Geld & Recht alle pijlers

Boodschappen budget- 1 persoon

08-04-2013 22:21 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn woonsituatie op korte termijn zal gaan veranderen, ben ik mijn financiën op een rij aan het zetten. Ik schrok net enorm van het bedrag dat ik per maand (ongeveer) kwijt ben aan boodschappen: ¤ 280,- Ik ben alleen (met kat, maar die kost niet zo veel haha), dus ik heb geen idee waar ik dat geld allemaal laat.

Los van het feit dat ik het belachelijk veel vind en ik denk dat het ook best minder zou kúnnen, móet het ook echt minder want ik kom financieel krap te zitten door de verandering van woonsituatie. Ik wil dus bezuinigen waar dat kan. En de boodschappen lijkt me dus een goed bezuinig-punt;)

Nu zoek ik vergelijkingsmateriaal hier. Wie heeft er ook een een-persoons huishouden en wat ben je kwijt per maand? Ik zoek een beetje een richtlijn, waar ik naar kan streven. Ik ben niet iemand die super basic eet, vind het wel belangrijk dat ik ook eens wat lekkers op tafel kan zetten of wat lekker kan kopen om te snoepen/snacken.

Pfff ik hoop echt dat ik hier uit kom, zie het even niet meer zitten en heb geen idee hoe ik het allemaal rond moet 'breien' zonder dat ik in mijn auto moet gaan wonen:'-(
Ik spreek toch geen Chinees?!
30 euro per week is een prima bedrag, daar kun je genoeg van kopen. Wij doen het met 50 euro voor twee personen.
Ik woon niet alleen maar samen met mijn vriend en wij geven rond de 200-250 uit aan boodschappen. Misschien een idee om een bepaald bedrag te pinnen aan het begin van de maand en dat je het daar mee moet zien te redden?

Dit doe ik zelf ook en zo bespaar ik best wel veel.

Je pinpas tevoorschijn halen is zo gebeurt en ik heb dan altijd minder overzicht wat ik uitgeef, en daardoor meer uitgeef, dan dat ik geld in de portemonnee heb.
Ik zou zeggen probeer het eerst eens met een budget van 50 euro per week. Dan heb je toch ruim 7 euro per dag. Daar moet je natuurlijk wel alles voor doen.
Niet een antwoord op je vraag, maar ik zou iig de bonnetjes voorlopig bewaren als ik jou was. Misschien krijg je dan meer inzicht in waar het meeste geld heen gaat.

Hoe kook je nu? Dagelijks/ grotere porties? Veel kant en klaar of afhaal? Veel voorgesneden? etc.
Maar eigk vind ik dat voor 1 persoon nog best veel haha, wij geven 200 euro voor 2 personen uit.
Ik ben zo ongeveer 40 euro per week kwijt aan boodschappen

Veel eten want ik eet echt als een bootwerker maar geen frisdrank, ik drink alleen water en thee
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik geef gemiddeld ongeveer 25 euro per week uit aan boodschappen (eten, drinken). De ene week iets meer, de andere week iets minder. Ik kijk op zondag/maandag wat er in de reclame is bij de supers hier in de buurt. Aan de hand daarvan bedenk ik wat ik die week ga eten.
Eigenlijk vind ik het niet verschrikkelijk veel: het is zo'n 9-10 euro per dag. Dat is dan (neem ik aan) inclusief je maaltijden, toiletpapier, cosmetica, shampoo, koffie, koekjes etc.

Maar het kan wel goedkoper: toen ik alleen woonde vond ik het altijd een leuke uitdaging om mijn avondmaaltijd niet meer dan 2 euro te laten kosten. Dat hield voor mij dus in: boodschappen doen met de reclamefolder in de hand en dure ingredienten in een recept vervangen door goedkopere of zelfs weglaten. Ik kookte daardoor vaak vrij 'basic', en dan in de weekenden wat uitgebreider.

Dat scheelde voor mij al veel geld.

En toiletpapier en shampoo etc. kun je ook in de aanbieding kopen. En gaan voor goedkopere merken.
Ach, komt zeker wel goed! Ik zou ook vooral even naar het vrekken topic kijken. Veel dames kopen wasmiddel/frisdrank etc alleen in de aanbieding. Lekker een beetje oppotten die handel, hoef je het nooit voor de volle prijs te kopen.

Ik woon op het moment bij mijn ouders in en doe alleen in t weekend boodschappen met mn vriend voor cq 3 dagen. Dat kost ong 15 tot 30 euro. 30 is me eigenlijk al iets te veel, gelukkig zit daar dan ook brood etc tussen wat hij doordeweeks gebruikt.

Ik kijk graag op vrijdag online de folders, en basseer daarop het eten van de week. Echter is het wel belangrijk om de gewone prijs bij andere supermarkten te weten. Dus even bonnetjes bewaren en een standaard boodschappenlijst opstellen op papier van producten die je veel en graag koopt. Dan de verschillende prijzen van de diverse supermarkten er achter schrijven.

Wel regelmatig checken of de prijzen nog kloppen!

Succes!
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ongeveer 90 euro per maand voor mij en kat. Maar ik houd 't dan idd ook vrij basic (wel gezond) en koop voornamelijk aanbiedingen/euroshopper en ga naar aldi/lidl voor groentes/kattegrit/kaas.
Wow, jij geeft dus wel 3 keer zoveel uit dan ik. Hoeveel weeg je (en je kat)?
Wat kimberlee zegt: Ik koop ook vaak dingen die in de aanbieding (en lang houdbaar zijn) extra in. Verder koop ik ook spullen als toiletpapier, shampoo en cremespoeling in de aanbieding (2+2 gratis).

En als je eten maakt, gewoon voor 4 personen koken en wat overblijft invriezen in 1-persoonsporties. Scheelt je weer kosten voor een maaltijd en het is lekker makkelijk als je eens geen tijd hebt om uitgebreid te koken.
Eet je iedere dag thuis?

Momenteel red ik het met tussen de ¤20 en ¤40 per week, afhankelijk van het aantal dagen dat ik niet bij m'n ouders eet.

Ik eet 1 avond op m'n studielocatie, neem dan een zelfgemaakte salade mee of koude wraps of een quichepunt. Verder eet ik minimaal 1x per week bij m'n ouders, maar vaak nog een 2e keer.

Ik heb ook een kat en dat is inderdaad de grootste opvreter niet, dat ben ik toch echt zelf

Ik bezuinig absoluut niet op lekkers, eerlijk gezegd geef ik daar verhoudingsgewijs zelfs meer aan uit. Ik koop heel huismerken (Euroshopper van AH) om de kosten te drukken maar koop net zo makkelijk een dure taart

Als je daar een beetje balans in weet te vinden, hoef je echt niet op een houtje te gaan zitten knagen. Maar je budget kan denk ik zeker flink omlaag!

Mijn tips:

- bekijk de aanbiedingen en stem hier je weekmenu op af.

- zorg voor een basisassortiment in huis aan rijst, pasta en wat sauzen/sausmixen en bijv. wat vlees in de vriezer. Koop deze basis in tijdens aanbiedingen. Zo hoef je die week zelf alleen nog maar verse ingrediënten te halen.

- groot inkopen is vaak voordelig. Zeker als 1persoonshuishouden kun je vaker met 1 ingrediënt doen, zo kun je een pak gehakt delen en de ene helft gebruiken voor een balletje en de andere helft voor pastasaus. Invriezen van vlees dat in de aanbieding is loont ook echt de moeite, altijd een voorraad!

- ga voor wasmiddel, wasverzachter en dat soort zaken naar de Action of Big Bazar, scheelt echt euro's!

- Kijk eens op de markt voor verse groenten en fruit, vaak voordeliger.
Ik ben getrouwd dus niet alleen, maar volgens mij is het koken voor 1 persoon sowieso duur. Ik zou gewoon grotere porties koken en dan invriezen. Zo heb je bijv. in week 1, 5 gerechten die je verspreid in de weken erna nog een aantal keer kunt eten.

Diverse ovenschotels, pasta's en gerechten met rijst zijn prima in te vriezen. Aardappels groente en vlees vind ik weer minder
Is het een idee om eens een maand op te schrijven wat je uitgeeft aan welke boodschappen?

Haal je A-merken, of voornamelijk eigen merk? Dat kan heel erg veel geld schelen.

Hoeveel vlees eet jij ongeveer per dag en wat voor vlees is dat dan? Of eet je vegetarisch?

Wat drink je? Wij zijn van fris en sap overgegaan op aanmaaklimo en water/koffie/thee.

Verder houd ik de aanbiedingen goed in de gaten en van goede (houdbare) aanbiedingen haal ik, indien mogelijk, wat extra.

Groente haal ik veel op de markt, net als sommige fruit (niet alle ivm prijs en hoeveelheden).

Verder scheelt het ook echt waar je de boodschappen haalt. Bij de C1000 ben ik altijd duurder uit dan bij de Appie en bij de Nettorama is het meeste (vooral A merk) net nog iets goedkoper.
Vriend en ik doen beide ¤150 per maand in een pot.

Met boodschappen haal ik (meestal doe ik de boodschappen) daar geld uit.

Contant werkt fijn want zo kun je zien hoever je bent..of je even wat op de aanbiedingen moet letten of dat je wat luxere dingen kunt halen.

Met ¤150 pp redden wij het heel royaal.

Eten voor de poezen zit hier niet bij in. Bestel ik eens in de zoveel maanden online.
Toen ik nog alleen woonde was ik gemiddeld ¤145 per maand kwijt aan boodschappen.

Excl dieren benodigdheden. Maar wel incl drogisterij artikelen als shampoo en wasmiddel.
Houdt het een keer een week bij. Wat koop je precies? Heb je het wel nodig? Was er ook een goedkopere optie?

Als je dat op een rijtje hebt kun je bijvoorbeeld eerst proberen boodschappen te doen van 50 euro per week. Pin 50 euro, stop die in je portemonnee en betaal je boodschappen contant. Wanneer je het geld contant hebt, heb je ook beter in de gaten hoeveel je nog hebt. Een pinpas lijkt oneindig omdat je niet meteen het effect ziet.

Als het lukt om voor 50 euro per week boodschappen te doen, kun je daarna de uitdaging aangaan om voor 40 euro per week boodschappen te doen. Als dat je lukt heb je al een dikke 100 euro bespaart in een maand.

Natuurlijk heb je wel eens een week dat je wat meer uitgeeft dan andere weken. Ik geef nu bijvoorbeeld met de 99cent aanbiedingen bij de AH wat meer uit dan normaal, maar daar profiteer ik straks weer van. En soms heb je gewoon zo'n week dat echt alles op is. En dat heb je soms, daar kun je ook niks tegen doen. Dus als het je een keer een week echt niet lukt om binnen het budget te blijven is het ook geen ramp.
Hangt er ook sterk van af wat je eet. Biologisch onbewerkt en vers voedsel is veel duurder dan koken uit pakjes en zakjes van bv. Knorr wereldgerechten met Euroshopper soepgroente. Een kilo kiwi's is duurder dan een rol biscuitjes.

Ik denk dat het appels met peren vergelijken is. De een rookt, de ander geeft dit geld weer uit aan vakanties of cosmetica.

Auto of fiets en openbaar vervoer, hobbies, sportclubs, telefoonabonnementen, sociale of vrije huursector. Abonnementen op internet, krant, magazines enz. Kan allemaal behoorlijk oplopen in de kosten en is niet te vergelijken.
daar is niet zo vreselijk veel op te besparen; je moet denken aan een paar tientjes per maand.

Sorry, ik heb het over mijn eigen boodschappen. Van jouw 280 euro kan ik op mijn sloffen de helft besparen ja.
it's a big club and you ain't in it
Die 99ct aanbiedingen zijn idd leuk. Ik heb vanavond voor 43 euro boodschappen gedaan en nadat de kortingen eraf waren gegaan hoefde ik maar 30 euro af te rekenen.

Vlees, billendoekjes (peuter hier in huis), vloeibare boter en tandpasta/tandenborstels hebben samen voor die leuke korting gezorgd.
Vandaag had ik een knaller van 50 euro.. Maar dat kwam doordat ik dingen mee nam die ik normaal niet koop..

Meestal zit ik zo rond de 40 euro per week, soms minder, en soms meer.

Ik koop altijd zo bewust mogelijk, dus als er een gezinsverpakking vlees in de schappen ligt voor een spotprijs neem ik die mee, haal er 1tje uit en de rest vries ik per stuk in.
Action, Lidl, Aldi. Afgeprijsde artikelen op de datum bij de AH.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Action, Lidl, Aldi. Afgeprijsde artikelen op de datum bij de AH.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven