Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Mijn vriend gebruikt hem wel vaker inderdaad, ik niet. Ik gebruik wel kleinere handdoeken dan hij. Ik vind het gewoon fijner. Een handdoek gaat wel ruiken na meerdere keren gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:perzikboom6 schreef op 02 december 2016 @ 06:35:

Babywasjes heb ik ook nooit gedaan, evenals babykleding voorwassen voordat het gedragen wordt. Waarom doen mensen dat??

Het schijnt beter te zijn om nieuwe kleding eerst te wassen voordat je het gaat dragen

want het kan chemische producten bevatten die slecht voor je gezondheid zijn. Veel chemische producten, zoals chloor, die tijdens het productieproces gebruikt worden, kunnen huidirritaties en allergieën veroorzaken.
quote:Skaep schreef op 02 december 2016 @ 08:38:

Huh? Ik denk dat ik een handdoek gemiddeld vijf tot zeven keer gebruik voordat ie in de was gaat. Inderdaad, je komt toch schoon onder de douche vandaan? Ben ik nou zo'n enorme smeerpijp?Ik doe dat ook hoor, keer of 4-5. Zelfde redenatie, ik kom toch schoon onder de douche vandaan. Blijf niet wassen, zonde van mijn handdoeken ook :P
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Wat grappig, die handdoeken discussie. Ik gebruik mijn handdoek 2x, soms 3x. Je bent wel schoon, maar de handdoek neemt toch huidschilfers op is mijn redenatie. En ik veeg mijn handen ook makkelijk aan de handdoek af bij mijn ochtendritueel en dan zitten er nog restjes creme of haargel aan ;)

Ik denk dat ik een kleine wasmachinetrommel heb, want bij mij past er een molton, hoeslaken, beddengoed en kussensloop van een 1persoonsbed echt nét aan in. Ik moet dus 2 wassen draaien voor mijn beddengoed, want ik heb 2x een 1persoonsbed (ook al ben ik alleen, dat ligt lekker ruim ). Maar ik was mijn beddengoed 1x per maand (Ik denk dat ik hier nu de smeerpijp ben? Maar ik slaap met pyjama, die was ik elke week, en ik ben gemiddeld twee lange weekenden per maand niet thuis, dus dat scheelt ook al een week).

Ik draai zonder beddengoed al 2 wassen per week in mijn eentje. Die zitten dan niet zo vol als mijn beddengoed, maar wel meer dan half vol. Ik heb dan één kledingwas en één handdoekenwas per week. Daar zit naast 3 handdoeken ook een badmat, handdoek badkamer, handdoek, theedoek en vaatdoek uit de keuken bij en een grote sporthanddoek, dus dat vult bij elkaar goed.
quote:vlinder021 schreef op 01 december 2016 @ 22:49:

Haha, hier drie kinderen, een droogtrommel en de was hangt overal, op de verwarming, het droogrek staat op de convectorput. Geen garanties dus. De was wil maar niet drogen sinds het najaar is. Binnen en buiten niet. Ik weet niet wat dat is. Ik stop geen kleren in de droger. Dus die hangen her en der, de rest wordt gelukkig dan wel droog.

Wij hebben dezelfde droogmolen, uiteraard ook voor de helft gekocht

Hier net zo, we hebben een Brabantia wallfix onder de overkapping hangen, maar na drie dagen is de was nog niet droog. Nu maar in de woonkamer staan, nadat we dit voorjaar de spouwmuren hebben laten isoleren krijg ik de was boven ook niet meer droog.

Wij draaien zo'n 6 machines per week, met 2 volwassenen en een dreumes. Helaas momenteel veel ongelukjes ivm doorkomende kiezen en bijbehorend kwijl. Hierdoor zowel onze als zijn kleding vaak niet meer dan 1x te dragen.

En Bumba wat vervelend dat je contract niet verlengd wordt.. veel succes met het zoeken naar een nieuwe uitdaging!
Rare wastip van een stille meelezer hier. Ik krijg altijd al ons beddegoed en handdoeken in 1 machine en mijn vriend nooit. Na vergelijken bleek: hij propt alles er in, ik vouw en leg het dan in de trommel. Met vouwen blijkt dus veel meer te passen en het komt er net zo schoon weer uit.

Dus misscchien een tip voor wie meer beddegoed en handdoeken in 1 keer wil wassen: gewoon opvouwen op een stapeltje en dan het hele stapeltje de wasmachine in.

Ander voordeel (en eigenlijke reden dat ik dat doe): dan komt ook niet vanalles in je bedbed te zitten wat je er daarna weer uit moet prutsen (of dat je al 3 nachten slaapt met een rare bobbel in je dekbed en dat dat dan 2 verborgen theedoeken blijken te zijn).
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
quote:elisha_ schreef op 02 december 2016 @ 09:41:

Maar ik was mijn beddengoed 1x per maand (Ik denk dat ik hier nu de smeerpijp ben? Maar ik slaap met pyjama, die was ik elke week, en ik ben gemiddeld twee lange weekenden per maand niet thuis, dus dat scheelt ook al een week).

Ah, nu durf ik er ook voor uit te komen!

Ik was mijn beddengoed zo eens in de drie weken. Inderdaad, ik slaap ook in een pyama, die elke week in de was gaat. Ik heb in mijn eentje een was per week. En dus eens per drie weken een extra was voor mijn beddengoed.
Alleen sokken, ondergoed en vaatdoekjes verschonen we elke dag. Bh's (hand)was ik in de zomer elke dag, in de winter om de paar dagen. Truien en broeken draag ik gemiddeld een week. Niet achter elkaar, ik laat ze tussendoor vaak luchten. In de winter draag ik in bed een pyjama die ik wekelijks was, in de zomer meestal een T-shirt of hemdje, dat was ik meestal vaker (afhankelijk van hoeveel ik zweet). Beddengoed ook meestal eens per drie weken. Zolang ik niet muf ruik of stink en er geen vlekken op mijn kleding zitten vind ik het prima zo.
quote:Skaep schreef op 02 december 2016 @ 09:55:

[...]

Ah, nu durf ik er ook voor uit te komen!

Lang leve de anonimiteit hier. In mijn omgeving vinden ze het vooral raar en vies als ik dit vertel, dus ik ben heel benieuwd naar de bedwasverhalen van anderen
Wij verschonen het bed ook maar eens per drie, vier weken. Handdoeken gebruik ik ook veel vaker, totdat het minder fris voelt/ruikt.

Ik ben sowieso een belabberde huisvrouw Ik was trouwens ook alles door elkaar, maar we hebben eigenlijk niets wit. We hebben twee wassen in de week. Momenteel logeren we bij mijn schoonmoeder en zij heeft een droger. Ik ben om, in het nieuwe huis gaat er ook een droger komen! Niet zo consuminderig, maar mijn humeur stijgt er enorm van.

@Bumba, wat een rare gang van zaken van dat bedrijf. Eerst positief doen en dan nu dit
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Het liefst heb ik iedere dag schoon beddengoed. Niets fijner dan in een pas verschoond bed stappen. Maar teveel werk dus verschoon meestal 1 à 1.5 x in de week. En ik pak ook iedere dag een schone handdoek na het douchen. Die "luxe" gun ik mezelf. Ik douche daarentegen maar 5 minuten per dag.
Wel elke keer een schone handdoek, maar man heeft soms met het werk dat hij toch niet zo schoon onder de douche vandaan komt als hij dacht. Dan is de handdoek toch nog grauw na het afdrogen. Man is hovenier/akkerbouwer en werkt dus veel met zwart zand. Gaat overal zitten. Man doucht vanwege het werk iedere avond.

Zelf douche ik 3 keer per week en dan pak ik ook iedere keer een schone handdoek. De kinderen douchen 3-4 keer per week waarvan 1 keer na de zwemles (en dus in het zwembad) Dat komt neer op 3 keer handdoekenwas per 2 weken.

Wij slapen 2 weken in ons bed en dan wordt het verschoond. Dan doe ik de ene week de kinderbedden (2 keer 1-persoons) en de andere week ons eigen bed (lits-jumeaux dekbed). Een pyjama wordt 1 keer per week schoon aangetrokken, man trekt in de zomer vaker een schone aan, die zweet nogal en drijft soms letterlijk zijn bed uit. Alles ongelukjes uitgezonderd. Maar als er een kind per ongeluk in bed plast en alleen het onderlaken nat is dan verschoon ik alleen de onderlakens.
quote:Roxy21 schreef op 02 december 2016 @ 10:21:

@Bumba, wat een rare gang van zaken van dat bedrijf. Eerst positief doen en dan nu dit

Ja, ik vind het ergens ook vrij apart. Ja, er zijn wat dingen voorgevallen dat ik niet zo lekker in mijn vel zat of twijfels had over of bepaalde keuzes die werden gemaakt binnen het team de beste keuzes waren en dat ik er niet altijd even happy mee was. Ik heb altijd het idee gehad dat in het bedrijf een vorm van gelijkwaardigheid en eerlijkheid was waardoor je zulke dingen kon bespreken. Maar nu kreeg ik dat opeens allemaal op mijn bordje. Er is wel eens eerder gezegd: als je er zo over denkt, is dit dan wel de juiste plek voor jou? Ik zag die opmerking toen meer als een soort van bezorgdheid en heb toen ook aangegeven dat ik het werk hartstikke leuk vind, maar dat ik soms moeite heb met bepaalde werkwijzes, maar dat ik me daar overheen zet omdat het werk zo leuk is. Maargoed, dat kwam nu opeens dus allemaal terug in dat gesprek.

Tegelijk voelt het (inmiddels!) ook als een opluchting. Met al die rare eisen qua beschikbaarheid was het voor mij toch al niet echt een succes geworden, denk ik. En dan had ik zelf ontslag genomen. Ik denk dat mijn leidinggevende dat misschien ook wel zag aankomen en ook op basis daarvan haar beslissing heeft genomen.

Maar inderdaad voor mij komt het ook als een raadsel, eigenlijk.
Ik heb net een bestelling gedaan voor een biologische shampoo en een aantal milieuvriendelijke(re) schoonmaakmiddelen. Ik ben er nog niet aan toe om alles zelf te gaan maken en betwijfel of ik dat ooit ga doen, maar dit is alvast een betere keuze dan de producten die we hier gebruikten. :-)
Ow, waar heb je dat besteld. Ik gebruik nu de eco-spullen van de AH maar wil nog wel kijken of het ergens anders beter is.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Ik heb ze besteld op drogist.nl

Shampoo van Urtekram enschoonmaakmiddelen van Ecover.
Wel ontzettend balen Bumba, maar je vindt vast snel iets anders.

Qua wassen doen wij gemiddeld denk ik 1 was in de week. We zijn maar met z'n tweetjes, hebben allebei werkkleding (spijkerbroek + polo's) en gebruiken handdoeken een keer of 5. Dus meestal 1x in de 2 weken handdoeken wassen en de andere week kleding (draag een spijkerbroek een week en m'n polo's 2 dagen, maar heb er 8, dus kan wel even door voor ik moet wassen). Daarnaast 1x in de 3-4 weken het beddengoed. Gooi alle kleuren gewoon bij elkaar in hoor, alleen wit niet, maar dat gaat misschien om 2-3 wasjes per jaar. Als ik een nieuwe spijkerbroek heb was ik die wel de eerste paar keer apart ivm mogelijk afgeven.
O, aan sorteren op kleur doen wij ook niet/niet echt. We hebben twee wasmand. In de ene gooien we zwarte/donkere stoffen, in de andere lichte/gekleurde. We hebben niets wits. We beginnen met de ene wasmand, maar als daar nog wat bijpast of wat teveel inzit dan pakken we de andere wasmand erbij zodat we twee even grote wassen hebben.
quote:NYC schreef op 02 december 2016 @ 13:03:

Ik heb net een bestelling gedaan voor een biologische shampoo en een aantal milieuvriendelijke(re) schoonmaakmiddelen. Ik ben er nog niet aan toe om alles zelf te gaan maken en betwijfel of ik dat ooit ga doen, maar dit is alvast een betere keuze dan de producten die we hier gebruikten. :-)Lekker! Ik koop altijd groot in als er een aanbieding is en had dus altijd heel veel op voorraad, maar ik ben het allemaal op aan te maken, zodat we ook over kunnen stappen op biologische shampoo etc. Shampoo met rozemarijn is mijn favoriet, die ga ik gelijk kopen als m'n voorraad eindelijk eens op is
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
[quote]Bumba1985 schreef op 02 december 2016 @ 12:56:

[...]

Ja, ik vind het ergens ook vrij apart. Ja, er zijn wat dingen voorgevallen dat ik niet zo lekker in mijn vel zat of twijfels had over of bepaalde keuzes die werden gemaakt binnen het team de beste keuzes waren en dat ik er niet altijd even happy mee was. Ik heb altijd het idee gehad dat in het bedrijf een vorm van gelijkwaardigheid en eerlijkheid was waardoor je zulke dingen kon bespreken. Maar nu kreeg ik dat opeens allemaal op mijn bordje. Er is wel eens eerder gezegd: als je er zo over denkt, is dit dan wel de juiste plek voor jou? Ik zag die opmerking toen meer als een soort van bezorgdheid en heb toen ook aangegeven dat ik het werk hartstikke leuk vind, maar dat ik soms moeite heb met bepaalde werkwijzes, maar dat ik me daar overheen zet omdat het werk zo leuk is. Maargoed, dat kwam nu opeens dus allemaal terug in dat gesprek.

quote]

Inmiddels werk ik al wat jaren op mijn huidige plek en heb altijd dezelfde leidinggevende gehad. Ik heb verschillende keren dezelfde vraag gehad. Het grote verschil met Bumba is dat ik een vaste baan heb, ik denk echt dat hij me anders allang geloosd had. Je hebt geen reden nodig om een contract niet te verlengen, heel makkelijk dus. Dus hier zie je wel weer hoeveel het kan uitmaken of je een vast of tijdelijk contract hebt.

In mijn omgeving ook iemand met een jaarcontract dat niet verlengd werd. Niet vanwege te weinig werk of slecht werk afleveren. Ze vertelde dat het nooit zal worden toegegeven maar de algemeen directeur had liever een wat 'meegaander' iemand. Zijn kant van het verhaal ken ik uiteraard niet.
Ik moet mijn witte was dus wel apart wassen. Het is werkkleding en ik heb ook niet genoeg kleding om het langer te laten liggen. Dus echt elke week een witte was.

Nu wilde mijn oudste graag een zwart/wit kamer. Ik heb een dekbedovertrek gekocht met voornamelijk wit en met zwarte stippen erop. Die kan dus voortaan mooi meer in mijn witte was.

Maar ook hier niet elke week maar om de week. In de winter een enkele keer wel eens na 3 weken maar meestal 2. En in de zomer afhankelijk van het weer wel eens wat vaker maar ook dan toch meestal 1x per 2 weken.

Hier ook pyjama die elke week in de was gaat.

Verder sorteer ik steeds minder op kleur en merk dat dat gewoon goed gaat. Maar wit ga ik niet bij de rest in doen.

Bumba, wat ontzettend vreemd van jou werk! Zoals je er over schrijft klinkt het idd alsof je het niet meer naar je zin gaat hebben met alle nieuw regels. Ik hoop voor je dat je snel wat anders zal vinden.

NYC, wat goed! Ik zal eens kijken naar de prijzen van biologische schoonmaak middelen en shampoo. Als ik dat ga aanschaffen ga ik dat eerst alleen voor mezelf gebruiken (de shampoo dan) want als ik de hoeveelheden zie die zelfs mijn man met amper haar gebruikt wordt ik daar niet blij van. Mijn oudste heeft erg lang en heel dik haar, dat zij wat meer nodig heeft begrijp ik maar ook dat is volgens mij erg veel.

De gaten in de flessen worden ook steeds groter naar mijn idee. Ik heb ook steeds vaker dat ik per ongeluk teveel heb.

Net als tandpasta, komt ook steeds makkelijker uit de tubes. Lekker snel op zal de fabrikant wel denken.
quote:Bumba1985 schreef op 02 december 2016 @ 12:56:

[...]

Tegelijk voelt het (inmiddels!) ook als een opluchting. Met al die rare eisen qua beschikbaarheid was het voor mij toch al niet echt een succes geworden, denk ik. En dan had ik zelf ontslag genomen. Ik denk dat mijn leidinggevende dat misschien ook wel zag aankomen en ook op basis daarvan haar beslissing heeft genomen.

Maar inderdaad voor mij komt het ook als een raadsel, eigenlijk.

Maar de kans is erg groot dat je werkgever op dit forum mee leest. Heel veel mensen hier weten waar je werkt en lezen mee en de kans dat een van je collega's een keer je baas heeft getipt, als jezelf al niet een keer iets hebt los gelaten, is misschien ook wel aanwezig.

Als werkgever zou ik er ook niet op zitten wachten dat een van mijn werknemers van alles op internet gooit en mijn andere werknemers dit ook weer lezen.

Ik zou daar dus bij een volgende baan voorzichtig mee zijn.
Ja, bij een volgende baan ga ik inderdaad niet meer loslaten waar ik werk. Echter ik schrijf nooit dingen over het werk die ik niet recht in het gezicht van een collega / leidinggevende zou willen zeggen.

Zo vind ik dat bepaalde dingen die tijdens het gesprek gister zijn gezegd verder niet bekend hoeven te worden gemaakt, dus daar hou ik ook mijn mond over / schrijf ik niet over.
quote:Bumba1985 schreef op 02 december 2016 @ 16:58:

Ja, bij een volgende baan ga ik inderdaad niet meer loslaten waar ik werk. Echter ik schrijf nooit dingen over het werk die ik niet recht in het gezicht van een collega / leidinggevende zou willen zeggen.

Zo vind ik dat bepaalde dingen die tijdens het gesprek gister zijn gezegd verder niet bekend hoeven te worden gemaakt, dus daar hou ik ook mijn mond over / schrijf ik niet over.Slim van je. Het gaat er ook niet om dat je het niet in iemands gezicht kan zeggen. Het gaat erom dat het niet professioneel overkomt om van alles over je werk openbaar te maken. Dat is nu eenmaal geen reclame voor het bedrijf. Ik heb daar zelf in het verleden medewerkers op aangesproken, vond één van hen ook vreemd want hij 'twitterde' toch op persoonlijke titel.
En dan ontopic, hier gaan de handdoeken na een keer of vijf gebruik in de was en het beddengoed sinds ik alleen woon eens in de twee weken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven