Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Wat een leuk nieuws allemaal ineens, gefeliciteerd!
Bumba1985 schreef:
24-02-2018 07:19
Eigenlijk komt het erop neer dat ik een beetje 'de vreemde eend in de bijt' ben.

Een voorbeeld: toen mijn man en ik gingen trouwen hebben we dat vrij alternatief gedaan. Ik had een vilten bruidsboeket, een gekleurde jurk ipv wit, we hebben niet chic gedineerd enz. Elke keuze die wij maakten werd in principe afgekeurd, was niet leuk genoeg. Achteraf wordt dan wel gezegd dat het een geweldige dag was en dat ze niet hadden verwacht dat alles wat wij hadden bedacht zo leuk bij elkaar zou passen, maargoed, van tevoren is het allemaal niet goed genoeg. Bij het schoenen passen heeft mijn moeder zelfs tegen de verkoper gezegd "wacht maar, als ik met mijn andere dochter terugkom dan wordt het wél leuk met passen" (Omdat ik het moeilijk vond om een keuze te maken, omdat tradtitionele bruidsschoenen eigenlijk niets voor mij zijn)

En zo gaat het elke keer. Alles wat wij doen is niet goed / niet interessant in de ogen van mijn moeder en zus. En dat zijn voor mij toch de belangrijke mensen op de een of andere manier. Ik probeer van hun mening los te komen, maar dat vind ik erg lastig.
*knuffelt* Ik herken het vanuit mezelf gelukkig niet. Vanuit man wel, maar dan nog een paar stappen erger zeg maar, en weet door hem dat het behoorlijk naar kan voelen om een vreemde eend in de bijt te zijn bij je familie. Hoewel wij dan weer in 'zijn gezin' de enigen waren die überhaupt trouwden, dus dat we het op onze eigen manier low budget deden konden ze niet zoveel van zeggen. Behalve dan dat het feestje in het scoutingclubhuis was, mopperdemopper, want hoge hakken en lastig, en mooie schoenen zonder hoge hakken bestaan niet voor vrouwen. Ik heb m'n mond maar gehouden, van mijn familie liep alleen zusje heel dapper een tijdje op hoge hakken. :P Maar bij het feestje echt niet meer, ze had wel wat beters te doen dan vallen. Genieten van de bruiloft en zo.

Zelf ben ik ook best wel introvert, en dat vind ik gelukkig meestal helemaal prima. Laat mij maar lekker mijn ding doen. Ennuh Bumba, je hebt gewoon meer boeken gelezen dan ik nu :cheer: keigoed!

Tegen de tijd dat wij kinderen krijgen kijk ik trouwens ook wat de familie nog heeft liggen. Zo'n babykamertje is al heel snel schattig, een baby'tje met kleine kleertjes ook ;-D
Haha, ja, hoge haken zijn ook niet mijn ding.... De laatste keer dat ik ze droeg was met de trouwerij van mijn zusje. Wat heb ik me toen ongelukkig gevoeld over mijn kledingkeuze. Maar het retro-jurkje dat ik eigenlijk had willen dragen kwam niet door de ballotage-commissie. En ergens is dat ook mijn eigen schuld. Ik moet mijn grenzen aangeven op dat gebied. Maar als ze aan me vragen wat ik aantrek voor zo'n gelegenheid en vervolgens word gezegd dat het niet leuk genoeg is, tsja... dan ga ik toch twijfelen. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
24-02-2018 11:09
Haha, ja, hoge haken zijn ook niet mijn ding.... De laatste keer dat ik ze droeg was met de trouwerij van mijn zusje. Wat heb ik me toen ongelukkig gevoeld over mijn kledingkeuze. Maar het retro-jurkje dat ik eigenlijk had willen dragen kwam niet door de ballotage-commissie. En ergens is dat ook mijn eigen schuld. Ik moet mijn grenzen aangeven op dat gebied. Maar als ze aan me vragen wat ik aantrek voor zo'n gelegenheid en vervolgens word gezegd dat het niet leuk genoeg is, tsja... dan ga ik toch twijfelen. :roll:
Maar uiteindelijk ga je het toch nooit goed kunnen doen, wat je ook doet, want ze hebben die houding al tegenover jou. Eigenlijk zegt het meer over hen dan over jou. Weet je, misschien zijn ze wel gewoon jaloers, dat jij doet wat je leuk vind en waar je happy van wordt en dat je het niet doet zoals het 'heurt'.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Zo, lekker fris de afgelopen dagen he? :biggrin: Al vond ik het gister met het zonnetje wel goed te doen.

Het zonnetje is ook al zo warm dat we overdag gratis verwarming hebben; gordijnen goed open en de zon het huis laten verwarmen. En zodra de zon weg is direct weer de gordijnen dicht om zoveel mogelijk warmte binnen te houden. :)

Op dit soort dagen word ik altijd heel fanatiek om de verwarming zo min mogelijk aan te hoeven zetten... Want nu valt er ook écht wat te besparen met zulke dingen :biggrin:
    Bumba1985 schreef:
    26-02-2018 08:46
    Zo, lekker fris de afgelopen dagen he? :biggrin: Al vond ik het gister met het zonnetje wel goed te doen.

Het zonnetje is ook al zo warm dat we overdag gratis verwarming hebben; gordijnen goed open en de zon het huis laten verwarmen. En zodra de zon weg is direct weer de gordijnen dicht om zoveel mogelijk warmte binnen te houden. :)

Op dit soort dagen word ik altijd heel fanatiek om de verwarming zo min mogelijk aan te hoeven zetten... Want nu valt er ook écht wat te besparen met zulke dingen :biggrin:
      Door de zon wordt het bij ons in de woonkamer al snel 20+ graden en springt de verwarming niet eens aan want die staat bij ons op 19,5. Dus wij besparen op deze dagen wel op dat gebied (behalve als ik dus vergeet de verwarming uit te zetten zoals afgelopen zaterdagavond)
      Ik vind het ook heerlijk, die combinatie zon en kou. Zonder zon wel wat minder. Hier begint het nu net te sneeuwen, brrrrr En ja, ook ik maak er een sport van om de verwarming zo laag mogelijk te houden. pantoffels aan, vest aan en ik voel me al snel heerlijk comfortabel. Manlief heeft er sneller last van, en ik ga hem ook geen kou laten lijden, dus de verwarming gaat wel naar een graad of 19 meestal. En ja, zoals gisteren was de verwarming eigenlijk niet eens nodig met de zon op de ramen :D
      Ik heb geen idee hoe warm het hier is, wij hebben geen centrale thermostaat en de thermostaatknoppen zorgen alleen dat het rond de verwarming een specifieke temperatuur is, maar de ene keer is dan de rest van de kamer ook direct comfortabel en de andere keer niet. Nu met deze kou zou ik hem op 3 moeten zetten om het in de hele kamer goed warm te hebben. Maar dankzij het zonnetje slaat ie nu pas vrij laat aan :)
      Onze eerste maand 'met zonder budget' is voorbij. Het is gelukt om puur op het inkomen van mijn man rond te komen. Geen euro uitgegeven van mijn uitkering. Komende maanden proberen we dat vol te houden, even flink sparen. :cheer2: En het gekke is dat ik totaal niet het gevoel heb dat we er ook maar iets voor hebben hoeven laten. Ik vraag me echt af waar ons geld normaal gesproken dan aan opging... :-o Waarschijnlijk toch allemaal ditjes en datjes die we eigenlijk niet echt nodig hebben.

Je gaat toch leven naar het budget dat je hebt. Toen wij de laatste week even wat krapper begonnen te zitten merkte ik wel dat ik een stuk creatiever werd met de restjes in de voorraadkast en dergelijke. Normaal gesproken zou ik dan toch wat geld van de uitkering hebben gebruikt. Maar dat heb ik nu dus direct weggesluisd naar de spaarrekening en we hebben het prima gered. :)
      goed bezig bumba! Ik merk dat ik nu ik meer inkomen/meer vertrouwen heb ik het inkomen ik inderdaad makkelijker uitgeef aan sommige dingen. Ik moest echt een nieuwe jeans, kom ik ook een leuke sweater tegen: nouja bestel maar bij... Nu kan ik het wel missen maar toch gaat er dan ongemerkt meer op dan je verwacht.

Qua verwarming is het hier nu wel nodig, maar hoef niet giga hard te stoken. 's nachts gooi ik hem terug en daalt het maximaal 1 graadje. Dat is zo weer warm natuurlijk. Mijn energiecontract loopt volgende maand af en ziet er naar uit dat ik heel veel terug ga krijgen. Ze hadden verwacht dat ik meer dan 2100 kwh stroom zou gebruiken, vond ik al erg veel: ik heb bijvoorbeeld bewust geen tv (ik kijk nooit, en dan staat het ding aan voor de 'leuk') Ik heb alleen energiezuinige apparaten en ledlampen en trek overbodige stekkers er uit tegen lekstroom. Ik ben ook alleen in een appartement met alleen een hond. Tsja dan geen idee hoe ik zoveel stroom zou gebruiken. Gas ook heel laag. Vorig jaar eigenlijk niet gestookt: ik kwam hier wonen in maart toen was het niet meer nodig en pas in december kregen we wat kou maar ook toen nauwelijks hoeven stoken omdat het gewoon bijna niet afkoelt in huis. Ik vind het alleen lastig hoe ik een nieuw contract uitzoek. Via gaslicht.com krijg je flinke welkomsbonussen maar sluiten jullie dan daar af? of toch direct via de aanbieder?
      Bumba1985 schreef:
      26-02-2018 15:29
      Onze eerste maand 'met zonder budget' is voorbij. Het is gelukt om puur op het inkomen van mijn man rond te komen. Geen euro uitgegeven van mijn uitkering. Komende maanden proberen we dat vol te houden, even flink sparen. :cheer2: En het gekke is dat ik totaal niet het gevoel heb dat we er ook maar iets voor hebben hoeven laten. Ik vraag me echt af waar ons geld normaal gesproken dan aan opging... :-o Waarschijnlijk toch allemaal ditjes en datjes die we eigenlijk niet echt nodig hebben.
      Gokje vanuit mijn eigen ervaring: "het geld zit in het potje en dus is er ruimte voor.
      Bij mij werkt het dus wel zo, daarom werkt contant geld ook niet voor mij. Ik heb gewoon een Excel-sheet waar mijn inkomen + vaste uitgaven in staan. Het bedrag wat ik daar heb staan is het geld wat ik uit kan geven. Dat is dus minder dan wat er daadwerkelijk op mijn rekening staat omdat de datum waarop mijn salaris gestort is de start van de nieuwe maand is, maar de DUO op bijna dezelfde datum afschrijft. Dus de ene maand gaat dat wel goed, de andere niet. Ik ben te lui om daar rekening mee te houden, dus los ik het zo op.
      Daarom werken potjes voor mij ook niet V1king, dat geeft toch het gevoel dat zo'n potje leeg moet of zo.

RP7 ik doe het altijd via de energievergelijker van de Consumentenbond. Ik vind gaslicht toch enigszins commercieel overkomen, en de CB is dat niet. Zelfde principe verder.
      Ja, bij ons werkt het dus blijkbaar ook zo. En nu hebben we beiden zoiets van: laten we aan het begin van de maand wat zuiniger doen, dan kunnen we aan het eind van de maand misschien wel een keer wat extra's doen. Terwijl het eerst zo was van: o, we hebben weer budget, dus laten we het uit gaan geven...
      @Bumba, goed dat je er zo achter komt wat voor jou werkt toch?

@RP7, ik doe altijd wel via gaslicht.com. Ik kijk ook alleen daar en verder nergens, ik denk dat ik door daar te kijken 80% van het voordeel wel haal en ik nog meer vergelijken kost me te veel energie.

Ik heb de financieen even opnieuw op een rijtje gezet nu we weten welke bedragen er allemaal bij ons nieuwe huis horen. Ik had het spaarbedrag wat lager gezet, maar dat kan weer omhoog. Nou moet ik wel zeggen dat een vrij groot deel daarvan de voorlopige teruggave van de inkomstenafhankelijke combinatie
      korting is, maar toch. Tegen de tijd dat die vervalt hebben we allebei onze studieschuld afbetaald dus dan zou dat tegen elkaar weggestreept kunnen worden.

Overigens weet ik nog steeds niet echt hoeveel ik nu stook in ons nieuwe huis. Misschien even een paar weken de meterstanden noteren om er een beetje gevoel bij te krijgen. Al zegt het me niet zo heel veel wat er per week door gaat. Zeker in een week als deze zullen we toch flink stoken.
      @RP7: ik check gaslicht en de consumentenbond. De paar toppers die daaruit komen (en aan mijn criteria voldoen) bekijk ik ook via hun eigen site nog even. Soms verschilt het enorm, omdat je via de ene site wel een bonus krijgt en via de andere niet. Ik krijg ook wel eens van die vriendenkorting aanbiedingen van mensen die bij een bepaalde aanbieder zitten, maar die zijn bijna altijd minder gunstig dan dat je het zelf afsluit en daarbij een hogere bonus ontvangt.

@Bumba: fijn dat je eerste budgetloze maand zo goed gegaan is! Dat er nog maar vele mogen volgen. Vooral fijn dat je het idee hebt dat jullie minder aan onzin en onnodige ditjes en datjes hebben uitgegeven! Blijkbaar werkt het dan goed en motiverend voor jullie. Het totaalbedrag dat je per maand uitgeeft zegt mij zelf niet zo heel veel: als je toevallig een paar verjaardagen of een reparatie aan je huis hebt dan kun je zo opeens een stuk hoger zitten in je uitgaven, terwijl je net zo zuinig geleefd hebt. Ik zou dus vooral naar de verhouding zinnige uitgaven / onzinuitgaven (of noodzakelijk / leuk) kijken. Het maandbedrag laag houden door de voorraadkast leeg te eten vind ik een beetje kunstmatig, als je die voorraad de maand erna weer aan moet vullen geef je dat bedrag alsnog uit. Tenzij het voorraad is waar je al een tijd geen raad mee wist en die anders over de houdbaarheidsdatum heen gaat en je weg zou gooien: dan is het wel winst.

Aan potjes doen wij wel, maar om wat Viking en Marana zeggen juist niet voor de leuke en nutteloze dingen, want dan heb je kans dat je inderdaad makkelijker wordt omdat je toch nog geld in het potje hebt. Wel hebben wij potjes voor reserveringen: voor kosten aan het huis, kosten aan de auto en jaarlijkse incasso's (zorgverzekering, gemeentelijke belastingen). Dat zijn nou niet echt dingen waar je expres geld aan gaat uitgeven omdat je potje vol zit (ik ga nooit voor mijn lol naar de garage, al zou het gratis zijn). Het voordeel zit bij ons dan ook niet in het aan een budget houden, maar aan het overzicht op hoeveel geld echt spaargeld is en hoeveel in feite een reservering en het constant houden van de cashflow op de gewone rekening. Ik lees vaak (vooral in andere topics) dat mensen opeens een dure maand hebben door een autoreparatie, verbouwing of gemeentelijke belasting, maar daar hebben wij geen last van. Dat was dan al ingecalculeerd en opzij gezet.
      nicole123 schreef:
      26-02-2018 20:37

Aan potjes doen wij wel, maar om wat Viking en Marana zeggen juist niet voor de leuke en nutteloze dingen, want dan heb je kans dat je inderdaad makkelijker wordt omdat je toch nog geld in het potje hebt. Wel hebben wij potjes voor reserveringen: voor kosten aan het huis, kosten aan de auto en jaarlijkse incasso's (zorgverzekering, gemeentelijke belastingen). Dat zijn nou niet echt dingen waar je expres geld aan gaat uitgeven omdat je potje vol zit (ik ga nooit voor mijn lol naar de garage, al zou het gratis zijn). Het voordeel zit bij ons dan ook niet in het aan een budget houden, maar aan het overzicht op hoeveel geld echt spaargeld is en hoeveel in feite een reservering en het constant houden van de cashflow op de gewone rekening. Ik lees vaak (vooral in andere topics) dat mensen opeens een dure maand hebben door een autoreparatie, verbouwing of gemeentelijke belasting, maar daar hebben wij geen last van. Dat was dan al ingecalculeerd en opzij gezet.
      Ik vind dat een ander soort potjes dan een potje voor kleding, leuke dingen ed. wat je hier ook wel eens ziet. Ik heb wel potjes op mijn spaarrekening en in het bedrag wat wij iedere maand naar de gezamenlijke rekening storten zit ook de reservering voor gemeentelijke belastingen e.d.
      Potjes voor kleding e.d. vind ik altijd een beetje raar. Want wat doe je dan als je winterjas stuk gaat en je potje voor kleding voor die maand op is en het dus net zo koud als deze week is. Terwijl er dan dus bijv. wel geld zit in het potje voor 'uit eten gaan'. Ga je dan in je zomerjas lopen maar wel uit eten? (even heel zwart/wit gesteld)
      @Nicole123: reserveringen hebben wij zeker nog wel. Alleen geen maandelijkse budgetten meer.

Wat we ook doen is elke maand €100 op de spaar zetten voor ons zoontje. Als we dan iets voor hem nodig hebben halen we het van die speciale spaarrekening af. Ook de kinderbijslag zetten we op die rekening. De kosten zijn elke maand zo verschillend dat we het op deze manier enigszins 'nivelleren' en dat bevalt wel erg goed, moet ik zeggen.

Qua kleding zou ik dat eigenlijk ook wel prettig vinden. Want soms geven we maanden (bijna) niets uit en dan opeens hebben we allemaal nieuwe kleding nodig. Dan is het wel fijn als je elke maand een klein bedrag opzij hebt gezet en het niet opeens in één maand enorm op je maandbudget drukt.
      Wij hebben geen potjes of reserveringen of überhaupt een plan ;-D. Als er het een dure maand is, haal ik gewoon wat van de spaarrekening. Zo niet, dan blijft het er op staan.
      Ik heb zojuist bespaard op sportschoolkosten door mijn workout via youtube te doen. Ik heb ook een hekel aan sportscholen, dus dubbel winst. Hopelijk kan ik mijn blessure wegwerken tegen de tijd dat het weer lekker weer is en gewoon weer gaan hardlopen.
      Voor de kinderen hebben we inderdaad ook zo'n potje, waar de kinderbijslag automatisch inkomt en waarvan we alle kosten (kleding, cadeaus, spullen, schoolgeld) voor hen van betalen. Anders schommelt dat ook heel erg, sowieso omdat de kinderbijslag maar eens per 3 maanden binnenkomt en ook omdat de uitgaven heel onregelmatig zijn. In het begin had ik bij dat potje nog wel de neiging om als er veel in zat extra te gaan kijken naar leuke (maar eigenlijk niet noodzakelijke) kinderkleding, maar dat heb ik nu helemaal niet meer. Ik vond het eerst wel een uitdaging om een aardig buffertje in het potje op te bouwen en het dus juist niet leeg te maken en nu ik weet dat er een aardige buffer in zit houd ik helemaal niet meer zo bij hoeveel er precies in zit.

Onze eigen kleding gaat van onze priverekeningen (waar we maandelijks 'zakgeld' op storten) dus daar hebben we in zekere zin ook een potje voor (samen met alle andere uitgaven voor onszelf). Maar bij die rekening heb ik ook helemaal niet de neiging om extra uit te geven als er veel op staat, maar ik houd ook helemaal niet zo van voor mezelf shoppen.
      Zo heb ik het ook heel lang gedaan hoor fiool! Het ligt denk ik helemaal aan hoe jezelf in elkaar zit en aan je situatie. Toen wij een huurhuis hadden en geen kinderen was onze financiele situatie een stuk simpeler en constanter, toen vond ik potjes ook alleen maar onnodig ingewikkeld. Nu hebben we te maken met verbouwingen a 25.000 euro en wellicht binnen een paar jaar een nieuwe auto van 10.000 euro en dan vind ik het wel prettig om dat apart te hebben staan, zodat ik dat niet steeds hoef af te trekken van het spaargeld om overzicht te hebben.
      Het schijnt dat heel veel mensen direct als de kinderbijslag binnen is aan het shoppen slaan voor hun kids. Werd ook geadviseerd op een blog: als je kinderkleding of speelgoed te koop wilt aanbieden, doe dat dan als de kinderbijslag net is gestort, dan is de kans het grootste dt je het ook daadwerkelijk verkoopt...

Gelukkig is het bij ons geen noodzaak om te wachten tot dat moment.
      Bumba1985 schreef:
      26-02-2018 21:28
      Het schijnt dat heel veel mensen direct als de kinderbijslag binnen is aan het shoppen slaan voor hun kids. Werd ook geadviseerd op een blog: als je kinderkleding of speelgoed te koop wilt aanbieden, doe dat dan als de kinderbijslag net is gestort, dan is de kans het grootste dt je het ook daadwerkelijk verkoopt...

Gelukkig is het bij ons geen noodzaak om te wachten tot dat moment.
      Inderdaad. Wel een manier om je cashflow op orde te houden: op 1 januari de kinderbijslag krijgen en op 2 januari alles uitgeven haha. Mij niet gezien, dan ga je dus uitgeven op een specifiek moment, niet omdat je dan dingen nodig hebt, maar omdat je dan toevallig geld hebt. Loopt je kind in september kou te lijden omdat je pas op 1 oktober nieuwe shirts met lange mouwen kunt kopen. En je kunt ook niet handig gebruik maken van aanbiedingen. Ik mijd juist altijd de zaken met kinderkleding als de kinderbijslag gestort is. Op Marktplaats merk ik inderdaad een grotere aanloop vlak na de kinderbijslag, dus bij voorkeur zet ik het er rond die tijd ook op. Ik heb ook wel eens andere momenten waarop ik opeens een paar bieders tegelijk krijg (op verschillende dingen die er niet recent op gezet zijn) en als ik dan even nadenk is het altijd op het moment dat de salarissen net gestort zijn. Dus behalve de kinderbijslag geldt het blijkbaar ook voor het salaris dat mensen daar direct van aan het uitgeven slaan nadat ze het gestort krijgen. Het toppunt was een oud-collega van me: als zij een dag vrij was dan wisten we altijd dat het salaris gestort was. Dan was ze namelijk schoenen kopen.
      Klopt. Restaurants zijn altijd drukker als "het gros" geld heeft ontvangen.
      Ik ben een tijdje vrijwilliger geweest voor de sportvereniging van mijn kind en het streven was om de contributie te innen rond de data dat de kinderbijslag gestort werd. De meeste leden waren kinderen, de gedachte was dan is er sowieso geld. Wij hebben het niet heel ruim, maar gelukkig hoef ik niet te wachten met schoenen of een jas tot de KBS is gestort. Maar die KBS wordt dan ook niet direct uitgegeven als het binnenkomt. Als de kinderen op dat moment niets nodig hebben dan blijft het gewoon op de rekening staan en er wordt ook wel eens iets anders van betaald. Man heeft 4 weken salaris en soms komt het net onhandig uit. De storting van de kinderbijslag bespaart me dan net weer een overboeking van spaargeld (wat een paar dagen later terug kan omdat het salaris dan wel is gestort).
      We hebben net de aanslag gekregen voor de gemeentelijke belastingen. We hebben er gedurende het jaar geld voor apart gezet, wat ik (te) hoog had ingeschat. Het is €200 euro minder dan ingeschat, dus dat geld heb ik gelijk overgeheveld naar het potje voor de extra hypotheekaflossing. :cheer2:
      Het afgelopen jaar zijn er twee appartementen verkocht voor belachelijk veel geld, maar het is toch vreemd om op papier te zien staan dat de WOZ waarde €111.000 meer is dan waarvoor we het appartement gekocht hebben (dat was wel zonder keuken a €10.000). Al zegt dat bedrag verder natuurlijk niets, tot je je huis daadwerkelijk voor zo'n prijs verkoopt.
      Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
      @Roxy: fijn dat je dan weer €200 extra kunt aflossen. Zulke voordeeltjes zijn altijd het leukste :biggrin:

--

Over te hoog ingeschatte bedragen gesproken:

Wij zetten nu elke maand €40 opzij voor ons eigen risico. Als we het aan het eind van het jaar niet hebben gebruikt kan mijn man zijn eigen risico met €400 verhogen en hoeven we alleen maar terug bij te sparen wat er eventueel wordt uitgegeven. Zelf heb ik eigenlijk altijd wel kosten, maar mijn man dus niet.

Omdat ik op 25 november mijn nieuwe diagnose heb gekregen is toen ook mijn 'diagnose behandel combinatie' ingegaan, dus alle kosten tot 25 november 2018 worden nog in rekening gebracht bij mijn zorgverzekeraar van vorig jaar. Dus ik heb erop gegokt dat ik binnen één jaar toch wel klaar ben met therapie en daarom (heel 'riskant' voor mijn doen :biggrin: ) mijn eigen risico met €100 verhoogd. :rofl: Living on the edge :bonk:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
      Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven