Geld & Recht alle pijlers

Boodschappen budget

02-01-2019 16:18 222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eens benieuwd hoeveel € huishoudens kwijt zijn aan boodschappen per week?
Ik heb het dan alleen over eten en drinken, dus niet schoonmaakmiddelen of shampoo, ed.

Wil je hier reageren met:

Aantal volwassen?
Aantal kinderen?
Bedrag per week?

Ik zal ook reageren hieronder. Voor mijn gevoel zitten we ver boven het gemiddelde, maar misschien ook niet. Ik lees op verschillende sites zulke verschillende maatstaven, dus ik doe maar eens mijn eigen onderzoek. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nog nooit boterhammen meegenomen naar werk of vroeger school
Ik loop elke dag even naar de ah of jumbo en koop broodjes met vers beleg
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen mijn boodschappen rondje weer gehad. Ben bij 5 winkels geweest namelijk Lidl, kaasboer, Aldi, emte en de AH en nog 11 euro over van mijn weekbudget van €100,-. Nou weer klaar voor een week.
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
05-01-2019 20:24
Ik heb ook nog nooit boterhammen meegenomen naar werk of vroeger school
Ik loop elke dag even naar de ah of jumbo en koop broodjes met vers beleg
Maar brood van thuis met beleg is toch ook vers?
Op díé fiets!
Alle reacties Link kopieren
2 personen, rond de 100 euro per week voor alleen eten en drinken.
Boodschappen doe ik bij de Nettorama en AH of Jumbo.
Brood halen we bij de warme bakker. We kopen wel vlees en aardig wat fruit, geen alcohol en hebben geen huisdieren.

Naar mijn werk neem ik eten mee, ik ga niet elke dag broodjes kopen. Man krijgt gratis lunch op zijn werk.

Ja, het kan goedkoper. En nee, dat willen we (nu) niet en is (nu) ook niet nodig.
Deze maand heb ik de maand door 5 gedeeld. Normaal deelde ik door 4 maar dat kwam nooit uit met onze vaste boodschappendag. Daar zitten er meestal 5 van in een maand. Eind van de maand mistte ik dan toch wat geld en boekte dan wat terug van de spaarrekening. Ook eens flink de hand op de knip gehouden vwb extra dingen. Deze maand kom ik een stuk beter uit en hoef waarschijnlijk niet van de spaarrekening terug te boeken. Nog 2 weken zo doorgaan en dan beginnen we weer vrolijk opnieuw.😁
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar was mijn budget nog 450 euro per maand, maar de laatste maanden lukt me dat echt niet meer. Het budget is nu opgehoogd naar 550 euro. Ik moet daar wel mijn best voor doen, ga er alsnog makkelijk overheen.
Is voor een gezin van 5. Drie jonge kinderen waarvan 2 volledig in de luiers en 1 met nachtluiers. Voeding en alle drogisterij/huishoudartikelen zitten daar bij in.
Kinderen eten wel 3 dagen per week op kdv en partner luncht op de zaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook altijd graag mee op dit soort forums met dit soort onderwerpen en zeker nu het allemaal wat duurder gaat worden dit jaar.

Ik vraag mij dan ook af of jullie je budget voor dit nieuwe jaar waar alles een tikkeltje duurder word, ook omhoog gaat of blijft jullie budget per maand het zelfde?

Ik zelf twijfel hier erg aan. Ik merk nu al dat het duurder is geworden. En soms zeker ook wel met 10 cent. Ok, als je het zo zegt is het natuurlijk niet zo heel veel maar op iedere artikel komt wel wat bij. Dus voor een kar vol ben je nu toch wel even wat meer kwijt merkte ik al. Mijn vraag is dus, houden jullie je budget aan die jullie altijd al hanteerde of hebben jullie je budget verhoogd voor dit jaar?

Mijn budget is: 80 euro per week. Alleen voor boodschappen, dus hierin zitten geen wasmiddel, deo, hondenkoekjes of voer in. Puur dus alleen eten en drinken.
Dit voor drie volwassenen, (twee ouders en 1 dochter 18jr. )

Ik heb een apart budget voor wasmiddel en shampoo etc. Ook heb ik een apart budget voor onze hond.

Ik kan het prima redden met die 80 euro per week, aangezien het dus alleen is voor eten en drinken. Maar zoals ik al zei, ik merkte nu dus wel dat het duurder is geworden en ik ga ervan uit dat het nog wel duurder zal worden dit jaar?

Ik twijfel dus of ik mijn boodschappen budget moet verhogen of zo laten.
Al het goede stroomt naar mij toe.... Ik ben wie ik ben.
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
05-01-2019 19:40
3 stuks fruit pp? Bizar veel. Veel suikers ook
Wat een onzin, ik eet wel 8 porties fruit.
Kate2000 schreef:
17-01-2019 07:44
Wat een onzin, ik eet wel 8 porties fruit.
8? Wow.
Nou ja beter dan koekjes enzo natuurlijk.
Maar wat voor fruit eet je dan allemaal? Of door een smoothie heen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Volwassenen: 2
Kinderen: 1 (basisschoolleeftijd)
Huisdieren: 2, kat en hond

Per week (voedsel en drinken): 210,-

Dat is inclusief 1x p.w. thuisbezorgd.nl, abonnement op groentepakket lokale boerderij en zo’n ‘koop een stukje koe’ abonnement. Verder minimaal vlees (alleen man eet vlees als boterhambeleg, zoon is een soort van flexitariër en ik ben vegetariër). Ik loop leeg op de hoeveelheden groente en fruit. Dat is echt belachelijk hier. Zo’n vier bananen, vijf appels, twee kiwi’s, onbekend aantal mandarijnen en een lading diepvriesfruit (blauwe bessen, bramen) gaan er per dag doorheen voor smoothies zoon (en man). Naast de bladspinazie en andere groente die ze er nog in gooien. Mans voorkeur voor Nespresso cups is ook nogal prijzig.

Snoep en koekjes amper in huis, ik ben de enige die dat eet ( en uit zelfbescherming koop ik het dan niet want die zak of dat pak moet leeg ;-)). Vorig jaar begonnen met zelf meer fruit te telen. Surplus verwerkt tot jam, gaat goed op. Dat wil ik uitbreiden maar helaas zijn bananen en kiwi’s niet haalbaar.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hier gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen ( 7 en 9 maar eten als volwassenen :) )
Gemiddeld per week tussen de 60-80 euro. ( ligt aan de aanbiedingen )
Elke vrijdag maak ik een weekmenu ( welke dag er iemand moet sporten enz )
En kijk bij aldi en ah voor de aanbiedingen.
Fruit en groenten van seizoen en vlees 1x per jaar groot ingekocht via www.koopeenkoe / varken.
Op zolder hebben we een vriezer speciaal voor het vlees.
Daarnaast grote kelder met voorraad ( tomatenblokjes / mais enz. )
En alles zonder pakjes zakjes, scheelt veel geld.
1x per week met bakfiets langs winkels ( heb ook een grondige hekel aan boodschappen doen dus daarom ook 1x per week.. ) en op is op.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-01-2019 20:15
Ik herken wat Thordis zegt. Er wordt hier best vaak in topics als deze geroepen dat mensen voor 40 euro per week met een heel gezin boodschappen kunnen doen, of een ander ongeloofwaardig bedrag.

Aangezien de meeste mensen die hier forummen zelf ook moeten eten en drinken en dus ook boodschappen doen is vrij makkelijk te vergelijken. Het is simpelweg godsonmogelijk om voor minder dan een tientje per dag een gezin te voeden, sterker nog, ik ben van mening dat het al moeilijk wordt om 1 persoon van zo'n laag bedrag fatsoenlijk te voeden. Tenminste, als je uitgaat van 3 maaltijden en 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Ik zou heel graag het adres willen hebben van de supermarkt waar je dat voor 7 dagen van de week kunt kopen voor minder dan 40 euro. Ik was vandaag in de supermarkt voor wat kleine dingetjes en was een tientje kwijt. En daar waren zeker geen 3 maaltijden van te maken.
Je kan niet voor 1 persoon voor een tientje per dag eten? Ik koop een zak aardappelen, 5 kg voor 2,5 euro. 1 stuk vlees van de slager voor pak 'm beet (ligt er nogal aan wat je koopt natuurlijk) 2,50 euro. En dan koop je bijvoorbeeld 1 brocolli voor 80 cent (??)
Nou dan zit je dus op 2,50+ 0,80+ een paar cent voor die 2 aardappelen. Beetje yoghurt/vla als toetje, dat zijn de kosten ook niet, in je eentje doe je toch wel een paar dagen met een pak.
's Ochtends een boterham, kop koffie. 's middags paar boterhammen. 2 stuks fruit. Geen zin het helemaal uit te rekenen, weet eerlijk gezegd ook niet eens hoeveel ik uit geef per maand, maar wil alleen zeggen dat 10 euro in je eentje op bepaalde dagen best te doen moet zijn. Ik ben overigens niet alleen hoor, dus niet op mij van toepassing, maar volgens mij moet je heus wel gezond kunnen eten van dit bedrag. Gemiddeld. De ene dag ben je wat goedkoper uit (van een ovenschotel met zuurkool bijv kan je toch best 2 dagen eten, en wat kost dit nou) en de andere dag misschien wat duurder.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 17-01-2019 14:15
8.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blehhh schreef:
02-01-2019 19:42
250 per week voor 2 volwassenen. Ja het is behoorlijk te veel. Maar ik heb een flinke ( hele flinke) vleeseter.
Hoeveel vlees eet hij dan?? Dat is wel erg ongezond. Bedoel stel je koopt karbonades bij de slager. Hoeveel karbonades eet hij dan? Echt meer dan 1? Hij zou toch ook gewoon 1 karbonade kunnen eten en zijn honger verder stillen met wat extra groente/aardappelen etc. Ik vind vlees ook lekker maar je kan ook mate houden toch?
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
11-01-2019 19:00
Deze maand heb ik de maand door 5 gedeeld. Normaal deelde ik door 4 maar dat kwam nooit uit met onze vaste boodschappendag. Daar zitten er meestal 5 van in een maand. Eind van de maand mistte ik dan toch wat geld en boekte dan wat terug van de spaarrekening. Ook eens flink de hand op de knip gehouden vwb extra dingen. Deze maand kom ik een stuk beter uit en hoef waarschijnlijk niet van de spaarrekening terug te boeken. Nog 2 weken zo doorgaan en dan beginnen we weer vrolijk opnieuw.😁
Ik doe op een vaste dag boodschappen, ik tel hoeveel van deze dagen er vanaf de 25e zijn (dan zijn loon en VT op de rekening bijgeschreven).
tot de 25e van de volgende maand. Dan deel ik mijn budget door dit getal en houd me daar zoveel mogelijk aan.

Voorbeeld als ik uit ga van de vrijdag: 25 jan + 1 + 8 + 15 + 22 feb, dus 5 x boodschappen van mijn geld.
De maand daarna 1 + 8 + 15 + 22, dus 4X boodschappen.
stellafietst wijzigde dit bericht op 17-01-2019 15:57
1.35% gewijzigd
Op díé fiets!
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
17-01-2019 08:25
8? Wow.
Nou ja beter dan koekjes enzo natuurlijk.
Maar wat voor fruit eet je dan allemaal? Of door een smoothie heen ofzo?
Geen smoothies, gewoon al het fruit wat er is. Bosbessen, frambozen, sinaasappel, bananen enz. Ik eet 6 dagen per week veganistisch, alleen op zondag Japans😁
Stellafietst schreef:
17-01-2019 15:56
Ik doe op een vaste dag boodschappen, ik tel hoeveel van deze dagen er vanaf de 25e zijn (dan zijn loon en VT op de rekening bijgeschreven).
tot de 25e van de volgende maand. Dan deel ik mijn budget door dit getal en houd me daar zoveel mogelijk aan.

Voorbeeld als ik uit ga van de vrijdag: 25 jan + 1 + 8 + 15 + 22 feb, dus 5 x boodschappen van mijn geld.
De maand daarna 1 + 8 + 15 + 22, dus 4X boodschappen.


Waarom doe je niet je jaarbudget (= 12x maandbudget) delen door 52 weken? Dan heb je iedere week hetzelfde bedrag, ipv de ene maand meer per week en de andere maand minder per week.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
17-01-2019 17:10
Waarom doe je niet je jaarbudget (= 12x maandbudget) delen door 52 weken? Dan heb je iedere week hetzelfde bedrag, ipv de ene maand meer per week en de andere maand minder per week.
Omdat ik liever met een maand- dan een jaarbudget werk.
Het is ook meer een indicatie voor mezelf en geen wet van Meden en Perzen.
Op díé fiets!
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
17-01-2019 13:58
Je kan niet voor 1 persoon voor een tientje per dag eten? Ik koop een zak aardappelen, 5 kg voor 2,5 euro. 1 stuk vlees van de slager voor pak 'm beet (ligt er nogal aan wat je koopt natuurlijk) 2,50 euro. En dan koop je bijvoorbeeld 1 brocolli voor 80 cent (??)
Nou dan zit je dus op 2,50+ 0,80+ een paar cent voor die 2 aardappelen. Beetje yoghurt/vla als toetje, dat zijn de kosten ook niet, in je eentje doe je toch wel een paar dagen met een pak.
's Ochtends een boterham, kop koffie. 's middags paar boterhammen. 2 stuks fruit. Geen zin het helemaal uit te rekenen, weet eerlijk gezegd ook niet eens hoeveel ik uit geef per maand, maar wil alleen zeggen dat 10 euro in je eentje op bepaalde dagen best te doen moet zijn. Ik ben overigens niet alleen hoor, dus niet op mij van toepassing, maar volgens mij moet je heus wel gezond kunnen eten van dit bedrag. Gemiddeld. De ene dag ben je wat goedkoper uit (van een ovenschotel met zuurkool bijv kan je toch best 2 dagen eten, en wat kost dit nou) en de andere dag misschien wat duurder.
Ik vind dit te makkelijk gedacht...
Ik heb heb wel jaren alleen moeten doen en hoor hetzelfde van singles in mijn omgeving: zowel de weduwnaren waar de kinderen inmiddels het huis uit zijn als jonge werkende mensen;
“ hoe groter je inkoopt hoe goedkoper het wordt, maar daardoor miet ik of meerdere dagen hetzelfde eten of ik gooi veel weg”
Dat was de reden dat ik in die tijd praktisch nooit AVG at. Ik kookte iedere week 1 dag groot met veel vers: een rijkgevulde soep, pastasaus, curry, stoofpotje, enz. En vroor dat in porties in.

Ik merk (man is big spender) dat ik toen bijna niks weg hoefde te gooien en het budgettair verantwoord was.
Nu schrik ik van zowel dat wat we uitgeven ondanks dat we het kunnen hebben maar nog meer van wat we weggooien. Dat laatste moet ECHT veranderen.

Daarnaast, ik ga ook naar de dm in Duitsland. Ben je net als ik zeer merkvast (nivea-deo en crème, merkshampoo, Lenor waspods, enz) dan maakt het echt verschil.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
17-01-2019 18:33
Ik vind dit te makkelijk gedacht...
Ik heb heb wel jaren alleen moeten doen en hoor hetzelfde van singles in mijn omgeving: zowel de weduwnaren waar de kinderen inmiddels het huis uit zijn als jonge werkende mensen;
“ hoe groter je inkoopt hoe goedkoper het wordt, maar daardoor miet ik of meerdere dagen hetzelfde eten of ik gooi veel weg”
Dat was de reden dat ik in die tijd praktisch nooit AVG at. Ik kookte iedere week 1 dag groot met veel vers: een rijkgevulde soep, pastasaus, curry, stoofpotje, enz. En vroor dat in porties in.

Ik merk (man is big spender) dat ik toen bijna niks weg hoefde te gooien en het budgettair verantwoord was.
Nu schrik ik van zowel dat wat we uitgeven ondanks dat we het kunnen hebben maar nog meer van wat we weggooien. Dat laatste moet ECHT veranderen.

Daarnaast, ik ga ook naar de dm in Duitsland. Ben je net als ik zeer merkvast (nivea-deo en crème, merkshampoo, Lenor waspods, enz) dan maakt het echt verschil.

Als je slim kooKt gooi je ook niet zo veel weg, hoor. Je kunt zo veel met restjes.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
2 volwassen
streven naar 60 Euro's per week komt meestal uit op 75 euro's.

Soms zie ik dingen legen in de supermarkt dat ik denk dat is so krankzinnig duur dat ik het liever zie dat ze het in de vuilnisbak moeten gooien dan dat ik ooit zal kopen.

2 weken geleden heb ik 10 Kilo koffie gekocht voor 6 euro per kilo dat is echt koopje.
Brood moet niet meer kosten dan 1.10 anders betaal je gewoon te veel
melk niet meer dan 0.79 anders betaal je teveel etc.
IveryBleu schreef:
15-01-2019 14:19
Ik lees ook altijd graag mee op dit soort forums met dit soort onderwerpen en zeker nu het allemaal wat duurder gaat worden dit jaar.

Ik vraag mij dan ook af of jullie je budget voor dit nieuwe jaar waar alles een tikkeltje duurder word, ook omhoog gaat of blijft jullie budget per maand het zelfde?

Ik zelf twijfel hier erg aan. Ik merk nu al dat het duurder is geworden. En soms zeker ook wel met 10 cent. Ok, als je het zo zegt is het natuurlijk niet zo heel veel maar op iedere artikel komt wel wat bij. Dus voor een kar vol ben je nu toch wel even wat meer kwijt merkte ik al. Mijn vraag is dus, houden jullie je budget aan die jullie altijd al hanteerde of hebben jullie je budget verhoogd voor dit jaar?

Mijn budget is: 80 euro per week. Alleen voor boodschappen, dus hierin zitten geen wasmiddel, deo, hondenkoekjes of voer in. Puur dus alleen eten en drinken.
Dit voor drie volwassenen, (twee ouders en 1 dochter 18jr. )

Ik heb een apart budget voor wasmiddel en shampoo etc. Ook heb ik een apart budget voor onze hond.

Ik kan het prima redden met die 80 euro per week, aangezien het dus alleen is voor eten en drinken. Maar zoals ik al zei, ik merkte nu dus wel dat het duurder is geworden en ik ga ervan uit dat het nog wel duurder zal worden dit jaar?

Ik twijfel dus of ik mijn boodschappen budget moet verhogen of zo laten.
Ik heb helemaal geen budget vooraf, is dat raar? Of zijn er meer mensen die dat niet hebben?
Als ik vluchtig mijn ing app bekijk is het rond de 120 per week ongeveer. (2 volwassenen en een 17 jarige.)
Ik snap echt niet hoe je 950 euro per maand op kan eten?
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
17-01-2019 18:38
Als je slim kooKt gooi je ook niet zo veel weg, hoor. Je kunt zo veel met restjes.
Slim koken is niet mijn sterkste kant. Dat blijkt...
abisha1980 schreef:
17-01-2019 18:42
2 volwassen
streven naar 60 Euro's per week komt meestal uit op 75 euro's.

Soms zie ik dingen legen in de supermarkt dat ik denk dat is so krankzinnig duur dat ik het liever zie dat ze het in de vuilnisbak moeten gooien dan dat ik ooit zal kopen.

2 weken geleden heb ik 10 Kilo koffie gekocht voor 6 euro per kilo dat is echt koopje.
Brood moet niet meer kosten dan 1.10 anders betaal je gewoon te veel
melk niet meer dan 0.79 anders betaal je teveel etc.
Vind jij. Ik gun de bakker zijn winkel dus betaal graag €2,50 voor een brood. Ik zie de koeien graag buiten en koop daarom biologische melk.

Jouw werk kan vast ook goedkoper, moet je jezelf horen als je wordt ingeruild door een 25 jarige... :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
17-01-2019 19:07
Slim koken is niet mijn sterkste kant. Dat blijkt...
Nou ja, pleur je alles ineen taartvorm met een paar eieren : quiche.
Flikker alles in water, bouillonblokje er bij : soep.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
17-01-2019 19:09
Vind jij. Ik gun de bakker zijn winkel dus betaal graag €2,50 voor een brood. Ik zie de koeien graag buiten en koop daarom biologische melk.

Jouw werk kan vast ook goedkoper, moet je jezelf horen als je wordt ingeruild door een 25 jarige... :facepalm:
Vind ik prima dat je 2,5 euro betaal voor je brood of graag "biologische melk" wtf dat ook mee bedoeld.
Maar hou je religie graag bij je zelf en probeer anderen mensen niet zo op te zadelen met je onzin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven