Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
Bumba, wat vervelend. Ondanks alle nare berichten van de laatste tijd is het vast nog steeds een naar bericht

Over de was: hier meestal 2 per week met 2 volwassenen. Eentje op 60 graden met ondergoed, handdoeken, beddengoed en eentje op 30 of 40 graden met bovenkleding. Ik sorteer die verder niet op kleur en dat is nog altijd goed gegaan, iets dat ik net gekocht heb, doe ik de eerste keer wel apart met azijn. Het meeste is toch donker / zwart. Ik probeer niet iedere week het beddengoed te doen, maar vriend zweet veel dus het is toch een stuk vaker nodig dan toen ik nog alleen sliep. Om die reden zet ik de machine ook op 40 als er veel van zijn dingen in zitten, die geur gaat er op 30 graden minder goed uit. Dan eens in de maand een trommel poetsdoeken op 90 graden. Op 90 graden doe ik toch, voor de machine, dan kan ik er net zo goed de poetsdoeken bijgooien. Lijkt me toch hygiënischer dan op 40 of 60 graden.
Jeetje wat stom Bumba, ook omdat ze je salarisverhoging gingen geven toch en je gesprek prima was. Beetje flauw.

Ik was eigenlijk elke dag, soms 2x. Dreumes kleding, Sport kleding, normale kleding, beddengoed etcetera. Mijn trommel is echt vol met een hoeslaken van 260 bij 240 en onderlaken + kussenslopen. Ik was meestal op 40 graden behalve beddenhoed en handdoeken.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Bumba, wat vervelend voor je...
Balen Bumba!

Ik was twee keer per week (huishouden: 2 volwassenen, 2 kleine kinderen). Af en toe een derde was, als er veel beddengoed mee draait. We hebben een grote trommel, maar ik vind het ook reuze meevallen, hoeveel ruimte die kleine keertjes innemen
Ja, het is zeker balen. Ik weet niet waarom,maar ik had al een poosje het gevoel dat het hier op uit zou draaien. Voor de vakantie van mijn leidinggevende was dus mijn beoordelingsgesprek en nu dan dus dit gesprek, net na haar vakantie. Maar weet je, door alle ontwikkelingen die het bedrijf doormaakt voelde ik me toch niet meer helemaal thuis. Ik ga een aantal collega's echt hééél erg msisen, maar de oude garde waarmee ik ben aangenomen is enorm klein geworden...

Misschien is het beter zo. Al zie ik dat nu nog niet echt.
Jeetje wat balen Bumba, maar wie weet komt er nog iets veel mooiers op je pad.
Wat enorm vervelend Bumba! En belachelijk dat ze je dan eerst zo positief beoordelen en je salarisverhoging krijgt en dan kort daarna dit. Je zag het al wel aankomen natuurlijk, en je had zelf ook geen zin in de nieuwe beschikbaarheidsregels, maar het is altijd fijner om het in eigen hand te hebben en zelf er een punt achter te zetten dan dat het je wordt opgelegd. Weet in ieder geval dat het niet aan jou ligt (je bent net heel positief beoordeeld), maar aan het feit dat je werkgever alleen bepaalde contracten wil geven (namelijk tijdelijke en met werktijden die fijn zijn voor het bedrijf maar niet voor jou). Dus probeer het je niet persoonlijk aan te trekken. Een heel klein lichtpuntje is misschien dat als je zelf op een gegeven moment zou opzeggen vanwege de werktijden die je echt niet trekt je geen ww zou krijgen en nu wel. En dat je nu relevante werkervaring hebt en positieve referenties voor een volgende baan die hopelijk in een leukere setting is dan hoe het op je huidige werk geworden is!
quote:NYC schreef op 01 december 2016 @ 15:44:

[...]

Zit je er dan niet voor weer 2 jaar aan vast?

Ik heb een jaar geleden ofzo mijn vaste abonnement omgezet naar een weekendabonnement. Omdat ik ook de weekendkranten bijna niet meer lees wilde ik mijn abonnement volledig stopzetten. Toen ik daarover belde met de Volkskrant kreeg ik te horen dat dat niet kon omdat het vast zat voor een periode van twee jaar...Jazeker, ik kon kiezen tussen 1, 2 of 3 jaar het voordelige tarief. Je zit die periode dan inderdaad vast, al kun je nog wel switchen naar bijv alleen de digitale krant (tegen lager tarief). Daarna wordt het weer vol tarief en is het weer maandelijks opzegbaar. Ik heb voor 3 jaar gekozen. Normaal houd ik daar niet zo van, maar mijn man wil toch zeker weten tot zijn dood de NRC blijven lezen dus weinig risico.
Ohhh, bumba, wat een domper. Dat dit niet tijdens het beoordelingsgesprek is gezegd. Echt met op tijd, de werkgever is verplicht een maand voor het einde van het contract aan te geven als ik niet vergis.

Het is dan nu belangrijk hier niet te lang bij stil te staan maar uit te kijken naar iets nieuws. Eigenlijk wilde je dat toch al, dat is een schrale troost. Zolang dat er nog niet is maak je gewoon het beste van je vrije tijd. Veel succes met solliciteren!
Oh, en qua wassen: wij wassen een keer of 3 per week gok ik (man doet de was ). Oude wasmachine, kleine trommel (5 kg). Normaliter is dat 1 keer donker, 1 keer handdoeken/theedoeken/etc, en 1 keer wit of beddegoed. Bont hebben we zelden, want daar bezitten we niet zo veel van. Momenteel draaien we een paar wassen extra, want babywasjes.
Ik heb trouwens wel ivm baby net een droogmolen gekocht; we hebben nu 2 rekjes onder het afdak staan maar merken dat dat in de winter niet snel genoeg gaat omdat alle grote dingen (handdoeken, broeken, beddegoed) dubbel hangen. Een droogmolen kan onder het afdak in de parasolvoet, en dan gaat het hopelijk sneller . Kreeg het idee van een vriendin, en toen ik bij bol keek waren de brabantiamolens voor de helft van de normale prijs, dus toen heb ik er (redelijk impulsief) maar 1 gekocht. Soms moet je.
Bloemetjesolifant jouw post doet mij denken aan dat mijn man graag een tweede kind wilde. Ik ging daar mee akkoord op voorwaarde dat er een droger kwam. Met 1kind vond ik het nog te behappen al dat wasgoed overal, maar met een tweede zag ik dat niet meer zitten.
Haha, bubbelwijn, ik kan het me voorstellen! Het voordeel hier is dat we alles buiten kunnen drogen en daarbij niet op de regen hoeven letten, dus wat dat betreft zit ik redelijk goed . Maar ik heb geen idee hoe dat de komende jaren verder gaat, en hoe ik daar bij een eventueel tweede kind over denk ;)
Haha, hier drie kinderen, een droogtrommel en de was hangt overal, op de verwarming, het droogrek staat op de convectorput. Geen garanties dus. De was wil maar niet drogen sinds het najaar is. Binnen en buiten niet. Ik weet niet wat dat is. Ik stop geen kleren in de droger. Dus die hangen her en der, de rest wordt gelukkig dan wel droog.

Wij hebben dezelfde droogmolen, uiteraard ook voor de helft gekocht
Even nog een antwoord op de was vragen: wij hebben wel echt volle trommels dan. De witte met het hoeslaken en dan aangevuld met witte hemdjes en thermo ondergoed van vriend ed. En de kleur was idem aangevuld met gekleurde was. We hebben we een heel groot bed dus wellicht dat het daardoor iets meer is en we wassen het beddengoed elke week.

Mijn vriend gebruikt handdoeken meerdere keren, ik niet. Wellicht moet ik daar toch echt aan gaan geloven dan. Het geluk wel is dat wij een wasmachine hebben die het water afmeet aan het gewicht was dat er in zit.

Bumba - wat k*t voor je!
quote:Bloemetjesolifant schreef op 01 december 2016 @ 22:26:

Oh, en qua wassen: wij wassen een keer of 3 per week gok ik (man doet de was ). Oude wasmachine, kleine trommel (5 kg). Normaliter is dat 1 keer donker, 1 keer handdoeken/theedoeken/etc, en 1 keer wit of beddegoed. Bont hebben we zelden, want daar bezitten we niet zo veel van. Momenteel draaien we een paar wassen extra, want babywasjes.

Babywasjes snap ik nooit zo, ik gooide dat gewoon bij de rest van de was. Die daarvan wel ietsje meer werd, maar niet zo heel veel want die kleertjes zijn nog maar heel klein. Waarom zouden de kleren van de baby apart gewassen moeten worden? En hoe kom je aan meerdere babywasjes, heb je dan zoveel kleertjes dat je meerdere trommels vol hebt ermee?

Dat je spullen niet droog willen worden in de winter herken ik ja. Ik probeer het zo te plannen dat het 3 dagen kan drogen (ik kan meer dan 1 was kwijt op de rekken, dus hoef niet 3 dagen te wachten tot de volgende was), dan lukt het wel. Maar het is wel wat meer plannen dan in de zomer, als het in een paar uurtjes droog is.
Bumba wat vervelend. Hoe lang heb je nog tot het einde van je contract?

Hier 2 kinderen. Handdoeken wassen we eens in de 2 weken (zowel douchehanddoeken als sport-douche handdoeken), beddengoed iedere week.

Ik was eigenlijk alles op 60 graden omdat zweetlucht bij de oksels er anders echt niet uit gaat bij mijn kleding. Bij kleding van vriend en de kinderen gaat het wel. Ik heb gewoon heel hardnekkig zweet. Sportkleding gaat gelijk in een emmertje met azijn en water, als we dan gaan wassen (op woensdag en in het weekend) dan gaat het mee met de gewone was.

Beddengoed en handdoeken doe ik in de droger, de rest eigenlijk niet. In de zomer hang ik het wel uit maar als ik dat in de winter doe dan blijft de lucht in huis zo vochtig dat niets meer droogt.

Babywasjes heb ik ook nooit gedaan, evenals babykleding voorwassen voordat het gedragen wordt. Waarom doen mensen dat??
Ah nee Bumba, wat balen zeg! Raar ook dat ze daar een paar weken geleden niets over gezegd hebben.

Het gaat hier over de was inmiddels, zie ik. Wij draaien twee wassen per week, en hangen alles op een groot (echt groot!) droogrek. We kunnen het overdekt op het balkon zetten, of (als het vriest of buiten heel erg vochtig is) binnen in de woonkamer. In beide gevallen is de was meestal binnen een paar uur droog, in het ergste geval de volgende ochtend.

Voor water betalen we 38 euro per kwartaal. Vorig jaar hebbeen we in acht maanden 34m2 verbruikt (49 m2 op jaarbasis volgens de afrekening). Ik verwacht de nieuwe jaarafrekening eind deze maand. Ik denk dat het misschien ietsje meer is geworden, omdat we sinds dit jaar veel grote planten op het balkon hebben, die in de zomer elke dag water kregen.

Wij hebben bewust geen kinderen, en het milieu is daarvoor een van de redenen. Al denk ik eerlijk gezegd dat als ik ze wel heel graag had gewild ik me daar niet door zou hebben laten weerhouden.
quote:bubbelwijn schreef op 01 december 2016 @ 22:37:

Bloemetjesolifant jouw post doet mij denken aan dat mijn man graag een tweede kind wilde. Ik ging daar mee akkoord op voorwaarde dat er een droger kwam. Met 1kind vond ik het nog te behappen al dat wasgoed overal, maar met een tweede zag ik dat niet meer zitten.

zouden we daarom geen 2e hebben? Ik heb nl uit idealistische overtuiging geen droger

Balen bumba, maar er komt vast weer een andere mogelijkheid op je pad. Al zie je dat nu mss niet in.
quote:nicole123 schreef op 01 december 2016 @ 23:05:

[...]

Babywasjes snap ik nooit zo, ik gooide dat gewoon bij de rest van de was. Die daarvan wel ietsje meer werd, maar niet zo heel veel want die kleertjes zijn nog maar heel klein. Waarom zouden de kleren van de baby apart gewassen moeten worden? En hoe kom je aan meerdere babywasjes, heb je dan zoveel kleertjes dat je meerdere trommels vol hebt ermee?

Dat je spullen niet droog willen worden in de winter herken ik ja. Ik probeer het zo te plannen dat het 3 dagen kan drogen (ik kan meer dan 1 was kwijt op de rekken, dus hoef niet 3 dagen te wachten tot de volgende was), dan lukt het wel. Maar het is wel wat meer plannen dan in de zomer, als het in een paar uurtjes droog is.

Mijn 1e kraamhulp deed dat al. Dus dat heb ik direct overgenomen en dan heb je inderdaad niet gelijk extra wassen. Dat komt vanzelf als ze groter worden en nog veel meer vies maken. En hun kleren ook groter worden.

Qua drogen, ik heb een droger, sinds kort een warmtepompdroger. Toen onze droger kapot was heb ik de was naar mijn moeder gebracht zodat het bij haar in de droger kon. Ik heb wel een deel op de rekken gedroogd (op de vliering), maar daar heb ik te weinig ruimte om alles kwijt te kunnen. De witte was (voornamelijk handdoeken) gaat in zijn geheel in de droger, net als het beddengoed. De rest wordt gesplitst in een deel dat wel in de droger kan en een deel wat niet in de droger kan. En als ik dan 2 wassen achter elkaar doe dan draai ik de drogerdingen samen in 1 keer.
Ik weet niet precies hoeveel water we verbruiken. We zijn met een aantal huizen op een bron aangesloten en betalen alleen voor electriciteitskosten (vd pomp) en af en toe een calamiteit, elk jaar leggen we daarvoor ca 50 euro per huis in. We proberen uiteraard wel zo weinig mogelijk te verspillen.

Wassen ca 4 per week met 4 pers. Gebruik nooit een droger, op vochtige dagen hangt de was in de kelder (waar ook het verwarmingssysteem zit). Met vries gaan de grotere dingen juist naar buiten, even laten bevriezen, dan naar binnen en dan is het in no time droog.

Electriciteit krijgen we hier trouwens elke maand het werkelijke bedrag gefactureerd, ideaal.
quote:Atalanta78 schreef op 01 december 2016 @ 15:15:

Qua handdoeken hebben wij allemaal een eigen kleur. We gebruiken die 2x.

Sommige mensen vinden dit erg smerig maar ik ben van mening dat ik schoon onder de douche vandaan kom. Daarnaast let ik op het labeltje. De kant waar het label zit gebruik ik de eerste keer een de andere kant de tweede keer. Dit heb ik de kinderen ook aangeleerd.

Huh? Ik denk dat ik een handdoek gemiddeld vijf tot zeven keer gebruik voordat ie in de was gaat. Inderdaad, je komt toch schoon onder de douche vandaan? Ben ik nou zo'n enorme smeerpijp?
@Bumba, wat balen!

Wanneer loopt je contract af? Kan me voorstellen dat je de motivatie nu uit je tenen moet halen. En dat net in de drukste tijd van het jaar...
quote:Skaep schreef op 02 december 2016 @ 08:38:Huh? Ik denk dat ik een handdoek gemiddeld vijf tot zeven keer gebruik voordat ie in de was gaat. Inderdaad, je komt toch schoon onder de douche vandaan? Ben ik nou zo'n enorme smeerpijp?Nee hoor, dat doen wij ook. Wel hangen we onze handdoeken elke ochtend na het douchen aan een rekje zodat ze goed kunnen drogen tussendoor. Maar goed, misschien ben ik wel net zo'n smeerpijp als jij. Ik verbaas me hier op het forum wel vaker over de enorme hoeveelheden was die mensen week in week uit produceren.
quote:Tr0tter schreef op 02 december 2016 @ 08:56:

[...]

Nee hoor, dat doen wij ook. Wel hangen we onze handdoeken elke ochtend na het douchen aan een rekje zodat ze goed kunnen drogen tussendoor. Maar goed, misschien ben ik wel net zo'n smeerpijp als jij. Ik verbaas me hier op het forum wel vaker over de enorme hoeveelheden was die mensen week in week uit produceren.

Hier ook maar ik weet uit andere topics dat veel forummers dat vies vinden.

Maar veel schoner dan net uit de douche word ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven