Geld & Recht alle pijlers

Budgetteren als single

22-11-2020 19:53 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik weet het, er zijn al heel wat topics over bezuinigen, maar ik vind de vergelijking soms moeilijk aangezien ik alleen woon. Ik ben het afgelopen jaar steeds meer financiele blogs gaan lezen en gaan besparen. Ook wel nodig omdat ik na een verbouwing geen buffer meer heb. Het lijkt me leuk om met anderen te sparren over besparingen, goede eenpersoonsrecepten, etc.
PietjeBello schreef:
23-11-2020 10:04
Ik schreef dat wij met 2 personen van €25-€35 per week leven. Ik kopieer even mijn reactie vanuit een ander topic om je een idee te geven.

“ Geen tot zelden vlees. Aardappels in grote verpakkingen. Geen voorgesneden groenten. Aanbiedingen bepalen de hoofdingredienten van de week. Alle groente en fruit in eurozakken op de markt kopen (dus bijvoorbeeld zes komkommers voor €1, vijf courgettes voor €1). Lunch is restje van avondeten vorige dag. Ontbijt is melk met havermout of €0.25 “verspil mij niet” brood van de Lidl.

Ik neem 3 hoofd ingrediënten per week waar het hoofdgerecht omdraait mee, zeg ui, wortel en zoete aardappel. Dan maak ik dus 1 dag stoofpotje ui, 1 dag uien soep, 1 dag hutspot, 1 dag wortels uit de oven, 1 dag zoete aardappel stamppot, 1 dag gevulde zoete aardappel etc. Dat vries ik dan in als ik er op dat moment geen zin in heb en wissel dat af met ingevroren maaltijden van eerdere weken.

Verder: Too good to go en de jumbo afprijzingsbakken.”
Maar daarmee was je ook je haren zit toiletpapier bij wasmiddel en ander soort huishoudelijk gebruik?
voor 35 euro boodschappen ( maaltijden) klinkt niet echt geloofwaardig in deze tijd ( vind ik)
Of je moet in de schuldsanering zitten dan is het een ander verhaal.
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-ge ... n-voeding/
*2020* schreef:
23-11-2020 10:39
Maar daarmee was je ook je haren zit toiletpapier bij wasmiddel en ander soort huishoudelijk gebruik?
voor 35 euro boodschappen ( maaltijden) klinkt niet echt geloofwaardig in deze tijd ( vind ik)
Of je moet in de schuldsanering zitten dan is het een ander verhaal.
Nee ik zit niet in de schuldsanering. Gelukkig. Verre van.

Shampoo koop ik hooguit 1x per 2 maanden voor €0.79/€0.89 bij de Kruidvat. En wasmiddel €2 hooguit 1x in de 2/3 maanden. Toiletpapier €2.19, 1x per maand.

Of je het geloofwaardig vindt of niet, kan ik niet veel aan doen. Als je leest zie je dat ik bijvoorbeeld al voor €1 een hele zak groenten kan kopen waar ik meerdere dagen van kan doen. TGTG pakket eten we vaak 4 dagen van, omdat daar zoveel in zit. Het is maar net wat voor moeite je er in wilt stoppen. Ik ga naar de markt, Lidl, TGTG en afprijzingsbakken. Als je alleen 1x per week naar de AH rent dan red je het bij lange na niet met dit geld.
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
22-11-2020 21:59
Wow wat veel tips!

Doel is inderdaad meer sparen. En nee ik denk idd niet dat boodschappen de enige oplossing zijn, maar is wel iets waar ik nu zelf vaak wel van schrik.
Ik kom van een baan (freelance) waarbij ik nog veel meer verdiende en heb die jaren echt met geld gesmeten. 150 euro voor de kapper, paar schoenen van 300 euro, het kon niet op. En nu wel en dat vind ik helemaal niet erg, ik kan er zelfs de sport wel van inzien.. maar na de eerste paar makkelijke besparingen loop ik nu gewoon vast. En die buffer met 100 per maand verhogen, dat schiet gewoon niet op.Ik bedacht me laatst dat ik over 2 jaar ofzo weer een nieuwe auto nodig heb (want reis veel voor werk en ben er ivm wisselende tijden erg afhankelijk van) en dat ik gewoon niet weet waar ik dat geld vandaan moet halen.
Ik zou eigenlijk wel van baan willen wisselen en weer willen gaan studeren maar ben gewoon bang om minder te gaan verdienen.

Mijn cijfers:

Mijn vaste lasten (afgerond)

765 hypotheek (bruto, krijg belasting terug per jaar)
139 gas + electra
10 water
130 gemeentelijke belastingen (10 maanden per jaar)
28 mobiele telefoon
40 internet + tv: vanaf december weer een aanbieding, 40 euro pm
27 autoverzekering
80 autobelasting
145 zorgverzekering (ga nu overstappen naar een goedkope met maximaal eigen risico dus kan hier zo'n 50 euro op besparen pm, maar vorig jaar had ik een blessure dus fysiopakket)
37 sportschool
14 postcodeloterij
1 dropbox
11 netflix
22 inboedel+opstalverzekering+aansprakelijkheid
25 lenzen (gemiddeld, koop ze 1 x pj)
75 sparen vrienden/vakanties

weet niet of dat allemaal vaste lasten zijn.... want niet alles is verplicht, maar dit zijn de posten waar ik elke maand hetzelfde voor betaal.
totaal 1527

daarnaast:
ongeveer
200 benzine
300 boodschappen

en dan nog cadeautjes, uitjes, evt. aankopen nieuwe huis, kapper, kleding etc. Overigens al 10 maanden geen kleding verkocht.

Daar blijft dus wel 500 euro voor over, maar heb soms het idee dat als de auto stuk is (deze zomer 900 euro), ik een winterjas nodig heb etc etc.. ik weer maanden niet kan sparen en het dus nooit opschiet met die buffer die ik wil. Ik heb hiervoor altijd freelance gewerkt en had altijd een flinke spaarrekening. Zonder voel ik echt mega onrust.

Mijn spaargeld verdeel ik in:
algemeen (auto etc), doel 10.000
huis (reparaties, keer dubbel glas), doel 10.000
vakanties: doel 5.000

nu staat er totaal nog geen 800 euro op :bonk:
Je bent erg veel kwijt aan huis en auto ten opzichte van je inkomen, niet alleen maandelijks maar ook incidenteel door verbouwing en reparaties, maar daar kun je voorlopig niets aan veranderen. Een groot huis, dure auto en daarnaast veel vakanties gaat niet echt lekker samen met goed sparen, dus ik zou kijken waar je prioriteiten liggen en keuzes maken. Ik zou wel de kaasschaaf over de overige lasten halen. Misschien kun je de postcodeloterij stop zetten en (op termijn) overgaan op sim only. Meer eigen risico zou ik pas doen bij meer spaargeld, en dan alleen als je goed gezond bent. Al die beetjes helpen.

Wat al gezegd is een vast bedrag voor kapper,kleding, uitjes en cadeaus en dan plannen wat je in welke maand doet. Elk seizoen je kast opruimen en kijken wat je binnenkort nodig hebt maakt dit makkelijker. Dan kun je de winterjas in oktober aanschaffen en hoef je dat niet in december samen met de cadeaus te doen.

Vakanties kan voorlopig denk ik wat rustiger omdat er toch restricties zijn. Sowieso is het best normaal om geen verre reis te maken als je net een huis hebt gekocht. Misschien kun je een autoreis maken ipv een vliegreis. Hetzelfde geldt voor uitjes; de horeca is dicht dus kijk eens of je met thermoskan/lunchpakket toe kunt voor een deel van de uitjes. Als je spaargeld onder de 2500€ is, mag je best nee zeggen tegen een duur uitje met vrienden. Met de ervaring die je opdoet kun je daarna bewust kiezen voor een duur of voordelig uitje, want beiden zijn leuk op zijn tijd.

Een normaal spaarbedrag zou 250-300€ zijn bij jouw inkomen. Wanneer je buffer weer een beetje redelijk is zou ik daar wel naar neigen. 400 is mooi zolang je een buffer aan het opbouwen bent en we toch veel binnenzitten, maar ik denk dat het in combinatie met veel woon en autolasten krap gaat aanvoelen op termijn. Ik zou ook zeker niet minder dan 50€ per week budgetteren voor boodschappen, natuurlijk kun je voor minder je maag vullen, maar als je fulltime werkt wil je denk ik goed eten zonder achter alle aanbiedingen aan te moeten rennen. Uiteindelijk gaat het om balans, leven volgens je eigen prioriteiten en grip hebben op je uitgaven.
creabea2punt0 schreef:
22-11-2020 21:59
..

Mijn cijfers:

Mijn vaste lasten (afgerond)

765 hypotheek (bruto, krijg belasting terug per jaar)
139 gas + 95
10 water geen idee
130 gemeentelijke belastingen (10 maanden per jaar) geen idee
28 mobiele telefoon 8 incl 1000 mb internet
40 internet + tv: vanaf december weer een aanbieding, 40 euro 22, chromecast
27 autoverzekering
80 autobelasting
145 zorgverzekering (ga nu overstappen naar een goedkope met maximaal eigen risico 90 of zoiets, alleen basisdekking en maximaal eigen risico dus kan hier zo'n 50 euro op besparen pm, maar vorig jaar had ik een blessure dus fysiopakket)
37 sportschool
14 postcodeloterij niet
1 dropbox niet
11 netflix niet
22 inboedel+opstalverzekering+aansprakelijkheid geen idee
25 lenzen (gemiddeld, koop ze 1 x pj)
75 sparen vrienden/vakanties ik spaar een algemene pot, niet speciaal voor iets

weet niet of dat allemaal vaste lasten zijn.... want niet alles is verplicht, maar dit zijn de posten waar ik elke maand hetzelfde voor betaal.
totaal 1527

daarnaast:
ongeveer
200 benzine
300 boodschappen ik denk max 175-200

en dan nog cadeautjes, uitjes, evt. aankopen nieuwe huis, kapper, kleding etc. Overigens al 10 maanden geen kleding verkocht.

Daar blijft dus wel 500 euro voor over, maar heb soms het idee dat als de auto stuk is (deze zomer 900 euro), ik een winterjas nodig heb etc etc.. ik weer maanden niet kan sparen en het dus nooit opschiet met die buffer die ik wil. Ik heb hiervoor altijd freelance gewerkt en had altijd een flinke spaarrekening. Zonder voel ik echt mega onrust.

Mijn spaargeld verdeel ik in:
algemeen (auto etc), doel 10.000
huis (reparaties, keer dubbel glas), doel 10.000
vakanties: doel 5.000

nu staat er totaal nog geen 800 euro op :bonk:

Hypotheekrenteaftrek krijg ik jaarlijks terug, weet nu het bedrag even niet want net verhuisd, maar dat zal ergens tussen de 600 en 1200 per jaar zijn gok ik? En vakantiegeld krijg ik netto uitbetaald, dat is ruim 3000 maar dat bewaar ik voor vakanties. dat is niet in lijn met jouw salaris? Zit daar nog wat anders bij in
..
Ik weet niet wat in jij aan reiskostenvergoeding krijgt, maar jouw nettosalaris lijkt me flink hoger dan het mijne en ik kan prima sparen. Als ik zo jouw rijtje bij langs ga bespaar ik een hoop op dingen die ik ‘onnodig’ vind’ (denk netflix, loterij), maar ook op zorg en gas/licht en boodschappen (grote eter hier, veel vers en vlees/zuivel biologisch)
Hier ook alleenwonend, oud huis (boven geen dubbel glas, heel oude ketel enzo) dus redelijk vergelijkbaar.

Je spaart elke maand voor vakantie, maar je zegt ook nog €3000 netto vakantiegeld te krijgen. Dan hebben we het over bijna €4000 budget per jaar voor één persoon. Vind ik best fors.
Ter vergelijk: ik ga elk jaar ver op vakantie, soms twee keer en daarnaast nog een week of twee in Europa weg en dat is in totaal vaak zo’n €2500. In een ‘duur’ jaar misschien €3000.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 18:48
16.15% gewijzigd
Als mijn salaris binnenkomt, maak ik gelijk 1000 over naar spaar-/beleggingsrekening.

Aan het eind van de maand maak ik ook alles wat nog over is boven de 500 euro over naar de spaarrekening. Soms is dat bijna niks, soms nog wel 200.

Ik begin elke nieuwe maand dus met salaris-1000 (+500 die op de betaalrekening staat “voor de zekerheid”).

Verder al veel goede tips langsgeweest. Ik ga ook echt een vriezer kopen zodra corona weer gaat liggen (bezorging tot de voordeur zie ik namelijk niet zitten, dat ik zo’n zwaar ding zelf mn trap op moet krijgen).

Spotify en loterij is opgeteld over een jaar best een mooie aanvulling op je spaarrekening. En die reclames op spotify wennen wel!
Alle reacties Link kopieren
Dank weer voor alle reacties!

@Andersom, als je de postcodeloterij zo per jaar berekent is het inderdaad best veel. Ga m gelijk opzeggen!
Misschien Spotify ook al wel. En voor Netflix wil ik iemand zoeken om de kosten mee te delen.

Vwb vakantiegeld, ik krijg bruto netto uitbetaald omdat mijn werkgever een constructie heeft met aftrekken van km's die je maakt en die je niet vergoed krijgt. Omdat ik dus veel km's maak maar die niet allemaal vergoed krijg, krijg ik dat deel van mijn vakantiegeld netto ipv bruto. En dat is in mijn geval alles.

Dus dit zou ik ook kunnen zien als extra reiskostenvergoeding.... (mijn loon bestaat uit 2535 salaris, 135 reiskosten en 20 telefoon)

Ik heb dit jaar mijn vakantiegeld niet 100% opgemaakt aan vakantie (sterker nog, ik denk 'maar' 1/3), maar in 2021 wil ik dit eigenlijk wel doen. Ben 2 jaar niet ver weg geweest en wil het nu graag weer een reis maken, ook ivm kinderwens. Na 2021 kan ik dus elk jaar dit bedrag ook deels sparen.

Mijn telefoon is al sim only, kleinere bundel kan niet omdat ik ongeveer 10 uur per week voor werk bel (en telefoon van de zaak is afgeschaft)

Ik ga in februari overigens ook loonsverhoging vragen, want sta al 2 jaar stil en sommige kosten (auto/telefoon) zijn wel inherent aan het werk dat ik doe.

Eigen risico verhogen is wellicht toch een risico (pun intended), aan de andere kant betaal ik jaarlijks ongeveer 100 euro aan medicijnen zelf en kom ik nooit boven de 385. Wil in december wel nog even naar de tandarts gaan voor de zekerheid ;-)

@Pietjebello, wat is je motivatie om zo te leven / te eten?
Ik kan best ergens de sport van inzien, maar ik hecht toch erg veel belang aan (lekker) eten. Behalve dat is een zak courgettes of komkommers in m'n eentje ook niet te doen.

Ben deze week mijn vriezer en vooraad aan het opmaken, ook omdat ik in quarantaine zit ;-) dus ik doe al 1,5 week met 34 euro aan boodschappen. Heb ook nog eens een volle zegelkaart (spaarzegels AH) dus ik denk dat ik deze maand onder de 200 blijf qua boodschappen. En voor 90 euro spullen verkocht op MP. Dus dit topic werpt nu al zijn vruchten af ;-)


Heeft er nog iemand tips voor goede / lekkere gerechten die goed in te vriezen zijn OF goed met voorraad te maken zijn? Mijn lievelings is pasta puttanesca a la Jamie (recept van AH), is bijna allemaal voorraadspul, dus ik sla vaak aanbiedingen in... En heel lekker uit de vriezer
creabea2punt0 schreef:
23-11-2020 17:38

@Pietjebello, wat is je motivatie om zo te leven / te eten?
Ik kan best ergens de sport van inzien, maar ik hecht toch erg veel belang aan (lekker) eten. Behalve dat is een zak courgettes of komkommers in m'n eentje ook niet te doen.
Ik heb er de tijd voor. Dat vooral. En geef liever m’n geld uit aan andere dingen. :proud: Een zak courgettes kan je prima alvast in stukjes snijden en invriezen bijvoorbeeld. Net als een zak paprika etc. Dat vind ik de kunst. Dan heb je het én goedkoop én makkelijk omdat je dan hoppa de vriezer open doet en zo 4 soorten groenten kan roerbakken bijvoorbeeld. Rijst erbij, beetje ketjap, sambal, sesamzaadjes en een pittig Surinaams ei en klaar. Voila, maaltijd.
anoniem_130961 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 18:23
7.02% gewijzigd
Ah ja, dan verschillen we gewoon van mening wat een heerlijke maaltijd is. Ik kook best wel eens makkelijk zoals jij omschrijft, met groente uit de vriezer en simpel. Maar ik hou toch ook van lekker koken en vind verse groentes echt anders smaken dan groentes die al ingevroren zijn geweest.
Ik heb van jouw budget geleefd, toen ik mijn huis met schuld verkocht had en dat zo snel mogelijk weer bij elkaar wilde verdienen. Maar ik vond het geen lolletje. Nu zijn mijn boodschappen vind ik nog steeds heel bescheiden - gemiddeld zo’n 5 euro per dag. Maar ik voel me niet beperkt en kook wat ik lekker vind en waar ik zin in heb, met verse kruiden en niet meer perse alleen maar wat in de aanbieding is.
ClumsyNinja schreef:
23-11-2020 18:00
Ah ja, dan verschillen we gewoon van mening wat een heerlijke maaltijd is. Ik kook best wel eens makkelijk zoals jij omschrijft, met groente uit de vriezer en simpel. Maar ik hou toch ook van lekker koken en vind verse groentes echt anders smaken dan groentes die al ingevroren zijn geweest.
Ik heb van jouw budget geleefd, toen ik mijn huis met schuld verkocht had en dat zo snel mogelijk weer bij elkaar wilde verdienen. Maar ik vond het geen lolletje. Nu zijn mijn boodschappen vind ik nog steeds heel bescheiden - gemiddeld zo’n 5 euro per dag. Maar ik voel me niet beperkt en kook wat ik lekker vind en waar ik zin in heb, met verse kruiden en niet meer perse alleen maar wat in de aanbieding is.
Je kunt de vers gekochte groenten natuurlijk ook gewoon vers gebruiken. Het invries gedeelte ging om de opmerking van iemand dat niet alles op te krijgen is in je eentje. Vandaar: invriezen.

Maar ik schrijf hier niet om veren in m’n reet te krijgen of juist afgekraakt te worden (en bevraagd te worden of ik in de schuldsanering zit etc). TO vroeg letterlijk om tips voor eenpansmaaltijden. Die heb ik gegeven. Wat ze er mee doet is aan haar.
Kun je niet wat meer inkomen genereren door 1 van de kamers te verhuren?
Wat moet je als een single met een130m woning?
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
23-11-2020 10:39
Maar daarmee was je ook je haren zit toiletpapier bij wasmiddel en ander soort huishoudelijk gebruik?
voor 35 euro boodschappen ( maaltijden) klinkt niet echt geloofwaardig in deze tijd ( vind ik)
Of je moet in de schuldsanering zitten dan is het een ander verhaal.
Ik moet zeggen dat mij dit vroeger ook wel lukte. En zo gek veel moeite hoefde ik er ook niet voor te doen. Dingen als afwasmiddel of toiletpapier zijn altijd veel goedkoper bij Blokker of Kruidvat, en ook nog eens vaak in de aanbieding. Hetzelfde geld voor tandpasta of shampoo. Maar echt goedkoop is het in Duitsland, daar sloeg ik altijd in bulk in.

Ik ging vroeger altijd op zaterdag naar een winkelcentrum met veel winkels bij elkaar. Ik begon bij de jumbo of Lidl, dan naar de groenteboer, de Kuidvat, de Zeeman. Soms ging ik nog naar de lokale kinderboerderij voor goedkope eieren en kruiden. Binnen een uurtje was ik klaar. Nu zijn we lui, verwend en dik geworden en bestel ik bij Picnic of ga naar de Albert Heijn, en we bestellen veel te vaak afhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet van ongeveer 35-40 euro in de week.
Daarnaast heb ik 30 euro voor de drogist artikelen tandpasta w.c papier etc...
En dan nog 1x per 3 maanden voor de katten.

Ik laat 1 keer per 2 weken een groente pakket bezorgen.
Daarnaast to good to go alleen de bakker
En ik let op de aanbiedingen
Alle reacties Link kopieren
Ik ga deze topic even volgen! Hoewel ik wel goed kan rondkomen en ook wel wat spaargeld heb, irriteert het mij dat ik dat spaarbedrag niet hoger kan krijgen. Dus ik wil echt wat bewuster uitgeven. Ik dacht net aan stap 1 te beginnen door inzicht te krijgen in mijn uitgaven, maar ik doe een groot deel van betalingen via paypal. En dat blijkt dus niet zo overzichtelijk. Stap 1 wordt dus voor mij minder met paypal betalen!
Alle reacties Link kopieren
Liv8 schreef:
23-11-2020 18:57
Ik ga deze topic even volgen! Hoewel ik wel goed kan rondkomen en ook wel wat spaargeld heb, irriteert het mij dat ik dat spaarbedrag niet hoger kan krijgen. Dus ik wil echt wat bewuster uitgeven. Ik dacht net aan stap 1 te beginnen door inzicht te krijgen in mijn uitgaven, maar ik doe een groot deel van betalingen via paypal. En dat blijkt dus niet zo overzichtelijk. Stap 1 wordt dus voor mij minder met paypal betalen!
Dit heb ik dus ook vooral, irritatie. Ik kan makkelijk rondkomen dus een kamer verhuren is voor mij nu niet de oplossing (mijn privacy vind ik toch wat belangrijker)
Wat betaal je trouwens met paypal dan? Woon je in het buitenland?

Too good to go ga ik ook een keer proberen, las al goede verhalen over de pakketen bij de Lidl en onze bakker doet er ook aan. Ben benieuwd of er bruikbare dingen in zitten (bij de bakker bij m'n oude huis was het vooral vaak luxe dingen zoals koekjes enzo, heb dan liever 2 broden)
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
23-11-2020 20:26
Dit heb ik dus ook vooral, irritatie. Ik kan makkelijk rondkomen dus een kamer verhuren is voor mij nu niet de oplossing (mijn privacy vind ik toch wat belangrijker)
Wat betaal je trouwens met paypal dan? Woon je in het buitenland?

Too good to go ga ik ook een keer proberen, las al goede verhalen over de pakketen bij de Lidl en onze bakker doet er ook aan. Ben benieuwd of er bruikbare dingen in zitten (bij de bakker bij m'n oude huis was het vooral vaak luxe dingen zoals koekjes enzo, heb dan liever 2 broden)
Nee ik woon gewoon in Nederland. Eigenlijk doe ik best veel via Paypal (Zooplus, Aboutyou etc). Dan ben ik gewoon te lui om via de bankapp te betalen (voorheen vooral omdat ik mijn scanner dan moest zoeken - tegenwoordig hoeft dat niet meer).

Ja too good to go hoor ik ook veel goede verhalen over. Ik ben bang dat dat allemaal veel te veel is voor mij alleen en dat ik nog de helft weg moet gooien. Maar ik ga daar ook eens induiken!
Ik woon dan niet alleen maar met mijn zus. Studeren allebei nog dus proberen het ook erg zuinig aan te doen.

Onze energierekening is afgelopen jaar toch wel wat hoger geworden nu we allebei vaker thuis zijn door corona. Ik probeer de verwarming wel uit te laten en een vest of dekentje te pakken.

Wat betreft boodschappen halen we nauwelijks A-merken en checken we altijd de aanbiedingen.
We kopen grootverpakkingen (bijv vlees wordt dan in kleinere porties ingevroren) Koken gewoon voor een gezin van 4 maar vriezen na afloop nog wat bakjes in (fijn voor de drukke dagen)
Shampoos worden in de aanbieding flink ingeslagen, tandpasta word per multipack gekocht, douchegel endergelijke heb ik nog een hele voorraad van mijn verjaardag gehad.

Ken je de app TooGoodToGo? Producten die op het eind van de dag niet verkocht zijn (door supermarkt, bakekr, groenteboer en zelfs restaurants) worden voor een kleine prijs ~5 euro in een soort mysteriebox verkocht. "
Hoe meer er over is aan het eind van de dag hoe meer je in de box kan hebben maar altijd minsters de waarde van het betaalde geld.

Ik heb de vriezer bijna vol liggen aan heerlijk brood en van de groenteboer kan je nog veel blancheren en invriezen. Wat ik zelf niet wil hebben geef ik bijvoorbeeld aan familie of vrienden. Zo kun je de box een beetje delen.

Ik heb wat online research gedaan naar wat een huishouden van 2 personen en onze leeftijd ongeveer kwijt is aan boodschappen, dit is zo'n 70 euro. Dit is ons weekbudget en alles wat er overblijft (zo'n 20 euro per week, is toch een mooi bedrag) gaat opzij voor een keer wat extra's. Denk aan uiteten, dagje uit, of zelfs cadeautjes (kerst&verjaardagen) kunnen hier soms van gedaan worden. Zo merk je niet zoveel in je portemonnee.
Alle reacties Link kopieren
belinda30 schreef:
23-11-2020 12:53
Je bent erg veel kwijt aan huis en auto ten opzichte van je inkomen, niet alleen maandelijks maar ook incidenteel door verbouwing en reparaties, maar daar kun je voorlopig niets aan veranderen. Een groot huis, dure auto en daarnaast veel vakanties gaat niet echt lekker samen met goed sparen, dus ik zou kijken waar je prioriteiten liggen en keuzes maken. Ik zou wel de kaasschaaf over de overige lasten halen. Misschien kun je de postcodeloterij stop zetten en (op termijn) overgaan op sim only. Meer eigen risico zou ik pas doen bij meer spaargeld, en dan alleen als je goed gezond bent. Al die beetjes helpen.

Wat al gezegd is een vast bedrag voor kapper,kleding, uitjes en cadeaus en dan plannen wat je in welke maand doet. Elk seizoen je kast opruimen en kijken wat je binnenkort nodig hebt maakt dit makkelijker. Dan kun je de winterjas in oktober aanschaffen en hoef je dat niet in december samen met de cadeaus te doen.

Vakanties kan voorlopig denk ik wat rustiger omdat er toch restricties zijn. Sowieso is het best normaal om geen verre reis te maken als je net een huis hebt gekocht. Misschien kun je een autoreis maken ipv een vliegreis. Hetzelfde geldt voor uitjes; de horeca is dicht dus kijk eens of je met thermoskan/lunchpakket toe kunt voor een deel van de uitjes. Als je spaargeld onder de 2500€ is, mag je best nee zeggen tegen een duur uitje met vrienden. Met de ervaring die je opdoet kun je daarna bewust kiezen voor een duur of voordelig uitje, want beiden zijn leuk op zijn tijd.

Een normaal spaarbedrag zou 250-300€ zijn bij jouw inkomen. Wanneer je buffer weer een beetje redelijk is zou ik daar wel naar neigen. 400 is mooi zolang je een buffer aan het opbouwen bent en we toch veel binnenzitten, maar ik denk dat het in combinatie met veel woon en autolasten krap gaat aanvoelen op termijn. Ik zou ook zeker niet minder dan 50€ per week budgetteren voor boodschappen, natuurlijk kun je voor minder je maag vullen, maar als je fulltime werkt wil je denk ik goed eten zonder achter alle aanbiedingen aan te moeten rennen. Uiteindelijk gaat het om balans, leven volgens je eigen prioriteiten en grip hebben op je uitgaven.
Volgens mij is die verhouding tussen het inkomen en de hypotheek niet direct schrikbarend? Na teruggaaf rente wellicht een verhouding 25%?
Wonen in de Randstad voor 765 bruto hypotheek lijkt mij niet bepaald hoog.
Alle reacties Link kopieren
Veel overeenkomsten met TO. Zelfde leeftijd, zelfde salaris, woon en werk (ook onregelmatig) in de randstad, maar spaar elke maand zo’n 1700 euro. Ik heb in 2017 gekocht, niet op de top van de markt maar ook niet de goedkoopste tijd.

Bijzonder hoe persoonlijke financiën door bepaalde keuzes zo kunnen verschillen. Woon zelf bijvoorbeeld op 76 m2. Zou mijn God niet weten wat ik met meer ruimte moet in mijn eentje. Vooral meer verbouwen en schoonmaken :)
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
24-11-2020 06:49
Veel overeenkomsten met TO. Zelfde leeftijd, zelfde salaris, woon en werk (ook onregelmatig) in de randstad, maar spaar elke maand zo’n 1700 euro. Ik heb in 2017 gekocht, niet op de top van de markt maar ook niet de goedkoopste tijd.

Bijzonder hoe persoonlijke financiën door bepaalde keuzes zo kunnen verschillen. Woon zelf bijvoorbeeld op 76 m2. Zou mijn God niet weten wat ik met meer ruimte moet in mijn eentje. Vooral meer verbouwen en schoonmaken :)
Hoe dan? Inkomen TS was zo'n 2.650.
Woont voor afgerond naar onderen 750 bruto en dan resteert er nog 1.900 euro, zelfs al zou je woonruimte de helft goedkoper zijn dan nog is het opmerkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dan maar wat vaker aan de noodles kost maar 50 cent per zakje en de primark voor de kleding dan kan je heel zuinig leven.
Alle reacties Link kopieren
Bas37 schreef:
24-11-2020 09:09
Dan maar wat vaker aan de noodles kost maar 50 cent per zakje en de primark voor de kleding dan kan je heel zuinig leven.
Nah, dat is niet nodig hoor, er is genoeg inkomen in verhouding op vaste lasten om meer te sparen. Ik denk dat ze van de en/en/en verwachting los moet komen en voor zichzelf duidelijker hebben waar haar prioriteiten liggen en waarom. Dan gaat dat sparen wel lukken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Eigen risico zou ik over nadenken. Wij hebben al jaren het hoogste eigen risico maar kunnen dit ook betalen. een ongelukje zit in een klein hoekje, Een zoon van ons is gevallen en kwam verkeerd op zijn hoofd terecht resultaat een nachtje ziekenhuis met scan en een rekening van € 1800. Dus weg eigen risico van € 850. Natuurlijk is het niet helemaal dit bedrag want je moet natuurlijk het normale eigen risico en de korting ervan af trekken. Maar je moet het wel in één keer betalen. Je zegt dat je een kinderwens hebt dan zou ik komende jaren inderdaad gebruiken om te kijken waar het geld allemaal naar toe gaat want als je nu al bijna niets kunt sparen met dit inkomen dan word het met een kind nog lastiger. Het is inderdaad prioriteiten stellen.
Alle reacties Link kopieren
Man1991 schreef:
24-11-2020 07:52
Hoe dan? Inkomen TS was zo'n 2.650.
Woont voor afgerond naar onderen 750 bruto en dan resteert er nog 1.900 euro, zelfs al zou je woonruimte de helft goedkoper zijn dan nog is het opmerkelijk.

Ikzelf vind het vooral opmerkelijk hoeveel sommige mensen uitgeven, maar dat is persoonlijk..
Inkomen van TO is 2670, die van mij 2700.

hypo (netto) 336
vve/opstal 25
energie/water 80
zorgverz 80
aansprakelijkheidsvz 3
tv/internet 30
mobiel 9
gemeentelijke bel. 66
boodschappen/ overig 170
uitjes/vakantie/kleding 200 (spaart inmiddels ook lekker op>> Corona)
Totaal 1000

Geen auto nodig als je in de randstad woont en werkt. (elektrische) fiets en af en toe het OV gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
24-11-2020 06:49
Veel overeenkomsten met TO. Zelfde leeftijd, zelfde salaris, woon en werk (ook onregelmatig) in de randstad, maar spaar elke maand zo’n 1700 euro. Ik heb in 2017 gekocht, niet op de top van de markt maar ook niet de goedkoopste tijd.

Bijzonder hoe persoonlijke financiën door bepaalde keuzes zo kunnen verschillen. Woon zelf bijvoorbeeld op 76 m2. Zou mijn God niet weten wat ik met meer ruimte moet in mijn eentje. Vooral meer verbouwen en schoonmaken :)
Haha, het was ook niet zo zeer mijn wens om een groot huis te hebben hoor. Ik heb een zolder waar ik nooit kom. Maar ik ging van randstad naar medium grote stad (waar familie woont) en ik wilde vooral een oud huis om op te knappen. En groter wonen, dat was in huidige woonplaats niet haalbaar. Met de overwaarde van mijn vorige huis (klein maar in de randstad) kon ik dit kopen. Ik heb dus een hypotheek van nog niet de helft van de waarde van dit huis. Maar geen geld voor een schoonmaker helaas :-(

Overigens is die 765 als ik het met vrienden bekijk juist heel erg laag (zeker in vergelijking met mensen die huren)

Ik vind mezelf niet zielig, ik weet ook heel goed dat ik keuzes maak die geld kosten (vakanties bijvoorbeeld, of de verbouwing).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven