Geld & Recht alle pijlers

Cadeaubonnenpraat

03-08-2025 20:14 78 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag in het topic over gierige acties geen berichten meer over gierige acties maar wel over cadeaubonnen. Volgens mij is daar het laatste woord nog niet over gezegd.

Hier een topic om je hart te luchten over het wel en wee dat je ervaart met cadeaubonnen geven of krijgen.
TO trapt af.

Ik geef liever geen cadeaubon, tenzij ik er heel zeker van ben dat iemand ook echt er gebruik van zal maken. Met een algemene bon zoals een VVV-bon zal ik niet zo snel komen aanlopen, ik probeer toch vaak iets cadeau te geven waarvan ik denk dat iemand er wel blij mee kan zijn. Bijvoorbeeld luxe koffiebonen voor een koffiedrinker, thee voor een theeleut, wijn voor iemand waarvan ik weet dat ie wel eens gaat "wijnen". Bij mij speelt trouwens ook mee dat tegenwoordig veel winkels/bedrijven omvallen. Zie Blokker, Wehkamp (staat op omvallen) en laatst nog dat bedrijf voor cadeaubonnen voor gemeenten.

Ik vind zelf het ontvangen van een cadeaubon natuurlijk wel leuk (zoals elk ander cadeau, iets met een gegeven paard), maar ervaar dan wel de "druk" om er snel iets mee te doen. Ik ben bang dat ik de bon vergeet en dat de bon komt te vervallen. Ik voel me dan vervelend voor degene die dan in feite geld heeft gedoneerd aan een winkel.
Ik geef in voorkomend geval juist wel
een VVV of BOL bon omdat die werkelijk
overal voor gebruikt kunnen worden en de ontvanger dus volkomen vrij is in besteding.
Ik heb een paar keer een bongo bon gekregen die bijna onmogelijk was om in te wisselen, en een bon van een klein winkeltje met babyspullen in de plaats van de gever (geen naaste van me) met de opmerking erbij dat we dan mooi op de koffie konden komen als we de bon gingen inwisselen. Die bon ligt volgens mij nog steeds ergens.
Omdat bonnen altijd veel te snel vervallen en vaak nét niet van de winkel zijn waar je iets van wil hebben (laten we zeggen dat ik een BOL-bon krijg maar die prachtige vaas van de locale bloemist zou willen hebben) geef ik vaker een zelfgemaakte bon. Lunchbon (met in mijn agenda de aantekening dat ik diezelfde week nog bel om afspraak te maken), bioscoopbon met popcorn-cola-kaartje met daarbij geld en op de kaart 'bioscoop-tegoed'. Want als ik een Pathé-kaart koop draait de film natuurlijk nét met een leuke aanbieding of fijne tijd bij de Vue. (En als de ontvanger toch niet van films blijkt te houden maar liever make-up wil kopen kan dat zonder problemen van datzelfde geld)
En ook omdat er zoveel ketens omvallen. Vind ik gewoon zonde van het geld!
Ik heb dan weer veel liever een vvv-bon dan een bon die ik alleen in een speciale winkel met dure koffiebonen kan inwisselen. Een vvv-bon kun je bijna overal inwisselen.

Ooit een keer 65 euro aan intratuin bonnen laten verlopen, zo zonde. Ik wist niet dat er een einddatum aan zat.
Ik ving van de week een grappig gesprek op over cadeaubonnen. In het kleedhokje naast mijne bij het zwembad stonden een vader met kleuterdochter. Vader vertelde dat ze boodschappen gingen doen en ook nog een cadeautje voor moeder moesten kopen, een cadeaubon. Zegt dat meisje: ‘Een cadeaubon is wel een beetje ongezellig he papa. Zal ik dan iets leuks erbij knutselen?’ Kijk, dat meisje snapt het nu al beter dan haar vader. Je geeft toch je partner (ga ik even vanuit) toch geen cadeaubon?!
Persoonlijk krijg ik liever een bon dan wijn of drank.
Vaak weten mensen toch niet echt wat je lekker vindt en is het een wijn of drank die nog in de kast stond of aangeraden door de slijter. We hebben keer gold strike gehad. Zeker weten een doorgeef cadeau haha. Het meer een makkelijk cadeau.

Ben wel eens dat die bonnen die vrijwel nergens in te leveren zijn zoals hotel of Bongo niet echt leuk zijn, vooral omdat je meer betaald voor een kamer in verhouding. Diner bon is ook matig, maar wel op meer plekken in te leveren. Zou dan eerder een bon geven voor restaurant waar persoon graag heen gaat.

Bol.com of fashion bon gaan vaak wel op. Laatst nog 2 Bol bonnen gebruikt om ander cadeau van te kopen.

vaak is het uiteindelijk toch wel geld wat ik geef of ik weet wat persoon graag wilt. Voor kinderen vind ik dan wel suf dat ouders alleen geld vragen ipv cadeau mits je voor iets groters spaart, maar hoor wel eens ja kan kind zelf uitzoeken.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 03-08-2025 20:57
14.63% gewijzigd
Oh ja ik heb ook nog wat van die zelfgemaakte 'tegoedbonnen' voor een etentje liggen, zonder alvast het geld erbij om van te gaan eten, dus dan moet je eigenlijk echt gaan vragen aan de gever of je die bon mag inwisselen, wat ik dan dus in de praktijk niet doe.
Ik geef medestudenten bijles, voor niks, omdat ik dat leuk vind.
Toch willen ze vaak een bedankje sturen en dan vraag ik een Ikea-bon.
Als echte Ikea-adept kan ik die bonnen altijd wel gebruiken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
happyapple schreef:
03-08-2025 20:55
Oh ja ik heb ook nog wat van die zelfgemaakte 'tegoedbonnen' voor een etentje liggen, zonder alvast het geld erbij om van te gaan eten, dus dan moet je eigenlijk echt gaan vragen aan de gever of je die bon mag inwisselen, wat ik dan dus in de praktijk niet doe.
En dat geven volwassen mensen? Wat een merkwaardig ongemakkelijk cadeau.

Ik heb een hekel aan cadeaubonnen. Het is geld, maar dan met minder mogelijkheden dan geld. Ik geef ze alleen aan mensen die ze expliciet vragen én ik geef ze heel soms ook als algemeen cadeau. Dan alleen van die pasjes die vaker gescand kunnen worden, van action, Hema of Jumbo.
Si abra la puerta hay lobos.
pompelmoentje schreef:
03-08-2025 20:50
Ik heb dan weer veel liever een vvv-bon dan een bon die ik alleen in een speciale winkel met dure koffiebonen kan inwisselen. Een vvv-bon kun je bijna overal inwisselen.

Ooit een keer 65 euro aan intratuin bonnen laten verlopen, zo zonde. Ik wist niet dat er een einddatum aan zat.
Mocht je op mijn post doelen: Ik geef geen bon van een speciaalzaak voor dure koffiebonen.

Potverdorie. Manlief vertelt net dat hij jaren geleden een Intratuinbon van 100 euro heeft gekregen. Natuurlijk helemaal vergeten (dat past bij hem) dus nu foetsie 100 euro van de gever. Zo zonde.
happyapple schreef:
03-08-2025 20:55
Ik geef zelfgemaakte bonnen alleen aan naaste familie, omdat ik dan makkelijk kan plannen wanneer lunch/diner of een middag sauna te gaan doen en dit dan ook gebeurd.
Nou ja hier komt die bon dus ook van schoonfamilie, maar man 'int' die dus niet in de praktijk en er wordt vanuit de familie ook met geen woord meer over gerept, dus ik vind het gewoon een gemakzuchtig 'nep'cadeau. (Geen zin of tijd om een echte bon te halen, dus ik print zelf even iets uit)
happyapple wijzigde dit bericht op 03-08-2025 22:37
15.64% gewijzigd
Een bon is fijn als de ontvanger er gewoon een cadeau voor kan kopen zonder er zelf nog iets bij te moeten leggen, als het inderdaad geen bon is die binnen no-time verloopt en je hem online of bij heel veel verschillende winkels kunt besteden. Een bon van een winkel waar je nooit komt, die binnen heel korte tijd verzilverd moet worden of waar je veel geld bij moet leggen is niet handig. Een boekenbon voor 5 euro ook niet omdat een boek standaard duurder is. Ik kreeg ooit als kerstpakket een Fletcherbon die ook is blijven liggen omdat het er gewoon niet van kwam om zo'n weekend te plannen en er ook daarbij kosten bovenop zouden komen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik hou best van cadeaubonnen krijgen, als het niet voor een sauna of Gall & gall is. Ik kan er altijd wel iets mee doen, leuk.

Ik had een keer een cadeaubon van een lunchroom gekregen. Toen ik toevallig met een vriendin langs die lunchroom kwam, zei ik: ach, van deze zaak heb ik nog een cadeaubon, die had ik wel mee kunnen nemen.
Kennelijk heeft zij dat opgevat als: het is ónze cadeaubon. Want ze heeft er nog een paar keer naar gevraagd, andere keren, of ik de bon bij me had, wanneer we dat dan zouden gaan doen enzovoort. Na een paar keer begon ik er een beetje aanstoot aan te nemen; dat ik toen die opmerking maakte, wil niet zeggen dat zij dus recht heeft op een gratis lunch.
Ik heb hem uiteindelijk opgemaakt met iemand anders. Vond het zo brutaal.
Ik kreeg een keer een bon van een vakantieparkketen. Was alleen in te wisselen buiten schoolvakanties. Ik werk in het onderwijs en dat was de gever bekend. Ik heb hem teruggegeven aan de gever.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik houd niet van bonnen geven en niet van bonnen ontvangen. Ik geef ze soms, maar dat is dan ofwel aan vage collega’s, of bijvoorbeeld een behandeling bij een schoonheidssalon waarvan ik weet dat iemand er graag heen gaat, en dan wel voor een volledige behandeling. Ook eens een bon gegeven voor een hardloopwinkel waar iemand al van plan was nieuwe hardloopschoenen te kopen.

Ik let er wel op dat iemand er wel wat mee kan, en dat je niet hoeft bij te leggen, of dat het echt een bijdrage is aan iets dat al in de planning lag.

Qua ontvangen bonnen gaat het bij mij vaak mis. Ik doe er simpelweg niets mee. Ook bij VVV-bonnen enzo. En met restaurantbonnen en dergelijke doe ik gewoon echt niks. Te lui. Te ongeorganiseerd om er aan te denken. Zonde van het geld.

Bonnen voor uitjes heb ik echt een hekel aan. Nooit iets wat ik wil, en uitjes is altijd geld toeleggen en dat haat ik. Regel iets van a tot z of geef me gewoon een kaart met een versje erin.

Die Bongo-dingen zie ik als betaalde marketing van de verbonden bedrijven, niet als een oprechte financiële uitwisseling.
Als ik bonnen geef, dan inderdaad liever iets van vvv omdat je dat overal wel zo'n beetje kwijt kan.

Ik probeer bonnen die ik krijg wel te gebruiken, maar heb ook eea laten verlopen. O.a. zo'n dinerbon. Restaurants in de buurt die eraan meedoen zijn nogal matig. De betere restaurants in de buurt geven eigen bonnen.
Itsnojoke schreef:
03-08-2025 21:20
Ik hou best van cadeaubonnen krijgen, als het niet voor een sauna of Gall & gall is. Ik kan er altijd wel iets mee doen, leuk.

Ik had een keer een cadeaubon van een lunchroom gekregen. Toen ik toevallig met een vriendin langs die lunchroom kwam, zei ik: ach, van deze zaak heb ik nog een cadeaubon, die had ik wel mee kunnen nemen.
Kennelijk heeft zij dat opgevat als: het is ónze cadeaubon. Want ze heeft er nog een paar keer naar gevraagd, andere keren, of ik de bon bij me had, wanneer we dat dan zouden gaan doen enzovoort. Na een paar keer begon ik er een beetje aanstoot aan te nemen; dat ik toen die opmerking maakte, wil niet zeggen dat zij dus recht heeft op een gratis lunch.
Ik heb hem uiteindelijk opgemaakt met iemand anders. Vond het zo brutaal.
Ja, wat storend, dat geaas op die bon. Ik zou dan denken, die ander heeft die bon als betaalmiddel, maar ik heb mijn eigen betaalmiddel. Die bon is niet automatisch op mij als gezelschap van toepassing.
pina schreef:
03-08-2025 21:34

Qua ontvangen bonnen gaat het bij mij vaak mis. Ik doe er simpelweg niets mee. Ook bij VVV-bonnen enzo. En met restaurantbonnen en dergelijke doe ik gewoon echt niks. Te lui. Te ongeorganiseerd om er aan te denken. Zonde van het geld.

Bonnen voor uitjes heb ik echt een hekel aan. Nooit iets wat ik wil, en uitjes is altijd geld toeleggen en dat haat ik. Regel iets van a tot z of geef me gewoon een kaart met een versje erin.

Die Bongo-dingen zie ik als betaalde marketing van de verbonden bedrijven, niet als een oprechte financiële uitwisseling.
Nou dat.
Ik hoef geen cadeaus maar mensen vatten dat nooit op alsof je bedoelt dat je geen cadeau hoeft (is hier laatst nog een heel topic over geweest).

Heel vaak krijg ik dan als reactie op bovenstaande antwoord op hun vraag toch een bon voor van alles en nog wat. Die belandt dan ergens en ben ik een seconde na ontvangst vergeten. Jammer van het geld weer.

Laatst dacht ik er aan dat ik nog een bon had, is die ook alleen in te wisselen als een kortingsbon op een etentje in tenten waar ik nooit kom. Derde maaltijd gratis ofzo. Laat maar.
ldp schreef:
03-08-2025 21:44
Nou dat.
Ik hoef geen cadeaus maar mensen vatten dat nooit op alsof je bedoelt dat je geen cadeau hoeft (is hier laatst nog een heel topic over geweest).

Heel vaak krijg ik dan als reactie op bovenstaande antwoord op hun vraag toch een bon voor van alles en nog wat. Die belandt dan ergens en ben ik een seconde na ontvangst vergeten. Jammer van het geld weer.

Laatst dacht ik er aan dat ik nog een bon had, is die ook alleen in te wisselen als een kortingsbon op een etentje in tenten waar ik nooit kom. Derde maaltijd gratis ofzo. Laat maar.
Ik vind cadeaus ontvangen sowieso verschrikkelijk en het is de voornaamste reden van het niet meer vieren van mijn verjaardag, gewoon om die hele cadeau-toestand te ontwijken.

Maar inderdaad, bij geen cadeau graag wordt het al snel een bon. Dus ik heb geleerd dan toch maar iets concreets te noemen. Een boek met titel ofzo.
Vorig jaar een cadeaubon gekregen voor een nachtje weg. Was van Wonderbox of soortgelijk.
Was heel lief van de gever, die wist dat ik graag even eruit zou gaan met partner.
De bon zag er mooi uit, met wel 100 overnachtingsplekken.

In de praktijk bleken dit alleen hotels met slechte reviews of hotels in de rest van Europa te zijn.
Met pijn en moeite een leuke b&b gevonden, maar dit jaar heb ik een bon gevraagd van een restaurant hier in de stad, waar ik graag naartoe wilde
Ik houd wel van bonnen ontvangen, heb geen moeite met het uitgeven ervan en voel ook geen druk om ze te moeten uitgeven. Je maakt mij echt blij met een bol of vvv bon, Intratuin ook. Mensen kopen anders doorgaans iets wat ik niet wil; een boek dat niet mijn smaak is, kaartjes voor een film die ik niet ga kijken, iets voor het interieur wat ik niet neerzet, etc. En dat is zonde van de moeite die ze hebben gedaan. Daar zou ik me dan bezwaard over voelen, dat ik niet leuk vind wat ze geven. Zelf geef ik wat die ander graag wil hebben, of dat nou een bon of wat anders is.
Ik geef vriendinnen soms een zelfgemaakte bon om samen uit eten te gaan. Bon verloopt niet en zij mogen uiteraard kiezen wanneer ze die willen inzetten. Of ik trakteer de gewoon op een etentje zonder bon

Mijn puber nichtje wil heel graag cadeaubonnen.
Mijn schoonouder krijgt er geen meer. Wordt nooit wat mee gedaan.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven