Geld & Recht alle pijlers

boom veroorzaakt gevaarlijke situaties, wat nu?

23-11-2010 10:56 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
achter het appartement waar wij wonen, loopt een pad zodat alle appartementeigenaren bij hun schuurtje kunnen komen (hiervoor geldt een recht van overpad) Op dit pad staat een gigantische grote boom die door de eigenaar niet gesnoeid wordt. hierdoor hebben wij dikke takken met groottes tot 3 meter (!!) op ons balkon aangetroffen.

De eigenaar van dit pad wil geen actie ondernemen, sterker nog, bij eerder contact met onze buren heeft hij keihard ontkend dat dit pad van hem is (pad is onderdeel van een erfenis, heb ik begrepen)

Ik heb nu kadasterpapieren aangevraagd waaruit blijkt dat de man die eerder benaderd is, WEL de eigenaar is.

Kunnen wij van hem eisen dat hij de boom beter gaat snoeien? Het stomme is, de boom staat half op zijn pad, half op gemeentegrond...de gemeente snoeit dus de helft van de boom wel, maar wil de andere helft niet snoeien omdat deze niet op hun grond staat.

Wij willen nu een aangetekend brief gaan sturen, wat kunnen we daarna nog doen? of is dit een gevalletje juridisch loket raadplegen?

(ik snap best dat de eigenaar weinig zin heeft dat pad waar hij uiteraard niks aan heeft te onderhouden, maar ik wil het niet zover laten oplopen dat er ongelukken gebeuren of er ruiten aan diggelen gaan....)
mocht het ter zake doen, dat pad is enkel bereikbaar via een hek waarvan iedereen in de straat een sleutel heeft. Het is dus geen openbare weg.
mocht het ter zake doen, dat pad is enkel bereikbaar via een hek waarvan iedereen in de straat een sleutel heeft. Het is dus geen openbare weg.
Als de eigenaar geen bezwaar heeft en jij en eventueel anderen hebben last van de boom, laat de boom dan weghalen geheel op jullie kosten.
Of zelf snoeien?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Yep, neem even contact op met (www.)hjl(.nl).

Succes!
Known to cause insanity in laboratory mice
het gaat om een gigagrote boom van ik gok 20meter hoog minimaal en een doorsnee van ik gok wel een meter bij de stam. (ik zie m alleen vanaf balkon, kom nooit op dat pad omdat we ons schuurtje niet gebruiken) kan eens gaan meten...

Maar de boom staat op zijn grond, dan mag ik toch niet eens zelf gaan snoeien? aangezien ik op de eerste verdieping woon, komt de boom niet op mijn eigendom. Daarnaast wil ik ook niet voor de kosten opdraven, neem aan dat het snoeien van zon gigagrote boom nogal wat zal kosten.

Maar we kunnen niet van hem eisen dat hij de boom snoeit?
Je mag zelf snoeien als bomen/struiken van buren over jouw grond heen hangen.
Als de boom half op gemeentegrond staat zou ik daar eens naar toe bellen. Zij zijn daardoor namelijk mede-eigenaar of dat geworden nadat de boom op hun grond is gaan groeien. Zij kennen ook de regelgeving op dit vlak dus mocht je toch geen verhaal kunnen halen bij hen dan kunnen ze je in ieder geval de weg wijzen.
quote:gelukkigmeisje schreef op 23 november 2010 @ 11:06:

het gaat om een gigagrote boom van ik gok 20meter hoog minimaal en een doorsnee van ik gok wel een meter bij de stam. (ik zie m alleen vanaf balkon, kom nooit op dat pad omdat we ons schuurtje niet gebruiken) kan eens gaan meten...

Maar de boom staat op zijn grond, dan mag ik toch niet eens zelf gaan snoeien? aangezien ik op de eerste verdieping woon, komt de boom niet op mijn eigendom. Daarnaast wil ik ook niet voor de kosten opdraven, neem aan dat het snoeien van zon gigagrote boom nogal wat zal kosten.

Maar we kunnen niet van hem eisen dat hij de boom snoeit?Die is fraai! Jij hebt er last van maar wilt niet zelf dokken? Die eigenaar zal er waarschijnlijk geen last van hebben, anders had ie er vast zelf al wel wat aan gedaan. Dus als je wil dat er iets gebeurt vraag dan of die eigenaar bezwaar heeft tegen snoeien door jullie (bekostigd) of tegen het geheel laten verwijderen van de boom (uiteraard op kosten van degenen die er last van zeggen te hebben)
Volgens mij heeft de eigenaar wel iets van zorgplicht. Maar het fijne weet ik daar niet van.
dat is dus alleen op grote hoogte het geval...mmmm je hebt dus totaal geen onderhoudsplicht op zaken die op jouw grond staan? zal even het juridisch loket raadplegen...kijken of die nog suggesties hebben....
In mijn vorige appartement ook zo'n situatie gehad. De voorzitter van de VvE is met de betreffende eigenaar gaan praten; samen de kosten voor het zagen gedeeld.
als ik overal waar ik last van heb, voor zou moeten dokken...heb ondertussen al een melding gemaakt van 'gevaarlijke boom' bij de gemeente...kijken wat die gaan doen.
Volgens mij is juridisch loket beste advies... :-)

Je mag inderdaad een boom snoeien wanneer die op jouw grond overhangt. Als ik je verhaal lees, dan doet de gemeente dat ook voor het onderdeel dat over hun grond (openbaar gebied) hangt.

Een eigenaar van grond heeft wel een zorgplicht en moet voorkomen dat er gevaarlijke situaties ontstaan door slecht onderhoud aan de boom.

Volgens mij moeten jullie als VVE hem aansprakelijk stellen (oid) en start volgens mij dan een civielrechtelijke procedure.

Maar een juridisch loket kan meer uitkomst bieden. Ik zou wel dan een plattegrond meenemen van de situatie en evt. luchtfoto oid.
de gemeente snoeit dus de helft van de boom wel, maar wil de andere helft niet snoeien omdat deze niet op hun grond staat.

Dat vind ik dus ook echt te zielig en te sneu voor woorden van de gemeente. Belachelijke ambtelijke molen, zo houden ze zichzelf wel in stand ja. En denk maar niet dat je zomaar een boom omgezaagd hebt, daar gaan veel brieven en vergunningen van de gemeente overheen. Hopelijk heb je een lange adem....
@rower

hoe dik was die boom? er staat mij iets van bij dat bomen met een diameter van meer dan 30-40cm niet zomaar omgezaagd mogen worden (of hebben jullie de boom gezaagd als in snoeien?)
*WOW* kan gewoon met het juridisch loket chatten! ben benieuwd wat eruit komt
De eigenaar heeft de plicht om zorg te dragen voor de boom, de boom mag geen schade of gevaarlijke situaties opleveren.

Snoeien mag alleen in overeenstemming met eigenaar.

Kappen mag bij bomen ouder dan 15 jaar niet, daarvoor dient vergunning te worden aangevraagd door eigenaar.

Mijn mening:

Aangetekende broef versturen met verzoek snoeiwerkzaamheden, bij geen gehoor toestemming tot snoeien.

Kosten zijn dan voor jullie....(of kosten delen met andere bewoners)
Je mag inderdaad niet zomaar de boom gaan snoeien. De takken die over jouw perceel heenhangen mag je wel snoeien maar het is wel zo netjes om daar eerst even over te communiceren.

De boom is gevaarlijk zeg je. Maar dat zou je dan eerst moeten bewijzen. Als die boom inderdaad ziek is o.i.d. en daardoor om zou kunnen vallen dan is hij gevaarlijk. Maar een afgewaaide tak wil nog niet zeggen dat de boom in slechte conditie verkeerd. Het vrij normaal dat bomen tijdens een najaarsstorm wat takken kwijtraken.

Een bomendeskundige zou wel kunnen vaststellen of de boom wel of niet een gevaar vormt maar de kosten daarvan zouden dan bij jou of de VVE komen te liggen.

Mocht je nu vinden dat een mogelijke afgewaaide tak al een gevaar op zich vormt dan kom je daar denk ik niet ver mee. Het wonen bij een grote boom is een aanvaardbaar risico over het algemeen. Je woont in een appartementengebouw, een van je buren zou kunnen vergeten het gas uit te zetten. Dat is ook een gevaar, maar het zorgt er niet voor dat je er recht op hebt alle buren te verbieden gas te gebruiken.
Heb je zelf al met de man gepraat, of ken je de verhalen alleen van de buren?

Ik zal eens naar hem toegaan en hem vertellen wat jouw bezwaren zijn, en daarna vragen wat een gezamenlijke oplossing zou kunnen zijn. Wil hij per sé dat de boom blijft staan of heeft hij geen zin om er in zn eentje voor op te draaien?
Ik probeer jouw situatie te vergelijken met een eerdere ervaring, weet dus niet of het lampje voor jou ook opgaat.

Een vriend reed ooit met zijn vrachtwagen tegen een tak (hij dacht: dat gaat nog net lukken).

De boom stond in een prive tuin en de tak bleek lager te hangen dan 4 meter......de eigenaren van de boom werden daarom aansprakelijk gesteld voor de schade aan de truck.
quote:BrightMind schreef op 23 november 2010 @ 11:27:

Ik probeer jouw situatie te vergelijken met een eerdere ervaring, weet dus niet of het lampje voor jou ook opgaat.

Een vriend reed ooit met zijn vrachtwagen tegen een tak (hij dacht: dat gaat nog net lukken).

De boom stond in een prive tuin en de tak bleek lager te hangen dan 4 meter......de eigenaren van de boom werden daarom aansprakelijk gesteld voor de schade aan de truck.

Het is niet te vergelijken want TO is bang voor eventuele toekomstige schade. Als er daadwerkelijke schade is dan is de eigenaar natuurlijk wel verantwoordelijk.

En in dit geval was er ook nog sprake van een boom die het verkeer belemmerde op de openbare rijweg. De boom die hier staat belemmerd geen verkeer.
gevalletjes rijdende rechter!
Oke dat zijn inderdaad verschillen,heb je helemaal gelijk in.

Zou het dan toch niet kunnen zijn, dat de buurman rechtshalve op zijn vingers getikt wordt om schade te voorkomen?

...Ik denk maar mee hoor...

Meestal word de put pas gedempt als het kalf verdronken is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven