co-ouderschap en kinderopvang
donderdag 19 januari 2012 om 11:31
Nu mijn partner en ik besloten hebben uit elkaar te gaan en ik snel een andere woning ga betrekken komen er natuurlijk ook praktische zaken aan de orde.
Voor onze zoon van 2 willen we een co-ouderschap aangaan, hij gaat naar het kinderdagverblijf en dat willen we ook gaan delen .
Hoe het met de toeslagen gaat weet ik inmiddels, maar hoe gaat het met het contract van het kdv?
Ik neem 2 dagen af en hij ook, krijgen we dan beide onze eigen factuur of moeten we de betaling onderling regelen?
Ik zou graag ieder een eigen factuur van het kdv ontvangen , want financiën wil ik graag gescheiden houden , aangezien hij niet zo'n vlotte betaler is ( wacht tot een aanmaning eer hij eens gaat betalen) en ik wil daar niet de dupe van worden, dat was ik al toen we samen waren.
Ik kon vandaag niet de juiste persoon van de opvang organisatie spreken ivm ziekte, vandaar mijn vraag .
Voor onze zoon van 2 willen we een co-ouderschap aangaan, hij gaat naar het kinderdagverblijf en dat willen we ook gaan delen .
Hoe het met de toeslagen gaat weet ik inmiddels, maar hoe gaat het met het contract van het kdv?
Ik neem 2 dagen af en hij ook, krijgen we dan beide onze eigen factuur of moeten we de betaling onderling regelen?
Ik zou graag ieder een eigen factuur van het kdv ontvangen , want financiën wil ik graag gescheiden houden , aangezien hij niet zo'n vlotte betaler is ( wacht tot een aanmaning eer hij eens gaat betalen) en ik wil daar niet de dupe van worden, dat was ik al toen we samen waren.
Ik kon vandaag niet de juiste persoon van de opvang organisatie spreken ivm ziekte, vandaar mijn vraag .
donderdag 19 januari 2012 om 12:38
Als hij een contract heeft van 2 dagen en jij een contract van 2 dagen, dan hoor je allebei een eigen factuur te krijgen.
Verder zou ik vastleggen dat hij de verzorgende ouder is op zijn 2 dagen opvang. Mocht kind niet meer mogen komen ivm wanbetaling, wil jij daarvan natuurlijk niet de dupe worden.
Verder zou ik vastleggen dat hij de verzorgende ouder is op zijn 2 dagen opvang. Mocht kind niet meer mogen komen ivm wanbetaling, wil jij daarvan natuurlijk niet de dupe worden.
...
donderdag 19 januari 2012 om 12:45
Als hij een contract zou hebben voor die twee dagen dan spreekt het op zich toch al voor zichzelf dat zijn wanbetaling dan alleen invloed heeft op díe twee dagen? Voor die andere twee dagen is er immers een ander contract, met een andere betaler.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 19 januari 2012 om 13:04
Wij (ook co-ouderschap) hebben een gezamenlijk contract en betalen vanuit de gezamenlijke kinderrekening. Maar als, zoals jij aangeeft, problemen met de betaling verwacht kunnen worden, vind ik jouw oplossing (eigen contract voor de dagen dat je afneemt) wel een goede!
Nooit aan gedacht (maar gelukkig ook niet nodig)!
Nooit aan gedacht (maar gelukkig ook niet nodig)!
donderdag 19 januari 2012 om 13:11
Na wat googlen ben ik er achter dat het kdv in principe 1 contract geeft op naam van 1 ouder , geen idee of ze bereidt zijn hiervan af te wijken, als ik hen vertel waarom ik dat wil dan sluiten ze mogelijk geen contract af met hem.
Ik werk 4 dagen dus heb ook 4 dagen opvang nodig ik zie het niet zitten dat ik 4 dagen betaal en hij er ook profijt van heeft hij moet immers ook werken.
Een co-ouderschap zou dan ook niet meer tot de mogelijkheden behoren .
Wat ik erg jammer zou vinden voor mijn zoon.
Ik werk 4 dagen dus heb ook 4 dagen opvang nodig ik zie het niet zitten dat ik 4 dagen betaal en hij er ook profijt van heeft hij moet immers ook werken.
Een co-ouderschap zou dan ook niet meer tot de mogelijkheden behoren .
Wat ik erg jammer zou vinden voor mijn zoon.
donderdag 19 januari 2012 om 13:27
quote:pinks schreef op 19 januari 2012 @ 13:22:
Ik zou niet zeggen waarom je de geldzaken geheel gescheiden wilt houden, maar wel dat je graag twee contracten wilt omdat je de geldzaken tussen jou en je ex gescheiden wilt houden.
Dat lijkt mij geen heel vreemde reden.Dat ik dat zelf niet bedacht heb.
Ik zou niet zeggen waarom je de geldzaken geheel gescheiden wilt houden, maar wel dat je graag twee contracten wilt omdat je de geldzaken tussen jou en je ex gescheiden wilt houden.
Dat lijkt mij geen heel vreemde reden.Dat ik dat zelf niet bedacht heb.
donderdag 19 januari 2012 om 16:44
Heb na een mail aan de opvang net een antwoord gekregen dat zij altijd beide ouders apart een factuur sturen , je neemt zo stelde zij namelijk ieder apart "dagen"af.
Wel attendeerde ze me er op dat het weleens mis kon gaan met de belasting toeslagen???
Dit zou te maken hebben met het adres waar het kind ingeschreven staat.
Kaboinkie, kun jij me daar wat meer over vertellen.
Krijg trouwens net echt nu te horen dat oma 1 dag wil gaan oppassen , ex hoeft dan maar 1 dag af te nemen, jammer dat oma eerder nooit heeft aangeboden op te passen om kosten te dekken .
Sorry is offtopic .
Wel attendeerde ze me er op dat het weleens mis kon gaan met de belasting toeslagen???
Dit zou te maken hebben met het adres waar het kind ingeschreven staat.
Kaboinkie, kun jij me daar wat meer over vertellen.
Krijg trouwens net echt nu te horen dat oma 1 dag wil gaan oppassen , ex hoeft dan maar 1 dag af te nemen, jammer dat oma eerder nooit heeft aangeboden op te passen om kosten te dekken .
Sorry is offtopic .

donderdag 19 januari 2012 om 23:15
Als oma op wil passen misschien toch die drie dagen op 1 contract en de kosten delen? Jij kind op je adres en kinderbijslag, kinderopvangtoeslag en beiden een bedrag storten op de kinderrekening waarvan alle kosten worden voldaan. Een per kwartaal een afrekening naar ex. Zo doen wij het en nooit gezeur. Voorkom je ook dat jij kleding koopt die nooit meer terugkomt vanaf ex en je zoon naar jou komt in kleding die je vreselijk vindt. (mijn ex wilde dat ik de kleding kocht, hij had en heeft geen smaak )
donderdag 19 januari 2012 om 23:24
Ex wil zelf dus 1 dag afnemen want zijn moeder biedt het aan, ( aan hem) dus tja ik zal gewoon voor de andere 2 dagen opdraaien.
Mijn voorstel om dan beide 1,5 af te nemen was voor hem geen optie, hij zou mij elke maand het verschil wel geven.......ja nou aangezien hij nu al geen betrouwbare betaler is van de vaste lasten ...weet ik dat ik van hem niks hoef te verwachten.
Mijn voorstel om dan beide 1,5 af te nemen was voor hem geen optie, hij zou mij elke maand het verschil wel geven.......ja nou aangezien hij nu al geen betrouwbare betaler is van de vaste lasten ...weet ik dat ik van hem niks hoef te verwachten.
vrijdag 20 januari 2012 om 12:56
Lilith, ook bij co-ouderschap staat een kind maar op een adres ingeschreven. Die ouder krijg over het algemeen ook de kinderbijslag. En op het inkomen van die ouder wordt ook de kinderopvangtoeslag berekend. Ik zou het daarom niet logisch vinden de rekeningen van het KDV te splitsen.
Dit lijkt me eerder iets waar je afspraken over moet maken zodat je ex er gewoon aan bijdraagt. Het is niet heel raar om een alimentatieberekening te maken ook als je co-ouderschap hebt, en er voor te zorgen dat een van de twee (jij in dit geval, gezien zijn betalingsmoraal) alle lasten van jullie kind voldoet, naast eten en onderdak (en eventueel kleren).
Als je nu al bang bent dat je ex niet betaald is het des te belangrijker hier goede afspraken over te maken, en deze via de rechtbank te laten vastleggen, dan kan jij terugvallen op het LBIO als hij niet aan jou betaald. Mijn ex is precies zo en heeft bijna twee jaar niet betaald. Door de dreiging van het LBIO is hij nu eindelijk zover dat hij in elk geval afgelopen maand een deel van het vastgestelde bedrag heeft betaald. Ik wens jou toe dat het wat makkelijker verloopt, maar denk er van te voren over na en neem je maatregelen, want het is dikke ellende als hij inderdaad niet gaat betalen en jij het wel nodig hebt.
Dit lijkt me eerder iets waar je afspraken over moet maken zodat je ex er gewoon aan bijdraagt. Het is niet heel raar om een alimentatieberekening te maken ook als je co-ouderschap hebt, en er voor te zorgen dat een van de twee (jij in dit geval, gezien zijn betalingsmoraal) alle lasten van jullie kind voldoet, naast eten en onderdak (en eventueel kleren).
Als je nu al bang bent dat je ex niet betaald is het des te belangrijker hier goede afspraken over te maken, en deze via de rechtbank te laten vastleggen, dan kan jij terugvallen op het LBIO als hij niet aan jou betaald. Mijn ex is precies zo en heeft bijna twee jaar niet betaald. Door de dreiging van het LBIO is hij nu eindelijk zover dat hij in elk geval afgelopen maand een deel van het vastgestelde bedrag heeft betaald. Ik wens jou toe dat het wat makkelijker verloopt, maar denk er van te voren over na en neem je maatregelen, want het is dikke ellende als hij inderdaad niet gaat betalen en jij het wel nodig hebt.
vrijdag 20 januari 2012 om 13:27
Op zich lijkt het me toch wel lastig als je co-ouderschap hebt en je kind bijvoorbeeld de ene week bij ouder A is en de week erop bij ouder B. Kinderopvangtoeslag wordt nl. berekend aan de hand van de minst werkende ouder. Maar stel dat ouder A dus stukken minder werkt dan ouder B, hoe moet het dan met de opvang als het kind bij ouder B verblijft?
vrijdag 20 januari 2012 om 15:15
Ik werk 4 dagen en neem 2 dagen kdv af ik krijg een eigen debiteuren nr van het kdv , voor de 2 af te nemen dagen ontvang ik toeslag.
Mijn ex neemt 1 dag af en krijgt zijn debiteuren nr , en ook hij kan toeslag vragen bij de belasting.
Er is een regeling bij de belasting mbt co-ouderschap.
Daarnaast past zijn moeder ook een dag op.
Mijn ex neemt 1 dag af en krijgt zijn debiteuren nr , en ook hij kan toeslag vragen bij de belasting.
Er is een regeling bij de belasting mbt co-ouderschap.
Daarnaast past zijn moeder ook een dag op.
vrijdag 20 januari 2012 om 15:16
schouderklopje,
Toeslag wordt berekend voor de ouder waar het kind staat ingeschreven (die geld als alleenstaande ouder) je kunt dus nooit meer uren afnemen (voor de toeslag) dan het aantal uren dat de ouder waar het kind ingeschreven staat, nodig heeft. ook niet als de andere ouder, waar het kind niet staat ingeschreven, meer uren nodig zou hebben. (tenzij je die uren zelf betaald, maar je zult ze dan denk ik wel alle weken moeten afnemen, ik ken geen dagverblijven die voor de ene week andere uren inroosteren als voor de andere)
Toeslag wordt berekend voor de ouder waar het kind staat ingeschreven (die geld als alleenstaande ouder) je kunt dus nooit meer uren afnemen (voor de toeslag) dan het aantal uren dat de ouder waar het kind ingeschreven staat, nodig heeft. ook niet als de andere ouder, waar het kind niet staat ingeschreven, meer uren nodig zou hebben. (tenzij je die uren zelf betaald, maar je zult ze dan denk ik wel alle weken moeten afnemen, ik ken geen dagverblijven die voor de ene week andere uren inroosteren als voor de andere)
vrijdag 20 januari 2012 om 20:21
Ik vraag kinderopvangtoeslag aan voor het kind op mijn naam, hij doet dat voor het kind op zijn naam. We betalen van de gezamenlijke kinderrekening de opvangkosten en daar komt ook de teruggave maandelijks op terug. Het bedrag wat we zelf per maand moeten bijdragen, dat wordt naar rato berekend. Niet per afgenomen dag (want ik neem er 1 per week af en ouders doen 1 dag voor mij en ex neemt 2 dagen kdv af), maar wel naar inkomen. De kinderen moeten gewoon opgevangen worden en daar zijn wij beiden bij gebaat, dus zeggen dat hij meer moet betalen omdat hij meer dagen nodig heeft, daar doen we niet aan. Ik verdien minder dan hij, dus hij draagt naar verhouding meer bij aan de nog te betalen kinderopvangkosten. Voordeel van 2 kinderen, die dus ieder bij 1 ouder zijn bijgeschreven, is dat wij allebei de belastingvoordelen van alleenstaand ouderschap hebben: alleenstaande ouderkorting, 1/3e extra bijdrage in de kinderopvangtoeslag (dat was een verrassing voor mij, de staat legt het 1/6e deel bij. Normaal betaalt iedere ouder in een gezin 1/6e deel zelf, bij een alleenstaande ouder compenseert de staat die 1/6e. In ons geval krijgen we dus 2/6e extra terug. Vorig jaar hebben we per ongeluk nog samen kinderopvangtoeslag aangevraagd, dat bleek niet meer te mogen nu we gescheiden zijn, dus we krijgen over 2011 nog geld terug dat we teveel betaald hebben ), etc.
In jouw geval weet ik niet zo goed wat handig is. Je hebt 1 kind, dus er kan maar 1 ouder van de belastingvoordelen profiteren. Lijkt mij eerlijk dat bij co-ouderschap die voordelen dan toch gedeeld moeten worden dmv een gezamenlijke kinderrekening.
In jouw geval weet ik niet zo goed wat handig is. Je hebt 1 kind, dus er kan maar 1 ouder van de belastingvoordelen profiteren. Lijkt mij eerlijk dat bij co-ouderschap die voordelen dan toch gedeeld moeten worden dmv een gezamenlijke kinderrekening.
zondag 22 januari 2012 om 20:37
bij de toeslagen is het belangrijk dat, los van de "standaard" voorwaarden, in het geval van co-ouderschap het volgende van toepassing is:
Co-ouderschap: moet schriftelijk te overleggen zijn als hierom is verzocht.
De aanvrager(s) dienen een geldig contract te hebben met een geregistreerde kinderopvanginstelling.
Als hier sprake van is, dan kunnen u en uw expartner beide een aanvraag doen. Let op, loopt er op dit moment kinderopvangtoeslag 2012 op 1 van de 2 ouders' naam, zou diegene dit moeten aanpassen en de ander daarnaast een eigen aanvraag doen.
Co-ouderschap: moet schriftelijk te overleggen zijn als hierom is verzocht.
De aanvrager(s) dienen een geldig contract te hebben met een geregistreerde kinderopvanginstelling.
Als hier sprake van is, dan kunnen u en uw expartner beide een aanvraag doen. Let op, loopt er op dit moment kinderopvangtoeslag 2012 op 1 van de 2 ouders' naam, zou diegene dit moeten aanpassen en de ander daarnaast een eigen aanvraag doen.