Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
21-02-2018 16:31
Niet de hypotheek want die hebben we niet, maar de post van de bank wordt naar Dhr. V1k1ng gestuurd. Terwijl ik toch echt de aanvrager van de rekening ben geweest (ik zat namelijk al bij die bank) en mijn meneer dus als 2e persoon staat en bij navraag bleek ik toch echt als mevrouw geregistreerd te staan. Snap dus niet zo goed wat er mis gaat in dit verhaal :P

Gemeentelijke belastingen gaan wel naar mijn meneer, maar hij heeft zich als eerste ingeschreven op dit adres en ik ben dus bijgeschreven (dit lukte bij onze gemeente niet in 1x omdat we beide uit een andere gemeente kwamen ofzo), die snap ik op zich nog wel dan.
Heel vaak gaat de post over financiële zaken en van de gemeente (WOZ-waarde) naar de oudste bewoner van het adres en dat is statistisch gezien vaak de man... Bij mij ging allerlei post ook naar mijn ex toen we in scheiding lagen en dat was post waar hij helemaal niks mee te maken had... Moest ik daar om bedelen.
Die bedragen voor studie kloppen wel zo ongeveer hoor. Ik heb vier kinderen en ik heb best veel gespaard, maar toch redden we het daar niet mee. Op de site van het NIBUD kun je ook een berekening zien, daar heb ik me aan gehouden om voor oudste zoon en dochter een goed maandbedrag bij elkaar te knutselen.
Ik denk ook dat de bedragen redelijk kloppen. Als ik naar mezelf kijk: mijn gemiddelde lasten (inclusief zakgeld voor wat leuks) waren zo tussen de 900 en 1000 per maand. In het eerste jaar was het wat goedkoper dan daarna, omdat ik toen elk weekend naar huis ging.

Ik vind persoonlijk echter niet dat je als ouder verplicht bent om dat hele bedrag te sparen. Je spaart wat je wilt en kunt. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen als je niet aan die 40000 komt of het niet van je lopende rekening kunt betalen, want het IS gewoon heel erg duur. Zeker als je meerdere kinderen hebt, dan loopt het helemaal op.

In mijn omgeving zijn er maar weinig die echt alles van hun ouders kregen, hoor. Sterker nog: de helft van mijn vrienden kreeg hooguit een kleine bijdrage in de kosten. De rest was voor henzelf. Ik las hier iemand (volgens mij een Vlaming) die haar zoon nog zakgeld en kleedgeld gaf, maar dat is vanaf 18 jaar toch wel vrij ongebruikelijk in Nederland. Als je 8-12 uur per week bij werkt en wat leent, kom je al een heel eind. Men gaat uit van 40 uur per week (uitzonderingen zoals geneeskunde of pittige studies op de TU daargelaten) en daar kan de gemiddelde student echt nog wel een dag naast werken. Of twee avonden in de week. Genoeg studenten die niet eens aan die 40 uur komen. En anders is er altijd nog de optie om te lenen.
Elke euro die je spaart of bij kunt dragen als ouder is mooi meegenomen, maar voel je vooral niet naar je kind schuldig als je niet die hele studie + zakgeld en dergelijke kunt betalen. Ik ken niemand die zijn/haar ouders daarop aankijkt :)
plek schreef:
12-02-2018 20:46
Wij hebben een tijdje gekeken naar koophuizen, maar wachten nu toch maar tot het rustiger wordt. Ik heb wel nog een vraag: men zegt dat je beter op een inkomen kunt kopen en ik begrijp waarom, dat lijkt ons echter haast onmogelijk. Of je moet in je eentje dubbelmodaal verdienen of in een goedkope regio wonen. Voor ons geldt dit beiden niet. We hebben laatst eens laten berekenen hoeveel we zouden kunnen lenen en stel dat we dan 'slechts' 70% van dat bedrag zouden willen lenen, kunnen we hier nog niets fatsoenlijks kopen.
Wat is wijsheid in zo'n geval? Zorgen dat je veel geld in kunt brengen, zodat je minder hoeft te lenen, toch maar gewoon wel die dure hypotheek nemen?
Even een upje voor deze vraag.
anoniem_636eb44e639c8 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 19:52
0.13% gewijzigd
plek schreef:
22-02-2018 19:26
Hoi Plek,

Wij wonen in een krimpgebied waarbij de plaats waar wij wat zoeken de huizen ook voor de vraagprijs weggaan. Omdat we nu op zich goed zitten, kijken wij het nog een jaartje aan. Tijd om verder te sparen en aflossen en beter te oriënteren op de huizenmarkt.

Kan me jouw twijfel voorstellen. Dat de rente zal stijgen valt volgens mij wel mee. Vorig jaar liep onze rentevaste periode af en hebben wij voor een jaar vastgezet. Toen was het onwaarschijnlijk dat de rentes zo laag zouden blijven en ons aanbod voor nu is lager dan vorig jaar. Maar zekerheden krijg je niet.. blijft een gok
plek schreef:
22-02-2018 19:25
Ik denk ook dat de bedragen redelijk kloppen. Als ik naar mezelf kijk: mijn gemiddelde lasten (inclusief zakgeld voor wat leuks) waren zo tussen de 900 en 1000 per maand. In het eerste jaar was het wat goedkoper dan daarna, omdat ik toen elk weekend naar huis ging.

Ik vind persoonlijk echter niet dat je als ouder verplicht bent om dat hele bedrag te sparen. Je spaart wat je wilt en kunt. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen als je niet aan die 40000 komt of het niet van je lopende rekening kunt betalen, want het IS gewoon heel erg duur. Zeker als je meerdere kinderen hebt, dan loopt het helemaal op.

In mijn omgeving zijn er maar weinig die echt alles van hun ouders kregen, hoor. Sterker nog: de helft van mijn vrienden kreeg hooguit een kleine bijdrage in de kosten. De rest was voor henzelf. Ik las hier iemand (volgens mij een Vlaming) die haar zoon nog zakgeld en kleedgeld gaf, maar dat is vanaf 18 jaar toch wel vrij ongebruikelijk in Nederland. Als je 8-12 uur per week bij werkt en wat leent, kom je al een heel eind. Men gaat uit van 40 uur per week (uitzonderingen zoals geneeskunde of pittige studies op de TU daargelaten) en daar kan de gemiddelde student echt nog wel een dag naast werken. Of twee avonden in de week. Genoeg studenten die niet eens aan die 40 uur komen. En anders is er altijd nog de optie om te lenen.
Elke euro die je spaart of bij kunt dragen als ouder is mooi meegenomen, maar voel je vooral niet naar je kind schuldig als je niet die hele studie + zakgeld en dergelijke kunt betalen. Ik ken niemand die zijn/haar ouders daarop aankijkt :)
Dat was mijn verhaal, en inderdaad Belg.
Ik vind dat inderdaad een opmerkelijk verschil tussen wat ik in mijn omgeving hoor en wat ik hier lees.
In België is het zeer gebruikelijk dat alles voor kinderen betaald wordt, tot het moment dat ze "echt" werk hebben. De bijbanen in het school/academiejaar zijn hier ook niet erg gebruikelijk, wel in de grote vakantie. Een van de redenen hiervoor is-denk ik- dat studiefinanciering hier nooit heeft bestaan (wel studiebeurzen, voor ouders met weinig inkomen), en er ook niet kan geleend worden om een studie te betalen.
En ik denk ook dat dit maakt dat er in België veel vaker door beide ouders fulltime wordt gewerkt, als je dat allemaal moet/wil betalen, moet daarvoor ook geld binnenkomen.
plek schreef:
22-02-2018 19:25

Dat was mijn verhaal, en inderdaad Belg.
Ik vind dat inderdaad een opmerkelijk verschil tussen wat ik in mijn omgeving hoor en wat ik hier lees.
In België is het zeer gebruikelijk dat alles voor kinderen betaald wordt, tot het moment dat ze "echt" werk hebben. De bijbanen in het school/academiejaar zijn hier ook niet erg gebruikelijk, wel in de grote vakantie. Een van de redenen hiervoor is-denk ik- dat studiefinanciering hier nooit heeft bestaan (wel studiebeurzen, voor ouders met weinig inkomen), en er ook niet kan geleend worden om een studie te betalen.
En ik denk ook dat dit maakt dat er in België veel vaker door beide ouders fulltime wordt gewerkt, als je dat allemaal moet/wil betalen, moet daarvoor ook geld binnenkomen.
plek schreef:
22-02-2018 19:26
Ik zou gaan voor sparen. Dan kan je toeslaan als je voldoende gespaard hebt, of als er een crisis op de huizenmarkt is. Tenzij het om een absurde regio als Amsterdam gaat, dan zou ik ergens anders gaan wonen.
gianna schreef:
22-02-2018 18:52
Heel vaak gaat de post over financiële zaken en van de gemeente (WOZ-waarde) naar de oudste bewoner van het adres en dat is statistisch gezien vaak de man... Bij mij ging allerlei post ook naar mijn ex toen we in scheiding lagen en dat was post waar hij helemaal niks mee te maken had... Moest ik daar om bedelen.
Iemand anders zei het ook al, dat het bij hen naar de oudste bewoner gaat. Maar dat ben ik en het gaat dus naar mijn vriend. Ik vind het maar vaag dat dit per gemeente anders geregeld is. Ben nu wel benieuwd of het dit jaar wel naar mij gestuurd gaat worden of toch naar mijn vriend.

Over studiekosten betalen voor je kinderen, ben ik het helemaal eens met plek. Ik heb sinds dat ik 15 ben sowieso altijd een bijbaantje gehad. En tijdens mijn studie dus ook. Toen ik op kamers wilde hebben mijn ouders me eerst laten uitrekenen hoeveel ik dacht overal aan kwijt te zijn en me laten bedenken hoe ik dat ging betalen. Ze hebben wel altijd mijn collegegeld betaald en ik kreeg een kleine toelage per maand en de rest moest ik zelf regelen (inderdaad zelf er voor werken en deels lenen). Nu wil ik geen kinderen, maar ik denk dat ik het zo ook zou doen als ik wel kinderen zou willen. Deels ondersteunen en deels financieel zelfstandig laten worden. Nu kreeg ik toen nog wel stufi, dat is nu natuurlijk wel anders en scheelt toch 250 euro in de maand.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
plek schreef:
12-02-2018 20:46
Wij hebben een tijdje gekeken naar koophuizen, maar wachten nu toch maar tot het rustiger wordt. Ik heb wel nog een vraag: men zegt dat je beter op een inkomen kunt kopen en ik begrijp waarom, dat lijkt ons echter haast onmogelijk. Of je moet in je eentje dubbelmodaal verdienen of in een goedkope regio wonen. Voor ons geldt dit beiden niet. We hebben laatst eens laten berekenen hoeveel we zouden kunnen lenen en stel dat we dan 'slechts' 70% van dat bedrag zouden willen leven, kunnen we hier nog niets fatsoenlijks kopen.
Wat is wijsheid in zo'n geval? Zorgen dat je veel geld in kunt brengen, zodat je minder hoeft te lenen, toch maar gewoon wel die dure hypotheek nemen?
Als je de mogelijkheid hebt om heel veel geld te sparen om dat in te brengen is dat natuurlijk altijd handig. Je hoeft dan minder te lenen en het zorgt als je onder een bepaald percentage zit voor een lagere rente. Dus als dat een optie is dan zou ik dat zeker doen.

Verder is het maar de vraag of je per se op 1 inkomen zou moeten kopen. Het hangt er nogal vanaf. Hoe zeker zijn jullie banen en hoe gewild zijn jullie mochten jullie je baan kwijtraken? Heb je dan waarschijnlijk snel iets nieuws, of is het lastig in jullie sector? Zul je nog gaan stijgen in salaris? Hoe ga je met geld om en hoeveel geef je om luxe leven? Wil je kinderen, hoeveel, en hoeveel wil je dan blijven werken? (dalende inkomsten en/of flinke opvangkosten de eerste 4 jaar) Hoe stabiel is je relatie? Hoe erg is het als je je huis zou moeten verkopen in het geval van een verbroken relatie of baanverlies, lig je daar wakker van of blijf je daar relaxed onder?

En wat is op 1 inkomen kopen? Op het hoogste inkomen, op het laagste inkomen of op het gemiddelde inkomen? Ik ken stellen die op 1 inkomen gekocht hebben. Dat van de man. Die 5x zoveel verdiende als de vrouw. Tsja, dan stelt het niet zoveel voor en is het in mijn ogen niet verstandiger dan bijv een stel waarvan man en vrouw gelijk verdienen en die op anderhalf inkomen kopen. Al ligt het eraan waar je naar kijkt. Bij een scheiding is het makkelijker voor stel 1: de man kan het financieel aan om in het huis te blijven wonen, het hoeft niet verkocht te worden. Bij stel 2 kunnen beiden zich het niet veroorloven en zij zullen moeten verkopen. Maar in het geval van werkloosheid van de man van stel 1 dan heeft dat stel opeens wel een immens probleem. Terwijl stel 2 het bij werkloosheid van de man (met 70% doorbetaling in de WW) het nog een hele tijd uit kan zingen.

Wij hebben zelf op ongeveer 1 inkomen gekocht, maar daarbij moet ik zeggen dat dat kon omdat we ten eerste veel gespaard hadden (we waren ook al ouder dan 30 voor we ons echt wilden gaan settelen in ons eerste koophuis), onze salarissen redelijk hoog (ook omdat we al wat ouder waren dan de gemiddelde starter) en omdat de huizenprijzen in onze regio niet torenhoog waren. Als je het financieel goed doorrekent (ook voor de toekomst) en de risico's kent en zo mogelijk afdekt dan vind ik zo'n vuistregel van 1 inkomen niet zo relevant. Volgens mij kun je dan beter kijken naar welke maandlasten je zou kunnen en willen dragen (nu en in de toekomst) en hoe dat zich vertaalt in een hypotheekbedrag.
Met het betalen van kamerhuur erbij door ouders lijkt 40.000 me inderdaad wel een bedrag om rekening mee te houden (10.000 per jaar). Ik begrijp ook goed dat veel mensen dat niet kunnen/hebben en genoeg studenten die dus moeten lenen/werken maar de berekening zelf klopt wel denk ik.

Voor ons: we hebben afgelopen jaar 20x de container aan straat gehad. Doel is dat te verminderen maar de gemeente wil geloof ik zelf al naar 12x per jaar. Groencontainers zijn gratis.
Ons huis is 10k in waarde gestegen, dat is meer dan ik had gedacht. Nu hebben we geen verhuisplannen dus voor ons weinig relevant maar altijd fijn dat de afstand tussen woningwaarde en openstaande hypotheek steeds groter wordt. Dit jaar nog niks afgelost.
NYC schreef:
22-02-2018 22:13
Ons huis is 10k in waarde gestegen, dat is meer dan ik had gedacht. Nu hebben we geen verhuisplannen dus voor ons weinig relevant maar altijd fijn dat de afstand tussen woningwaarde en openstaande hypotheek steeds groter wordt.
Behalve voor je eigenwoningforfait en gemeentelijke belastingen. Daarvoor kan het beter dalen of gelijk blijven en pas vlak voordat je gaat verkopen even flink stijgen. ;-D Hier 20k gestegen en ik heb er daardoor een beetje een dubbel gevoel over. In theorie hebben we nu meer vermogen, maar in de praktijk kost het ons geld terwijl we er niet opeens 'meer huis' voor terugzien.
Ja, dat klopt. Toch had ik me bij een daling ook wel zorgen gemaakt. Stijging geeft me tussen mijn oren een rustiger gevoel hoewel we allang niet meer onder water staan (deze woning nooit gedaan ook, mijn eerste appartement helaas wel en dat voelt echt als een "les") en het ook nergens op slaat want stel dat we wel vrij plotseling verhuizen: waarschijnlijk zijn alle huizen gestegen ten opzichte van vijf jaar geleden. Maar toch. Er wordt in onze regio nog gekocht ondanks vergrijzing.
NYC schreef:
22-02-2018 22:35
Ja, dat klopt. Toch had ik me bij een daling ook wel zorgen gemaakt. Stijging geeft me tussen mijn oren een rustiger gevoel hoewel we allang niet meer onder water staan (deze woning nooit gedaan ook, mijn eerste appartement helaas wel en dat voelt echt als een "les") en het ook nergens op slaat want stel dat we wel vrij plotseling verhuizen: waarschijnlijk zijn alle huizen gestegen ten opzichte van vijf jaar geleden. Maar toch. Er wordt in onze regio nog gekocht ondanks vergrijzing.
Dat snap ik hoor, zeker in jouw regio. Ik heb makkelijk praten vanuit de Randstad, waar ik woon is er absoluut geen sprake van vergrijzing en dus ook geen zorgen om het kelderen van woningprijzen.
nicole123 schreef:
22-02-2018 22:49
Dat snap ik hoor, zeker in jouw regio. Ik heb makkelijk praten vanuit de Randstad, waar ik woon is er absoluut geen sprake van vergrijzing en dus ook geen zorgen om het kelderen van woningprijzen.
Mijn verlies heb ik destijds helaas wel moeten lijden in de randstad/studentenstad dus garanties... (niet voor jou hoor, gezien je aflos-gedrag) maar dat was natuurlijk mijn grootste fout. Sindsdien weet ik beter wat eigen handelen betreft maar vind ik tevens het zien van een stijging bijdragen aan geruststelling.
NYC schreef:
22-02-2018 23:02
Mijn verlies heb ik destijds helaas wel moeten lijden in de randstad/studentenstad dus garanties... (niet voor jou hoor, gezien je aflos-gedrag) maar dat was natuurlijk mijn grootste fout. Sindsdien weet ik beter wat eigen handelen betreft maar vind ik tevens het zien van een stijging bijdragen aan geruststelling.
Uiteraard kan het hier in de randstad ook dalen maar dat is dan waarschijnlijk landelijk. En dan zal het huis dat ik ipv dit huis wil kopen ook gedaald zijn dus in totaal ben ik dan juist gunstig uit. Vind ik helemaal niet erg! Dat is een heel ander perspectief dan als je in een krimpregio woont waar het lokaal opeens superslecht gaat met de huizenprijzen, zodat je ofwel per se je nieuwe huis weer in die regio moet kopen ofwel verlies draait. Daar zou ik me dan minder prettig bij voelen, want minder vrij om te gaan waar je wilt. En als je onder water staat is het uiteraard ook een ander verhaal, dan betekent een waardestijging het verschil tussen een restschuld of niet.
Ik heb ons appartement drie jaar geleden gekocht en de WOZ-waarde is nu al een ton hoger dan de aankoopprijs (nou ja, 96k om precies te zijn). Ik ben er absoluut niet blij mee, dat kost me alleen maar meer geld aan gemeentelijke belastingen. :-[
Ik vind het kopen op 1 inkomen persoonlijk iets overdreven als gewone starters; jong zonder kinderen met beide een opleiding en verwacht dat het inkomen nog groeit. Zeker als je onder de nhg grens blijft.

Wij hebben destijds 'dom' gekocht. In 2010, nog met hoge notariskosten, hoge rente, hoge overdrachtsbelasting, bouwdepot erbij.... We staan nog steeds een klein stukje onder water, maar de maandlasten betalen we met plezier. Verhuizen zat de de afgelopen jaren niet in, maar de stress hebben we er niet van gehad.
Qua maandlasten hebben we bedacht dat we het op 1x 32 uur normaal salaris + 1x 32 uur minimumloon moesten kunnen doen, terwijl we beiden voltijd werkten.
Voor de mensen die een hogere WOZ waarde hebben voor hun huis. Denken jullie er aan dit door te geven aan je hypotheek verstrekker, kan zijn dat je weer in een lagere risico klasse valt.

Ik vond het wel een rustig idee om op 1 salaris te kopen. Maar ja, dan ligt het er ook nog aan wat je verder van dat salaris moet doen. In principe zou mijn man ook het huis kunnen betalen. Maar niet meer de kinderopvang er ook nog bij. (Dat zijn onze grootste financiele posten).

Voor mij zou het net kunnen, maar ik krijg de hypotheek er niet voor. Dus of dat dan op 1 salaris kopen is. Maar we willen nu dus wel snel extra gaan aflossen zodat de maandlasten snel omlaag gaan. Al blijft het lastig om de juiste balans te vinden tussen extra aflossen en leuke dingen blijven doen.
Tr0tter schreef:
22-02-2018 23:43
Ik heb ons appartement drie jaar geleden gekocht en de WOZ-waarde is nu al een ton hoger dan de aankoopprijs (nou ja, 96k om precies te zijn). Ik ben er absoluut niet blij mee, dat kost me alleen maar meer geld aan gemeentelijke belastingen. :-[

Die van ons is de afgelopen jaren alleen maar gedaald, En dit jaar voor het eerst met wel €1.000 gestegen....

Als ik dan kijk naar huizen hier om me heen, dan valt me wel op dat die veel harder stijgen, sommige wel met 10.000 het afgelopen jaar. Maar wij wonen in een hoekwoning, blijkbaar stegen die minder hard....
40 duizend euro sparen voor een studie :|
Zoveel ga ik niet sparen voor de studie van mijn dochter, als ze gaat studeren, ze wordt liever mama, zegt ze.
En op kamers gaan is niet nodig denk ik, want we wonen in de hoofddstad, genoeg studie mogelijkheden hier.
Ik steek het geld liever in het aflossen van de hypotheek, tegen de tijd dat ze gaat studeren, kan ik het makkelijk van de lopende rekening betalen.
Bij de aankoop van het huis hebben we wel gekeken naar de consequenties van stel we gaan uit elkaar, iemand (of beiden) raken werkloos, iemand overlijd enz. Daarbij zijn we deels uitgegaan van het minimale salaris (de mijne). Dus mocht hij geen inkomen meer genereren dan kan ik het betalen. Met name omdat we al gelijk zoveel ingelegd hebben, dus de lening die overbleef was gewoon niet hoog.

Je zou best kunnen zeggen dat wij scheefwonen, aangezien we makkelijk een veel duurder huis zouden kunnen kopen, maar dat niet doen en dus een huis voor starters bezet houden. Maar ik lig er niet wakker van.

We hebben officieel bericht ontvangen dat onze lening beeindigd is, want 100% afgelost!!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Gefeliciteerd dianaf!
ZonnigKleintje schreef:
23-02-2018 10:00
Gefeliciteerd dianaf!

Merci! Ik vind het wel jammer dat je van de bank niet meer te horen krijgt dan een afschrift met lening afgelost. Heb er zelf maar achteraan gebeld of we nog iets kunnen verwachten. Ik weet verder wel hoe en wat, maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommige mensen best prettig is om te weten wat nu verder te doen. Dat je eventueel het hypotheekrecht kunt royeren, want zolang je dat niet doet, ben je nog steeds gebonden aan verplichtingen tov de bank. Natuurlijk is het minder een probleem, want ze kunnen niet meer de hele lening in één keer opeisen, maar het kan wel gedoe veroorzaken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lekker gevoel hè dianaf! :thumbsup: Dat banken je niet informeren over dat je je hypotheek kunt royeren vind ik inderdaad ook vreemd. Ik kwam er toen ik mijn vorige woning verkocht pas achter dat er nog hypotheekrecht op rustte (wat ik had kunnen weten, maar waar ik totaal niet aan gedacht had). Dat moest ik voor de verkoop dus nog laten regelen. De toenmalige hypotheekverstrekker vroeg daar nog best een groot bedrag voor, ik weet nog dat ik dat belachelijk vond. Om mijn huidige woning te kopen moest ik een klein overbruggingshypotheekje afsluiten (ter grootte van een kwart van de huidige waarde van het huis). Die is zodra ik het vorige huis verkocht afgelost, maar nog niet geroyeerd. Het hoeft ook niet zo nodig; ik heb er nu geen last van (en mocht ik (heel onwaarschijnlijk) ooit geld nodig hebben dan kan ik dat makkelijk weer lenen zonder dat ik daarvoor naar de notaris moet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven