Geld & Recht alle pijlers

Budgetteren als single

22-11-2020 19:53 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik weet het, er zijn al heel wat topics over bezuinigen, maar ik vind de vergelijking soms moeilijk aangezien ik alleen woon. Ik ben het afgelopen jaar steeds meer financiele blogs gaan lezen en gaan besparen. Ook wel nodig omdat ik na een verbouwing geen buffer meer heb. Het lijkt me leuk om met anderen te sparren over besparingen, goede eenpersoonsrecepten, etc.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
30-11-2020 13:10
Het valt me op dat heel veel mensen bezig zijn met hoe ze minder uit kunnen geven, maar dat maar weinigen zich afvragen hoe er meer binnen kan komen. Zijn er voor jou mogelijkheden om je salaris te laten stijgen? Zo niet, kun je een tweede inkomstenbron genereren? Soms kun je met een beetje moeite op deze manier veel meer sparen dan dat je zou besparen met soep invriezen etc.
Ik zou me eerst afvragen of ik wel echt nodig heb waar ik dat geld voor wil hebben. De meeste mensen die goed kunnen sparen in dit topic, vaak met flink minder inkomen dan TO, geven juist aan dat het 'm niet in de soep zit. Inzicht en overzicht eerst, dan prioriteiten stellen, en daarna pas de details.
Alle reacties Link kopieren
Meer inkomen: goede tip. Iets naast deze baan gaat niet (want werk eerder 50 dan 40 uur pw), maar hopelijk wel loonsverhoging in februari. Al 1,5 jaar niet gehad terwijl ik wel een hogere functie heb inmiddels.

Heb afgelopen maanden wel veel verkocht via MP en Vinted.

Deze maand overigens 1000 gespaard, mede door teruggave energiekosten :-)
MarvelousMrsMaisel schreef:
30-11-2020 14:48
Twee verre reizen plus twee weken weg in Europa voor 2500 euro?? Koekoek. Ik denk dat je daar beter ook 'geen idee' kunt neerzetten. Of zijn die verre reizen telkens een week lang, of zo? Of doe je gewoon niets daar behalve alle gratis dingen en zit je met twintig man op een dorm elke avond?

Ik hoef van mezelf sinds ik 30 ben niet meer in dormitorio's te slapen, dus een verre reis van 3-4 weken inclusief duiken en rondreizen kost mij zo'n 3000 - 4000 euro.
Pardon? Twee keer ver óf één keer ver plus twee weken Europa. Ja dat kan prima voor €2500 (tot €3000), wel zonder duiken, maar zonder in dorms te hoeven slapen. Doe ik jaarlijks namelijk. Ver is dan dan 3-4 weken.
creabea2punt0 schreef:
30-11-2020 20:47
Meer inkomen: goede tip. Iets naast deze baan gaat niet (want werk eerder 50 dan 40 uur pw), maar hopelijk wel loonsverhoging in februari. Al 1,5 jaar niet gehad terwijl ik wel een hogere functie heb inmiddels.

Heb afgelopen maanden wel veel verkocht via MP en Vinted.

Deze maand overigens 1000 gespaard, mede door teruggave energiekosten :-)
Goed begin TO! Super. Uiteindelijk moet het ook een combinatie zijn van besparen en meer verdienen denk ik.

Overigens kun je ook geld verdienen zonder ervoor te werken. Google eens op passief inkomen. Ik ken jouw situatie niet precies natuurlijk, maar hier wat ideeën in welke richting je kunt denken:
1. Gebruik je je auto niet iedere dag van de week, 'verhuur' hem dan op die dagen aan iemand die hem nodig heeft. Dit kan ook gaan over andere items die niet iedereen zelf kan kopen.
2. Heb je een ruimte over in huis? Verhuur deze (als airbnb, opslagruimte, kantoortje of vaste woonruimte). Niet voor iedereen geschikt uiteraard.
3. Koop aandelen waaruit je dividend ontvangt. Daarmee word je letterlijk slapen rijk(er).

Gewoon maar wat voorbeelden, en ongetwijfeld is niet elke optie even geschikt voor iedereen, maar op internet staan er genoeg. Ik las laatst van iemand met als (zeer serieuze) hobby fotografie. Zij had mooie foto's van haarzelf via een website aangeboden om als poster te bestellen. Daarvoor deed ze eenmalig het werk (foto's nemen en uploaden), maar ontvangt ze nog maandelijks een bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Heeft er iemand een goed alternatief voor sparen bij Moneyou? Zij gaan stoppen helaas.

Qua rente hoef je er niet te zitten, maar dat is ergens anders geloof ik niet beter.
Wat ik wel fijn vind is dat je potjes kunt maken EN dat het openen van een spaarrekening gratis is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie je bericht nu pas Creabea.
Jammer hè dat moneyou is gestopt. Ik vond de spaarpotjes erg handig. Ik zit nu bij Nationale Nederlanden. Daar kun je ook spaarpotten maken. Helaas niet met een eigen rekeningnummer dus je moet vanuit je algemene potje gaan overboeken. Ook nog een prima rente (iig meer dan Rabo). Bij de regiobank heb je ook een spaarrekening met spaarpotjes maar ik weet niet of dat gratis is en of je ook een betaalrekening moet afsluiten.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk een beetje een late reactie op dit topic, maar ik vind het een leuk onderwerp en ben er zelf ook veel mee bezig geweest.

Verdien ongeveer hetzelfde, zelfde leeftijd en ook single. 3 Jaar geleden met een lege spaarrekening besloten dat het roer om moest.

Qua boodschappen:
Ik heb een budget van +/- 200 per maand voor alles. Dus inclusief eten, verzorgingsproducten, wasmiddel. Alles. Wat ik vaak doe met dingen als vaatwastabletten is het simpelweg omrekenen naar prijs per stuk. De A merken kosten zelfs in een 1 + 2 gratis aanbieding vaak nog 2x zoveel als een huismerk. En die van het huismerk doen het echt prima hoor. En van die 200 kook ik gewoon vlees & verse groente. Ook ligt er altijd gewoon fruit op de fruitschaal. Het is meer een kwestie van goed inkopen.

Zo koop ik nooit "voorbereid" vlees. Een kipschnitzel kost per kg bijna het dubbele van kipfiet. En een schnitzel maak je zelf in 1,5 minuut. Dus ja.. Daarnaast koop ik vooral seizoensgroentes en fruit. Scheelt gewoon veel in prijs.

Oh ja, en probeer eens huismerken. Soms is het troep, soms is het prima.
Alle reacties Link kopieren
crootje1980 schreef:
05-01-2021 21:43
Ik zie je bericht nu pas Creabea.
Jammer hè dat moneyou is gestopt. Ik vond de spaarpotjes erg handig. Ik zit nu bij Nationale Nederlanden. Daar kun je ook spaarpotten maken. Helaas niet met een eigen rekeningnummer dus je moet vanuit je algemene potje gaan overboeken. Ook nog een prima rente (iig meer dan Rabo). Bij de regiobank heb je ook een spaarrekening met spaarpotjes maar ik weet niet of dat gratis is en of je ook een betaalrekening moet afsluiten.
Sorry zie nu pas je reactie... Heb uiteindelijk spaarrekening geopend bij ING (waar ik lopende betaalrekening ook heb), want dat is gratis. Nu geen rente, maar goed, dat is bijna nergens en zoveel spaargeld heb ik ook weer niet, dus dat is prima. Als er ooit weer rente komt op sparen ga ik wel verder kijken.
55602884 schreef:
15-01-2021 21:59
Waarschijnlijk een beetje een late reactie op dit topic, maar ik vind het een leuk onderwerp en ben er zelf ook veel mee bezig geweest.

Verdien ongeveer hetzelfde, zelfde leeftijd en ook single. 3 Jaar geleden met een lege spaarrekening besloten dat het roer om moest.

Qua boodschappen:
Ik heb een budget van +/- 200 per maand voor alles. Dus inclusief eten, verzorgingsproducten, wasmiddel. Alles. Wat ik vaak doe met dingen als vaatwastabletten is het simpelweg omrekenen naar prijs per stuk. De A merken kosten zelfs in een 1 + 2 gratis aanbieding vaak nog 2x zoveel als een huismerk. En die van het huismerk doen het echt prima hoor. En van die 200 kook ik gewoon vlees & verse groente. Ook ligt er altijd gewoon fruit op de fruitschaal. Het is meer een kwestie van goed inkopen.

Zo koop ik nooit "voorbereid" vlees. Een kipschnitzel kost per kg bijna het dubbele van kipfiet. En een schnitzel maak je zelf in 1,5 minuut. Dus ja.. Daarnaast koop ik vooral seizoensgroentes en fruit. Scheelt gewoon veel in prijs.

Oh ja, en probeer eens huismerken. Soms is het troep, soms is het prima.
wow dit vind ik heel knap. Ik vind 300 pm al moeilijk... (als ik bv koffie koop dan red ik het niet). Maar goed, ik weet ook dat ik luxe leef, qua eten. Coca-cola drinken, altijd kaas van de markt, etc. Ik ben wel meer gaan invriezen, nu toevallig een pan nasi gemaakt en daar konden nog 3 porties uit + nog een portie witte rijst.

Hoeveel spaar je dan per maand? Want zo moet je meer overhouden dan ik toch?

Verder wel lekker doorgespaard trouwens, maar vooral door externe facturen (kerstbonus, januaribonus, geld van mijn ouderes met kerst)
En.. ik ben begonnen met elke maand 300 euro wegzetten aan het begin van de maand. Dus eerst sparen. En wat ik over hou spaar ik ook.
Overgestapt naar goedkope zorgverzekering en alles vooruit betaald. Ik probeer nog minder de auto te pakken.

Ik wil misschien overstappen qua werk (krijg namelijk weer geen loonsverhoging... ik word er echt krankjorum van. 24/7 bereikbaar en in 4 jaar 1 x 3% verhoging gehad). Heb een paar ideeen, maar dan ga ik er waarschijnlijk de eerste paar jaren wel op achteruit in salaris. Fijn idee dat dat dus wel kan als ik echt wil.
creabea2punt0 schreef:
16-01-2021 00:00
Sorry zie nu pas je reactie... Heb uiteindelijk spaarrekening geopend bij ING (waar ik lopende betaalrekening ook heb), want dat is gratis. Nu geen rente, maar goed, dat is bijna nergens en zoveel spaargeld heb ik ook weer niet, dus dat is prima. Als er ooit weer rente komt op sparen ga ik wel verder kijken.

Als je al een lopende rekening had, hoefde je toch niet apart een spaarrekening te openen? Zit deze niet al gekoppeld aan je lopende rekening? Dan kun je namelijk heel simpel tot 10 spaardoelen toevoegen en zo verschillende potjes maken. Werkt voor mij erg fijn.
raindrop57 schreef:
16-01-2021 09:03
Als je al een lopende rekening had, hoefde je toch niet apart een spaarrekening te openen? Is deze niet al gekoppeld aan je lopende rekening? Dan kun je namelijk heel simpel tot 10 spaardoelen toevoegen en zo verschillende potjes maken. Werkt voor mij erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
16-01-2021 00:00
Sorry zie nu pas je reactie... Heb uiteindelijk spaarrekening geopend bij ING (waar ik lopende betaalrekening ook heb), want dat is gratis. Nu geen rente, maar goed, dat is bijna nergens en zoveel spaargeld heb ik ook weer niet, dus dat is prima. Als er ooit weer rente komt op sparen ga ik wel verder kijken.
Staar je niet blind op de rente. Pas als je heel veel spaargeld hebt kan de rente een serieus bedrag worden, voor de meesten gaat het om tientjes per jaar. Voor mensen met een hypotheek is de huidige situatie zelfs gunstiger omdat er meestal meer hypotheekschuld dan spaargeld is. Een hogere rente op je spaarrekening betekent ook een hogere rente voor je huis. Ik sprak pas een collega in India die vertelde dat de spaarrente bij hun zo'n 9% is. Maar hij betaalt 11% op z'n hypotheek. Precies hetzelfde verschil als hier dus. Maar onder aan de streep wel duurder.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem24122020202121
zondag 22 november 2020 om 20:13


Wij eten met z'n tweeën voor 25-35 euro per week.

Bovendien kun je toch gewoon voor meerdere dagen koken als je alleen bent


Vraag me toch wel af wat je dan eet.
In ieder geval geen lekker visje, en plastic kaas van de goedkoopste supermarkt ipv een romig stuk van de kaasboer
En veel groente en fruit zal het ook niet zijn

Zou niet graag ruilen
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
08-12-2020 15:07
Heeft er iemand een goed alternatief voor sparen bij Moneyou? Zij gaan stoppen helaas.

Qua rente hoef je er niet te zitten, maar dat is ergens anders geloof ik niet beter.
Wat ik wel fijn vind is dat je potjes kunt maken EN dat het openen van een spaarrekening gratis is.
Ik heb een spaarrekening bij NIBC Direct, en eentje gekoppeld aan mijn rabo rekening
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
16-01-2021 09:03
Als je al een lopende rekening had, hoefde je toch niet apart een spaarrekening te openen? Zit deze niet al gekoppeld aan je lopende rekening? Dan kun je namelijk heel simpel tot 10 spaardoelen toevoegen en zo verschillende potjes maken. Werkt voor mij erg fijn.
Dat ligt aan de hoogte van je spaargeld

Spaargeld is verzekerd tot 100.000 euro, valt een bank om dan krijg je het tot dat bedrag terug

heb je meer geld is het dus zeker wel verstandig om dat over meerdere banken te verdelen
pearle wijzigde dit bericht op 16-01-2021 09:50
0.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dubbel
-Rosings- schreef:
22-11-2020 22:15
Dus na je eten en benzine heb je nog 500 over? Dan moet je daar prioriteiten gaan stellen. Van je vaste lasten kan ook wel wat af trouwens. (Loterij, Spotify, goedkopere auto qua wegen belasting).

www.ynab.com (you need a budget ) leert je budgetteren met wat je hebt, en om het volgens je prioriteiten uit te geven, maakt je voor je het uitgeeft bewust wat een keuze betekend voor de rest van je plannen, en maakt heel snel inzichtelijk waar de zwarte gaten in je geld uitgaven zitten.

Ja het kost 75 euro per jaar. Dat is het echt waard.
I Love YNAB! Het geeft zo veel inzicht en je wordt je zo bewust wat er met geld gebeurd. Ik gebruik het nu een half jaar, ja het kost 75 euro, maar ik heb het er al lang en breed uit. Echt een aanrader!

Hier een huishouden van 3 personen en qua boodschappen ben ik altijd ongeveer 350 euro per maand kwijt. Gebruik je vriezer, ga 1x in de week je boodschappen doen ipv dagelijks. Klinkt gek, maar het voorkomt dat je onnodig extra geld uit geeft.

Als ik lees wat jij verdient en wat je kan sparen per maand schrik ik daar van eerlijk gezegd. Ik verdien een stuk minder dan jou en toch kan ik meer sparen. Ik heb geen auto dus dat scheelt misschien wel.

Mijn doel is om de potjes van de komende 6 maanden volledig te vullen. En ik ben hard bezig om mijn hypotheek extra af te lossen waardoor mijn maandlasten omlaag gaan.
Ik zou inderdaad de postcodeloterij opzeggen, het kost meer dan dat je wat wint.
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
16-01-2021 00:00
Sorry zie nu pas je reactie... Heb uiteindelijk spaarrekening geopend bij ING (waar ik lopende betaalrekening ook heb), want dat is gratis. Nu geen rente, maar goed, dat is bijna nergens en zoveel spaargeld heb ik ook weer niet, dus dat is prima. Als er ooit weer rente komt op sparen ga ik wel verder kijken.
Rente bij de bank zie ik persoonlijk in de nabije toekomst niet interessant worden. Ik denk dat je rente bij de bank ook niet moet zien als 'winst' maar als een goedkope manier op je geld te stallen. Zelfs bij 2% hou je misschien net aan de inflatie bij.
wow dit vind ik heel knap. Ik vind 300 pm al moeilijk... (als ik bv koffie koop dan red ik het niet). Maar goed, ik weet ook dat ik luxe leef, qua eten. Coca-cola drinken, altijd kaas van de markt, etc. Ik ben wel meer gaan invriezen, nu toevallig een pan nasi gemaakt en daar konden nog 3 porties uit + nog een portie witte rijst.
Ik bekijk het ook niet precies per maand, maar per jaar. Ik koop koffie vaak wat groter in als ik een goede aanbieding tegenkom. Bonen die gewoon goed smaken kun je afhankelijk van de aanbieding rond de 6 euro de kilo krijgen. Dus dan koop ik gewoon meteen een kilo of 10. Ja, dan ben ik die maand meer dan 200 kwijt, maar de 2 maanden erop minder. Dan heb je ook minder snel een teleurgesteld gevoel dat het niet is gelukt. Coca-cola drink ik inderdaad niet, wel Fanta, maar ook die koop ik alleen in de aanbieding. Cola kost in de aanbieding bij groothandels meestal rond de helft. Dus ik koop het alleen dan. En kaas? Ik eet alleen extra oude kaas. Niet van de markt, maar absoluut niet goedkoop. Als je het goedkoper wilt, ga eens bijhouden hoeveel je waaraan uitgeeft, en bekijk dan of het goedkoper kan. Meestal wel.
Hoeveel spaar je dan per maand? Want zo moet je meer overhouden dan ik toch?
Ik bekijk ook dat per jaar, en reken het dan terug naar maanden. Maar ik kom gemiddeld op 40% van mijn inkomen wat ik spaar. Dus dat is zo rond de 1000-1200 euro. Daarvan gaat 25% naar de spaarrekening, de rest naar investeringen.
Verder wel lekker doorgespaard trouwens, maar vooral door externe facturen (kerstbonus, januaribonus, geld van mijn ouderes met kerst)
En.. ik ben begonnen met elke maand 300 euro wegzetten aan het begin van de maand. Dus eerst sparen. En wat ik over hou spaar ik ook.
Overgestapt naar goedkope zorgverzekering en alles vooruit betaald. Ik probeer nog minder de auto te pakken.
Dat is fijn om te horen. Ik heb toen ik begon het adagium "verzeker alleen wat je niet zelf kunt betalen" goed in m'n oren geknoopt. Dus zorgverzekering is de goedkoopste met maximaal eigen risico (die zouden ze van mij mogen verhogen). En betaal per jaar. Dat scheelt niet heel veel meer, maar het is toch weer iets van een tientje. Het bedrag wat ik nodig heb voor zorg staat al netjes klaar op een spaarrekening (dus premie + eigen risico). Auto heb ik wa + en betaal ik per jaar bij de goedkoopste met het hoogste eigen risico. Kost me welgeteld 240 euro. Inboedel & aanspakelijkheid ook de goedkoopste, per jaar, met max eigen risico.
Ik wil misschien overstappen qua werk (krijg namelijk weer geen loonsverhoging... ik word er echt krankjorum van. 24/7 bereikbaar en in 4 jaar 1 x 3% verhoging gehad). Heb een paar ideeen, maar dan ga ik er waarschijnlijk de eerste paar jaren wel op achteruit in salaris. Fijn idee dat dat dus wel kan als ik echt wil.
Ik ben al jaren ondernemer, dus ik zou altijd voor die optie gaan.
55602884 wijzigde dit bericht op 16-01-2021 11:26
Reden: foutjes
0.15% gewijzigd
Maar als je weet wat je per jaar kwijt bent aan koffie, deel je dat door 12 en zetje elke maand dat gedeelte op zij zodat je niet in één keer het bedrag kwijt bent en het een gat in je begroting slaat!
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
16-01-2021 09:03
Als je al een lopende rekening had, hoefde je toch niet apart een spaarrekening te openen? Zit deze niet al gekoppeld aan je lopende rekening? Dan kun je namelijk heel simpel tot 10 spaardoelen toevoegen en zo verschillende potjes maken. Werkt voor mij erg fijn.
Uh ja klopt sorry. Niet geopend maar gewoon aangeklikt. Werkt idd heel overzichtelijk. Overal naam aan gegeven en sparen maar :-)
ca726647543 schreef:
16-01-2021 09:30
Staar je niet blind op de rente. Pas als je heel veel spaargeld hebt kan de rente een serieus bedrag worden, voor de meesten gaat het om tientjes per jaar. Voor mensen met een hypotheek is de huidige situatie zelfs gunstiger omdat er meestal meer hypotheekschuld dan spaargeld is. Een hogere rente op je spaarrekening betekent ook een hogere rente voor je huis. Ik sprak pas een collega in India die vertelde dat de spaarrente bij hun zo'n 9% is. Maar hij betaalt 11% op z'n hypotheek. Precies hetzelfde verschil als hier dus. Maar onder aan de streep wel duurder.
serieus? dat is idd wel logisch. Overigens staat mijn rente op de hypotheek voor nog 19 jaar vast dus van mij mag die rente op sparen de komende 19 jaar wel omhoog :$

@love2Hike, mijn auto kost me zo'n 300 per maand dus dat is best een grote kostenpost (maar ook nodig voor werk helaas). Ik zou bij een andere baan wel kiezen voor een goedkopere auto (nu geen zin want ik krijg voor deze bijna niets terug en rij zoveel dat diesel goedkoper is)
Ik ga wel lekker met mijn eigen excel dus nog even geen YNAB, al geloof ik wel dat het een fijn programma is! Lees er zo vaak over.
Mijn doel voor lange termijn is ook om de hypotheek deels af te betalen (zou fijn zijn als ik deze in 20 jaar afbetaal en geen nieuwe renteperiode hoef af te sluiten), maar eerst mijn spaarpotjes goed vullen. Ik betaal een hele lage rente op mijn hypotheek, 1,75%, dus wil het echt alleen doen met geld dat ik niet nodig heb.
Love2hike schreef:
16-01-2021 22:04
Maar als je weet wat je per jaar kwijt bent aan koffie, deel je dat door 12 en zetje elke maand dat gedeelte op zij zodat je niet in één keer het bedrag kwijt bent en het een gat in je begroting slaat!
dat is idd ook wel een goede. Ik doe dat nu wel met lenzen + lenzenvloeistof, autoreparatie, zorgverzekering (alvast sparen voor 2022 zodat ik het weer in 1 keer kan betalen) en gemeentelijke belastingen (omdat dat hier in 8 of 9 maanden wordt afgeschreven). Maar misschien wel slim om wat andere grote boodschap-dingen er ook bij te doen.

@55602884, klinkt goed zeg zoveel sparen. Ik heb jaren als ZZP'er gewerkt en toen ook heel veel kunnen sparen. Uiteindelijk huis gekocht en verbouwd en daar veel geld ingestoken (maar ook met 190.000 winst verkocht, terwijl ik er denk ik 50.000 ik had gestoken). Soms mis ik die tijd wel, toen kon ik bewust paar maanden wat meer werken als ik wat wilde sparen.. Kon ik zo 20.000 per jaar sparen. Maar goed, als ik dit jaar zo doorga haal ik ook wel 5.000 per jaar.
Misschien is auto alleen WA verzekeren ook wel een optie.. ga ik eens uitzoeken.
Ik koop alle A-merken die ik graag gebruik (zoals Coca-cola) ook in de aanbieding.

Ik ga vanaf morgen eens een tijdje precies bijhouden wat ik nou uitgeef aan boodschappen. Echt per groep, want ik blijf het een belachelijk bedrag vinden en krijg er niet echt de vinger op. Lijkt elke maand wel wat te zijn waardoor het niet lukt. Zal mijn bevindingen delen.

Heb weer wat dingen op Vinted verkocht, dat tikt toch wel lekker aan. Toch al een paar honderd euro sinds deze zomer.
Ik ben ook alleenstaand. Werk in de ouderenzorg en ben afgelopen week geslaagd voor mijn opleiding helpende plus. In mijn opleidingsperiode (deed bbl) moest ik rond zien te komen van ongeveer €1200,00 dit kon per maand iets schommelen door de onregelmatigheidstoeslag. Werk nu nog 24 uur. Geen vetpot maar heb me gered. Nu ga ik per maart wat schalen omhoog en hoop ik meer uren te kunnen werken dus ook meer te gaan verdienen. We zullen zien, maar ik heb niet veel nodig dus komt vast goed.
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
17-01-2021 11:39
Mijn doel voor lange termijn is ook om de hypotheek deels af te betalen (zou fijn zijn als ik deze in 20 jaar afbetaal en geen nieuwe renteperiode hoef af te sluiten), maar eerst mijn spaarpotjes goed vullen. Ik betaal een hele lage rente op mijn hypotheek, 1,75%, dus wil het echt alleen doen met geld dat ik niet nodig heb.
Ik hoor dat wel vaker, snap het nooit zo goed. Je rente is zo laag dat het net aan de inflatie bijhoudt. Met voorzichtig investeren haal je al snel 6% op jaarbasis. Dan kan je beter de komende 20 jaar dat geld investeren. Dan kan je over 20 jaar én je hypotheek afbetalen, en heb je een stuk meer over dan als je puur zou aflossen. Zou je het puur doen omdat je het niet redt per maand, dan is er wat voor te zeggen. Maar ik zou niet 20 jaar rendement laten liggen voor een paar tientjes budget in de maand. Just my 2 cents.
Alle reacties Link kopieren
55602884 schreef:
19-01-2021 19:49
Ik hoor dat wel vaker, snap het nooit zo goed. Je rente is zo laag dat het net aan de inflatie bijhoudt. Met voorzichtig investeren haal je al snel 6% op jaarbasis. Dan kan je beter de komende 20 jaar dat geld investeren. Dan kan je over 20 jaar én je hypotheek afbetalen, en heb je een stuk meer over dan als je puur zou aflossen. Zou je het puur doen omdat je het niet redt per maand, dan is er wat voor te zeggen. Maar ik zou niet 20 jaar rendement laten liggen voor een paar tientjes budget in de maand. Just my 2 cents.
Ja snap ik wel. Het voelt als risicospreiding (maar geef toe.. is niet berekend, maar echt gevoelsmatig).. Ik beleg ook, maar zou het graag verdelen. Goede buffer, en het overschot beleggen / hypotheek afbetalen. Bij beleggen wil je misschien niet op een bepaald moment uitstappen ivm een dip...
Maar duurt nog even hoor, eerst die buffer vol krijgen ;-)
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
20-01-2021 09:40
Ja snap ik wel. Het voelt als risicospreiding (maar geef toe.. is niet berekend, maar echt gevoelsmatig).. Ik beleg ook, maar zou het graag verdelen. Goede buffer, en het overschot beleggen / hypotheek afbetalen. Bij beleggen wil je misschien niet op een bepaald moment uitstappen ivm een dip...
Maar duurt nog even hoor, eerst die buffer vol krijgen ;-)
Tenzij je een aflossingsvrije hypotheek hebt is het per definitie toch geen risicospreiding? Als je kijkt naar vermogensopbouw, dan is je huis geen vrij vermogen. En je lost het hoe dan ook af, je kan het wel versnelt aflossen, en dat geeft meer cashflow. Maar zeker in de opbouwende fase van vermogen is het vervroegd aflossen in mijn ogen contraproductief. Het geeft waarschijnlijk wel een goed gevoel. Daar kan ik inkomen.

En risicospreiding moet je altijd doen.
Alle reacties Link kopieren
55602884 schreef:
20-01-2021 15:18
Tenzij je een aflossingsvrije hypotheek hebt is het per definitie toch geen risicospreiding? Als je kijkt naar vermogensopbouw, dan is je huis geen vrij vermogen. En je lost het hoe dan ook af, je kan het wel versnelt aflossen, en dat geeft meer cashflow. Maar zeker in de opbouwende fase van vermogen is het vervroegd aflossen in mijn ogen contraproductief. Het geeft waarschijnlijk wel een goed gevoel. Daar kan ik inkomen.

En risicospreiding moet je altijd doen.

Ik los versneld af omdat mijn huis in de randstad uitermate geschikt is om te verhuren. Misschien in potentie wat minder rendement dan beleggen, maar wel erg waardevast. Ik zal ook moeten sparen voor mijn volgende koophuis over circa 5-10 jaar, omdat met de huidige prijzen ik dat niet volledig kan financieren met mijn salaris. Dat vind ik geen geschikte termijn om te gaan beleggen.

Beleggen is niet zaligmakend. Ook in 20 jaar kunnen de resultaten tegenvallen. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garanties voor de toekomst. Ik zie veel (ook ervarener) beleggers nog steeds fouten maken ook al zijn de basisregels tot in den treure uitgekauwd: De markt proberen te timen, beleggingen verkopen op alltimehigh, toch in paniek raken bij een alltimelow...

Denk dat beleggen voor de lange termijn voor maar een select groepje geschikt is.
Leuk topic! Ik heb me hier het afgelopen jaar ook in verdiept.
Heb zelf een koophuis met een lage hypotheek.
Mijn vaste lasten liggen net onder de 1000 euro in de maand, hier komen nog wel boodschappen en kosten voor tanken bij.

Mijn vaste lasten zijn hypotheek, gas/water/licht, gemeentelijke belastingen, zorgverzekering, wegenbelasting, verzekering auto/woning, telefoon abonnement, sportabonnement.

Mijn inkomen ligt rond de 2800 euro in de maand, zonder reisvergoeding.
Ik mag dus niet klagen.

Tijdens mijn zoektocht naar waar ik op kan besparen zag ik dat dit kon op mijn verzekering en heb ik een afspraak gemaakt met mijn verzekeringsmaatschappij om in gesprek te gaan. Ook was ik lid van meerdere loterijen. Daarnaast lees ik regelmatig en heb ik een e-reader aangeschaft zodat ik niet elke keer een boek hoef te kopen. Al is een lidmaatschap van de bieb natuurlijk nog goedkoper.
Daarnaast haal ik mijn boodschappen vaak 2x in de week en maak ik een lijstje met wat ik nodig heb. Dit om te voorkomen dat ik te veel haal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven