Geld & Recht alle pijlers

Co-ouderschap en KA

09-12-2011 01:06 261 berichten
Mijn 1e vrouw en ik hebben bij onze scheiding een onderlinge overeenkomst voor co-ouderschap gesloten. Onze zoon (toen 2, nu 6) verbleef elke week 4 dagen bij haar en 3 dagen bij mij. Ik betaalde ¤85 KA voor dat verschil in dagen verzorging. Achteraf gezien is dat belachelijk, aangezien zij door de GBA inschrijving van onze zoon op haar adres aanspraak kon maken op duizenden ¤ heffingskortingen en de KBS.

Mijn 2e vrouw vertrok afgelopen maart met onze dochter (toen 6 mnd oud) uit onze gezamenlijke woning en ging 90km verderop wonen. Ik betaal ¤150 KA voor mijn dochter via een beschikking (verzoekschrift van 2e vrouw zonder verweer van mijn kant).

Volgen jullie het nog?

Augustus dit jaar verbreekt mijn 1e vrouw de co-ouderschapsovereenkomst door 70km hier vandaan met een andere man te gaan samenwonen en onze zoon mee te nemen. Hij gaat nu daar naar school. Ik heb bezwaar gemaakt maar ze heeft haar zin doorgezet.

Deels via de gezamenlijke advocaat van mijn exen (jawel) en daarna onderling (ik tegen 2 exen die samen optrekken) zijn we gedrieën tot overeenstemming gekomen dat mijn kinderen nu 1 weekend in de 2 weken gezamenlijk bij mij doorbrengen.

1e vrouw stuurt nu bericht dat ze, vanwege haar ‘verhuizing’ met onze zoon nu ook ¤150 KA eist.

Ik kan ondertussen amper de boodschappen nog betalen. Laat staan nieuwe kleren kopen of iets leuks doen met de kinderen. God verhoede dat ik mijn baan kwijtraak.

Ik ben van mening dat mijn 1e vrouw zelf de financiële gevolgen van het éénzijdig verbreken van onze wettelijk bindende co-ouderschapsovereenkomst mag dragen, maar ik ben me ondertussen ernstig bewust van de (advocaat)kosten van civiele procedures en de willekeur van rechterlijke uitspraken aangaande het toekennen van KA.

Inhuren van een advocaat en/of een procedure bij de rechtbank sleuren me beiden vroeger of later de schuldsanering in zonder uitzicht op verbetering van de situatie. Wat is wijsheid?

(het onbeschrijflijke verdriet van een vader die niet voor z'n kinderen mag zorgen heb ik achterwege gelaten)
Alle reacties Link kopieren
Maar als je vrouw gaat samenwonen zal ze die heffingskortingen ook niet allemaal meer kunnen innen. Vervelend dat je die 300 euro per maand niet kunt missen, maar het is wel je kind. Overigens had ik het niet hoeven hebben als je mijn ex was, maar dat is een andere discussie. Had liever een nog aardig contact.
Mhh... aan de ene kant ben je de ideale ex maar ik geloof niet dat ik het verschil tussen '300 euro per maand niet kunnen missen' en een uitzichtloze schuldsituatie die door de onrechtmatige daad van een ander wordt veroorzaakt duidelijk genoeg gemaakt heb.
Giechel denk je dat 2 kinderen per maand kosten? Ik denk dat je je handjes dicht mag knijpen met 300 euro!
Wat vervelend dat nu beide kinderen zo'n eind verderop wonen, dan ga je ook niet snel even op bezoek. Ik vraag me wel af of je iets in te brengen hebt wat betreft het betalen van kinderalimentatie. Misschien dat je iets kan doen aan een berekening van jouw salaris en wat je kan dragen? Dan zal je wel weer een procedure moeten starten. Het wordt anders moeilijk ben ik bang. Kinderalimentatie kan je niet aftrekken van de belasting, misschien kan je andere dingen aftrekken, bijvoorbeeld voor het levensbehoud van kinderen onder de 30 jaar?
quote:Neele01 schreef op 09 december 2011 @ 01:30:

Giechel denk je dat 2 kinderen per maand kosten? Ik denk dat je je handjes dicht mag knijpen met 300 euro!Het gaat hier om draagkracht en een onrechtmatige daad. Kun je niet lezen?
quote:Seymour schreef op 09 december 2011 @ 01:16:

Maar als je vrouw gaat samenwonen zal ze die heffingskortingen ook niet allemaal meer kunnen innen. .

Zij kiest hier zelf voor en nog tegen de zin van de bio- vader ook.

Ik heb geen enkel verstand van KA maar dit komt niet 'fair'op mij over.

Aan de andere kant: Armand als jullie zoon bij jou was in de dagen van co-ouderschap betaalde je toch ook de kosten van zijn onderhoud?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 09 december 2011 @ 01:50:

[...]

Aan de andere kant: Armand als jullie zoon bij jou was in de dagen van co-ouderschap betaalde je toch ook de kosten van zijn onderhoud?Het punt is, dat het overgrote deel van de kosten van levensonderhoud in mijn inkomensgroep (¤1500 netto) bestaat uit vaste kosten;Ongeacht hoeveel mensen er in een huis wonen, de huur wordt er echt niet minder van.Energiekosten nemen amper af wanneer er minder mensen in een huis wonen.Het verschil tussen eten kopen en bereiden voor 2 mensen of één is verwaarloosbaar.De kneep zit 'em in het ranzige tarief dat advocaten kunnen rekenen en de kosten voor de procedure om tot een 'faire' verdeling van de kosten (KA) te komen.

Die kosten zijn voor een netto-betaler (die geen recht op gesubsidieerde rechtsbijstand heeft) astronomisch, de uitspraak lijkt onderworpen te zijn aan willekeur en gaat (wegens de TREMA-normen) voorbij aan de realiteit dat er geen huizen te huur zijn voor ¤300 per maand waar je als alimentatiebetalende ouder toch geen recht op hebt, aangezien minister Donner de toewijzing van sociale huurwoningen afhankelijk heeft gemaakt van BRUTO inkomen.

Verder gaat de wetgeving er aan voorbij dat je als alimentatiebetalende ouder niet kunt schuiven tussen uitgavenposten, omdat betaling van KA via het geweldsmonopolie van de staat door het LBIO wordt afgedwongen 'Wilt u de incassokosten bovenop de KA die u niet kunt betalen ook nog even aftikken?'.

De betaler moet naar de voedselbank, de ontvanger koopt gewoon een bontjas minder.
300 euro van 1500 is idd wel veel... Maar alleen jij kunt uitmaken wat het je waard is.

Je ex zal ik niet worden want aan dat relatiegedoe begin ik niet meer, maar dat zeg ik nu.
En je hebt gelijk over dat ranzige tarief van advocaten...
quote:Seymour schreef op 09 december 2011 @ 02:44:

300 euro van 1500 is idd wel veel... Maar alleen jij kunt uitmaken wat het je waard is.

Je ex zal ik niet worden want aan dat relatiegedoe begin ik niet meer, maar dat zeg ik nu. Trouwen ?
Kinderalimentatie kan je wel aftrekken,je krijgt iets van 90 Euro terug.

GBA inschrijving van onze zoon op haar adres aanspraak kon maken op duizenden ¤ heffingskortingen en de KBS.

Nou, nou, nou...overdrijven is een vak!
In het andere topic had je het erover dat je een goede baan had. Dat is dus niet het geval.

Nu begrijp ik je frustratie wel over het geld.

Nog erger dat je relaties zijn mislukt en dat je zonder je kinderen zit.
Ik vind ¤150 per kind heel redelijk..

Maar wel heel rot dat je kinderen zo ver weg wonen en je ze zo weinig ziet! Lijkt me heel moeilijk voor je.
Als de exen verhuizen zodat je niet meer 50/50 kan doen, vind ik eigenlijk dat zij de volledige kosten op zich moeten nemen. Zij ontnemen jou de mogelijkheid om vader te kunnen zijn en je moet er nog voor betalen ook! Belachelijk trouwens dat zij zonder jouw toestemming mogen verhuizen.
Overigens denk ik dat je bij 'n 50/50 verdeling wel een pak meer dan 150 euro p/m aan die kinderen kwijt zou zijn, maar ik zou er ook 'n principekwestie van maken.
quote:amand1969 schreef op 09 december 2011 @ 01:06:

1e vrouw stuurt nu bericht dat ze, vanwege haar ‘verhuizing’ met onze zoon nu ook ¤150 KA eist.

Heeft ze dit middels een advocaat gedaan?
En is ¤235,- (totaal bedrag) wel voor je op te brengen?

Is het dan wel verstandig geweest akkoord te gaan met ¤150,- voor je jongste kind?

Heb je berekeningen laten maken wat je draagkracht daadwerkelijk is?
Als je inkomen niet hoger is dan ¤ 24.600 per jaar heb je gewoon recht op gesubsidieerde rechtsbijstand. Wel een eigen bijdrage, maar dat is geen onoverkomelijk bedrag (max 775).
die kun je wel gebruiken..
wat een kut situatie... (mag ik dat zeggen?) die 150 euro voor je eerste kind, ik vind dat je ex dat niet kan vragen als zij gaat verhuizen...zeg maar dat je wilt blijven co-en, zij gaat verhuizen, kom nou...
150 euro per per maand, per kind is toch het minimum bedrag voor KA? Dus m.i. valt daar weinig aan te tornen.

Verder klaag je over de kosten van advocaten maar als je niet zo veel inkomen hebt kom je in aanmerking voor toevoeging.
jeej nu krijg ik nog meer stimulans om te gaan scheiden , sorry hoor, maar ik denk dat ik beter gewoon kan gaan verhuizen, scheelt een hoop gedoe.

scheiden is lijden heb ik weleens gehoord
Ik denk niet dat Armand voor toevoeging in aanmerking komt. Hij zit niet op de bijstandsnorm.

Je kunt bij de rechter aangeven dat zij het co-ouderschap heeft verbroken. Sommige rechters zijn daar gevoelig voor en vinden niet dat de KA dan maar omhoog moet.
quote:Danayla schreef op 09 december 2011 @ 05:08:

Kinderalimentatie kan je wel aftrekken,je krijgt iets van 90 Euro terug.

GBA inschrijving van onze zoon op haar adres aanspraak kon maken op duizenden ¤ heffingskortingen en de KBS.

Nou, nou, nou...overdrijven is een vak!

Nou nou mss moet je je reacties bij je houden als je niet weet waar je het over hebt...

Ik ben alleenstaande moeder geweest en had een meer dan behoorlijk inkomen, 1800 netto. Ik kreeg van de belastingdienst ruim 300 euro per maand voorlopige teruggaaf (alleenstaande ouderkorting/aanvullende alleenstaande ouderkorting). Daarbovenop nog 85 euro kindertoeslag en de kinderbijslag. Kinderopvangtoeslag kreeg ik bijna volledig terug wat ik er aan uitgaf. En toen ik een woning kocht was het hek helemaal van de dam. Kreeg ik nog eens 3000 euro van de belastingdienst terug.

Ik had het financieel meer dan behoorlijk goed.

Nu ik getrouwd ben met een man met kinderen die ook zo'n egoïstische ex heeft als TO is het allemaal wat minder. En dan heb ik het niet over de kinderalimentatie, want die is voor de kinderen en daar hebben ze recht op. Maar wel over ruim 200 km bij ons vandaan verhuizen, toen ze haar nieuwe vriendje beu was.

Een hele riedel aan advocaatskosten, 4700 euro in het afgelopen jaar.

Sommige exen denken alleen aan hun eigen geluk. Diep diep triest...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven