Geld & Recht alle pijlers

Cadeaubonnenpraat

03-08-2025 20:14 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag in het topic over gierige acties geen berichten meer over gierige acties maar wel over cadeaubonnen. Volgens mij is daar het laatste woord nog niet over gezegd.

Hier een topic om je hart te luchten over het wel en wee dat je ervaart met cadeaubonnen geven of krijgen.
Wissewis schreef:
04-08-2025 16:12

Wil je me gelukkig zien ... geef me dan een Bol-bon.
Die komt nog wel een keer van pas als ik ooit eens iets bestel én eraan denk.
Desnoods dus om geld uit te sparen bij de verjaardag van een nichtje :-).
Gewoon na ontvangst in je bol-account invoeren, dan blijft het daar staan en wordt het verrekend als je ooit eens een aankoop doet.
Johanna schreef:
04-08-2025 11:31
Dat ben ik met je eens. Maar nog steeds ben ik van mening dat als je een 'bon' krijgt met 'we gaan een keer samen eten', dat het aan de ontvanger is om daarop terug te komen en niet de gever die iets moet plannen. Want vaak komt dat ook niet uit.

Ik heb nog nooit gedoe ervaren met zowel het krijgen als geven van dat soort 'bonnen'. Er wordt altijd door de ontvanger gevraagd een datum te zullen prikken.
Ik vind het dan weer de job van de gever.

Je cadeau is een etentje.
Dan moet jij als gever concreet worden wanneer je dat etentje wil.

Kan ik als jarige nog altijd zeggen dat 18/10 om 19u in Nijmegen niet past in mijn agenda.
En of je dus met een nieuwe datum wil komen.

Meestal draaien zo'n dingen hier dus op niets uit omdat de gever niet concreet wordt / de boel op de lange baan geschoven wordt.
Ik ga je écht geen 3 keer herinneren aan het feit dat ik nog een cadeau moet van jou. Dat vind ik gewoon onbeleefd.

Het wordt pas helemaal gieren als je het jaar erop weer met een dergelijke bon staat te zwaaien zonder dat er ooit iets gebeurt.
Bij de 3de keer gier ik het helemaal uit achter je rug.
En krijg ik "tante Nadia"-vibes. Die was er rond mijn 9 à 11 ook sterk in om elke keer op het kaartje te zetten "we gaan samen iets leuks doen".
Wat dat "leuks" is daar wacht ik 30 jaar later nog altijd op.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
04-08-2025 16:26
Ik vind het dan weer de job van de gever.

Je cadeau is een etentje.
Dan moet jij als gever concreet worden wanneer je dat etentje wil.

Meestal draaien zo'n dingen hier dus op niets uit omdat de gever niet concreet wordt / de boel op de lange baan geschoven wordt.
Ik ga je écht geen 3 keer herinneren aan het feit dat ik nog een cadeau moet van jou. Dat vind ik gewoon onbeleefd.

Het wordt pas helemaal gieren als je het jaar erop weer met een dergelijke bon staat te zwaaien zonder dat er ooit iets gebeurt.
Bij de 3de keer gier ik het helemaal uit achter je rug.
En krijg ik "tante Nadia"-vibes. Die was er rond mijn 9 à 11 ook sterk in om elke keer op het kaartje te zetten "we gaan samen iets leuks doen".
Wat dat "leuks" is daar wacht ik 30 jaar later nog altijd op.
Nou dit dus. Tis toch vreselijk om een soort van om je cadeau te moeten gaan 'smeken'?
Ik snap dat het in sommige kringen laagdrempelig alsnog afgesproken/ gevraagd kan worden, maar ik zou het echt super ongemakkelijk vinden om te moeten vragen wanneer we dat beloofde etentje nu eens krijgen.
happyapple wijzigde dit bericht op 04-08-2025 19:19
0.04% gewijzigd
Ik had vorig jaar van een aantal mensen ( samen) ook een belevenis gekregen om samen te doen. We hebben dat dus pas geleden gedaan. Meer dan een jaar later.
Rabarbara schreef:
04-08-2025 09:49
Ik zie dat niet als een probleem. Het geschenk voorziet dan in een praktische behoefte, dat is toch ook goed.
Ik vind het, wat hier ook gezegd wordt, suf dat een cadeau een taakje wordt. Ik hou niet van taakjes.
Dat vind ik wel heel dramatisch. Dat geldt dan toch voor elk cadeau? Als een bol.com of HEMA bon inwisselen al te veel gedoe is, dan is een (gekregen) boek lezen of onthouden dat je een fles wijn gekregen hebt nog meer moeite.
Als je bedoelt ‘ik krijg een treinticket, maar moet zelf nog de hele reis en verblijf er omheen plannen en betalen’, ja. Dat vind ik ook raar en een situatie waar de verantwoordelijkheid voor het cadeau wel heel makkelijk bij de ontvanger gelegd wordt. Maar het een onmogelijke taak vinden om een bol.com of vvv bon aan te namen en te onthouden dat je die hebt (zoals sommigen het hier doen voorkomen) dat vind ik gewoon gezeur.
Kikkertje schreef:
03-08-2025 21:12
Mocht je op mijn post doelen: Ik geef geen bon van een speciaalzaak voor dure koffiebonen.

Potverdorie. Manlief vertelt net dat hij jaren geleden een Intratuinbon van 100 euro heeft gekregen. Natuurlijk helemaal vergeten (dat past bij hem) dus nu foetsie 100 euro van de gever. Zo zonde.
Ik zie het nu, met lekkere koffiebonen zou ik zeker heel blij zijn :)

Zonde van de bonnen!
nausicaa schreef:
04-08-2025 19:57
Dat vind ik wel heel dramatisch. Dat geldt dan toch voor elk cadeau? Als een bol.com of HEMA bon inwisselen al te veel gedoe is, dan is een (gekregen) boek lezen of onthouden dat je een fles wijn gekregen hebt nog meer moeite.
Als je bedoelt ‘ik krijg een treinticket, maar moet zelf nog de hele reis en verblijf er omheen plannen en betalen’, ja. Dat vind ik ook raar en een situatie waar de verantwoordelijkheid voor het cadeau wel heel makkelijk bij de ontvanger gelegd wordt. Maar het een onmogelijke taak vinden om een bol.com of vvv bon aan te namen en te onthouden dat je die hebt (zoals sommigen het hier doen voorkomen) dat vind ik gewoon gezeur.
Een HEMA bon heb ik nog nooit gekregen (erg ongezellige bon ook), maar daar zou ik dan echt wel aan moeten denken. Ik koop af en toe wat op een HEMA op een station ofzo,een broodje, flesje drinken, etc., maar niet echt een “aankoop”. Dus dat ontstijgt het boodschappen-niveau van geld niet echt.

Bol zou kunnen, maar daar geldt weer, dat er maanden overheen kunnen gaan dat je daar weer eens iets koopt. En dán moet je er aan denken.
Ik vind cadeaubonnen alleen leuk als kraamcadeau, op huwelijksfeest enz. Als verjaardagscadeau vind ik nooit zo leuk, beetje onpersoonlijk. Van sommige familieleden krijg ik dus altijd van die cadeaubonnen, of gewoon geld gestort. Is toch kleine moeite om bijv te vragen wat ik voor mijn verjaardag zou willen hebben, of vraag het aan m’n partner.
Als ik geld gestort krijg dan beland het eigenlijk altijd op de grote hoop van boodschappen enz.
nausicaa schreef:
04-08-2025 19:57
Dat heb ik ook helemaal niet gezegd. Een bolbon inwisselen lukt me prima. Maar wazige cadeaubonnen waarvoor je nog allerlei extra handelingen en bijbetalingen moet uitvoeren,laat staan zelfgemaakte binnen waarbij ik dan weer contact moet opnemen met de gever om te vragen of ik nu dan mijn cadeautje mag, ja, dat vind ik inderdaad onprettig.
Si abra la puerta hay lobos.
pina schreef:
04-08-2025 20:15

Bol zou kunnen, maar daar geldt weer, dat er maanden overheen kunnen gaan dat je daar weer eens iets koopt. En dán moet je er aan denken.
Dat is juist het voordeel aan bol! Je hoeft er niet aan te denken. Na ontvangst voeg je de bon meteen toe aan je account. Als je dan een keer iets koopt gebruikt hij de bon automatisch!
xiongmao schreef:
04-08-2025 21:09
Dat is juist het voordeel aan bol! Je hoeft er niet aan te denken. Na ontvangst voeg je de bon meteen toe aan je account. Als je dan een keer iets koopt gebruikt hij de bon automatisch!
Ah dat scheelt! Ik heb inderdaad nog nooit een Bol-bon gekregen.
Merel90 schreef:
04-08-2025 20:17

Als ik geld gestort krijg dan beland het eigenlijk altijd op de grote hoop van boodschappen enz.
Wat is daar dan mis mee?
ldp schreef:
04-08-2025 21:33
Wat is daar dan mis mee?
Ik vind een kado krijgen vooral leuk als er wat aandacht aan besteed is. In die zin vind ik een mooie, vers geplukte bos bloemen uit iemands eigen tuin leuker dan 20 euro in mijn handen krijgen. Of een zelf gebakken zuurdesembrood (ik noem maar wat). Maar mijn puber zou juist een voorkeur voor het geld hebben. Voor haar betekent 20 euro extra ook echt iets extra's dat ze graag wil en dan kan kopen. Dat is misschien het verschil.
ldp schreef:
04-08-2025 21:33
Wat is daar dan mis mee?
Omdat ik niet per se om geld verlegen zit dat ik dat wil als verjaardagscadeau. Bij een kind is dat anders vind ik.
Ik vind het veel leuker als iemand aandacht heeft besteed aan een cadeautje ipv gedachteloos uit een laatje.
Mijn vriend krijgt regelmatig, als dank voor het oppassen, zelfgemaakte bonnen voor uitjes of etentjes met zijn kinderen. Daar wordt dan vrij snel een datum voor geprikt. Laatst kregen we ook een bon om zijn kleinzoon een dagje mee uit te nemen, zonder diens ouders. Dat vond ik wel een grappige, hadden zij ook een dagje voor zichzelf geregeld.
Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan die stomme ‘belevenis’ bonnen. Krijg je zogenaamd ‘drie dagen in een Europese stad’ cadeau. Reis moet je nog betalen. Lunch en diner. En je verblijft in de meest ranzige hotelkamers. Nee dank u, geen behoefte om nog 500,- toe te moeten leggen om ergens te zitten waar ik zelf nooit voor zou kiezen. Die kleinere belevenissen heb je in mijn contreien ook niets aan. Ik ga geen 110 km rijden om 1 uurtje in een kart te zitten omdat in mijn provincie geen één kartbaan is aangesloten bij die toko.
Nog erger was die ‘pluim’. Mocht je weer wat Temu-achtige meuk uitzoeken waar je niet op zat te wachten. Die bonnen verdwenen bij het oud papier, kreeg ze nog niet eens weggegeven (irl of hier).

Bonnen voor dingen met goede landelijke dekking, prima (Bol, Hema, intratuin). VVV-bonnen wissel ik direct om, daar kun je tegenwoordig net niets meer mee.
LemoosGaatDoor schreef:
04-08-2025 23:41
Bonnen voor dingen met goede landelijke dekking, prima (Bol, Hema, intratuin). VVV-bonnen wissel ik direct om, daar kun je tegenwoordig net niets meer mee.
Grappig, deze reactie! De VVV-bon kun je gewoon kwijt bij Hema en Intratuin! Voor Bol.com kun je je VVV-bon omzetten in Bol-tegoed.
-Matilda- schreef:
05-08-2025 00:07
Grappig, deze reactie! De VVV-bon kun je gewoon kwijt bij Hema en Intratuin! Voor Bol.com kun je je VVV-bon omzetten in Bol-tegoed.
Heel grappig. Totdat je die meuk daadwerkelijk probeert te verzilveren bij Hema of Intratuin. Mag je weer terug naar de klantenservice. En ja, ik verzilver die meuk dus bij Bol.
pina schreef:
04-08-2025 20:15
Een HEMA bon heb ik nog nooit gekregen (erg ongezellige bon ook), maar daar zou ik dan echt wel aan moeten denken. Ik koop af en toe wat op een HEMA op een station ofzo,een broodje, flesje drinken, etc., maar niet echt een “aankoop”. Dus dat ontstijgt het boodschappen-niveau van geld niet echt.

Om te voorkomen dat die bonnen verlopen, gebruik ik ze tegenwoordig voor praktische dingen (laatst nog een filter voor de stofzuiger een droogrek gekocht dan een Bol-cadeaubon. De waarde van de bon pin ik dan en doe ik in een envelopje. Als ik dan een keer wat leuks voor mezelf wil kopen wat niet persé nodig zou zijn (het zoveelste leuke frutsel voor in huis, het vierde paar sneakers, zoiets) kan dat vanuit een envelopje en voelt het toch weer een beetje als cadeautje aan mezelf!
Ik geef alleen bonnen als ik weet dat ze daar vaak komen. Zoals een bon voor de vaste schoonheidssalon, of voor de koffiebonen-webshop etc. En anders geef ik cash met een doel 'hier heb je 100€ om lekker een hapje mee te gaan eten', dan kunnen ze alsnog kiezen om het anders te besteden maar weet ik wel zeker dat het niet verloren gaat.
Socie schreef:
04-08-2025 21:54
Ik vind een kado krijgen vooral leuk als er wat aandacht aan besteed is. In die zin vind ik een mooie, vers geplukte bos bloemen uit iemands eigen tuin leuker dan 20 euro in mijn handen krijgen. Of een zelf gebakken zuurdesembrood (ik noem maar wat). Maar mijn puber zou juist een voorkeur voor het geld hebben. Voor haar betekent 20 euro extra ook echt iets extra's dat ze graag wil en dan kan kopen. Dat is misschien het verschil.
Dat is denk ik voor mij ook wel het verschil. Leuk dat ik 100 euro krijg, maar ik heb het niet nodig... Dan heb ik liever een pakje thee van 5 euro.

Ik vind het wel fijn dat veel cadeaubonnen tegenwoordig niet meer in één keer uitgegeven hoeven te worden en dat je gewoon zo'n pasje krijgt dat gescand kan worden. Die kan gewoon in mijn portemonnee, dus je vergeet hem veel minder snel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
LemoosGaatDoor schreef:
05-08-2025 00:11
Heel grappig. Totdat je die meuk daadwerkelijk probeert te verzilveren bij Hema of Intratuin. Mag je weer terug naar de klantenservice. En ja, ik verzilver die meuk dus bij Bol.
Jee wat een negativiteit en slaat nergens op want die bonnen kan je gewoon kwijt bij de normale kassa.
dianaf schreef:
04-08-2025 09:40
Ik moet eerlijk zijn, als iemand alleen geld kan bedenken, want ze hebben niets nodig, dan geef ik om eerlijk te zijn liever niets. Maar ik heb niet dat soort mensen in mijn omgeving, dus dat is gelukkig niets iets om over na te denken.
Alleen bij verjaardagen of ook bij jubilea? Want ik heb binnenkort een aantal jubilea en wilde eigenlijk "gewoon" een envelop met geld cadeau geven, ondanks dat niemand om geld verlegen zit of nog erg jong is en het goed als spaargeld kan gebruiken. Maar ik weet ook niet of mensen heel blij worden van tien flessen wijn en twintig bossen bloemen.
Pluimen kon je ook gewoon inwisselen voor een bijdrage aan een goed doel, daar hoefde je echt geen Temu meuk van te kopen.

Ik vind sommige mensen hier echt behoorlijk ondankbaar overkomen. Een cadeau dat je zelf nog veel geld gaat kosten, nee, dat is niet leuk, eens. En die vrijwel niet in te leveren bonnen voor hotels of uitjes zijn vooral lullig voor de gever die feitelijk gewoon ene beetje opgelicht is. Maar bonnen van heel reguliere winkels labelen als ‘onbruikbaar’, dan wil ik liever niks etc. Ik vind het vrij verwend.

Iemand heeft aan je gedacht, iets geregeld. Al is het dan een bon van de hema oid. Daar kun je dan toch gewoon blij mee zijn. Ik krijg zo vaak een bos bloemen of een fles wijn als ik bv via mijn werk iets voor iemand doe (buiten het normale werk om). Ik ben allergisch voor vrij veel bloemen, dus zet ze liever niet in huis, en ik hou niet van wijn. En toch vind ik het altijd een leuk gebaar. De bloemen gaan naar een collega of de buurvrouw, de wijn naar mijn vader of iemand die komt eten. Maar dan nog stel ik het gebaar serieus op prijs.
Ik vier mijn verjaardag zelden of nooit voor familie of vrienden. Partner en ik gaan op zijn en mijn verjaardag (of in de dagen vlak ervoor of erna) altijd samen wat leuks doen. Komt het er toch van dat ik met familie iets moet vieren dan willen wij altijd BOL- of boekenbonnen. En die bonnen blijven geen dag liggen, die ga ik min of meer direct inwisselen. Lekker makkelijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven