Geld & Recht alle pijlers

Binnenkort op mezelf, iemand (geld) tips?

12-01-2011 19:37 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals in de titel staat weer gegeven ga ik begin de zomer van 2011 op mezelf wonen. Helemaal te gek natuurlijk! Hele grote stap, maar kijk er onwijs naar uit. Omdat het me tot nu toe altijd is gelukt om niet in de schulden te komen wil ik dit graag houden. Omdat ik thuis woonde en altijd veel gewerkt heb, had ik ook veel om uit te geven. Nu ga ik op mezelf en komen er heel wat andere kosten bij kijken. Nu ben ik toch bang dat ik een keer in de schulden kom. Kan iemand mij tips geven?
Heb je gespaard toen je thuis woonde?

Het belangrijkste is dat je een overzicht moet hebben van wat er in komt en wat er uit zal gaan.... Je vaste lasten en andere belangrijke kosten hebben natuurlijk de hoogste prioriteit. Daarna komen de dingen voor de leuk.
Heb je gespaard?

Moet je verbouwen in je nieuwe huis?

Heb je hier een begroting voor gemaakt?

Wat zijn je vaste inkomsten?

Wat worden je vaste uitgaven? (kijk op de site van nibud)

1) uitgaven inkomsten op een rij zetten

2) automatische sparen en direct vaste lasten laten afschrijven

3) regelmatig checken of je gedachte over je uitgaven kloppen met de realiteit.

4) bereidt zijn je uitgave patroon bij te stellen
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Jij komt niet in de schulden, wanneer je gewoon het betalen van je vaste lasten op prioriteit nummer 1 zet. Ik betaalde toen ik net op mezelf ging liever de hypotheek dan te eten voor mezelf. Beetje overdreven maar ik leefde dus een week op crackers. Dit was de tweede maand dat ik zelfstandig woonde..

Daar heb ik goed van geleerd en nu kom ik perfect rond iedere maand omdat ik weet dat ik nu eenmaal niet al mijn inkomen kan uitgeven.

Pak je inkomen, min je uitgaven. Wat blijft erover? Dit doe je gedeeld door 4, nu weet je exact wat je iedere week kunt uitgeven, en dan kan je je daar aan houden!

Mocht je in de schuld komen, zet dat dan ook boven aan je prioriteiten lijstje, want er komt alleen maar rente bovenop en meer narigheid van.
Reken uit hoeveel je straks ongeveer uit kan geven.

En begin daar meteen mee, kan je alvast wennen aan een nieuw uitgavenpatroon.

En het geld wat je extra spaar kan je in je huis steken.
Betaal in het begin alle niet vaste lasten contant. Boodschappen, kleding en extraatjes, op die manier kan je dit makkelijker in de gaten houden en eventueel ingrijpen als het uit de hand loopt.
Zorg dat je het geld dat nodig is voor je vaste lasten apart zet en probeer wat extra's achter de hand te hebben voor het geval dat.

Maak lijstjes van wat je nodig hebt bij het boodschappen doen en koop alleen datgene dat op het lijstje staat.

Spreek een wekelijks bedrag voor boodschappen af en houd je eraan.
Ik begrijp dat je nu nog thuis woont? Probeer nu alvast duidelijk te krijgen wat je uitgeeft aan kleding, uitgaan, je auto (als je die hebt), vakanties, wat je kunt sparen, je studie etc. Als je al die kosten op een rijtje hebt, en je ook nog eens je vaste lasten erbij zet heb je al een aardig overzicht. Dan weet je ook wat je kunt missen in de maand en hoe duur je huisje mag zijn!

Ik weet niet hoe oud je bent, maar mogelijk kun je huurtoeslag krijgen (onder de 23 mag je huur maar een bepaald bedrag zijn). En ga je alleen wonen of samenwonen?

En kijk ook eens goed wat je nodig hebt aan uitzet (en dan niet alleen bestek en pannen maar ook wasmachine, kasten, een bed etc). Op de pijler van huis staat op dit moment ook een topic van iemand over 'op jezelf' daarin stan ook best veel handige tips!
quote:mijnverhaal001 schreef op 12 januari 2011 @ 20:02:

Pak je inkomen, min je uitgaven. Wat blijft erover? Dit doe je gedeeld door 4, nu weet je exact wat je iedere week kunt uitgeven, en dan kan je je daar aan houden!

Advies: deel het door 5, sommige maanden hebben nu eenmaal 5 weken. En als de maand wél 4 maanden hebt, kun je die 5e week op een spaarrekening zetten voor alls er een keer een onverwachte rekening komt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je kunt nu alvast gaan leven alsof je op jezelf woont, dus: voor je huur zet je zoveel apart, gwl zoveel, etc. Die bedragen heb je dan mooi al gespaard als extraatje voor wanneer je komende zomer echt uit huis gaat.
Laat je niet allerhande verzekeringen aansmeren waarvan een assurantiepersoon denkt dat je ze nodig hebt. Kijk kritisch naar wat je betaalt en waarvoor. Zet dat op een rijtje, verplichte lasten van je inkomsten aftrekken en wat je dan overhoud delen door 4,2 weet je precies wat je wekelijks kunt uitgeven.

OP de site van het nibud staat een budget planner, krijg je een idee van vaste lasten, reserveringen enz, heel erg handig.
Hoewel een begrafenisverzekering meestal wel handig is als je jong bent en niet zo veel spaargeld hebt.
Het wordt heel duur; dat kan ik je wel vertellen. Vooral in het begin kan het heel erg tegenvallen. Zorg dat je een goede buffer hebt!

Ga je op kamers, of jezelf en heb je een goed inkomen? Dat scheelt heel veel!
Als je via de woningbouw gaat huren, laat je huur dan automatisch afschrijven.

Kan je niet in de verleiding komen om 'het iets later te gaan betalen'.
Op de site van de Rabobank staat een handige woonlasten calculator. Daarmee krijg je een beeld wat je aan woonlasten kwijt bent.

Ik wil dit topic meteen gebruiken om mijn vraag te stellen (een nieuw topic openen vind ik wat onnodig). Vriend en ik gaan binnenkort waarschijnlijk samenwonen. Vriend werkt fulltime en verdient 1350 netto plus een reiskostenvergoeding van +/- 220 euro p. maand. Ik studeer nog. Krijg nu nog 95 euro stufi maar als ik uitwonend ben is dat rond de 265 euro (uit mn hoofd). Ik heb een bijbaan met wisselend inkomen. Is het rustig op school dan kan ik meer werken. In december bijvoorbeeld heb ik 680 euro netto verdiend (kerstvakantie). Mijn werktijden zijn flexibel maar ik probeer wel altijd minimaal 200 euro te verdienen. Krijg 70 euro zorgtoeslag.

Ik zou graag willen weten wat qua huur volgens jullie echt de max is met dit inkomen. Waarschijnlijk is het gezamenlijk inkomen nét te hoog voor huurtoeslag. Grens ligt in 2011 bij de 29.000 geloof ik. Ik woon in een regio waar de huren gelukkig niet schreeuwend hoog zijn. Voorbeeld: een appartementje met 2 slaapkamers, balkon en gesloten keuken voor nog geen 400 euro. Het aanbod is helaas wel schaars maar we staan wel al lang ingeschreven.

Nog een toevoeging:

Ik heb - voor een student - een aardige financiele buffer. Met 5 cijfers voor de komma. Daarvan betaal ik mijn collegeld, boeken en zorgverzekering. Ik wil wel blijven sparen maar een financiele tegenvaller, dure rekening is makkelijk op te vangen.
Nog een tip:

Spaar nu alvast je uitzet bij elkaar en hou de aanbiedingen in de gaten. Dingen als handdoeken, borden, bestek en ander keukengerei kun je dan voordelig kopen. Alles in een keer kopen kan natuurlijk ook maar dan ben je in een keer een groot bedrag kwijt, nu kun je het spreiden.
Ik ga ook binnenkort zelfstandig wonen (woon nog in een woonvorm met indicatie autisme). De begeleiding ziet dat wel zitten.

Mijn vader adviseert om een soort Excel-werkblad te maken met de inkomsten en uitgaven. Ik zou de maandelijkse vaste lasten opschrijven, en dan de 3-maandelijkse en 6-maandelijkse vaste lasten ook, maar dan delen door 3 resp. 6. Dan het spaargeld berekenen en daar de jaarlijkse vaste lasten van aftrekken.

Voor mij gaat er ook dingen veranderen. Ik heb nu inkomsten, zorgtoeslag en voedingsgeld als inkomsten, en CAK-BT (1), Internet (1), treinkaart (1), serverhuur (3), World of Warcraft ( 6 ) als vaste lasten (het getal geeft aan hoeveel-maandelijks deze lasten zijn). Het kan zijn dat ik wat moet bezuinigen.

Ik heb behoorlijk wat spaargeld, en dat stijgt steeds, maar het is niet verkeerd om de zaken zeer precies op te schrijven.
World of Warcraft: Legion
Niet meer uitgeven dan er binnenkomt.
Zie QR
Wat ik zelf heel prettig vind is om elke maand een bedrag te reserveren voor jaarlijkse kosten, in mijn geval de gemeentelijke belastingen, verzekeringen en sportschool.

Internetspaarrekeningen bij Moneyou kun je eenvoudig aanmaken en elk potje een eigen naam geven.

Hier bouw ik ook rustig door aan mijn buffer en heb een spaarrekening voor vakantie etc.

Op het Nibud kun je erg veel lezen en uitrekenen over allerlei kosten, vooral als je op jezelf gaat wonen.
Kleine tip als je nog student bent: kijken even naar studenten verzekeringen. Ik heb bijvoorbeeld inboedel,WA en glas verzekering voor 2.50¤ per maand (gekoppeld aan mijn ING studentenverzekering). Dit is dan ook het enige wat we af hebben gesloten op mijn naam... vriend werkt al en moet voor deze verzekeringen dus veel meer betalen!
tip, doe een keer per week boodschappen en kijk de avond van te voren waar wat in de aanbieding is op www.laathetmeweten.nl,doe ik ook! en dan natuurlijk niks extra pakken!succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven