Geld & Recht alle pijlers

Co-ouderschap en KA

09-12-2011 01:06 261 berichten
Mijn 1e vrouw en ik hebben bij onze scheiding een onderlinge overeenkomst voor co-ouderschap gesloten. Onze zoon (toen 2, nu 6) verbleef elke week 4 dagen bij haar en 3 dagen bij mij. Ik betaalde ¤85 KA voor dat verschil in dagen verzorging. Achteraf gezien is dat belachelijk, aangezien zij door de GBA inschrijving van onze zoon op haar adres aanspraak kon maken op duizenden ¤ heffingskortingen en de KBS.

Mijn 2e vrouw vertrok afgelopen maart met onze dochter (toen 6 mnd oud) uit onze gezamenlijke woning en ging 90km verderop wonen. Ik betaal ¤150 KA voor mijn dochter via een beschikking (verzoekschrift van 2e vrouw zonder verweer van mijn kant).

Volgen jullie het nog?

Augustus dit jaar verbreekt mijn 1e vrouw de co-ouderschapsovereenkomst door 70km hier vandaan met een andere man te gaan samenwonen en onze zoon mee te nemen. Hij gaat nu daar naar school. Ik heb bezwaar gemaakt maar ze heeft haar zin doorgezet.

Deels via de gezamenlijke advocaat van mijn exen (jawel) en daarna onderling (ik tegen 2 exen die samen optrekken) zijn we gedrieën tot overeenstemming gekomen dat mijn kinderen nu 1 weekend in de 2 weken gezamenlijk bij mij doorbrengen.

1e vrouw stuurt nu bericht dat ze, vanwege haar ‘verhuizing’ met onze zoon nu ook ¤150 KA eist.

Ik kan ondertussen amper de boodschappen nog betalen. Laat staan nieuwe kleren kopen of iets leuks doen met de kinderen. God verhoede dat ik mijn baan kwijtraak.

Ik ben van mening dat mijn 1e vrouw zelf de financiële gevolgen van het éénzijdig verbreken van onze wettelijk bindende co-ouderschapsovereenkomst mag dragen, maar ik ben me ondertussen ernstig bewust van de (advocaat)kosten van civiele procedures en de willekeur van rechterlijke uitspraken aangaande het toekennen van KA.

Inhuren van een advocaat en/of een procedure bij de rechtbank sleuren me beiden vroeger of later de schuldsanering in zonder uitzicht op verbetering van de situatie. Wat is wijsheid?

(het onbeschrijflijke verdriet van een vader die niet voor z'n kinderen mag zorgen heb ik achterwege gelaten)
Alle reacties Link kopieren
quote:Aubrey schreef op 09 december 2011 @ 09:11:

150 euro per per maand, per kind is toch het minimum bedrag voor KA? Dus m.i. valt daar weinig aan te tornen.

Verder klaag je over de kosten van advocaten maar als je niet zo veel inkomen hebt kom je in aanmerking voor toevoeging.

Armand je moet echt geen adviezen aannemen van mensen die niet weten hoe het zit. Dat 150 euro de minimumKA is, is de grootste onzin.

Het gaat allemaal om draagkracht. En als je inkomen te laag is, heb je geen draagkracht en hoef je dus ook geen KAalimentatie te betalen.Dat zal bij jou niet het geval zijn. Want je inkomen is niet laag genoeg maar het hangt ook van je vaste woonlasten ed af.

Het LBIO maakt voor 50 euro een draagkrachtberekening voor je.

Open de website en kijk rechtsonder in de hoek.

http://www.lbio.nl

Deze tip heb ik van de week ergens gelezen op viva. Jammer dat ik dat geen maand eerder wist. Hadden wij ons ook nog eens 1200 euro aan advocaatskosten kunnen uitsparen.

Veel succes met de administratieve afwikkeling van de zaak.

Wat het emotionele stuk betreft. Blijf bij jezelf, probeer te doen voor jouw kinderen wat in je mogelijkheden ligt. Geef het tijd ,probeer het een plekje te geven, maar bovenal probeer niet verbitterd te raken.

Makkelijk gezegd. Maar ik merk dat mijn man en ik nog steeds zo boos zijn. Maar je lost er niets mee op, je hebt alleen jezelf ermee.
En excuseer voor de felheid van mijn reacties. Toch nog steeds een stukje verbitterd merk ik :-)
quote:roosje4 schreef op 09 december 2011 @ 09:18:

Ik denk niet dat Armand voor toevoeging in aanmerking komt. Hij zit niet op de bijstandsnorm.

Zoals ik schreef krijg je toevoeging zolang je salaris onder de ¤ 24.600 per jaar is. Dat heeft dus niets te maken met de bijstandsnorm. Dat is 2050 bruto per maand. Als hij het heeft over 1500 netto denk ik dat hij wel in aanmerking komt voor toevoeging.
[quote]amand1969 schreef op 09 december 2011 @ 01:06:

Achteraf gezien is dat belachelijk, aangezien zij door de GBA inschrijving van onze zoon op haar adres aanspraak kon maken op duizenden ¤ heffingskortingen en de KBS. Bij CO-ouderschap heb je toch beiden recht op een deel van de KBS?

1e vrouw stuurt nu bericht dat ze, vanwege haar ‘verhuizing’ met onze zoon nu ook ¤150 KA eist.

Eist ze dit via een advocaat?

Kinderbijslag

Bij co-ouderschap hebben beide ouders recht op de helft van de kinderbijslag. In geval van betaling van kinderalimentatie is het belangrijk de onderlinge afspraken over kinderbijslag hierbij te betrekken. De kinderbijslag wordt namelijk verrekend bij het vaststellen van de hoogte van de kinderalimentatie.

Bron

Welke kosten zijn aftrekbaar?

De kosten die gemaakt worden bij een echtscheiding, zoals advocaatkosten en griffierechten, zijn maar ten dele aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

Hebt u kosten gemaakt om de toegewezen of onderling afgesproken alimentatie daadwerkelijk te ontvangen, te behouden of te verhogen, dan zijn deze kosten voor de belasting aftrekbaar. U moet dan denken aan proces-, advocaat-, reis-, en incassokosten.

Laat uw advocaat zijn rekening op dit punt specificeren.

Bron
Ik vind het wel heel triest voor je zoon en jij dat jullie van co-ouderschap naar slechts 2 dagen in 2 weken gaan.

Mag zij dit zo maar doen? Mag zij eenzijdig jullie overkomst verbreken?
Geen minimum KA? Ow, heb altijd anders begrepen. Een vriendin had een ex met een eigen zaak, hij 'betaalde' zichzelf rond de bijstandsnorm uit (1200 netto) en hij moest toch per maand, per kind 150 euro betalen.
quote:Aubrey schreef op 09 december 2011 @ 09:46:

Geen minimum KA? Kan de site niet terugvinden, maar ik las net ergens dat beide ouders elk jaar minstens ¤600,- moeten bijdragen in het levensonderhoud.
quote:Danayla schreef op 09 december 2011 @ 05:08:

Kinderalimentatie kan je wel aftrekken,je krijgt iets van 90 Euro terug.

Dat is niet juist en een groot misverstand.

De kosten voor levensonderhoud voor een kind zijn in sommige gevallen aftrekbaar. Maar gezien TO zijn kind 1x per 2 weken bij zich heeft, zal dat met die kosten wel meevallen.

http://www.belastingdienst.nl/download/3029.html
Betaalde kinderalimentatie mag u in de aangifte opvoeren als 'persoonsgebonden aftrek in verband met uitgaven voor levensonderhoud van kinderen'. Voorwaarde is wel dat u elk kwartaal een minimaal bedrag per kind uitgeeft.Bron
@Yvonne, dat van die 600 euro per jaar voor elke ouder is een wetsvoorstel. Dit, omdat de de allimentatiebetaler te ontlasten en om ook een gedeelte van de kosten bij de allimentatieontvanger te leggen.

@Kriebelbeest, je heb gelijk. PA is aftrekbaar, KA kun je bij een kostenpost aftrekken maar stelt heel weinig voor. Het is peanuts.
quote:tussenderegelslezen schreef op 09 december 2011 @ 08:03:

[...]

Heeft ze dit middels een advocaat gedaan?Nee, zelf, via de mail.
quote:Aubrey schreef op 09 december 2011 @ 09:11:

150 euro per per maand, per kind is toch het minimum bedrag voor KA? Dus m.i. valt daar weinig aan te tornen.

Verder klaag je over de kosten van advocaten maar als je niet zo veel inkomen hebt kom je in aanmerking voor toevoeging.Klok, klepel.. zucht...
@Aubrey, Amand zit met zijn 1500 netto boven het bedrag om toevoeging te krijgen zodat hij alle advocaatkosten zelf mag ophoesten.
quote:meissie80 schreef op 09 december 2011 @ 09:23:

[...]

Ik ben alleenstaande moeder geweest en had een meer dan behoorlijk inkomen, 1800 netto. Ik kreeg van de belastingdienst ruim 300 euro per maand voorlopige teruggaaf (alleenstaande ouderkorting/aanvullende alleenstaande ouderkorting). Daarbovenop nog 85 euro kindertoeslag en de kinderbijslag. Kinderopvangtoeslag kreeg ik bijna volledig terug wat ik er aan uitgaf. En toen ik een woning kocht was het hek helemaal van de dam. Kreeg ik nog eens 3000 euro van de belastingdienst terug.

Ik had het financieel meer dan behoorlijk goed.

Nu ik getrouwd ben met een man met kinderen die ook zo'n egoïstische ex heeft als TO is het allemaal wat minder. En dan heb ik het niet over de kinderalimentatie, want die is voor de kinderen en daar hebben ze recht op. Maar wel over ruim 200 km bij ons vandaan verhuizen, toen ze haar nieuwe vriendje beu was.

Een hele riedel aan advocaatskosten, 4700 euro in het afgelopen jaar.

Sommige exen denken alleen aan hun eigen geluk. Diep diep triest...Dit is precies wat ik bedoel. Dank je.
Waarom ben je accoord gegaan dat je ex zo ver weg gaat wonen? Je had via het via de rechter tegen kunnen houden! Zij wil nu 150 euro per maand? Heeft ze dat via een advocaat gevraagd of gewoon aan jou? Ik zou niet zomaar accoord gaan met die 150 euro, laat haar maar naar de rechtbank gaan. Dan kan er eerlijk gekeken worden wat de behoefte is, en de draagkracht van beide.

Ik weet niet wat je verdient maar misschien kom je idd in aanmerking voor een toevoeging.
quote:_Branwen_ schreef op 09 december 2011 @ 09:45:

Ik vind het wel heel triest voor je zoon en jij dat jullie van co-ouderschap naar slechts 2 dagen in 2 weken gaan.

Mag zij dit zo maar doen? Mag zij eenzijdig jullie overkomst verbreken?Nee dat mag niet. Maar ja, vloeken mag ook niet.
quote:Silvy schreef op 09 december 2011 @ 11:43:

Waarom ben je accoord gegaan dat je ex zo ver weg gaat wonen? Je had via het via de rechter tegen kunnen houden!Ik ben niet accoord gegaan, maar voor een kort geding had (heb) ik geen geld.
quote:amand1969 schreef op 09 december 2011 @ 11:39:

[...]

Klok, klepel.. zucht...Zoek het lekker zelf uit.
@Aubrey, maar het klopte niet wat je schreef over die toevoeging. Hij zit net boven die grens.
quote:roosje4 schreef op 09 december 2011 @ 11:48:

@Aubrey, maar het klopte niet wat je schreef over die toevoeging. Hij zit net boven die grens.Hij weet het allemaal beter maar toch opent hij een topic met zucht, steun, klaag, huilie, huilie.
quote:Aubrey schreef op 09 december 2011 @ 11:50:

[...]

Hij weet het allemaal beter maar toch opent hij een topic met zucht, steun, klaag, huilie, huilie.Is er een grens aan jouw ego of is het ruimteschip er nog naar op zoek?
quote:amand1969 schreef op 09 december 2011 @ 11:37:

[...]

Nee, zelf, via de mail.

Misschien krijgt zij nu ook geen toevoeging omdat ze nu samenwoont en probeert ze het op deze manier.

Maar hoe dit precies zit, weet ik niet, want ze kijken naar het peiljaar en toen was ze alleenstaand (neem ik aan). Maar ja, nu woont ze wel samen...
quote:amand1969 schreef op 09 december 2011 @ 11:54:

[...]

Is er een grens aan jouw ego of is het ruimteschip er nog naar op zoek? Ja, ik mag binnenkort met Richard Branson into space.
quote:roosje4 schreef op 09 december 2011 @ 11:48:

@Aubrey, maar het klopte niet wat je schreef over die toevoeging. Hij zit net boven die grens.Hoe weet jij dat? Dat is toch afhankelijk van bruto-jaarinkomen van 2 jaar geleden?
@Pinks, als hij dit inkomen heeft, krijgt hij geen toevoeging. Volgens mij wordt er gekeken naar wat hij nu verdiend.

Amand, klopt dit of niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven