzing gigantisch. Zij kunnen in ieder geval niet werken.

Modaal kan het financieel zelf nog amper bolwerken, we hebben te weinig rijken en nog een enorme groep arbeidsongeschikten en bijstandsgerechtigden. Is het niet logisch dat modaal die laatste groep niet wil zien groeien. Dit is niet alleen in het belang van modaal maar ook van de bijstandsgerechtigde. Er moeten keuzes worden gemaakt want BV Nederland kan dit niveau van sociale zekerheid niet handhaven.

Al heel snel waren hier verwijten omdat de "werkende" geen begrip had voor en van de bijstand en dat het vol zit met arbeidsgehandicapten dus het was geen kwestie van willen maar overmacht. Blijkbaar is er uit die hoek weer weinig begrip of kennis van het leven en de financiële situatie van iemand met modaal want als die protesteert, want die zal netto minder overhouden, dan mag je die bespotten en beledigen met hoe die zijn financiën beheert.

Wat wel geestig is dat iemand hier, die in de bijstand zit, wel eens zal vertellen waar het belastinggeld naar toe moet terwijl diegene er niet eens aan meebetaald. Blijf SP stemmen, die zijn trouwens niet links maar communistisch, een volkomen mislukt economisch model.
Geronimo2 schreef:
30-09-2019 01:01

Wat wel geestig is dat iemand hier, die in de bijstand zit, wel eens zal vertellen waar het belastinggeld naar toe moet terwijl diegene er niet eens aan meebetaaldt. Blijf SP stemmen, die zijn trouwens niet links maar communistisch, een volkomen mislukt economisch model.
Gelukkig heb je het niet over mij, want ik zou gekwetst zijn hoor.

Wat fijn dat het kapitalisme zo succesvol is.

Zelfs bijstandsgerechtigden betalen belasting.
Ja, van hun bruto door-de-hardwerkende-belastingbetaler-bijeengewerkte uitkering.
Dus dat geldt natuurlijk niet.

Maar net zoals domme mensen met een baan stemgerechtigd zijn, zijn ook die debiele bijstandsgerechtigden stemgerechtigd.
Ja, het doet pijn, maar zo is het leven.

David Dunning
Geronimo2 schreef:
30-09-2019 01:01
De bijstand, de AOW en alle andere toelages worden betaald uit belastingopbrengsten op btw,loonbelasting en inkomstenbelasting. Wat denken jullie nou zelf? De staat is net als je huishoudboekje, wat komt erin en wat gaat eruit en met deze bevolkingssamenstelling is de kostenpost door vergrijzing gigantisch. Zij kunnen in ieder geval niet werken.

Modaal kan het financieel zelf nog amper bolwerken, we hebben te weinig rijken en nog een enorme groep arbeidsongeschikten en bijstandsgerechtigden. Is het niet logisch dat modaal die laatste groep niet wil zien groeien. Dit is niet alleen in het belang van modaal maar ook van de bijstandsgerechtigde. Er moeten keuzes worden gemaakt want BV Nederland kan dit niveau van sociale zekerheid niet handhaven.

Al heel snel waren hier verwijten omdat de "werkende" geen begrip had voor en van de bijstand en dat het vol zit met arbeidsgehandicapten dus het was geen kwestie van willen maar overmacht. Blijkbaar is er uit die hoek weer weinig begrip of kennis van het leven en de financiële situatie van iemand met modaal want als die protesteert, want die zal netto minder overhouden, dan mag je die bespotten en beledigen met hoe die zijn financiën beheert.

Wat wel geestig is dat iemand hier, die in de bijstand zit, wel eens zal vertellen waar het belastinggeld naar toe moet terwijl diegene er niet eens aan meebetaald. Blijf SP stemmen, die zijn trouwens niet links maar communistisch, een volkomen mislukt economisch model.
Je zegt het nog net niet hard op maar je bent zo te lezen wel een voorstander dat bijstandsgerechtigde geen stemrechten mogen hebben omdat ze zogenaamd geen belasting betalen..
S-Meds schreef:
Niet alle pensionado's waren tandarts of accountant en hebben een riant pensioen. Voor voormalige bouwvakkers en typistes is de financiele situatie heel anders. Die hebben geen boot of vakantiehuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven