Geld & Recht alle pijlers

Budgetteren als single

22-11-2020 19:53 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik weet het, er zijn al heel wat topics over bezuinigen, maar ik vind de vergelijking soms moeilijk aangezien ik alleen woon. Ik ben het afgelopen jaar steeds meer financiele blogs gaan lezen en gaan besparen. Ook wel nodig omdat ik na een verbouwing geen buffer meer heb. Het lijkt me leuk om met anderen te sparren over besparingen, goede eenpersoonsrecepten, etc.
Alle reacties Link kopieren
Dus na je eten en benzine heb je nog 500 over? Dan moet je daar prioriteiten gaan stellen. Van je vaste lasten kan ook wel wat af trouwens. (Loterij, Spotify, goedkopere auto qua wegen belasting).

www.ynab.com (you need a budget ) leert je budgetteren met wat je hebt, en om het volgens je prioriteiten uit te geven, maakt je voor je het uitgeeft bewust wat een keuze betekend voor de rest van je plannen, en maakt heel snel inzichtelijk waar de zwarte gaten in je geld uitgaven zitten.

Ja het kost 75 euro per jaar. Dat is het echt waard.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en om het jaar op vakantie gaan en het andere jaar je vakantiegeld sparen, of ieder jaar de helft sparen. Het kan niet en/en het is en/of en jij moet voor jezelf de prioriteiten helder stellen.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
22-11-2020 22:15
Dus na je eten en benzine heb je nog 500 over? Dan moet je daar prioriteiten gaan stellen. Van je vaste lasten kan ook wel wat af trouwens. (Loterij, Spotify, goedkopere auto qua wegen belasting).

www.ynab.com (you need a budget ) leert je budgetteren met wat je hebt, en om het volgens je prioriteiten uit te geven, maakt je voor je het uitgeeft bewust wat een keuze betekend voor de rest van je plannen, en maakt heel snel inzichtelijk waar de zwarte gaten in je geld uitgaven zitten.

Ja het kost 75 euro per jaar. Dat is het echt waard.
heb hier laatst ook al over gelezen, ga me er toch eens in verdiepen.

Begin van de maand geld naar mijn spaarrekening overmaken vind ik ook een goede tip. Doe dat al wel met al het extra geld dat ik binnen krijg (nu bijvoorbeeld bijna 500 euro terug van de energierekening omdat ik er deel van het jaar alleen kluste en niet woonde, dus dat overgemaakt naar spaar)

Naar n goedkopere auto heb ik al gekeken, maar om de belasting naar beneden te krijgen moet ik overstappen naar benzine en daarvoor rij ik te veel (meer dan 30.000 pj), zelfs nu met thuiswerken.

Niet elk jaar al mijn vakantiegeld opmaken is ook een goede, heb ik dit jaar ook niet opgemaakt trouwens (maar ging naar de verbouwing)

Denk dat ik hier en daar wel meer overhou, maar misschien is het te kort na de verbouwing om dat te zien. Tot 3 maanden geleden ging er zoveel naar de Gamma. Nu settelt alles een beetje maar ik wil die spaarrekening gewoon gevuld zien worden :-(
Alle reacties Link kopieren
Geef jezelf van die 600 die overblijft een budget van 250 euro en zet de (echt of figuurlijk) rest apart.
In mijn excel tabel wordt de totaal cel rood als ik over mn budget ga.
Ik heb 350 voor boodschappen + bezine (rij heel weinig)
150 voor overig bouwmarkt kapper pedicure
150 voor luxe als kadootjes kleding uiteten

Als ik t haal kan ik extra sparen zo niet dan er van genieten of t was nodig.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
22-11-2020 22:17
Oh, en om het jaar op vakantie gaan en het andere jaar je vakantiegeld sparen, of ieder jaar de helft sparen. Het kan niet en/en het is en/of en jij moet voor jezelf de prioriteiten helder stellen.
Dit inderdaad. Voor 1500 euro kun je ook leuk op vakantie, heb je toch al dik 125 euro extra per maand gespaard.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij heeft geholpen is bepalen met hoeveel geld ik een maand door wil komen. Dus ongeacht wat er binnenkomt begint mijn maand met bepaald bedrag (en dan dus voor jezelf kijken wat dat moet worden). Alles wat meer binnenkomt gaat naar de spaar.

Verder heeft het mij ook erg geholpen om niet meer in ronde bedragen te sparen, hahaha. Eerder was het 100, 250 of 500 en anders niet. Ik merk dat ik nu veel efficiënter spaar en dat kleine bedragen bij elkaar best heel veel opleveren.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Heb voor december gelijk 400 euro naar de spaarrekening gepland staan. Heb sinterklaascadeautjes al in huis, kerst doe ik niet aan. Enige dat echt moet gebeuren is kapper (al is moeten natuurlijk ook relatief)

Het is overigens niet mijn bedoeling over gelijk een weerwoord op te hebben, ik ben blij met alle tips! Sommige dingen heb ik zelf al bedacht (maar toch te koppig ;-) ) maar lees ook echt veel nieuwe goede tips.
Alle reacties Link kopieren
RainyDays schreef:
22-11-2020 22:31

Verder heeft het mij ook erg geholpen om niet meer in ronde bedragen te sparen, hahaha. Eerder was het 100, 250 of 500 en anders niet. Ik merk dat ik nu veel efficiënter spaar en dat kleine bedragen bij elkaar best heel veel opleveren.
Dit vind ik ook een goede. Ik maak elke maand het restgeld over naar mijn spaar.. ook al is het 12,06 of 148,57 ofzo.. altijd tot 0
Alle reacties Link kopieren
-
creabea2punt0 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 22:39
Reden: dubbel
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
22-11-2020 22:33
Heb voor december gelijk 400 euro naar de spaarrekening gepland staan. Heb sinterklaascadeautjes al in huis, kerst doe ik niet aan. Enige dat echt moet gebeuren is kapper (al is moeten natuurlijk ook relatief)

Het is overigens niet mijn bedoeling over gelijk een weerwoord op te hebben, ik ben blij met alle tips! Sommige dingen heb ik zelf al bedacht (maar toch te koppig ;-) ) maar lees ook echt veel nieuwe goede tips.

Zo kom je op mij niet over hoor :biggrin: Het is toch voor iedereen anders; wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Uitproberen en dan kom je er vanzelf achter.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
22-11-2020 22:34
Dit vind ik ook een goede. Ik maak elke maand het restgeld over naar mijn spaar.. ook al is het 12,06 of 148,57 ofzo.. altijd tot 0

Ja precies, levert al met al best wat op. Wat ik ook doe is retourgeld op de spaar zetten. Als ik bijvoorbeeld in de maand oktober iets bestel en het bevalt niet en ik retourneer het, dan komt het wel eens in de maand november terug. Vroeger dacht ik dan: yay, heb extra geld om uit te geven. Nu denk ik: ik zit alweer in een nieuwe maand en mijn maandbudget is voldoende, dus het is niet nodig om dit retourgeld random uit te gaan geven. En dan doe ik het dus naar de spaar.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad gelijk de dag nadat het loon binnen is het spaargeld overmaken. Dat werkt goed bij mij, want dan is het gewoon 'weg' :A:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
22-11-2020 22:34
Dit vind ik ook een goede. Ik maak elke maand het restgeld over naar mijn spaar.. ook al is het 12,06 of 148,57 ofzo.. altijd tot 0
Dit doe ik ook. Ik spaar een vast bedrag. En alles dat er over is aan het eind van de maand, spaar ik ook.

Eigenlijk doe ik het andersom: ik heb een vast bedrag per maand dat ik mag besteden en de rest spaar ik.

Je g/l is wel hoog trouwens. Ik geef 40 per maand minder uit in een tochtig huis.
henniehen wijzigde dit bericht op 22-11-2020 22:50
2.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
22-11-2020 22:49
Dit doe ik ook. Ik spaar een vast bedrag. En alles dat er over is aan het eind van de maand, spaar ik ook.

Eigenlijk doe ik het andersom: ik heb een vast bedrag per maand dat ik mag besteden en de rest spaar ik.

Je g/l is wel hoog trouwens. Ik geef 40 per maand minder uit in een tochtig huis.
ik hoop ook dat ik er iets van overhou. Mijn eerste jaar heb ik grotendeels verbouwd en er niet gewoond, dus ik kan de inschatting nog niet zo goed maken. Maar het is een groot oud huis (130m2). Ik hou nu in excel mijn meterstanden elke maand bij (want geen slimme meter) zodat ik in ieder geval niet hoef bij te betalen aan het einde. :flirting: Nerdmodus vol aan!
Nieuwe jaar is 1 november ingegaan. Als het in de zomer er goed uitziet kan ik de maandelijkse bijdrage nog verlagen
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
22-11-2020 22:53
Nieuwe jaar is 1 november ingegaan. Als het in de zomer er goed uitziet kan ik de maandelijkse bijdrage nog verlagen
Slim om hoger in te schatten.
Ik zou in ieder geval alle ‘extra’s’ sparen: hra, belastingteruggave, vakantiegeld, 13 maand, verjaardagsgeld etc. Dan bouw je een lekkere buffer op.
creabea2punt0 schreef:
22-11-2020 21:59

14 postcodeloterij

Postcodeloterij opzeggen is 168 euro per jaar verdiend.

Grootste besparingen maak je door dingen helemaal niet meer te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou 1000 minder besteden aan vakantie en de postcode loterij de deur uit doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn inkomen schommelt tussen de 1350 en 1500 inclusief toeslagen. Maar mijn vaste lasten zijn relatief laag.
779 per maand.

Ik spaar elke maand vast voor mijn katten voor evt de dierenarts rekening dat is zn 100 euro per maand.
En aan het einde van de maand zet ik wat over is op de spaar rekening.

Het scheelt wel dat ik hier b.v voor 10 euro een groente pakket kan laten bezorgen waar ik 2 weken mee kan doen.

Verder heb ik geen auto en werk ik in mijn eigen woonplaats
Pay yourself first: bepaal wat je wil sparen en zet dat begin van de maand op je spaarrekening. Dan is dat geld weg; uitgegeven aan sparen.
Het helpt mij om sparen gewoon als een vaste last te zien. En als de maand voorbij is en er is nog geld over dan boek ik dat ook naar mijn spaarrekening, maar dat zijn gewoon extraatjes.
Momenteel moet ik zelf erg op de kleintjes letten. Verdien ongeveer €1200 voor 24 uur werken. Ben nu nog bezig met het afronden van een bbl opleiding in de zorg en hoop na januari klaar te zijn, dan meer uur te kunnen werken en dus ook meer te verdienen. Het is elke maand elk dubbeltje omdraaien en echt afwegen, wat kan wel en wat kan niet, maar ik wilde dit zelf dus... Ik ben alleen. Ik kook van pasta’s, soep, nasi, bami vaak wat grotere porties en vries dit in. Krijg ook nog wel eens van mijn zusje, schoonzus en partner van mijn vader wat toegeschoven als ze wat over hebben. Ik red me op zich momenteel prima. Vanaf december ga ik weer naar andere afdeling binnen mijn werk waar ik na mijn opleiding ook voor vast kan blijven. En daar kan ik tussen de middag meeeten en in de avond ook. Dus dat scheelt ook😊
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik zou aanraden om je eigen risico van de zorgverzekering voor volgend jaar op maximaal te zetten. Je bespaart er wel maandelijks geld mee, maar ik lees ook dat je momenteel nog geen €800 op de spaarrekening hebt staan. Maximaal eigen risico is €885 dus die kosten (als je ze moet maken) zou je niet kunnen dragen.
Alle reacties Link kopieren
RainyDays schreef:
22-11-2020 22:12
Als ik het zo lees, dan zou je toch minstens 400 euro per maand moeten kunnen sparen.

1527 vaste lasten
200 benzine
300 boodschappen

Dan hou je 643 euro over. Mijn ervaring is dat ik best een heel eind kom met een budget van 200 euro voor cadeaus, dingen voor in huis, uitjes en kleding. Als je dat volgt zou je dus sowieso 443 overhouden elke maand. Mijn advies is om echt meteen 400 euro te sparen en om je verder aan je voorgenomen budgetten te houden. Dus echt niet meer dan 300 aan boodschappen (en als je verder kunt besparen is dat mooi meegenomen natuurlijk) en echt proberen om bijvoorbeeld die 200 voor variabele dingen aan te houden. Misschien even wennen in het begin, maar het geeft wel veel overzicht (en een beter gevulde spaarrekening :lol: )
Ik ben het hier mee eens. Zet het geld gelijk als je het ontvangt op de spaarrekening, plan dit gewoon automatisch in.

Wat ik heb gedaan is mijn spaargeld onderverdeeld. Ik heb een betaalrekening + spaarrekening bij bank A. En een spaarrekening bij bank B. Bij die rekening op bank B gebeurd er helemaal niets, de enige activiteit is dat er elke maand automatisch 250 naartoe over wordt gemaakt. Bij bank A stort ik continue geld op de spaarrekening maar haal ik het er ook weer af. Ik spaar voor verbeteringen aan het huis. Voor grote uitgaves als gemeentebelasting of een verre vakantie. En ik heb ook een potje waar ik van mijzelf vrij uit op mag nemen als ik aan het einde van mijn geld nog een stukje maand over heb. Dat potje vul ik dan wel gelijk weer aan de volgende maand.
creabea2punt0 schreef:
22-11-2020 21:59

Ben wel benieuwd naar een voorbeeld van 20/30 euro pw om te eten. Wat eet je dan? (ik krijg toch schrikbeelden van elke dag bruine boterhammen pindakaas en gekookte aardappels)
Ik schreef dat wij met 2 personen van €25-€35 per week leven. Ik kopieer even mijn reactie vanuit een ander topic om je een idee te geven.

“ Geen tot zelden vlees. Aardappels in grote verpakkingen. Geen voorgesneden groenten. Aanbiedingen bepalen de hoofdingredienten van de week. Alle groente en fruit in eurozakken op de markt kopen (dus bijvoorbeeld zes komkommers voor €1, vijf courgettes voor €1). Lunch is restje van avondeten vorige dag. Ontbijt is melk met havermout of €0.25 “verspil mij niet” brood van de Lidl.

Ik neem 3 hoofd ingrediënten per week waar het hoofdgerecht omdraait mee, zeg ui, wortel en zoete aardappel. Dan maak ik dus 1 dag stoofpotje ui, 1 dag uien soep, 1 dag hutspot, 1 dag wortels uit de oven, 1 dag zoete aardappel stamppot, 1 dag gevulde zoete aardappel etc. Dat vries ik dan in als ik er op dat moment geen zin in heb en wissel dat af met ingevroren maaltijden van eerdere weken.

Verder: Too good to go en de jumbo afprijzingsbakken.”
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook alleen en geef mijzelf een weekbudget voor boodschappen en leuke dingen. Ik heb een 2e rekening geopend waar ik mijn weekbudget automatisch op laat storten en op is op. Voor mij werkt dit heel fijn en er is overzicht hoeveel ik nog te besteden heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven