Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
18-04-2020 09:02
Gewoon negeren joh, Pejeka gaat zijn ongelijk toch niet toegeven, die zoekt gewoon een onderwerp om te zeiken en is boos dat hij dit topic blijkbaar gemist heeft.
Waar ik boos over ben is dat de overheid mensen die psychische problemen hebben (zoals die buurman) en mensen die anderszins hulp nodig hebben, de afgelopen 10-15 jaar meer en meer in de kou hebben gezet. Tehuizen en instellingen waar die mensen intramuraal hulp kan worden geboden, zijn gesloten, en in al zijn wijsheid heeft de regering gevonden dat die mensen best zelfstandig konden wonen met af en toe een begeleider die even langs komt. Maar blijkbaar hebben we dat zo gewild, aangezien we zelf voor die regering gekozen hebben. Privatisering en afstoten van institutionele zorg betekent nu dat veel mensen met zware psychische problemen, verslavingsproblemen, sociale problemen, enz. gewoon op zichzelf teruggeworpen worden in een eigen huis of appartement, want opvang is wegbezuinigd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-04-2020 09:30
Waar ik boos over ben is dat de overheid mensen die psychische problemen hebben (zoals die buurman) en mensen die anderszins hulp nodig hebben, de afgelopen 10-15 jaar meer en meer in de kou hebben gezet. Tehuizen en instellingen waar die mensen intramuraal hulp kan worden geboden, zijn gesloten, en in al zijn wijsheid heeft de regering gevonden dat die mensen best zelfstandig konden wonen met af en toe een begeleider die even langs komt. Maar blijkbaar hebben we dat zo gewild, aangezien we zelf voor die regering gekozen hebben. Privatisering en afstoten van institutionele zorg betekent nu dat veel mensen met zware psychische problemen, verslavingsproblemen, sociale problemen, enz. gewoon op zichzelf teruggeworpen worden in een eigen huis of appartement, want opvang is wegbezuinigd.

Waarom loop je dan te zeiken over onkruid?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
18-04-2020 09:36
Waarom loop je dan te zeiken over onkruid?
Los van wat ik zei, is het volgens mij logisch dat je je tuin bijhoudt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
18-04-2020 09:02
Gewoon negeren joh, Pejeka gaat zijn ongelijk toch niet toegeven, die zoekt gewoon een onderwerp om te zeiken en is boos dat hij dit topic blijkbaar gemist heeft.

En blijf het dan ook niet steeds omhooghalen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
TO kan niet meer reageren dus lekker makkelijk schieten zo. Het beste wat je kan doen is e.a. op negeer zetten, geen aandacht = geen lol.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
TO kan hier inderdaad niet meer reageren zonder in de problemen te komen.

Pejeka, ik vind het normaliter leuk om met je te discussiëren maar dit topic wil ik liever terug laten glijden in de vergetelheid.
Alle reacties Link kopieren
Misschien aan de mods vragen of het dan gesloten mag worden. Hij zit toch bijna vol en misschien voor de veiligheid van TO ook beter.
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
SombraOnline schreef:
18-04-2020 14:51
Misschien aan de mods vragen of het dan gesloten mag worden. Hij zit toch bijna vol en misschien voor de veiligheid van TO ook beter.

Ik denk het ook. Het is toch godsgeklaagd dat we dat moeten verzoeken omdat een of andere :bonk: zich niet in kan houden.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Topic is vol.

Slotje.

Met vriendelijke groet,
Moderator Viva
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven