Geld & Recht alle pijlers

Bijstand?

06-05-2014 16:24 644 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn partner en ik gaan uit Elkaar waar door ik genoodzaakt Ben om opzoek te gaan naar een andere woning samen met ons 10 maand oude zoontje.

Ik kan dus een woning krijgen, maar nu zit ik met een vraag. Ik weet dat je dan een Alleen staande uitkering/bijstand Kung aanvragen voor max 5 jaar, waar door je dus niet hoeft te solliciteren. Maar MOET je dan perse een opleiding volgen? Zo ja is dat ook van toepassing als je al gewoon een diploma hebt?

Hopelijk kan iemand mij opheldering hierover geven. En het is niet dat ik te lui Ben om te werken, ik vraag me dit Alleen af.

Alvast bedankt
quote:maylo schreef op 06 mei 2014 @ 20:09:

Misschien ben ik effe niet helder, kan uiteraard...

Maar de opmerking dat een bijstandsgerechtigde goedkoper is, geloof ik niks van.

Door te werken, verdien je meer = meer belastinginkomsten

Waardoor een andere uitkeringsgerechtigde thuis zonder werkblijft zitten.Er is te weinig werk!

Door je kindje naar het kdv te brengen = meer werkgelegenheid

Met enorm veel geld van de overheid erbij.

Meer werkgelegenheid = meer belastinginkomstenWerk dat dus ook heel goed door een uitkeringsgerechtigde zonder kind gedaan kan worden.
Maar bedankt carrie-bradshaw:

Door jouw posting ben ik erachter gekomen dat ik langdurigheidstoeslag aan kan vragen sinds 3 weken.

Morgen gelijk maar even achteraan gaan.
quote:suzyqfive schreef op 06 mei 2014 @ 19:51:

TO,

Hoe oud ben je?

Wat voor opleiding heb je gedaan?

Denk je niet dat dit juist een mooie uitgelezen kans is om een goede opleiding te volgen? Al studerend heb je daarna meer kans op de arbeidsmarkt en je hebt wat meer tijd met je kindje.

Ik snap wel wat je bedoelt met je OP, uiteraard ben je liever bij je kindje, er wordt hier gezegd, dat wil iedereen wel, nou... Ik werk ook graag naast mijn gezin, niet de hele dag mama zijn, je bent meer dan alleen moeder. Ik voel mij een betere moeder omdat ik werk. Gezinnen hebben de keuze om de moeder thuis te houden omdat de vader het inkomen verdient. Maar nu je er alleen voorstaat is het niet meer dan normaal dat jij je best gaat doen om werk te vinden, mocht dat echt niet lukken, dan is er gelukkig de bijstand om dit even op te vangen.

Realiseer je wel dat je als je kind 5 is en je moet werken, het een heel stuk moeilijker is om werk te vinden dat je ligt, je moet dan alles aannemen...

Hier in Groningen is het inderdaad zo dat je verplicht bent een opleiding te volgen, en terecht. Zo vergoot je de kansen voor je gezin. Toen ik als 17 jarige zwanger raakte waren ze hier net met het tienermoederproject begonnen. Alleen... Ik kwam er niet voor in aanmerking (bijstand en een opleiding op mbo niveau) want mijn niveau was te hoog... Ik mocht dan wel een bijstandsuitkeringen en een mbo opleiding gaan volgen... Beetje zonde van mijn havodiploma. Ik ben toen toch voor een hbo -opleiding gegaan, kreeg studiefinanciering en daarbij een eenouderuitkering, plus aanvullende beurs en ik moest om rond te komen ook lenen en werken. Niet altijd leuk, maar het voelde ook wel goed, niet afhankelijk te zijn van de bijstand (plus al die regeltjes en controles)

Je zou wellicht nog als gastouder aan de slag kunnen gaan? Dan ben je lekker bij je eigen kind, je vangt andere kinderen op en je verdient geld, ook al zou dit met bijstand aangevuld moeten worden, dan heb je in ieder geval ook zelf iets bijgedragen.

Ja ik had misschien mijn 'OP' anders moeten neerzetten. Toen mijn partner en ik nog samen waren ( op papier nu nog steeds ) werkte hij en ik zorgde voor de kleine. Voor de mensen die nu wat naars gaan zeggen : dit hadden we samen besproken en dit wouden we allebij. Ik Ben diegene die besloten heeft om weg te gaan omdat het simpelweg niet meer gaat/ging. Dus ik Ben nu een beetje radeloos wat logisch is. Had het even anders moeten neerzetten. Heel jammer dat sommige mensen zo naar reageren.

Maar bedankt voor de tip, even aan de slag voor een mbo diploma zorg en welzijn als ik het goed heb gelezen. Hier kan ik wat mee bedankt !
quote:adorabull schreef op 06 mei 2014 @ 20:08:

[...]

Uit de portemonnee van de staat, die 10 euro was de Jip en Janneke uitleg, die overduidelijk dus al te hoog gegrepen was voor je. Geeft niks hoor.

Ik heb het schooltje 'WO Toegepaste Wiskunde' gedaan en heb mijn studiefinanciering, wat zeg ik, mijn hele schooltijd, binnen drie jaar werken aan inkomstenbelasting terugverdiend hoor. Een lening had ik niet nodig. Toen werkte ik namelijk ook al gewoon.....

Oh maar dan heb je even wat studieregels overgeslagen. Wat heeft jouw schoolopleiding vanaf de kleuterschool tot aan de universiteit gekost? De lagere school, middelbare school en universiteit en hun organisatie, door wie worden die betaald? Van jouw schoolgeld/ collegegeld, zeg je? Nog maar even verder zoeken naar het goede antwoord.

En ik werk mijn hele leven al in een zeer hoog betaalde baan en ik draag dus de maximale belasting af en heb dus al veel meer belastinggeld betaald dan jij. Plas ik nu het verste?
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:BellatrixVanDetta schreef op 06 mei 2014 @ 19:50:

nina1966, 63 seconden geleden

Beseffen jullie wel dat iemand met een simpel baantje met 32 uur meer kost dan dat zo een iemand thuis zit met kind? Niet dat ik zelf verdienen niet beter vind maar kom niet met het "kost centen" argument want echt, opvang en aanvullende toeslagen zijn duurder.

Leg dat eens uit Nina?

Ik werk ook 32 uur en ik ben toch bijna zeker dat ik de staat niks kost hoor.

Dan heb jij gratis opvang en gaan de toeslagen terug naar de gemeente óf je hebt een goed betalende baan.

Het gaat over baantjes als kassière, winkelmedewerkster etc. Die kunnen met 32 uur echt niet genoeg verdienen om ook kdv van te betalen. Dat word dan dus door de belasting betaler opgehoest. Evenzo met de toeslagen ed waar je dan recht op hebt.
quote:carrie-bradshaw schreef op 06 mei 2014 @ 20:11:

[...]

Even denken....

20 uur (waarom maar 20, je gaat zelf scheiden dus die luxe heb je in mijn optiek helemaal niet om parttime te blijven werken, dat terzijde). werken, vaders betaalt wat alimentatie. Overheid betaalt een jaar of 8-10 grootste gedeelte van de kinderopvang. Zeg 500,- per maand x 12 x 10 jaar = Kost pak em beet 60.000 euro. Staat ontvangt wel inkomstenbelasting van moeders. Na een tijd kan moeder een betere functie krijgen en/of meer werken... wederom meer inkomstenbelasting voor de staat.

Andere scenario:

5 jaar thuiszitten, staat betaalt iedere maand 1200 uitkering (+300-400 euro toeslagen maargoed, die krijgt de alleenstaande in voorbeeld A. ook dus die zal ik niet meenemen).

Dan komen we het volgens mij op 72.000 euro, waar niets voor terugkomt. En dan zal moeder ook echt niet (snel) aan een fatsoenlijke baan komen na die 5 jaar... En vergeet natuurlijk niet de salarissen van de ambtenaar bij de sociale dienst, de maatschappelijk werkster die vaak bij dit soort gezinnen over de vloer komt etc.

Dus hoezo is optie A niet beter voor de staat dan optie B?!

Misschien mis ik iets? Enlighten me..

Waarom zo zwart/wit?

TO kan toch ook 20 uur per week werken met behoud van uitkering.

Jij denkt alleen in termen van geld, ik denk in termen van moederlijke aandacht.

Bovendien er zijn genoeg uiterkingsgerechtigden zonder kinderen.Laat die eerst allemaal aan het werk gaan, dat is ook beter voor de uitgaven van de staat, want die hoeft dan minder kinderopvangkosten uit te betalen
Ja jij wint, je krijgt de Gouden Straal
quote:carrie-bradshaw schreef op 06 mei 2014 @ 20:11:

[...]

Dan komen we het volgens mij op 72.000 euro, waar niets voor terugkomt. En dan zal moeder ook echt niet (snel) aan een fatsoenlijke baan komen na die 5 jaar... En vergeet natuurlijk niet de salarissen van de ambtenaar bij de sociale dienst, de maatschappelijk werkster die vaak bij dit soort gezinnen over de vloer komt etc.

..Wat voor soort gezinnen?
Jeetje, ik was daarstraks mede-schrijver en kom net weer eens kijken. Mijn verbazing is groot.

Ook ik heb een rigoreuze mening over misbruik van uitkeringen, echter wat zich hier allemaal afspeelt gaat veel verder dan dat.

Omwille van een vraag over bijstand worden er nu al dingen geroepen over prostitutie, ongewenste zwangerschap, op de klippen gelopen relatie vanwege onenigheid over kind op komst.......dames, trap eens even op jullie rem.

Het een heeft niets met het ander te maken en sterker nog......het is ronduit beschamend hoe een en ander wordt geïnterpreteerd.

TO is moeder, wil een goede moeder zijn en dit Toppic heeft niet tot doel het AMK in te schakelen omdat ze een andere mening heeft ten aanzien van het verwerven van inkomsten.
quote:adorabull schreef op 06 mei 2014 @ 19:52:

Top, laten we dan met zijn allen thuisblijven . Dan zij we als land veeeeel goedkoper uit :-s

Als alle slechtverdienende moeders idd thuis zouden blijven zou er meer en beter betaald werk zijn voor de mannen. Terug naar de fifties dan maar?

Er IS werk tekort om iedereen te voorzien van een baan. Dus als je iedereen wil laten werken zul je de tweeverdieners moeten laten stoppen. Per gezin één baan. Is dat iets?

Het gaat echt om keuzes. Voor jouw goede baan zit er ook iemand zonder, daar verander je niets aan.
quote:thaorchid schreef op 06 mei 2014 @ 19:41:

[...]

Diploma basisschool, onderdeel: gymnastiek, categorie benen wijd Als je zo grof blijft ga ik je staffen. Echt ongehoord die opmerkingen van jou.
odi et amo
@ Nina

Helder.

Nee, kinderloos en toeslagenloos.

Ik snap het.
Huts!
quote:Star schreef op 06 mei 2014 @ 20:16:

Ja jij wint, je krijgt de Gouden Straal
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Zullen we hier stoppen met ver pissen Tally Ho? Anders wordt het nogal genant voor je ben ik bang, ik heb namelijk geen 'baan'. Ik heb twee bedrijven. Beiden heel erg winstgevend. Niet alleen betaal ik dus over mijn eigen inkomen het maximale tarief, ik draag als ondernemer en werkgever ook extra lasten en belastingen af aan de overheid.

Bedragen ga ik niet noemen, dat zou redelijk snobistisch zijn. Maar neem maar gewoon van me aan dat dat een veelvoud van een maandsalaris in een extreem goed betaalde baan is
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:tallyho schreef op 06 mei 2014 @ 20:09:

[...]

Inderdaad.

Grappig.. Eerst word ik uitgemaakt voor bijstandsmoeder, een paar minuten later ben ik "duidelijk geen ervaringsdeskundige".

Dan vervolgens zeg je dat ik niet weet wat de voorwaarden voor een langdurigheidstoeslag zijn. Dan geef ik je ze allemaal op een presenteerblaadje maar daar lees je dan allemaal over heen. Want jij hebt een bord voor je kop. En dan zeg je dat je in de bijstand alleen boodschappen kan doen en verder niks, typisch dat er toch een aantal het presteren om een auto te kunnen rijden en nog veel meer nogal wat weg paffen iedere maand. Kun je meteen mooi die maandelijkse geldopname uitleggen: "2 pakjes per dag"
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:granny71 schreef op 06 mei 2014 @ 20:13:

Maar bedankt carrie-bradshaw:

Door jouw posting ben ik erachter gekomen dat ik langdurigheidstoeslag aan kan vragen sinds 3 weken.

Morgen gelijk maar even achteraan gaan.En als je 'm gekregen hebt, heb je er ieder jaar nadien ook recht op want je blijft natuurlijk wel in de uitkering zitten. Gratis geld en alle tijd van de wereld. Iedereen wil met je ruilen.
quote:nina1966 schreef op 06 mei 2014 @ 20:18:

[...]

Als alle slechtverdienende moeders idd thuis zouden blijven zou er meer en beter betaald werk zijn voor de mannen. Terug naar de fifties dan maar?

Er IS werk tekort om iedereen te voorzien van een baan. Dus als je iedereen wil laten werken zul je de tweeverdieners moeten laten stoppen. Per gezin één baan. Is dat iets?

Het gaat echt om keuzes. Voor jouw goede baan zit er ook iemand zonder, daar verander je niets aan.Wat komen al die Polen en Bulgaren hier dan toch doen??
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:troelalaaaatje schreef op 06 mei 2014 @ 20:17:

Jeetje, ik was daarstraks mede-schrijver en kom net weer eens kijken. Mijn verbazing is groot.

Ook ik heb een rigoreuze mening over misbruik van uitkeringen, echter wat zich hier allemaal afspeelt gaat veel verder dan dat.

Omwille van een vraag over bijstand worden er nu al dingen geroepen over prostitutie, ongewenste zwangerschap, op de klippen gelopen relatie vanwege onenigheid over kind op komst.......dames, trap eens even op jullie rem.

Het een heeft niets met het ander te maken en sterker nog......het is ronduit beschamend hoe een en ander wordt geïnterpreteerd.

TO is moeder, wil een goede moeder zijn en dit Toppic heeft niet tot doel het AMK in te schakelen omdat ze een andere mening heeft ten aanzien van het verwerven van inkomsten.+ 1
quote:adorabull schreef op 06 mei 2014 @ 20:21:

Zullen we hier stoppen met ver pissen Tally Ho? Anders wordt het nogal genant voor je ben ik bang, ik heb namelijk geen 'baan'. Ik heb twee bedrijven. Beiden heel erg winstgevend. Niet alleen betaal ik dus over mijn eigen inkomen het maximale tarief, ik draag als ondernemer en werkgever ook extra lasten en belastingen af aan de overheid.

Bedragen ga ik niet noemen, dat zou redelijk snobistisch zijn. Maar neem maar gewoon van me aan dat dat een veelvoud van een maandsalaris in een extreem goed betaalde baan is

Oh maar dat was nog niet alles. Ik kom ook nog uit een steenrijke familie met internationale handelsbelangen, ben grootaandeelhouder in diverse multinationals. Ik doe dat baantje alleen maar om contact te houden met de werkvloer. Daar blijf je zo lekker gewoon van. Daar zou jij toch respect voor moeten hebben.

En nou vergeet ik nog te vertellen dat ik ook nog een wereldberoemde socialité ben......

Nu jij weer.........
quote:adorabull schreef op 06 mei 2014 @ 20:21:

Het klinkt al behoorlijk snobistisch hoor.

Het is maar te hopen dat er nooit iets gebeurt waardoor je niet meer kan werken want ohh gruwel, dan zou je zomaar eens aanspraak moeten maken op bijstand.

Want zelf de grootste tegenstanders hier zullen het zonder moeite aanvragen als het nodig mocht zijn.
Ik verdien per klus enorm goed. Helaas kan ik door mijn zoon zeer weinig werken. Word dan bijgestaan door de bijstand.

En mén echt alle bedragen worden tig keer gecontroleerd hoor. Bankafschriften door twee man bekeken. Laatste keer heb ik er 2 uur gezeten. Dat had langer geweest maar ik werd door school gebeld of is asap langs kon komen, zoals vaker.
Als je nog niet ongeloofwaardig belachelijk was, dan ben je het nu wel. Ik neem dus de vrijheid je op dit forum totaal niet meer serieus te nemen.
quote:granny71 schreef op 06 mei 2014 @ 20:28:

[...]

Het is maar te hopen dat er nooit iets gebeurt waardoor je niet meer kan werken want ohh gruwel, dan zou je zomaar eens aanspraak moeten maken op bijstand.

Want zelf de grootste tegenstanders hier zullen het zonder moeite aanvragen als het nodig mocht zijn.Ik hoef de bijstand nooit in.
Daar zal ze zich vast en zeker wel voor verzekerd hebben mag ik hopen.
quote:granny71 schreef op 06 mei 2014 @ 20:28:

[...]

Want zelf de grootste tegenstanders hier zullen het zonder moeite aanvragen als het nodig mocht zijn.En zo is het maar net.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven