Geld & Recht alle pijlers

Cadeaubonnenpraat

03-08-2025 20:14 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag in het topic over gierige acties geen berichten meer over gierige acties maar wel over cadeaubonnen. Volgens mij is daar het laatste woord nog niet over gezegd.

Hier een topic om je hart te luchten over het wel en wee dat je ervaart met cadeaubonnen geven of krijgen.
Ik ben trouwens zelf misschien ook soms wel wat ondankbaar, want ik ben ook niet echt blij als ik bijvoorbeeld een gall & gall bon of een boekenbon krijg. Ik drink geen alcohol en hoewel ik wel graag lees, koop ik echt nooit boeken voor mezelf. Dus van dat soort bonnen koop ik dan maar boeken voor de kinderen of een fles wijn om zelf cadeau te geven aan iemand die dat wel graag drinkt.
happyapple wijzigde dit bericht op 04-08-2025 08:56
0.13% gewijzigd
Johanna schreef:
04-08-2025 08:27
Deze zin snap ik niet goed.

En waarom moet de gever van een bon het initiatief nemen? Jij hebt die bon gekregen, dus het plannen ligt bij jou, vind ik.
Ik neem dan aan dat het was om te gaan eten met partner, niet met de gever zelf?
Johanna schreef:

Dat de bon maar 3 maanden geldig was en de ontvanger dus een maand op vakantie dus weinig tijd om hem in te wisselen. Zo lees ik het.
Johanna schreef:

En waarom moet de gever van een bon het initiatief nemen? Jij hebt die bon gekregen, dus het plannen ligt bij jou, vind ik.
Dit.
Dan moet je er dus iets mee, je moet onthouden dat je die bon hebt, wanneer die verloopt, gedoe met inloggen en wachtwoord aanmaken en gegevens invullen, geld bijleggen, nee bedankt.
Dat is gewoon weer een taak erbij.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Johanna schreef:

Nou, lekker dan. Je hebt nergens om gevraagd en opeens moet je wat organiseren en regelen. Ik vind dat echt vervelend.
pina schreef:
04-08-2025 08:41
Nou, lekker dan. Je hebt nergens om gevraagd en opeens moet je wat organiseren en regelen. Ik vind dat echt vervelend.
Precies, dat was het. En inderdaad weinig tijd om hem in te wisselen, omdat ik een deel van de 3 maanden geldigheid op vakantie was.

En tegelijkertijd voelde ik me oprecht rot dat er geen mogelijkheid meer was dat ik kon gaan eten van de bon (hij was voor een etentje met mijn gezin). Vooral omdat de gever het heus lief bedoeld had en steeds vroeg of het al gepland stond.
Solomio schreef:
04-08-2025 07:53
Nadeel van geld geven is dat dat vaak gewoon in de portemonnee verdwijnt en dan aan de boodschappen wordt uitgegeven.
Ik moet eerlijk zijn, als iemand alleen geld kan bedenken, want ze hebben niets nodig, dan geef ik om eerlijk te zijn liever niets. Maar ik heb niet dat soort mensen in mijn omgeving, dus dat is gelukkig niets iets om over na te denken.

Ik vind het geven van cadeaubonnen tussen partners tot op zekere hoogte raar, maar minder raar dan elkaar geld geven. Ik heb wel eens een cadeaubon gekregen waarmee ik dan een workshop mocht uitkiezen. Het was een zelfgemaakte omdat dat bedrijf geen officiële bonnen uitgeeft. En een cadeaubon omdat er op dat moment geen workshops beschikbaar waren die ik leuk vond en nog niet geboekt had. :facepalm:
Dus een cadeaubon voor een specifiek doel begrijp ik dus wel, maar geld vind ik ongemakkelijk denk ik.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Solomio schreef:
04-08-2025 07:53
Nadeel van geld geven is dat dat vaak gewoon in de portemonnee verdwijnt en dan aan de boodschappen wordt uitgegeven.
Ik zie dat niet als een probleem. Het geschenk voorziet dan in een praktische behoefte, dat is toch ook goed.
Ik vind het, wat hier ook gezegd wordt, suf dat een cadeau een taakje wordt. Ik hou niet van taakjes.
Si abra la puerta hay lobos.
happyapple schreef:
04-08-2025 08:30
Ik neem dan aan dat het was om te gaan eten met partner, niet met de gever zelf?
Dan snap ik nog steeds niet waarom de gever dan iets zou moeten plannen. Want dat staat er. Maar wellicht is mijn snappertje kapot.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Johanna schreef:
04-08-2025 10:27
Dan snap ik nog steeds niet waarom de gever dan iets zou moeten plannen. Want dat staat er. Maar wellicht is mijn snappertje kapot.
Oh nu snap ik je. Ik denk dat ze het heeft over de situatie dat ze met haar verjaardag een zelfgemaakte bon of de opmerking krijgt we gaan voor je verjaardag samen gezellig een high tea (bijv) doen. Zo'n cadeau kan de ontvanger niet zelf plannen want geen echte voucher gehad. Maar als ontvanger ga ik daar ook niet echt om vragen van wanneer gaan we nu eens?
Johanna schreef:
Ze bedoelt dat ze regelmatig van die beloftes als cadeau krijgt om iets te gaan eten of van die zelfgemaakte bonnen om iets te gaan doen. En dat is leuk maar als dan de gever niet direct iets plant, moet je als ontvanger daar achteraan gaan van hé, wanneer ga je nu dat etentje voor me betalen? Dat voelt zo smekerig.
Johanna schreef:
Dat hoeft ook niet. Maar veel ontvangers doen dat vervolgens zelf ook niet. Dat is iets dat je als gever hebt te accepteren. Dat je iets voor niets hebt gekocht.

Maar goed, bij mij zijn veel van dat soort bonnen verloren gegaan, maar dat zeg ik niet tegen de gever natuurlijk. We hebben genoten! En klaar is Kees.
karootje81 schreef:
04-08-2025 10:47
Ze bedoelt dat ze regelmatig van die beloftes als cadeau krijgt om iets te gaan eten of van die zelfgemaakte bonnen om iets te gaan doen. En dat is leuk maar als dan de gever niet direct iets plant, moet je als ontvanger daar achteraan gaan van hé, wanneer ga je nu dat etentje voor me betalen? Dat voelt zo smekerig.
Precies, dus of een bon met een (soms bijna onmogelijke) 'taak' omdat de bon snel op een specifieke plek besteedt moet worden. Dat vind ik zelf dus niet zo leuk.

Maar tegenwoordig krijg ik meestal een kaartje met 'gefeliciteerd, ik neem je een keer mee uit eten'. Dat laatste vind ik op zich heel gezellig, alleen zijn er gevers die er dan nooit op terugkomen, waardoor ik er als krijger dus bij diegene achteraan moet 'euh, je zou me toch een keer mee uit eten nemen?' Dat doe ik dan niet, want voelt beetje stom, en dan krijg ik het jaar erop weer dat 'kado' :P Maar goed, zoals al gezegd heb ik net zo lief niks en komt dit op hetzelfde neer :-)
Socie schreef:
04-08-2025 11:10
Precies, dus of een bon met een (soms bijna onmogelijke) 'taak' omdat de bon snel op een specifieke plek besteedt moet worden. Dat vind ik zelf dus niet zo leuk.

Maar tegenwoordig krijg ik meestal een kaartje met 'gefeliciteerd, ik neem je een keer mee uit eten'. Dat laatste vind ik op zich heel gezellig, alleen zijn er gevers die er dan nooit op terugkomen, waardoor ik er als krijger dus bij diegene achteraan moet 'euh, je zou me toch een keer mee uit eten nemen?' Dat doe ik dan niet, want voelt beetje stom, en dan krijg ik het jaar erop weer dat 'kado' :P Maar goed, zoals al gezegd heb ik net zo lief niks en komt dit op hetzelfde neer :-)
Dat ben ik met je eens. Maar nog steeds ben ik van mening dat als je een 'bon' krijgt met 'we gaan een keer samen eten', dat het aan de ontvanger is om daarop terug te komen en niet de gever die iets moet plannen. Want vaak komt dat ook niet uit.

Ik heb nog nooit gedoe ervaren met zowel het krijgen als geven van dat soort 'bonnen'. Er wordt altijd door de ontvanger gevraagd een datum te zullen prikken.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
happyapple schreef:
04-08-2025 10:44
Oh nu snap ik je. Ik denk dat ze het heeft over de situatie dat ze met haar verjaardag een zelfgemaakte bon of de opmerking krijgt we gaan voor je verjaardag samen gezellig een high tea (bijv) doen. Zo'n cadeau kan de ontvanger niet zelf plannen want geen echte voucher gehad. Maar als ontvanger ga ik daar ook niet echt om vragen van wanneer gaan we nu eens?
Bedankt voor de uitleg.
Maar ik vind het nog wel de taak van de ontvanger (sorry, ik val in herhaling).
Johanna schreef:
04-08-2025 11:31
Dat ben ik met je eens. Maar nog steeds ben ik van mening dat als je een 'bon' krijgt met 'we gaan een keer samen eten', dat het aan de ontvanger is om daarop terug te komen en niet de gever die iets moet plannen. Want vaak komt dat ook niet uit.

Ik heb nog nooit gedoe ervaren met zowel het krijgen als geven van dat soort 'bonnen'. Er wordt altijd door de ontvanger gevraagd een datum te zullen prikken.
He? Nee hier ben ik het echt totaal mee oneens. Als je iets geeft dat moet worden ondernomen met de ontvanger, dan moet je dat als gever faciliteren en voorstellen doen. Moet de ontvanger daar dan weer op terugkomen? Ik kreeg nog dit van je? Moet de ontvanger dan met datumprikkers en planners in de weer? Ook als er enige tijd verstreken is door vakantie of andere zaken?

Nee, laat de gever dat maar doen en de ontvanger geeft dan aan wat schikt.
pina schreef:
04-08-2025 11:34
He? Nee hier ben ik het echt totaal mee oneens. Als je iets geeft dat moet worden ondernomen met de ontvanger, dan moet je dat als gever faciliteren en voorstellen doen. Moet de ontvanger daar dan weer op terugkomen? Ik kreeg nog dit van je? Moet de ontvanger dan met datumprikkers en planners in de weer?
Tussen mij en mijn vriendinnen en familie gaat het wel zo. Van 'hé, zullen we een datum prikken voor het etentje wat ik nog van je tegoed heb?' Vandaar dat ik daar geen problemen in zag. Maar ik begin nu wel te begrijpen dat dat dus niet voor iedereen zo werkt.
Johanna schreef:
04-08-2025 11:36
Tussen mij en mijn vriendinnen en familie gaat het wel zo. Van 'hé, zullen we een datum prikken voor het etentje wat ik nog van je tegoed heb?' Vandaar dat ik daar geen problemen in zag. Maar ik begin nu wel te begrijpen dat dat dus niet voor iedereen zo werkt.
Nou ja, ik heb sowieso al een hekel aan iets organiseren, plannen of regelen, dus ik persoonlijk zou er al helemaal niet blij mee zijn met die taak te worden belast. Maar daar ben ik misschien wat extreem in.

Maar los daarvan vind ik het dan dus een beetje vreemd, dat de gever daarin afwachtend zou zijn, en daar niet het voortouw in neemt. Ook omdat je dan als ontvanger aan zoveel dingen moet denken, welk budget dacht iemand aan, etc. Je kunt niet in de portemonnee van de gever kijken.
Degenen van wie ik zelfgemaakte bonnen krijg plannen ook altijd echt iets. Dat hangt natuurlijk nogal van je omgeving af. Met meneerL wissel ik tegenwoordig ook altijd belevingen uit, maar dan meer in de zin van: hé dit wil ik wel voor mijn verjaardag! Oké, dan boeken we nu meteen.

Negatieve ervaringen met bonnen: algemene bonnen vergeet ik vaak. Gelukkig blijven boekenbonnen en VVV-bonnen een soort van eeuwig geldig. Die laatste zijn helaas lang niet meer overal in te wisselen.

Met ons trouwen hadden we iets op de kaart gezet als "cadeaus zijn niet nodig, we hebben alles al dubbel. Jullie aanwezigheid is ons grootste cadeau". Maar veel mensen vonden dat alsnog ongezellig ofzo, dus we kregen héél veel restaurant- en dinerbonnen. Want "jullie gaan graag uit eten". Dat klopt, maar we kregen er echt iets van 15 die binnen een jaar op moesten. En uiteraard niet inwisselbaar bij ons favoriete Italiaanse restaurantje om de hoek. Dat was nog flink doorwerken de laatste twee maanden. En die éne die twee jaar geldig was is alsnog verlopen, want toen brak de coronaepidemie uit.
The owls are not what they seem
pina schreef:
04-08-2025 11:42
Nou ja, ik heb sowieso al een hekel aan iets organiseren, plannen of regelen, dus ik persoonlijk zou er al helemaal niet blij mee zijn met die taak te worden belast. Maar daar ben ik misschien wat extreem in.

Maar los daarvan vind ik het dan dus een beetje vreemd, dat de gever daarin afwachtend zou zijn, en daar niet het voortouw in neemt. Ook omdat je dan als ontvanger aan zoveel dingen moet denken, welk budget dacht iemand aan, etc. Je kunt niet in de portemonnee van de gever kijken.
Oef, ik wist echt niet dat men daar zoveel moeite mee zou kunnen hebben. Goed om te weten dat niet iedereen zo'n bon kan waarderen. Weer wat geleerd.

Bij ons gaat het gewoon vanzelf. Het zijn dan ook echt alleen goede vrienden of directe familie die zo'n bon krijgen of geven. We weten van elkaar welk budget en het gaat gewoon in overleg wanneer en waar. Er wordt niet door een van ons iets gepland, maar altijd in overleg. Het initiatief ligt wel bij de ontvanger om erop terug te komen wanneer het die persoon schikt. Maar verder gaat alles in overleg. En nog nooit is dat een probleem geworden.
Johanna schreef:
Het waren twee losse situaties. De eerste was een cadeaubon die vrij snel verliep.
De andere een cadeau dat je tegoed hebt. Bij die laatste vind ik ook dat de gever initiatief moet nemen om het cadeau ook echt te geven. Tenzij de ontvanger heeft aangegeven dat men er op terug komt bv ivm een drukke periode de komende tijd. Als ontvanger vind ik dat je zo min mogelijk gedoe moet hebben van een cadeau.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als ik een vriendin een "cadeaubon" geef, bijvoorbeeld voor een theaterbezoek of etentje, dan vraag ik van tevoren altijd of ze avond X vrij wil houden en dan leest ze op haar verjaardag wat we gaan doen. Dan weet iedereen zeker dat het gaat gebeuren en hoeft niemand er nog achteraan.

Wat betreft gekregen cadeaubonnen: Wij hebben laatst een weekendje gebruikt om die paar voor onze bruiloft (van collega's) gekregen bonnen allemaal te gebruiken en daar de lol van in te zien. Zo sliepen we een nachtje in een plaats waar we anders nooit heen hadden gewild, in een onmogelijke b&b en aten we in een restaurant in onze stad dat volstrekt vergane glorie is maar waarvan de gevers van de bon voor het diner daar dat kennelijk niet wisten. En we deden nog iets anders met zo'n bon, maar dat ben ik alweer vergeten. Met de juiste mindset was het gewoon een leuk uitje.
.
Ik heb wel eens een kerstpakket gehad waar dan zo'n Roompot 'cadeaubon' van 100 euro in zat. Waar ik in mijn eentje nooit iets aan had, maar mijn zus wel. Dus veel plezier ermee!
Cadeaubonnen zijn hier het ideale cadeau ... om door te geven.

Die boekenbon die ik krijg daar loop ik mee naar de winkel ... om een boek of een bon voor mijn moeder mee te kopen.

Bonnen van te specifieke winkels blijven gewoon liggen.
Weekendjes weg of etentjes komen er nooit van.

Wil je me gelukkig zien ... geef me dan een Bol-bon.
Die komt nog wel een keer van pas als ik ooit eens iets bestel én eraan denk.
Desnoods dus om geld uit te sparen bij de verjaardag van een nichtje :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven