Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
Feestdagen zijn wel makkelijk hier. Sinterklaas met mijn ouders, kerst met schoonfamilie en oud&nieuw met vrienden. En kerst vieren ze hier de 24e, dus 25 en 26e hebben we eigenlijk niks.



Vorig jaar had ik een asielzoekster hier uit het dorp uitgenodigd mee te eten (had ik ontmoet in de bus, zomaar een vreemde uitnodigen zou ik niet durven. En was trouwens ook niet eenzaam, maar zou wel anders niks met kerst doen en ze wou graag lokale mensen leren kennen), maar die is nu verhuisd en de nieuwe groep ken ik nog niet. Mocht ik nog iemand spreken die anders niks met kerst doet nodig ik die misschien uit, maar anders gaan wij 25 en 26 ook niks doen denk ik.



Budget-dilemma voor m'n verjaardag binnenkort hier. Doordat veel van ver weg komen en sommigen pas later op de dag wordt het met avondeten erbij. Vorig jaar hadden we patat gehaald, maar nu wel zin in stamppot. We hadden het vorig jaar al over zelf maken gehad. Schoonouders en een vriendin wouden ook wel 1 pan meenemen. Hebben ze echter nu dat weekend geen tijd voor. En alles zelf maken wordt lastig qua ruimte. Dus buffet... maar nu zit ik enorm te twijfelen of ik dan niet 1 pan wel zelf zou maken. Scheelt best wat geld, maar is wel meer gedoe (tegelijk warm, afwas, koken op het moment dat de laatkomers binnenkomen). *twijfel*



Zou ik een jaar terug dus nooit over getwijfeld hebben, jaar ervoor zelfs met z'n allen naar de chinees geweest (maar schrok wel van het bedrag toen). En volgend jaar een rond getal, dus dan wordt het ook iets meer uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een verkapte tvp, soms post ik weleens wat maar vooral lees en leer ik mee, nu niet echt nuttige tips.



@bumba, kun je jou verjaardag en die van je zoontje niet samen vieren? Ik neem aan dat een groot deel van de visite hetzelfde zal zijn op beide verjaardagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kelpie schreef op 19 oktober 2016 @ 18:43:

Feestdagen zijn wel makkelijk hier. Sinterklaas met mijn ouders, kerst met schoonfamilie en oud&nieuw met vrienden. En kerst vieren ze hier de 24e, dus 25 en 26e hebben we eigenlijk niks.



Vorig jaar had ik een asielzoekster hier uit het dorp uitgenodigd mee te eten (had ik ontmoet in de bus, zomaar een vreemde uitnodigen zou ik niet durven. En was trouwens ook niet eenzaam, maar zou wel anders niks met kerst doen en ze wou graag lokale mensen leren kennen), maar die is nu verhuisd en de nieuwe groep ken ik nog niet. Mocht ik nog iemand spreken die anders niks met kerst doet nodig ik die misschien uit, maar anders gaan wij 25 en 26 ook niks doen denk ik.



Budget-dilemma voor m'n verjaardag binnenkort hier. Doordat veel van ver weg komen en sommigen pas later op de dag wordt het met avondeten erbij. Vorig jaar hadden we patat gehaald, maar nu wel zin in stamppot. We hadden het vorig jaar al over zelf maken gehad. Schoonouders en een vriendin wouden ook wel 1 pan meenemen. Hebben ze echter nu dat weekend geen tijd voor. En alles zelf maken wordt lastig qua ruimte. Dus buffet... maar nu zit ik enorm te twijfelen of ik dan niet 1 pan wel zelf zou maken. Scheelt best wat geld, maar is wel meer gedoe (tegelijk warm, afwas, koken op het moment dat de laatkomers binnenkomen). *twijfel*



Zou ik een jaar terug dus nooit over getwijfeld hebben, jaar ervoor zelfs met z'n allen naar de chinees geweest (maar schrok wel van het bedrag toen). En volgend jaar een rond getal, dus dan wordt het ook iets meer uitgeven.Hoe bedoel je qua ruimte? Als in niet genoeg gaspitten of onvoldoende grote pannen? In geval van de pan, die zou ik dan lenen van iemand. Stamppot is ook een gerecht wat je makkelijk van te voren kunt maken (want opgewarmd ook erg lekker). Ik zou dan ook gewoon alle stamppotten een dag van te voren maken en dan op de dag zelf opwarmen.
[...]

Ik snap hier geen reet van.

Ik zonder baan! Ik hier, met schulden! Afgewezen door de bank.

Een gelegenheid biedt zich aan mij aan: een geldlening die ergens tussen zit.

Ik ga langdurig genieten van het.

Ik kan hem laten weten hoeveel evenwicht ik in mijn financiële problemen wil. Krediet op kediet 24/7.

Maar het feest gaat alleen door als er een kans is dat ik hem terug ga betalen.

Zoiets?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-10-2016 21:52
Reden: quote verwijderd
% gewijzigd
...
anoniem_280293 wijzigde dit bericht op 19-10-2016 18:59
Reden: 1x is genoeg
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Feestdagen vond ik voorheen ook altijd best een gedoe maar toen wilde ik ook niks missen en alles perfect doen. Tegenwoordig houden we het een stuk kleiner en relaxter en boeit het me niet of we iets missen en perfectie kan de hik krijgen



Verder hier veel kosten gehad waardoor we wel flink hebben ingeboet op onze buffer

Komende maand nieuwe ronde, nieuwe kansen! Ik ga een maand heel consuminderig alleen de hoogstnodige dingen kopen. Allemaal geen kleding nodig of andere zaken en ik wil een groeiende spaarrekening. Potdrie!



@bumba; grappig en wel herkenbaar je koopdrang icm hormonen. Ik heb sinds mei een mirena spiraal en dus geen hormonale last maar als ik een offday heb wil ik ook altijd iets kopen.
Kelpie, als je pannen en pitten tekort komt zou je ook een deel van de stamppotten in ovenschotels kunnen doen, en die dan opwarmen (en meteen gratineren) in de oven als het bijna etenstijd is.
Mijn hormonen zorgen trouwens niet voor meer koopdrang. Wel voor meer trek in chocolade.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij in de (schoon)familie soms lastig is, is dat er wel afspraken zijn over hoeveel cadeautjes en voor wie. Maar vervolgens komen er altijd wel mensen met extra cadeautjes omdat ze "toevallig" iets fantastisch zagen voor de een of de ander.

En daar voel ik me dan weer awkward bij, want ik heb nooit "toevallig" voor iemand een fantastisch cadeautje gevonden - en steeds maar cadeautjes ontvangen terwijl je nooit "zomaar" wat teruggeeft voelt ook niet fijn. Niemand overigens die daar iets van zegt, behalve mijn eigen geweten dan...
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluuus schreef op 19 oktober 2016 @ 19:21:

Wat bij mij in de (schoon)familie soms lastig is, is dat er wel afspraken zijn over hoeveel cadeautjes en voor wie. Maar vervolgens komen er altijd wel mensen met extra cadeautjes omdat ze "toevallig" iets fantastisch zagen voor de een of de ander.

En daar voel ik me dan weer awkward bij, want ik heb nooit "toevallig" voor iemand een fantastisch cadeautje gevonden - en steeds maar cadeautjes ontvangen terwijl je nooit "zomaar" wat teruggeeft voelt ook niet fijn. Niemand overigens die daar iets van zegt, behalve mijn eigen geweten dan...Geven krijg je een beter gevoel van dan ontvangen wordt er gezegd toch?! Jij doet hun dus eigenlijk een dienst
Alle reacties Link kopieren
quote:KoffieVerkeerd23 schreef op 19 oktober 2016 @ 19:29:

[...]





Geven krijg je een beter gevoel van dan ontvangen wordt er gezegd toch?! Jij doet hun dus eigenlijk een dienst Tja, op die fiets ben ik heel altruïstisch bezig, haha
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook weer mee! Ik heb noodgedwongen lunch gehaald in de kantine (mijn meegenomen prakje bleek bedorven ) en toen bedacht ik dat ik me niet meer kon heugen wanneer ik dat voor het laatst had gedaan.
HNT



Ik doe wel aan kadootjes van te voren kopen. Maar dan vooral voor kinderverjaardagen. Die uitnodigingrn komen soms kort tevoren en dan lukt het me praktisch soms al bijna niet iets te halen. Dus 'shoppen' we dan lekker thuis.



En ik heb voor sint voor zus ook al een klein kadootje gehaald. Omdat ik er tegen aan liep.



Maar Sint kado voor dochter lukt niet meer zo goed ver van te voren. Ze wisselt toch wekelijks wat ze graag wil. En ip doe ik 1 echt wens kado (dus desnoods een grote knuffel als ze die het liefste wil) dus dat moet wel echt iets zijn dat ze graag wil.

Daarnaast ip een spel, iets te knutselen en evt iets nuttigs als pyama of sloffen in een uitvoeribg waar ze gelukkig van wordt (lees commerciele meuk ).



Ik heb trouwens wel al ergens deze zomer een smartgame gekocht toen de blokker ging verbouwen. Dus voor de helft van de helft. Ben best goed in dat soort dingen. Had toen ook een playmobil set voor neefje van 55 euro voor 15 euro.
Dit is trouwens een slechte consuminderweek, zitten een week in een huisje. Wel met keuken maar die hebben we alleen nog maar voor ontbijt en een sporadische lunch gebruikt



Ach, we genieten er van en het was ook wel een beetje zo ingepland.
Alle reacties Link kopieren
HNT



Ik vind de feestdagen wel leuk. Dit jaar voor het eerst geen sinterklaas bij mijn grootouders (opa heeft een kortgeleden een hersenbloeding gehad en kan het niet meer aan) en dat vind ik erg jammer. Vriend en ik zijn nu aan het kijken of het lukt om iedereen dan maar bij ons te krijgen. We doen al een paar jaar geen grote cadeau's meer. Mensen schrijven wel graag gedichten dus we trekken lootjes en iedereen koopt voor de persoon op zijn lootje een chocoladeletter + een gedicht. Erg gezellig.



Kerst doen we ook geen cadeaus. Vriend zijn familie woont in het buitenland en daar kunnen we dus niet naar toe. We gaan kerstavond uitgebreid naar de kerk en verder gezellig eten. Eerste kerstdag is lekker rustig aan en tweede kerstdag is bij de familie van mijn vader.



Cadeaus doen we hier sowieso weinig. Vriend en ik hebben het vanaf het begin al eigenlijk niet voor elkaar gedaan. Ik vind het wel prima zo.
Oh jee, ik heb de eerste 1,5 pagina van het nieuwe topic al gemist!



Over de feestdagen: dit jaar zitten wij met een kleine baby, dus ik heb nog geen idee hoe we het doen. Het zou me niet verbazen dat wij dit jaar zeggen dat iedereen op 1e of 2e kerstdag bij ons thuis welkom is voor een brunch, en dat we verder niets doen - dan zie ik vanzelf wie aansluit en wie niet. Normaliter is het Sint bij de ene familie, en Kerst bij de andere, en dat werkt uitstekend.



Over de wasmachine: ik heb een wasmachine van een jaar of 20 (of meer) en die werkt nog steeds. De aanschafkosten van een nieuwe zou ik bij lange na niet terugverdienen door een zuiniger wasmachine te hebben, want wat je moet bedenken is dat zuiniger wassen een besparing is die maar tijdelijk geldt, omdat je eigenlijk toekomstige besparingen wat naar voren haalt. Je zult namelijk ook weer sneller een nieuwe wasmachine moeten kopen. Stel bijvoorbeeld dat de mijne nog 5 jaar meegaat, en de volgede 15: dan koop ik in 2021 en 2036 een nieuwe wasmachine. Als je nu een nieuwe koopt en die gaat ook 15 jaar mee, dan koop je dus een nieuwe in 2016 en 2031. Omdat wasmachines steeds zuiniger worden kan ik in 2021 een zuiniger wasmachine kopen dan in 2016, en datzelfde geldt voor 2031-2036. Oftewel: je bespaart veel minder dan je verwacht te besparen op basis van de huidige vergelijking. Ik draai mijn machine dus helemaal af . (Lang verhaal, hopelijk duidelijk genoeg).



Over hormonaal geld uitgeven: Bij! Nu ik zwanger ben is het een stuk losser bij ons, dus ik hoop dat dat binnenkort over is, want ik ben er ontzettend zat van. En ik hoop dat het na de geboorte van baby gewoon weer een beetje normaal wordt.
Alle reacties Link kopieren
Vooral ruimte in de koelkast, want ik zou het dan inderdaad een dag van tevoren moeten maken. Dus ik zou voor max. 4 personen kunnen maken en de overige 9 mensen + paar kids zou dan catering worden. Opwarmen in de oven is ook een goede, nooit gedaan.
Misschien is het eind december wel zo koud dat je de pannen met stamppot gewoon buiten of in de schuur kunt zetten om ze koel te houden.
Alle reacties Link kopieren
Komende zondag, dus dat zal tegenvallen Ik denk dat ik gewoon voor gemak ga... vriend blij en koelkast vrij voor hapjes.

Wel beetje zwak van mij :P
Oeps, ik was in de war met al die kerstdagenverhalen hier, het ging over je verjaardag inderdaad. Nee, dan is het waarschijnlijk nog te warm. Misschien kun je het een nachtje koelhouden in een (elektrische) koelbox?
Alle reacties Link kopieren
Hallo vanuit Brugge!!

Waar we al heel consuminderig minimaal 25 euro bespaard hebben door geen gebruik te maken van de parking bij het hotel en 68 euro door geen gebruik te maken van het ontbijt bij het hotel.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Oh, een nieuw deel alweer!
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik wel benieuwd naar ben, hebben jullie een rechtsbijstandsverzekering? En waarom wel of niet?

Hebben jullie daar positieve of negatieve ervaringen mee?
Hi allemaal
Ja, wij wel. Die is al eens van pas gekomen toen ik boventallig werd en met mijn toenmalige werkgever in onderhandeling moest over een ontslagvergoeding. Ik was blij dat ik een jurist achter me had staan die voor mijn belangen opkwam en die niet zo emotioneel betrokken was als ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven