Geld & Recht alle pijlers

BTW terugvragen luchthaven

14-12-2016 14:45 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik wil in Nederland een product bestellen en dat buiten Europa, waar wij wonen, weer invoeren (dan ook belasting etc erover betalen). In principe kunnen we dan de BTW terugvragen in Nederland.

We vliegen via Brussel en op de website staat dat je naast een aankoopbon ook een VAT refund formulier, gedeeltelijk ingevuld door de winkel waar je het gekocht hebt, moet laten zien en dat je dan een stempel krijgt. Vervolgens stuur je de bon op naar de winkel en krijg je van hen de BTW terug.

De Nederlandse webwinkel waar ik wil kopen biedt deze service aan, zeggen dat dit regelmatig voorkomt, maar geven aan geen VAT refund formulier te hebben. En dat de aankoopbon alleen al voldoende is om af te stempelen, en dat het bij hen zo altijd gebeurt.

Weet iemand hoe dit zit, heeft iemand ooit goederen BTW vrij uitgevoerd via Brussel? Zijn er enorme verschillen tussen Belgie en Nederland? Het maakt voor ons de keuze om het in Nederland te kopen wel minder vanzelfsprekend, als we twee keer belasting moeten betalen.

Dankjewel
Dit al gelezen?
Oh dear, how sad, never mind.
Nee, dankje, dat is een goeie, ik keek naar de kant van de consument, en dan bij Brussel Airport.

(hier: http://www.brusselsairpor ... at_the_airport/vatrefund/)

Maar ze vragen inderdaad niet eens om mijn paspoort of een bewijs van in het buitenland wonen. Dus dat klopt dan eigenlijk al niet. Terwijl ze zeggen dat het vaak gebeurt zo. Hmm...
je hebt geen vat-refund formulier nodig. Het laten afstempelen van de aankoopbon bij de douane is voldoende. Hierna kan je de bon, zoals afgesproken met de winkelier naar hem/haar terugsturen.

Wanneer je een vat refund formulier gebruikt maak je in principe gebruik van een tussenpersoon. Deze tussenpersoon zal een gedeelte van de door u betaalde btw zelf houden. Het is dus een betaalde service.

Door het zelf met de winkelier te regelen bespaard u dus geld. Let wel... de winkelier heeft geen wettelijke verplichting om dit te doen dus spreek het van te voren wel af met de winkelier.

Wanneer u de bon bij de douane laat af stempelen hou er dan rekening mee dat u moet kunnen aantonen dat u buiten de EU woonachtig bent en dat de mogelijkheid er is dat ze u vragen om de spullen te laten zien zodat ze er zeker van zijn dat deze de EU verlaten.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt
Ik voer vaker dingen uit, uit NL, maar mij is nooit bij de (web)winkel zelf om legitimatie dan wel bewijs van in buitenland wonen gevraagd. Dat moet je bij de douane op Schiphol (of waar dan ook binnen de EU) laten zien. Ik heb het een keer met en een keer zonder Vat refund formulier gedaan. Ging beide keren soepel
Heel fijn om te horen! Dankjewel!

Ik stond een aantal jaar geleden met iets op Brussel en toen was de aankoopbon niet goed, en kreeg ik dus geen stempel. Ik weet echt niet meer waarom, maar omdat het dit keer wel om een behoorlijk bedrag gaat ben ik het even aan het napluizen. Bedankt voor de antwoorden!
Soms zijn aankoopbonnen niet volledig. De volgende gegevens moet vermeld zijn op de bon:

Adres verkoper, aankoopdatum, goede omschrijving aangekocht product, aankoopbedrag en betaalde btw.

Met name bij handgeschreven bonnen gaat dit nog wel eens mis.
Dank voor de tip, ik ga erop letten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven