Bijstand royaal?!
donderdag 19 september 2019 om 08:28
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
vrijdag 4 oktober 2019 om 09:11
Ik zit er nog eens over na te denken, maar dat is wel waar het misgaat. Je kunt wel zeggen 'direct uit de bijstand gooien als er geen recht op is', maar heb je enig idee wat er dán gebeurd? Dan wordt iemand uiteindelijk op straat gezet, want in veel gevallen is regulier werken niet echt een optie, door gedragsproblemen of verslaving of iets anders. Dus mensen gaan niet opeens een baan zoeken en als dat al lukt dan zijn ze die zo weer kwijt. Dat zwarte werk houdt vaak een keer op.
Dan heeft iemand geen inkomen meer. Gaat de woningbouw aan de bel trekken. Wordt er een bataljon dure hulpverleners ingeschakeld. Wordt er toch weer een uitkering aangevraagd. Misschien afgewezen, maar inmiddels wordt er ook dure schuldhulpverlening aangevraagd wegens de boete van het frauderen. En een bewindvoerder op kosten van de gemeente. Dan volgt een uithuiszetting, met hoge kosten, zo een paar duizend euro.
Dan gaat iemand zich melden bij de gemeente, want dakloos. Gaat naar de dure daklozenopvang of als dat niet lukt naar een ander soort opvang. Op kosten van de gemeente. Met al die tijd begeleiding van hulpverleners. Dan komt iemand in een woonvorm of op een kamer, dan na een aantal jaren mag iemand weer huren.
Goed, dan heb je de bijstand wel gekort of gestopt. Maar echt zoden aan de dijk zet dat niet. Niet dat ik beweer dat je mensen dan hun uitkering maar moet laten houden, maar ik weet ook niet wat de oplossing is. Die hele schuldentrajecten en hulpverleningstrajecten en daklozentrajecten kosten zóveel meer dan een bijstandsuitkering, met als enige resultaat dat iemand uiteindelijk weer eindigt in de bijstand. Alleen dan een tijdje later, met meer schulden en meer problemen.
Dan heeft iemand geen inkomen meer. Gaat de woningbouw aan de bel trekken. Wordt er een bataljon dure hulpverleners ingeschakeld. Wordt er toch weer een uitkering aangevraagd. Misschien afgewezen, maar inmiddels wordt er ook dure schuldhulpverlening aangevraagd wegens de boete van het frauderen. En een bewindvoerder op kosten van de gemeente. Dan volgt een uithuiszetting, met hoge kosten, zo een paar duizend euro.
Dan gaat iemand zich melden bij de gemeente, want dakloos. Gaat naar de dure daklozenopvang of als dat niet lukt naar een ander soort opvang. Op kosten van de gemeente. Met al die tijd begeleiding van hulpverleners. Dan komt iemand in een woonvorm of op een kamer, dan na een aantal jaren mag iemand weer huren.
Goed, dan heb je de bijstand wel gekort of gestopt. Maar echt zoden aan de dijk zet dat niet. Niet dat ik beweer dat je mensen dan hun uitkering maar moet laten houden, maar ik weet ook niet wat de oplossing is. Die hele schuldentrajecten en hulpverleningstrajecten en daklozentrajecten kosten zóveel meer dan een bijstandsuitkering, met als enige resultaat dat iemand uiteindelijk weer eindigt in de bijstand. Alleen dan een tijdje later, met meer schulden en meer problemen.
vrijdag 4 oktober 2019 om 09:14
Van mij mag je alle mogelijke inkomsten bijelkaar optellen hoor. Want die zijn er.Gebruna schreef: ↑04-10-2019 04:10Misschien heb je het vorige deel gemist, maar 'ik' heb deze bedragen niet bedacht - althans, de laatste aanpassing m.b.t. bedrag huur en verzekeringen heb ik aangepast (nl. eerst de toeslagen bij het inkomen tellen en dan de volledige kosten noemen).
Het zijn de bedragen die in een CPB rapport worden genoemd inzake het minimum en een zgn. 'niet veel maar toereikend' budget:
https://digitaal.scp.nl/armoedeinkaart2 ... oedegrens/
Die bedragen (Nibud) in dat rapport zijn van 2017 maar het was het beste wat ik zo snel kon vinden om als objectief uitgangspunt te nemen als je over bedragen praat.
Als je de uitgaven-posten voor 100 % noemt, dan moet je m.i. ook de volledige inkomsten noemen: dus incl. vakantiegeld, huurtoeslag en zorgtoeslag.
Ik neem aan dat het Nibud de genoemde bedragen niet zomaar noemt.
Maar voor gas en elektra betaal ik (eengezinswoning van 3 etages met 4 slaapkamers) ook maar 82,- voorschot, zonder bij te hoeven betalen aan het einde van het jaar.
Het verbaasde mij erg dat in dit topic zo verbolgen werd gesproken over de controles. Die zouden extreem veel voorkomen en echt héél erg zijn.
Maar waarom zou controle zo erg zijn?
Het is niet zo dat iemand die werkt vrij is van controle: integendeel.
Vijftig jaar lang, van 18 tot 67 jaar elke dag opnieuw, is er een werkgever die controleert of je er bent, of je op tijd bent. Die zegt wat je moet doen en laten. En je beoordeelt. of je alles wel doet zoals de werkgever dat wil/zegt. Etc.
Om hetzelfde netto bedrag bij elkaar te werken zal je toch echt minimaal 26.000,- bruto euro moeten verdienen en moet je zorgen dat je werkgever tevreden blijft.
Het lijkt mij juist goed voor de beeldvorming als er veel gecontroleerd wordt: dan hoeven bijstandsgerechtigden anderen (die vaak helemaal niet zo oordelend zijn als men hier zegt, en die bijstand -mits terecht verstrekt- een goed systeem vinden) tenminste ook niet meer steeds weer ervan te beschuldigen dat zij zo zouden (ver)oordelen....
Maar dan ook bij de werkenden. Daar hoor ik zelden iemand over de kinderbijslag, vakantiegeld, reiskostenvergoeding, dertiende maand, enz.. Toeslagen,
En er zijn nog best veel dingen die zouden kunnen en maar gedeeltelijk er werkelijk zijn.
Potjes verschillen per gemeente, voedselbank en kledingbank en weet ik veel wat voor bank daar maakt lang niet iedereen gebruik van. Sterker nog ik denk de meeste niet.
vrijdag 4 oktober 2019 om 09:24
Ach, alles kan vast heel goedkoop. Maar als ik kijk naar mijn gemeente en goedkoop wonen. Dan woon je het goedkoopst in hele hele oude flatjes. Nog zonder CV. De gordijnen waaien je tegemoet, zo tochtig en het is een verzamelplaats van junks, mensen ernstige psychiatrische problematiek enz. Niemand, maar dan ook niemand, woont daar vrijwillig. En doordat de mensen die er wonen geen kant op kunnen én vaak best heftige problematieken hebben zijn dat echt afschuwelijke flats om te wonen, met ontzettend veel overlast, burenruzies, geluidsoverlast en gedoe.
Daarnaast zijn het naargeestige donkere, tochtige en vochtige flatjes. En daar betaal je wel zo rond de 450,- per maand voor. De goedkoopste woning van de 10 (!!!!!!) woningen die op dit moment aangeboden worden in mijn woonplaats is 415,- per maand. Dan heb je een kamer, mag je alleen als alleenstaande in wonen Er staan nu 2 kamers, 3 55+ woningen te huur, en dus 5 woningen, maar die zijn allemaal boven de 620,- en daar mag je met bijstand niet in wonen. Dit is een heel gemiddelde week, want werktechnisch hou ik dat bij. Als er een woning in staat met 1 of 2 slaapkamers, die in de goede prijscategorie valt reageren daar zo 400 mensen op.
En ik woon in een stad. Niet in een dorpje. 140.000 inwoners.
Zie maar eens goedkoop te wonen. Onze gemeente floreert dan ook in woonkostentoeslag: extra bijstand zodat mensen toch kunnen wonen. Omdat er gewoon geen goedkope woningen zijn .
Maar dan woon je in zo'n goedkoop tochtig hol, en dan zou je 80,- stroom en gas betalen? In mijn flatje vroeger, een jaar of 7 geleden, betaalde ik al meer, en die was nog een stuk luxer dan waar ik het nu over heb (overigens ook een verzamelplaats van mensen met stoornissen, ziektes, problematieken en verslavingen, wij waren de enige werkende mensen op de gallerij) Dus met 80,- ben je er gewoon niet.
Ik vind deze hele discussie wat bizar. Op papier kan iedereen rondkomen van bijstand. In praktijk is dat een helse klus.
Daarnaast zijn het naargeestige donkere, tochtige en vochtige flatjes. En daar betaal je wel zo rond de 450,- per maand voor. De goedkoopste woning van de 10 (!!!!!!) woningen die op dit moment aangeboden worden in mijn woonplaats is 415,- per maand. Dan heb je een kamer, mag je alleen als alleenstaande in wonen Er staan nu 2 kamers, 3 55+ woningen te huur, en dus 5 woningen, maar die zijn allemaal boven de 620,- en daar mag je met bijstand niet in wonen. Dit is een heel gemiddelde week, want werktechnisch hou ik dat bij. Als er een woning in staat met 1 of 2 slaapkamers, die in de goede prijscategorie valt reageren daar zo 400 mensen op.
Zie maar eens goedkoop te wonen. Onze gemeente floreert dan ook in woonkostentoeslag: extra bijstand zodat mensen toch kunnen wonen. Omdat er gewoon geen goedkope woningen zijn .
Maar dan woon je in zo'n goedkoop tochtig hol, en dan zou je 80,- stroom en gas betalen? In mijn flatje vroeger, een jaar of 7 geleden, betaalde ik al meer, en die was nog een stuk luxer dan waar ik het nu over heb (overigens ook een verzamelplaats van mensen met stoornissen, ziektes, problematieken en verslavingen, wij waren de enige werkende mensen op de gallerij) Dus met 80,- ben je er gewoon niet.
Ik vind deze hele discussie wat bizar. Op papier kan iedereen rondkomen van bijstand. In praktijk is dat een helse klus.
vrijdag 4 oktober 2019 om 09:34
Precies dat. Wel even het laatste nuanceren: als mijn ouders mij een fiets willen geven, zal daar minder moeilijk over worden gedaan dan wanneer zij mij 300 euro geven om zelf een fiets te kunnen kopen (we gaan even uit van een gewone, niet dure fiets).Andersom schreef: ↑04-10-2019 09:07Dit lijkt mij inderdaad zo'n belangrijk verschil voor jezelf. De vrijheid om extra te kunnen werken. De vrijheid om op vakantie te kunnen zonder overleg. Al is het maar logeren bij een vriendin of familielid 50 km verderop.
En de vrijheid om giften te kunnen aannemen. Dat als je ouders je een nieuwe fiets willen geven dat je dat niet aan de bijstandsmevrouw/mijnheer hoeft te vertellen.
Ik krijg sinds ik in de bijstand zit ook geen verjaardagsgeld meer. Het eerste jaar in de bijstand werd er door mijn inkomensconsulent kort na mijn verjaardag gemaild dat ik verjaardagsgeld ook moest aangeven. De sociale dienst zou dan bekijken voor welk doel het wordt gebruikt. Ik mag een bepaald bedrag als gift krijgen, maar de sociale dienst beslist of ik het mag houden of dat het verrekend wordt met de uitkering. Als ik er bijvoorbeeld een laptop voor school voor zou kopen voor de kinderen of een kapotte wasmachine zou vervangen, dan zou het misschien oké zijn (misschien, ja, dat bepaalt de inkomensmanager), maar als ik er een nieuwe wintergarderobe van zou kopen zou het al moeilijker zijn.
Cadeaubonnen hoef je weer niet op te geven.
Mijn ouders geven sindsdien nuttige cadeaus zoals kleding of schoenen. Dat is geen probleem. Maar 100 euro om voor naar de schoenen- of kledingwinkel te gaan weer wél.
Een baas zou het niet in zijn hoofd halen te vragen hoeveel geld ik voor mijn verjaardag heb gekregen en wat ik er mee doe.
vrijdag 4 oktober 2019 om 10:15
Toen mijn zus in de bijstand zat betaalde ik regelmatig een lading boodschappen voor haar. En ik ging met mijn nichtjes kleding en schoenen kopen. Dat mocht wel, contant geven niet.quattro-stagioni schreef: ↑04-10-2019 09:34Precies dat. Wel even het laatste nuanceren: als mijn ouders mij een fiets willen geven, zal daar minder moeilijk over worden gedaan dan wanneer zij mij 300 euro geven om zelf een fiets te kunnen kopen (we gaan even uit van een gewone, niet dure fiets).
Ik krijg sinds ik in de bijstand zit ook geen verjaardagsgeld meer. Het eerste jaar in de bijstand werd er door mijn inkomensconsulent kort na mijn verjaardag gemaild dat ik verjaardagsgeld ook moest aangeven. De sociale dienst zou dan bekijken voor welk doel het wordt gebruikt. Ik mag een bepaald bedrag als gift krijgen, maar de sociale dienst beslist of ik het mag houden of dat het verrekend wordt met de uitkering. Als ik er bijvoorbeeld een laptop voor school voor zou kopen voor de kinderen of een kapotte wasmachine zou vervangen, dan zou het misschien oké zijn (misschien, ja, dat bepaalt de inkomensmanager), maar als ik er een nieuwe wintergarderobe van zou kopen zou het al moeilijker zijn.
Mijn ouders geven sindsdien nuttige cadeaus zoals kleding of schoenen. Dat is geen probleem. Maar 100 euro om voor naar de schoenen- of kledingwinkel te gaan weer wél.
Een baas zou het niet in zijn hoofd halen te vragen hoeveel geld ik voor mijn verjaardag heb gekregen en wat ik er mee doe.
vrijdag 4 oktober 2019 om 10:27
Regelmatig (!) boodschappen kan wel weer problemen geven. Er zijn geen strakke regels over. Het ligt aan de persoon bij de sociale dienst waar de grens ligt. Het is heel tricky allemaal.
En dan denk je misschien: "Maar hoe komen ze er dan achter?"
Je zult maar een vervelende buur of een vechtscheidende ex hebben. Een (anonieme) melding is snel gemaakt.
vrijdag 4 oktober 2019 om 10:35
Hier mag beide niet. Al is in veel gevallen de gemeente van Quattro veel strenger dan de mijne.
Verjaardagsgeld heb ik wel altijd mogen houden overigens.
En ik heb incidenteel in die 14 jaar wel eens iets gekregen. Denk Idd aan schoenen, dekbedovertrek, en een keer geld voor een fiets voor zoon.
Dit heb ik nooit opgegeven, dus is het eigenlijk fraude.
Niet gedaan omdat ik de schoenen en fiets voor zoon toen echt nodig had.
Dekbedovertrek was een luxe kadootje.
Wie vind dat ik nu fout ben, als je loept weet je mijn woonplaats en heb je de mogelijkheid om aan je burgerplicht te voldoen.
Ik redt me met de bijstand, meestal. Maar ik kan goed met geld omgaan en door schuldenverleden met en door ex ben ik doodsbang om in schulden te komen dus alles omdat te voorkomen.
Royaal.. Daar heb ik een ander idee bij. Iig niet meer zorgen maken of ik uitkom elke maand.
En dat het niet royaal is, mijn idee van royaal, dat is prima hoor! Maar beweer dan niet dat het wel royaal is.
vrijdag 4 oktober 2019 om 10:41
Ik woon in een prima wijk en huis. Mazzel mee! Ook ik betaal 135 per maand aan energie. Dit zou 120 kunnen zijn want krijg altijd wat terug. Uit voorzorg staat het op 135 zodat ik geen probleem heb als het een koude winter is.Malinois schreef: ↑04-10-2019 09:11Ik zit er nog eens over na te denken, maar dat is wel waar het misgaat. Je kunt wel zeggen 'direct uit de bijstand gooien als er geen recht op is', maar heb je enig idee wat er dán gebeurd? Dan wordt iemand uiteindelijk op straat gezet, want in veel gevallen is regulier werken niet echt een optie, door gedragsproblemen of verslaving of iets anders. Dus mensen gaan niet opeens een baan zoeken en als dat al lukt dan zijn ze die zo weer kwijt. Dat zwarte werk houdt vaak een keer op.
Ik heb alleen in de woonkamer cv aan. En zoon op zijn kamer als hij daar is.
Op 19.5 graden dus niet extreem hoog denk ik. Ik ben natuurlijk wel erg veel thuis dus cv meer aan dan iemand die werkt.
De bedragen zijn minimaal in de meest ideale omstandigheden.
Niet iedereen woont ideaal, niet iedereen heeft een goede gezondheid en kan dus lage premie kiezen.
14 euro reiskosten.
Met een beetje mazzel kan ik dan 3 A4 keer per jaar naar vrienden / familie.
vrijdag 4 oktober 2019 om 10:55
Jezus..benmamma schreef: ↑04-10-2019 10:35Hier mag beide niet. Al is in veel gevallen de gemeente van Quattro veel strenger dan de mijne.
Verjaardagsgeld heb ik wel altijd mogen houden overigens.
En ik heb incidenteel in die 14 jaar wel eens iets gekregen. Denk Idd aan schoenen, dekbedovertrek, en een keer geld voor een fiets voor zoon.
Dit heb ik nooit opgegeven, dus is het eigenlijk fraude.
Niet gedaan omdat ik de schoenen en fiets voor zoon toen echt nodig had.
Dekbedovertrek was een luxe kadootje.
Wie vind dat ik nu fout ben, als je loept weet je mijn woonplaats en heb je de mogelijkheid om aan je burgerplicht te voldoen.
Ik redt me met de bijstand, meestal. Maar ik kan goed met geld omgaan en door schuldenverleden met en door ex ben ik doodsbang om in schulden te komen dus alles omdat te voorkomen.
Royaal.. Daar heb ik een ander idee bij. Iig niet meer zorgen maken of ik uitkom elke maand.
En dat het niet royaal is, mijn idee van royaal, dat is prima hoor! Maar beweer dan niet dat het wel royaal is.
Wat een gevang als je in de bijstand zit.
Mijn reet dat ik dat allemaal op zou geven, volgens mij doet ook verder niemand dat hoor. Zeg gewoon dat je het uit een tweedehands winkeltje hebt of ergens gevonden desnoods.
Mogen zij bewijzen dat het niet zo is.
Helaas heb je er inderdaad wel van die mensen tussen zitten die erop zitten te azen om van zoiets melding te maken.
Zielige figurant ben je dan.
vrijdag 4 oktober 2019 om 11:23
Ik zal zoiets nooit zeggen. Het is gewoon niet ruim! Ik begrijp niet hoe iemand daar van rond kan komen. Echt niet.Solomio schreef: ↑02-10-2019 22:39Wat me vooral verbaast is dat de mensen die vinden dat de bijstand ruim genoeg is, zelf niet of nauwelijks ooit in de bijstand hebben gezeten.
De mensen die er wel inzitten (soms langdurig) geven aan dat het echt heel krap is.
Dat kan twee dingen betekenen: 1) de bijstandsgerechtigden kunnen niet met geld omgaan, of 2) mensen met een hoger inkomen onderschatten hun eigen uitgaven.
vrijdag 4 oktober 2019 om 11:33
Ik kan me werkelijk niet voorstellen. Dat er mensen zijn die een inkomen van 1000 tot 1500 euro aan bijstand huurtoeslag zorgtoeslag kwijtschelding van gemeenschappelijke belastingen niet royaal vinden..... En daarvoor hoef je geen uur te werken.
Er zijn mensen van fulltime werken en maar 1600 euro hebben.....
Dit is echt vreselijk! Jeetje het is nog erger dan ik dacht. Hoop er nooit maar dan ook nooit mee te maken te krijgen.quattro-stagioni schreef: ↑04-10-2019 09:34Precies dat. Wel even het laatste nuanceren: als mijn ouders mij een fiets willen geven, zal daar minder moeilijk over worden gedaan dan wanneer zij mij 300 euro geven om zelf een fiets te kunnen kopen (we gaan even uit van een gewone, niet dure fiets).
Het is niet ruim, maar er is van rond te komen. Mits je niet te duur woont (wat mogelijk is omdat je eerst wel werk had) en geen extra kosten hebt. Als je schulden hebt is het echt een probleem om rond te komen.
Maar je moet wel heel goed nee kunnen zeggen tegen dingen die voor veel mensen normaal zijn. Ergens een kopje koffie drinken na de boodschappen. Een keer de pizzaboer langs laten komen als je geen zin hebt om te koken. Een bloemetje op tafel. Gezellig shoppen in de stad. Dat leuke truitje kopen of die schoenen. Biologisch eten of van de natuurwinkel. Regelmatig naar de kapper (ik heb het geluk dat een bekende van mij thuiskapster is en me gratis wil knippen). De pedicure, de schoonheidsspecialiste, een saunaatje.
vrijdag 4 oktober 2019 om 11:40
"Regelmatig" was 1x per 6 weken.quattro-stagioni schreef: ↑04-10-2019 10:27Regelmatig (!) boodschappen kan wel weer problemen geven. Er zijn geen strakke regels over. Het ligt aan de persoon bij de sociale dienst waar de grens ligt. Het is heel tricky allemaal.
En dan denk je misschien: "Maar hoe komen ze er dan achter?"
Je zult maar een vervelende buur of een vechtscheidende ex hebben. Een (anonieme) melding is snel gemaakt.
Ook kwamen ze vaak bij ons eten. Dat spaarde boodschappen uit.
Ook mijn ouders betaalden wel eens iets voor hen.
Zal ook vast fraude geweest zijn, jammer dan! Je laat je zus niet in de ellende zitten.
vrijdag 4 oktober 2019 om 12:01
Nee, maar het is toch best vervelend dat, als iemand die boodschappen meldt, ( jaloerse ex, rancuneuze buurvrouw die zelf vind dat zus best wel zou kunnen werken maar lui is), zus direct gekort wordt en ook nog eens 100% boete erbovenop, want dat zal die luie frauderende uitkeringstrekkers leren.
vrijdag 4 oktober 2019 om 12:04
Al die zaken die jij opnoemt, doe ik als werkende ook niet.quattro-stagioni schreef: ↑04-10-2019 11:33Het is niet ruim, maar er is van rond te komen. Mits je niet te duur woont (wat mogelijk is omdat je eerst wel werk had) en geen extra kosten hebt. Als je schulden hebt is het echt een probleem om rond te komen.
Maar je moet wel heel goed nee kunnen zeggen tegen dingen die voor veel mensen normaal zijn. Ergens een kopje koffie drinken na de boodschappen. Een keer de pizzaboer langs laten komen als je geen zin hebt om te koken. Een bloemetje op tafel. Gezellig shoppen in de stad. Dat leuke truitje kopen of die schoenen. Biologisch eten of van de natuurwinkel. Regelmatig naar de kapper (ik heb het geluk dat een bekende van mij thuiskapster is en me gratis wil knippen). De pedicure, de schoonheidsspecialiste, een saunaatje.
vrijdag 4 oktober 2019 om 12:06
Dat van dat verjaardagsgeld heb ik nooit gehoord. Wat een onzin, mag je dan de kosten voor het vieren van je verjaardag ervan af trekken? Ik weet niet wat voor inkomensconsulent jij had, maar ik vind het een heel raar verhaal.quattro-stagioni schreef: ↑04-10-2019 09:34Precies dat. Wel even het laatste nuanceren: als mijn ouders mij een fiets willen geven, zal daar minder moeilijk over worden gedaan dan wanneer zij mij 300 euro geven om zelf een fiets te kunnen kopen (we gaan even uit van een gewone, niet dure fiets).
vrijdag 4 oktober 2019 om 12:09
En gelijk heb je!
Ik wil de mensen die er werken niet alleen maar neerzetten als boemannen. Zij moeten ook de (soms begrijpelijke, soms absurde) regels uitvoeren. Ik heb ook te maken gehad met strenge controles over dingen waarvan je denkt: waar gáát dit in hemelsnaam over, en heb tot begin dit jaar ook in een groepje bijstandsvrouwen gezeten die dingen meemaakten die echt niet leuk waren, zo met de billen bloot omdat er ergens een jaloerse buur of ex heeft gebeld of omdat ze (na lang sparen) een weekje op vakantie waren geweest en hun boekhouding moesten laten zien om te bewijzen dat ze die paar honderd euro niet stiekem hadden gekregen of zo. Maar ik ervaar de laatste tijd ook veel steun van de mensen van de sociale dienst. Eerder dit jaar heb ik een flinke terugval in mijn gezondheid gehad. Dit moet ik melden, en ook dat ik mijn vrijwilligerswerk niet meer kan uitvoeren omdat ik niet meer zelfstandig de deur uit kan. Wat logisch is.
De sociale dienst heeft meteen teruggemaild en later nog eens gebeld hoe het ging. Op een heel aardige, belangstellende manier. Ze vragen ook: wat heb je nodig, en zo. Geven advies waar ik tijdelijk hulpmiddelen voor in huis kan lenen tot de onderzoeken hebben uitgewezen wat er aan de hand is en of het weer over gaat of niet (eerder kan de zorggids niets regelen). Ze kunnen geen wonderen tevoorschijn toveren, maar de meelevende belangstelling vind ik erg prettig.
Maar ze moeten zich ook houden aan een reeks regels die niet heel scherp beschreven zijn (zoals: hoe vaak mag je samen boodschappen doen, wanneer is het een "relatie" als je regelmatig een bevriende man over de vloer krijgt, wanneer is verkoop op Marktplaats een "handel" waar je inkomen uit krijgt i.p.v. verkoop van oude spullen die je ooit nieuw hebt gekocht, en doe je geen werk dat in geld is uit te drukken, zoals regelmatig op je kleinkinderen passen). En ze zijn héél controlerend, heb ik inmiddels gemerkt. En redelijk snel met korten van de uitkering (zoals een scheidende vrouw merkte die naar hun zin haar ex nog te vaak zag, vanwege de afronding van die scheiding, omgang van de kinderen en hulp met de verhuizing).
vrijdag 4 oktober 2019 om 12:09
Solomio schreef: ↑02-10-2019 22:39Wat me vooral verbaast is dat de mensen die vinden dat de bijstand ruim genoeg is, zelf niet of nauwelijks ooit in de bijstand hebben gezeten.
De mensen die er wel inzitten (soms langdurig) geven aan dat het echt heel krap is.
Dat kan twee dingen betekenen: 1) de bijstandsgerechtigden kunnen niet met geld omgaan, of 2) mensen met een hoger inkomen onderschatten hun eigen uitgaven.
Dit! En ze hebben geen idee van de vaste kosten van iemand die het minder heeft.
Mijn tante, geld als water, snapte niet dat wij met twee inkomens ons geen broeken voor onze kleuters konden veroorloven van 60 euro per stuk. (Ze tipte mij voor een merk dat wél smal viel.)
En dan inderdaad zeggen dat zij van één salaris dat wel konden. Dat het bruto salaris van mijn oom vijf cijfers voor de komma had en ons gezamenlijke salaris maar vier, vergat ze voor het gemak maar even.
vrijdag 4 oktober 2019 om 12:10
Omdat jij er nooit van gehoord hebt is het dus onzin?
vrijdag 4 oktober 2019 om 12:13
Deze post doet me echt goed. Iemand die even echt realistisch komt doen.Malinois schreef: ↑04-10-2019 09:24Ach, alles kan vast heel goedkoop. Maar als ik kijk naar mijn gemeente en goedkoop wonen. Dan woon je het goedkoopst in hele hele oude flatjes. Nog zonder CV. De gordijnen waaien je tegemoet, zo tochtig en het is een verzamelplaats van junks, mensen ernstige psychiatrische problematiek enz. Niemand, maar dan ook niemand, woont daar vrijwillig. En doordat de mensen die er wonen geen kant op kunnen én vaak best heftige problematieken hebben zijn dat echt afschuwelijke flats om te wonen, met ontzettend veel overlast, burenruzies, geluidsoverlast en gedoe.
Weet je wat het is. Het eerste jaar lukt het ook wel prima. Maar het tweede jaar gaat er iets duurs kapot, moet je winterjas vervangen worden. Zijn zo ongeveer alle verzekeringen die je hebt duurder geworden. Net als je tv abbonement en je energie rekening. Je bijstand stijgt niet evenredig mee. Na 3 jaar heeft je fiets toch eigenlijk wel een rondje fietsenmaker nodig want je verzeult letterlijk alles op dat ding maar dat zit je dan dus zelf uit te vogelen. Dan heb je een huurbaas die het nut van nieuwe sluitingen op je ramen niet ziet. BOEMMM daar begint het stoken voor de vogeltjes. Heb je een of andere sullige operatie maar je loopt wel leeg en door de locatie zeggen ze “gebruik maar maandverband”.
Het zijn allemaal van die rot kleine dingen, maar ze stapelen zich wel op. Ik weet niet hoe je dat na 10 jaar nog opvangt.
vrijdag 4 oktober 2019 om 12:36
Nee, waarom reageer je nu gelijk weer zo aangebrand? Ik vind het onzin dat je niet eens honderd euro van je ouders als verjaardagsgeld mag aannemen. Ik kan mij wel voorstellen dat er een maximum aan het bedrag gesteld wordt, want iemand zou anders ook 10.000 euro geschonken kunnen krijgen.