Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
quote:Marana_ schreef op 20 oktober 2016 @ 08:55:

Die rechtsbijstand via de vakbond, die velen hier hebben, die geldt alleen voor arbeidsconflicten denk ik? Dat is wat mij betreft te beperkt.Inderdaad. Misschien hebben wij binnenkort onze rechtsbijstandverzekering nodig voor een geschil met de aannemer die onze woning heeft gebouwd, dus ik ben blij dat ik wonen, verkeer en consumentenzaken ook heb meeverzekerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een rechtsbijstandverzekering voor verkeer, wonen, consumentenzaken en arbeidsconflicten.

Ik heb niet voldoende geld om zulke dingen te bekostigen als ik het aan de hand zou hebben.
Procrastinate now and panic later.
Alle reacties Link kopieren
Zit er nog verschil tussen verschillende aanbieders aan rechtsbijstandsverzekeringen of je zelf je advocaat mag kiezen of niet, en of ze knurften hebben rondlopen of goede advocaten inhuren? Bij welke maatschappij zitten degenen hier die het wel eens nodig hebben gehad en daar tevreden over waren?



En wat valt er onder consumentenzaken? Alles wat je koopt? Wij kopen niet zoveel en kunnen als er iets mis zou gaan het financieel wel lijden, dus ik vraag me af of dat nodig zou zijn. Meestal heb je ook gewoon garantie natuurlijk, het wordt pas een probleem als de verkoper gaat schermen met dat de garantie verlopen is, terwijl het item echt wel langer mee zou moeten gaan. Geldt het bijv ook als je een tweedehands auto koopt en hij blijkt mankementen te hebben?
Nicole: https://www.das.nl/rechts ... Waarvoor_bent_u_verzekerd?

Zie ook de voorwaarden (daar te downloaden) mbt het inhuren van een externe deskundige.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 20 oktober 2016 @ 09:02:

[...]



Inderdaad. Misschien hebben wij binnenkort onze rechtsbijstandverzekering nodig voor een geschil met de aannemer die onze woning heeft gebouwd, dus ik ben blij dat ik wonen, verkeer en consumentenzaken ook heb meeverzekerd.



Bij CNV valt er meer dan arbeidsrecht onder de verzekering:



https://www.cnv.nl/werk-e ... 5252525252525252525252525



Maar arbeidsrecht is voor mij het belangrijkst, omdat bijna iedereen daar eens mee te maken krijgt en dat is niet mijn vakgebied. Hele simpele zaken zou ik zelf doen / heb ik zelf gedaan in het verleden. Denk dan aan een huisbaas in gebreke stellen, een geldschuld verhalen. Moeilijkere dingen met emotionele betrokkenheid, zoals arbeidsrecht, moet je niet zelf gaan doen, dat kun je niet meer helder zien, maar iets heel simpels durf ik best aan. Tot nu toe bleek een juridische dreigbrief sturen al voldoende om het doel te bereiken. Advocaatkosten gaan idd via een puntensysteem, maar die punten zijn gebaseerd op werkzaamheden die de advocaat verricht heeft en de geldwaarde van de zaak, en zou ongeveer uit moeten komen. Als je heel erg veel bij moet betalen, heb je een heel erg dure advocaat gekozen.
Hmm ik ben momenteel behoorlijk zwaar onderverzekerd. Ik heb eigenlijk alleen een zorgverzekering, doorlopende reisverzekering met werelddekking incl. extreme sporten en mijn auto verzekering (ook minimaal, want oude auto). Ik ben aan het denken om me te gaan oriënteren op een brand verzekering, uitvaart verzekering en idd ook rechtbijstand. Ik vind het moeilijk in te schatten in hoeverre je voor dit soort dingen of het nu voordeliger is om zelf een potje aan te leggen of toch de verzekering te nemen. Hoeveel risico moet je lopen? Maar ja, dat is natuurlijk ook weer iets heel persoonlijks. Ik kom er momenteel nog niet helemaal uit...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook lastig hoor Kraaienpootje! Wij hebben ook weinig verzekeringen en ik overweeg een begrafenisverzekering en een rechtsbijstandsverzekering. Ik ben heel erg opgevoed met het motto 'niet verzekeren wat je zelf kunt betalen'. De winst moet ergens vandaan komen, dus in mijn optiek ben je gemiddeld altijd slechter af als je een verzekering neemt. Maar in individuele gevallen als je net pech hebt natuurlijk niet, dat maakt de afweging zo moeilijk. Bedoel je met brandverzekering een inboedelverzekering? Die hebben wij wel, dat vind ik wel een must.



Ik twijfel ook nog een beetje over onze autoverzekering. Wij hebben WA, inzittenden en ruitschade verzekerd. Inzittenden omdat als er bijv door een ongeluk iemand gehandicapt en arbeidsongeschikt raakt in je auto de gevolgen enorm zullen zijn. Maar over ruitschade twijfel ik, want dat zou best zelf te betalen zijn. Het is maar 4 euro per maand, maar dat is juist het geniepige, dat je het maar houdt omdat het per maand toch niet zoveel kost, terwijl je het eigenlijk niet echt nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben wel een rechtsbijstandverzekering en hebben daar al eens veel aan gehad tijdens een geschil met de eigenaar vh huis vd toemalige buren.

Uitvaartverzekering heb ik op mijn 18e afgesloten. Ik denk dat je die alleen nodig hebt als je zelf geen grote buffer hebt waar je nabestaanden gebruik van kunnen maken tzt.



Wij gaan dit jaar voor het eerst Sinterklaas vieren met de familie van mijn vriend. Alvast even oefenen voor als we volgend jaar zelf een kind hebben. Wel hebben we een budget van €10,- per cadeau. En max 3 cadeaus die je pp moet kopen.



Kerst vieren we normaal gesproken bij beide families. Maar met name mijn vriend heeft een hekel aan die verplichte gezelligheid. Dus vorig jaar heeft hij voor het eerst geweigerd mee te gaan naar mijn familie. In zijn eigen familie kwam hij er niet onderuit. Ik ga dit jaar maar op tijd bij hem informeren wat hij van plan is. Zelf zou ik het liefst mijn familie bij ons thuis uitnodigen.

Wat ik wel een leuke traditie vind is dat vriend en ik altijd luxe uit eten gaan op kerstavond. Meestal een tig-gangen menu. Maar dit jaar hebben we ook nog een cadeaubon van een Indiaans restaurant hier in de buurt die we mss wel gaan gebruiken voor kerstavond: gratis en lekker
Ik bedoel inderdaad inboedel nicole123. Een paar maanden geleden heb ik brand gehad in mijn huis doordat er stof lag onder de droger. De schade aan mijn spullen viel gelukkig enorm mee (vooral veel stank en wat handdoeken weg moeten doen), maar toen zijn wel mijn ogen geopend wat dat wel niet had kunnen gebeuren. Je denkt niet veel van waarde te hebben, maar alleen al de inhoud van je kledingkast en benodigde meubilair vervangen kost al zoveel! Sindsdien ben ik er wel van overtuigd dat een inboedel toch wel echt van belang is...



Voor mijn auto heb ik ook WA en inzittenden. WA dus alleen voor schade bij anderen en geen ruitschade. Maar ik rij in een 16 jaar oude auto, dus een hoge verzekering is het gewoon niet waard.
O dat is echt mijn grote angst, brand door de droger. Dat hoor je toch best vaak. Ik durf 'm ook niet aan te laten staan als ik wegga. Heel soms als ik even snel de kinderen ophaal, maar meestal doe ik het 's avonds als we thuis zijn.



Na lang twijfelen zijn we nu toch maar de bovenverdieping aan het opknappen. Eigenlijk willen we verhuizen, maar we kijken al heel lang en kunnen of niets vinden of het is binnen een dag verkocht. Maar daardoor hebben we veel dingen uitgesteld. Nu ben ik op een punt dat ik het zat ben en gaan we de dingen toch aanpakken. Slaapkamer van kind1 is geschilderd overal komt boven nieuw laminaat, de garagedeur wordt geschilderd en de boeidelen vervangen. En mochten we nou onverwacht wel verhuizen dan verkoopt het alleen maar sneller en verhuizen we niet dan hebben we er zelf plezier van.
Alle reacties Link kopieren
jeetje wat gaat dit topic toch hard



klinkt als een goede beslissing bubbelwijn, als het er toch naar uitziet dat jullie daar nog een tijdje wonen is je eigen wooncomfort ook heel wat waard. Ik aarzel ook al tijden over de bovenverdieping opknappen... maar ik ben zelf zo onhandig... verven kan ik nog wel, maar al het andere moet ik uitbesteden en dat maakt het onoverzichtelijk duur.



Rechtsbijstandverzekering heb ik niet. Is misschien onverstandig.... ik ga me er nog eens op oriënteren.
Toch maar gelijk research gedaan en net een inboedel verzekering afgesloten :-) Voor 6,- in de maand helemaal klaar! Geeft toch een fijn gevoel...
Alle reacties Link kopieren
quote:Kraaienpootje schreef op 20 oktober 2016 @ 14:59:

Toch maar gelijk research gedaan en net een inboedel verzekering afgesloten :-) Voor 6,- in de maand helemaal klaar! Geeft toch een fijn gevoel...dat is nog eens de daad bij het woord voegen
Tsja, ik zit al maanden te bedenken dat ik dat echt moet doen, want ik was toch flink geschrokken van zo'n brand! Dat in combi met een toename van inbraken in onze buurt vond ik dat het toch wel echt tijd werd om eens actie te ondernemen
Hallo allemaal,



Ik heb ook even niet geschreven ivm het overlijden van een familielid.



Ben er nu wel achter dat een uitvaart heel veel geld kost! Het was een zeer eenvoudige uitvaart. Maar de kosten lagen toch nog bijna 3000 euro hoger dan het verzekerde bedrag. En er werd gezegd dat de verzekering erg goed/hoog was.

Ik heb geen idee voor welk bedrag ik zelf verzekerd ben. Dat staat nu op mijn to-do list om uit te zoeken.

Wat iemand in het vorige topic ook al schreef: Je weet dat je ooit dood gaat en deze verzekering zeker zal gebruiken.

Natuurlijk kan er een buffer zijn, maar als 1 van de partners overlijdt dan wil je toch ook dat er voldoende geld overblijft voor andere zaken. Zo duur is het niet, dan heb ik liever dat mijn partner of kinderen het geld vrij kan besteden dan dat het uitgegeven moet worden aan een uitvaart.



Een crematie is wel goedkoper dan een begrafenis. Op internet lees ik andere bedragen dan de werkelijkheid.

De uitvaart ondernemer gaf aan dat een eenvoudige begrafenis al snel 11000 euro kost. En alles erop en eraan moet je denken aan 20.000. Al met al een hoop geld. Het hangt ook af van waar je begraven wilt worden. De kosten kunnen flink oplopen, hoe gewilder de plek, hoe duurder. Cremeren weet ik zo geen bedragen van.

Kortom, mijn verzekering gaat waarschijnlijk nog omhoog.



Rechtsbijstand heb ik ook een verzekering van. Gelukkig nog nooit nodig gehad.

Inboedel heb ik ook. Vindt ik ook belangrijk.



Over kerst, kerst zal dit jaar voor ons anders zijn. Vind het normaal gesproken altijd heel mooi. We gaan bij beide famlies langs of we nodigen ze uit en dat vinden we altijd erg fijn.

Kadootjes doen we niet met kerst. Soms een kleinigheidje voor iemand. maar niet standaard. Wel wordt er lekker gekookt maar niet met enorme overvloed. En volproppen doen we ook niet, alhoewel we vaak wel net wat meer eten dan nodig.



Sinterklaas vieren we wel een stuk uitgebreider. Afgelopen zomer gaven we wel aan bij de kinderen dat we het minder uitgebreid wilden gaan vieren. Ze hebben al zoveel. Maar nog geen knopen doorgehakt. Binnenkort maar eens overhebben.

Eerst is de oudste nog jarig. Ze weet niet zo goed wat ze wil hebben van ons.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd Atalanta.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsertje schreef op 20 oktober 2016 @ 08:41:



Nee hoor, dan heeft die advocaat gewoon een slechte deal gesloten. Mijn vader had ooit ook eens een conflict met zijn werkgever, heeft toen ook een advocaat zelf in de arm genomen, en bij de deal die uiteindelijk gesloten is kon zijn werkgever de kosten betalen (die in de tienduizenden liep). En mijn vader hield ook gewoon zijn baan :-)

Dat is dan langer geleden. Sinds 1 juli 2015 is het arbeidsrecht veranderd. Nu werkt de rechter in ieder geval op basis van een soort puntensysteem (waardoor je dus op een paar honderd euro uitkomt) en is het heel zelden dat de gehele advocaatskosten worden betaald door de tegenpartij. Er wordt bovendien geen deal gesloten bij een rechtszaak, want de rechter doet uitspraak. Je wordt tijdens de zitting wel in de gelegenheid gesteld om zelf een deal te maken zodat de rechter geen uitspraak hoeft te doen.



quote:heavenorhell schreef op 20 oktober 2016 @ 11:32:

[...]

Advocaatkosten gaan idd via een puntensysteem, maar die punten zijn gebaseerd op werkzaamheden die de advocaat verricht heeft en de geldwaarde van de zaak, en zou ongeveer uit moeten komen. Als je heel erg veel bij moet betalen, heb je een heel erg dure advocaat gekozen.Bij arbeidsrecht werkt dat puntensysteem in ieder geval niet zoals jij beschrijft dat het uit moet komen met de advocaatkosten. Ik heb gezien hoe weinig de advocaat krijgt (dat gaat dus om 200-800 euro voor een rechtszaak) en hoeveel een advocaat kost.
Alle reacties Link kopieren
Happy New Topic!



Gecondoleerd Atalanta, en alvast sterkte komende feestdagen, kan me voorstellen dat daat heel anders zal voelen nu.
Alle reacties Link kopieren
[quote]elisha_ schreef op 20 oktober 2016 @ 20:45:

[...]



Dat is dan langer geleden. Sinds 1 juli 2015 is het arbeidsrecht veranderd. Nu werkt de rechter in ieder geval op basis van een soort puntensysteem (waardoor je dus op een paar honderd euro uitkomt) en is het heel zelden dat de gehele advocaatskosten worden betaald door de tegenpartij. Er wordt bovendien geen deal gesloten bij een rechtszaak, want de rechter doet uitspraak. Je wordt tijdens de zitting wel in de gelegenheid gesteld om zelf een deal te maken zodat de rechter geen uitspraak hoeft te doen.





[...]



Voordat het tot een rechtszaak kwam zijn mijn vader en zijn werk tot een schikking gekomen, dat bedoelde ik met die deal. Anders had ik het een vonnis of uitspraak genoemd en dit was idd voor 2015.
Atalanta, gecondoleerd!



Ik ben heel minimaal verzekerd:

- Zorgverzekering met hoogste eigen risico

- Inboedel en WA-verzekering (opstal zit in VVE)

C'est ça
Gecondoleerd Atalanta, sterkte de komende tijd
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd Atalanta.
Procrastinate now and panic later.
Gecondoleerd Atlanta.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist heel ruim verzekerd. Ik heb maar een heel klein buffertje en laag inkomen dus dit leek mij verstandiger.



- Inboedelverzekering

- opstal- en glasverzekering (zit bij VVE in)

- autoverzekering WA+ (oude auto)

- begrafenisverzekering

- arbeidsongeschiktheidsverzekering (kon ik via mijn werk goedkoop afsluiten)

- Rechtsbijstandsverzekering (woon, verkeer, arbeid en consumenten)

- aansprakelijkheidsverzekering

- fietsverzekering (via Fietsplan)

- zorgverzekering (ook een vrij uitgebreide met eigen keuze ziekenhuizen/ artsen ivm chronische aandoening kind)

- overlijdensrisicoverzekering (bij koophuis)





@ kraaienpootje: heb je dan alleen een inboedelverzekering genomen? Of zit er ook opstal bij? Anders kun je bij brand nog flinke kosten verwachten.
Procrastinate now and panic later.
Ik heb net ontdekt dat ik ook berichten via mijn telefoon kan inspreken echt ideaal. dat ga ik eens wat vaker doen want dat gaat me echt enorm veel tijd schelen, en tijd is geld



Gisteren hebben we lootjes getrokken voor kerst. Afgesproken dat we €15 per persoon uitgegeven. Met z'n tweetjes zijn we dan €30 kwijt. Omdat we het zo vroeg weten kunnen we ook de kosten nog eens verdelen over een paar maanden.



Voor Sinterklaas bij mijn schoonouders heb ik mijn man getrokken. Is er in elk geval 1 persoon die geen nutteloze cadeautjes krijgt binnen ons gezin! Daar ben ik uiteraard erg blij mee.



Vandaag ga ik dus maar eens eventjes op shop jacht voor mijn man.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven