Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
2019 schreef:
30-09-2019 13:47
Er moet meer actie worden ondernomen tegen onbeschoft gedrag maar daar gaat dit topic niet over.
Blijkbaar mag iedereen wel wat zeggen hoe men met bijstand moet leven en dankbaar zijn en het liefst heeft men inzage in uitgaves of dat ze verantwoordelijk leven, heb je wel eens facebookberichten reacties gelezen op nu.nl over dit onderwerp? Vast wel, daar lusten de honden geen brood van zeg maar.
Ze zien je het liefst richting de gaarkeuken lopen met een oud bordje en dan 's morgens om een uur of zes. Heb je meteen je meldplicht ook gehad aldus algemene reacties op verschillende websites.
Ik vind dat vreselijk. Weet van mensen in mijn omgeving hoe rot je behandeld wordt door van die omhooggevallen bijstandsconsulenten. Veelal ronduit onbeschoft.
Solomio schreef:
30-09-2019 13:42
Hier op Viva heb ik geleerd dat huurtoeslag echt iets héél anders is dan HRA.
Toen ook nog eens de meeste mensen niets afbetaalde vond ik dat helemaal grappig. Ach als je er beter door voelt, geniet ervan.

Ik heb beide kanten gezien. Als kind en als volwassenen en daarna als moeder. Periodes in mijn leven dat we amper rondkwamen met zelfs een heel kort bijstand stopje omdat ik echt niet meer uitkwam en periodes dat ik een koophuis had en hra. Ik voelde mij alle tijden SjakS! de bijstand vond ik echt moeilijk te accepteren, of ik faalde. Mensen zien dat zo. Dat zie je hier ook maar weer. Maar beter niet neerkijken op mensen die zogenaamd te lui zijn om te werken. Stel je voor dat dat de enige reden is, dat is zelden het geval, dan gun ik die mensen evengoed bijstand hoor. Toch afschuwelijk als je dat echt voelt!
Theamuts schreef:
30-09-2019 13:28
Wat je hier schrijft vind ik heel naar om te lezen en verbaast mij ook.
Waarom denk je dat iedereen die zijn of haar geld liever aan zichzelf besteedt zo denkt als wat je hier omschrijft? Dat vind ik erg kort door de bocht hoor!

Als alleenstaande ouder heb ik al die jaren ook heel wat kwetsende opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd gekregen, maar ik leg dat volledig bij die mensen terug. Die weten blijkbaar niet beter.
Ik zeg niet dat veel mensen zo denken maar ze zijn er wel.
Dus zeker niet iedereen, mocht ik die indruk gewekt hebben.

Het deed mij wel pijn die keren dat ik het naar mijn hoofd kreeg. Het raakte mij wel. Was beter geweest van niet maar ben het nog steeds niet vergeten.

En dat ligt ook aan mij in die zin dat ik een issue heb met mezelf de moeite waard vinden.

Verstand weet wel... Laat maar lullen. Gevoel doet daar wat langer over bij mij.

Gelukkig zijn er veel mensen die anders denken. Iig minder extreem
SjakS schreef:
30-09-2019 13:28
Letterlijk in je gezicht?
1 iemand Idd face to face. Was op schoolplein van zoon aantal jaren terug.

En een man waar ik paar dates mee had gehad. Hij was sinds de laatste date op de hoogte van in de bijstand zitten en er niet weer uit komen.
Dat was einde daten en ik kon beter spuitje krijgen als ik zo nutteloos bleef.

Mijn beginnende verliefdheid was direct over ;-D
SjakS schreef:
30-09-2019 13:31
Die verhuiskosten zijn wel een ding. Al is daar vast iets op de verzinnen en kan de woningbouw aan 1 van de 2 huizen wel meer huur gaan vragen aan het gezin wat erin gaat. Dus hebben ze het er termijn alsnog uit.

Een keer komt iemand op dit lumineuze idee, ik wacht af.
Ik hoop het echt!!
Zou echt een flinke druppel op de gloeiende plaat zijn denk ik.
benmamma schreef:
30-09-2019 14:07

En een man waar ik paar dates mee had gehad. Hij was sinds de laatste date op de hoogte van in de bijstand zitten en er niet weer uit komen.

Jammer dat er nog geen spuitjes zijn met wat extra verstand! Jammer dat je het je zo aantrekt. Ik snap je gevoel wel hoor, maar het slaat nergens op. Je bent niet je baan of je salaris.
SjakS schreef:
30-09-2019 14:10
Jammer dat er nog geen spuitjes zijn met wat extra verstand! Jammer dat je het je zo aantrekt. Ik snap je gevoel wel hoor, maar het slaat nergens op. Je bent niet je baan of je salaris.
Verstand had hij wel, hij gebruikte het wat eenzijdig en stond niet in contact met zijn hart.

Ja, ik ben meer dan dit.
Ik had zo graag ook nog gewerkt. Niet eens om het geld. Gewoon omdat ik dat zoveel fijner zou vinden.
Dus het heeft ook met mijn eigen moeite om te accepteren dat dit mijn leven is te maken.

Neemt niet weg dat ik het ver over de grens vind zo 'n opmerking.
Bijstand bestaat niet meer over pakweg 15 jaar.
Niet meer te betalen
En dit is wel een feit helaas!
benmamma schreef:
30-09-2019 14:09
Ik hoop het echt!!
Zou echt een flinke druppel op de gloeiende plaat zijn denk ik.
maar opzich zou je wel gek zijn als je gaat verhuizen? Hogere huur, minder ruimte en verhuiskosten waar je geen geld voor hebt.
benmamma schreef:
30-09-2019 14:07

Ik herken het.

Eerlijk gezegd begin ik zelf ook steeds meer in dat spuitje te geloven wegens nutteloosheid en hoe er over ons gedacht wordt. Beter word ik niet meer, maar ik kan nog wel 20-25 jaar leven, al ben ik inmiddels ook niet meer in staat om leuke dingen te gaan doen en kom ik nog amper de deur uit. Het is allemaal zo fokking uitzichtloos, maar dat mag je niet hardop zeggen want het werkende leven is ook geen pretje (ik had zelf een geweldig leuke baan en mis het nog elke dag).
AliM schreef:
30-09-2019 14:30
maar opzich zou je wel gek zijn als je gaat verhuizen? Hogere huur, minder ruimte en verhuiskosten waar je geen geld voor hebt.
Dat schreef ik eerder, ik wil met alle plezier als mijn zoon uit huis is naar een appartement en mijn eengezinswoning aan een gezin achterlaten.

Maar als ik er in huurkosten op achteruit ga, dan dus niet.
Simpelweg omdat ik me dat niet kan veroorloven.

Is de huur hetzelfde... Dan ga ik. Kleine sponsoring voor verhuiskosten zou wel welkom zijn.

We zullen zien als het zover is.
Eccohomo schreef:
30-09-2019 14:20
Niet meer te betalen
En hoe gaat het danwel denk je?
2019 schreef:
30-09-2019 13:50
Niets moet, niemand dwingt je tot een handtekening onder een hypotheek.
Voor een sociale huurwoning kom je niet in aanmerking, vrije sectorhuurwoningen zijn onbetaalbaar, dus als je als eind twintiger of dertiger op eigen benen wilt staan, dan moet je wel kopen. De prijzen voor koopwoningen zijn idioot hoog. Nu is de rente nog laag, maar als deze stijgt dan is het leed niet te overzien.
quattro-stagioni schreef:
30-09-2019 14:34
Ik herken het.

Eerlijk gezegd begin ik zelf ook steeds meer in dat spuitje te geloven wegens nutteloosheid en hoe er over ons gedacht wordt. Beter word ik niet meer, maar ik kan nog wel 20-25 jaar leven, al ben ik inmiddels ook niet meer in staat om leuke dingen te gaan doen en kom ik nog amper de deur uit. Het is allemaal zo fokking uitzichtloos, maar dat mag je niet hardop zeggen want het werkende leven is ook geen pretje (ik had zelf een geweldig leuke baan en mis het nog elke dag).
Ik heb hier jaren geleden al een besluit over genomen. Nog niet op teruggekomen. Eerder bevestigd in mijn plan..

Voorlopig ploeter ik dankbaar voort. Zoon heeft mij nog nodig en ik ga iig 1 ding goed doen... Hem fatsoenlijk opvoeden en als blij en oké mens de maatschappij insturen.
Daarna.. Ik zie het wel.

En ik kom nog iets meer buiten dan jij al minderd dit ook aardig de laatste paar jaar. De blij dat ik leef momenten worden schaarser. Simpelweg omdat ik minder meemaak. Wat met fysieke toestand te maken heeft. En ook beetje geld maar vooral fysiek.

Voor nu blijf ik nog ff, al was het alleen maar om de mensen die mij een spuitje gunnen dwars te zitten. Zo ben ik dan ook wel weer.. Een bitch.
Solomio schreef:
30-09-2019 12:13
Als je dit uit dit topic haalt dan lees je wel verdomd selectief en slecht.
Jij schreef dit weekend niet zulke aardige dingen over mij, omdat ik vind dat we het aantal bijstandsgerechtigden hier moeten beperken en niet de halve wereld hier van een uitkering moeten voorzien. Volgens jou heb ik dan geen oog (je schreef het overigens heel wat onaardiger) voor de nood van minderbedeelden op deze wereld.
Solomio schreef:
30-09-2019 12:13
Als je dit uit dit topic haalt dan lees je wel verdomd selectief en slecht.
Als er iemand selectief leest ben jij het wel en de toon is al helemaal niet om naar huis te schrijven.
Eccohomo schreef:
30-09-2019 14:20
Niet meer te betalen
Onzin.
Als bijstand niet meer bestaat komt dat doordat de politieke keuzes zo worden gemaakt en die worden weer gestuurd door de meerderheid van de bevolking.
Hoe beter het met een land gaat, hoe rechtser het wordt.
En nee, dat kun je niet omdraaien.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik herken het.

o_o ........ :hug:
benmamma schreef:
30-09-2019 12:33
Heb je mijn post wel gelezen of alleen de stukjes die je uitkomen?

Ik heb volgens mij niet beledigd.
En ik blere niet... Ik geef een mening waarin ik ook begrip toon voor standpunt van Oa jou.

Ik ben niet dom, on geïnformeerd. Irritant. Dat zou voor jou zo kunnen zijn.

Ik gaf Oa aan de de middenklasse het best heel pittig kan hebben als ze net buiten de toeslagen vallen. En dat ik het fijn vind voor deze groep dat de huurtoeslag wat meer gefarceerd zal gaan worden.

Kortom.. Waarom zo negatief reageren op een reactie waar ik je in aantal punten gewoon gelijk geef.

Jammer.

Zo ook weinig zin in discussie. Want dit is geen discussie wat mij betreft.
En op moment dat ik als dom, on geïnformeerd wordt neergezet die alleen maar blert en meer wil.. Tja..

Fijn dat je de zwakkeren wilt ondersteunen. Dat dan weer wel.
waarom denk je dat ik jou bedoel in mijn post, wellicht omdat je jezelf wel degelijk herkent in mijn kritiek.In ieder geval doelde ik niet op jou.

Het hoogste belastingtarief begint niet bij 100.000,00 euro maar al bij 68.507,00 euro en het is geen 50% maar 51,75%. Ik zal maar niets zeggen over jouw opmerking dat je niet ongeïnformeerd bent of dom.
Geronimo2 schreef:
30-09-2019 15:36
waarom denk je dat ik jou bedoel in mijn post, wellicht omdat je jezelf wel degelijk herkent in mijn kritiek.In ieder geval doelde ik niet op jou.

Het hoogste belastingtarief begint niet bij 100.000,00 euro maar al bij 68.507,00 euro en het is geen 50% maar 51,75%. Ik zal maar niets zeggen over jouw opmerking dat je niet ongeïnformeerd bent of dom.
Wat fijn dat googel zo goed zijn werk doet.
Geronimo2 schreef:
30-09-2019 15:19
Als er iemand selectief leest ben jij het wel en de toon is al helemaal niet om naar huis te schrijven.
Tja, dat mag jij vinden, toch is er van jou hier iets gewist wegens 'op de man', van mij niet.
Dat zegt toch iets over de toon lijkt mij.

David Dunning
Geronimo2 schreef:
30-09-2019 15:36

Wat een flauwe reactie zeg. Voor de redenering maakt het exacte percentage niet uit.

Zullen we het over de tarieven van 2020 hebben? Want dan ineens zit benmama te hoog.

David Dunning
benmamma schreef:
30-09-2019 14:03
Ik zeg niet dat veel mensen zo denken maar ze zijn er wel.
Dus zeker niet iedereen, mocht ik die indruk gewekt hebben.

Het deed mij wel pijn die keren dat ik het naar mijn hoofd kreeg. Het raakte mij wel. Was beter geweest van niet maar ben het nog steeds niet vergeten.

En dat ligt ook aan mij in die zin dat ik een issue heb met mezelf de moeite waard vinden.

Verstand weet wel... Laat maar lullen. Gevoel doet daar wat langer over bij mij.

Gelukkig zijn er veel mensen die anders denken. Iig minder extreem
En dat vind ik oprecht rot voor je. Laat je niet op je kop zitten, de essentie van het leven is nog steeds of jij als mens er toe doet en dat is niet werk gerelateerd.
Geronimo2 schreef:
30-09-2019 12:06
De belastingbetaler zie ik niet als een voedende hand maar als een ondersteuner van onze samenleving. Ik raak wel gepikeerd als mensen zo opgaan in hun eigen "leed" dat ze niet meer zien dat de wereld niet alleen om hun behoeften draait. Armoede in de AOW wordt niet gezien terwijl dat de kwetsbaarste groep in onze samenleving is, modaal wordt weggehoond als die de groep bijstandsgerechtigden liever niet ziet groeien, terwijl deze groep keihard werkt en steeds minder overhoud.

Maar hé, werken is leuk en je hebt zoveel meer privileges en waardering dan in de bijstand. Vraag dat maar eens aan die duizenden werkenden die voor minimumloon 's avonds uitgeput thuiskomen na een dag onbeschoft gedrag en/of bedreigd worden en bespuugd. Je weet wel, al die conducteurs, agenten, ambulance personeel, schoonmakers, kassières, winkelpersoneel, horecapersoneel enz.enz. Dan hebben we het nog niet over bazen en/of collega's die je het leven zuur maken vanwege een bepaald beleid of gewoon omdat ze als persoon niet sporen. Uiteraard zijn deze mensen fysiek en mentaal kerngezond, en als je je ziekmeldt dan is er totaal geen druk vanuit het management om zo snel mogelijk, dan wel aangepast, aan het werk te gaan.

Nee, er is maar één groep in Nederland die pas echt lijdt en die groep, die weliswaar belasting betaald maar het daarna weer ruimschoots terug ontvangt plus vele extra's, heeft dan ook nog het lef om te beweren dat de rest het zo fantastisch heeft dat er wel meer vanaf kan. De rijkdom van Nederland is een wassen neus als je achter de meeste voordeuren kijkt van modaal.

Gelukkig weet ik ook dat de meeste mensen de bijstand in stand willen houden omdat het je menselijke plicht is om de zwakkeren in onze samenleving te ondersteunen, en geloof het of niet, ik ben er één van, daarnaast is ons inkomen niet modaal maar er ver boven, dus het is wel mogelijk om te kijken naar de bijdrage die iedereen levert. Dat kan door vrijwilligerswerk of betaalde baan, stomweg vanuit de bijstand blèren dat jouw leed gezien moet worden en werkenden beledigen maakt iemand alleen maar vermoeiend, ongeïnformeerd/dom en irritant.
Hier ben ik het zo mee eens!
Ik herken het.

Natuurlijk mag je dat hardop zeggen en terecht. Waar alleen aan wordt voorbij gegaan is dat heel veel banen niet meer betalen dan net boven het sociaal minimum, zwaar zijn en ook daar in de gezinnen armoede heerst en ziekte. Je kunt niet zomaar aannemen dat jouw leven kut is en die van een ander sowieso leuker en zorgelozer is omdat diegene wel werkt. Als er dan ook nog wordt bedacht dat diegene wel wat meer belasting kan gaan betalen omdat de bijstand geen vetpot is of dat de grenzen open moeten omdat er nog ruimte is in de bijstand dan is dat niet reëel. Dat betekent eenvoudig weg dat er keuzes gemaakt moeten en dan valt er altijd wel een groep buiten de boot. Ik ben een groot voorstander van het toelaten van asielzoekers en tegen economische vluchtelingen maar zo heeft iedereen zijn ideeën.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven