Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
donderdag 8 maart 2018 om 12:42
ik wist niet eens dat je die inkomensafhankelijke combinatiekorting in je voorlopige teruggaaf kon verwerken. Maar goed ik laat het wel even zo staan heb het niet nodig en de spaarpot eens per jaar is ook wel fijn... voor de rente hoef ik het niet eerder te hebben in elk geval. hier alleen teruggaaf over de hypotheekrente.
donderdag 8 maart 2018 om 12:57
Ja, goed inschat, wij komen boven de grens van vrh uit. Ik zit er nu aan te denken om het maar helemaal stop te zetten.
We moeten ook nog doorgeven dat de hypotheek is afgelost. Man dacht dat de belasting da vanzelf wel zou weten, maar dat denk ik niet . Eens kijken waar we dat kunnen invullen.
Misschien is het ook wel gunstiger om die voorlopige teruggave helemaal stop te zetten, dan hebben we op 1 januari 2019 minder spaargeld, dus minder betalen aan vrh.
Maar ik vind het wel raar dat het dus zo lastig is om het bedrag aan te passen, dacht dat het aan mij lag.
We moeten ook nog doorgeven dat de hypotheek is afgelost. Man dacht dat de belasting da vanzelf wel zou weten, maar dat denk ik niet . Eens kijken waar we dat kunnen invullen.
Misschien is het ook wel gunstiger om die voorlopige teruggave helemaal stop te zetten, dan hebben we op 1 januari 2019 minder spaargeld, dus minder betalen aan vrh.
Maar ik vind het wel raar dat het dus zo lastig is om het bedrag aan te passen, dacht dat het aan mij lag.

donderdag 8 maart 2018 om 13:21
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ag-stoppen
Linkje voor het stopzetten, belastingdienst geeft zelf aan dat het niet makkelijk is.
Linkje voor het stopzetten, belastingdienst geeft zelf aan dat het niet makkelijk is.

vrijdag 9 maart 2018 om 14:00
Je bedrag aanpassen kan volgens mij alleen via een omweg: Je geeft je te verwachten inkomen of je te betalen hypotheekrente lager door dan je daadwerkelijk verwacht.Bubblegum1 schreef: ↑08-03-2018 09:23...
Ik wil sowieso eens kijken of ik die voorlopige teruggave per maand, kan aanpassen naar per jaar. Maar ik heb iedere keer een beetje ruzie met die website van de belastingdienst. Kan je die voorlopige teruggave zelf ook iets lager zetten? Ipv bv €200 per maand naar €100 per maand? Ik vind alleen maar dat je kan kiezen per jaar of per maand. Het bedrag aanpassen zie ik niet.
Wij krijgen zo ongeveer de helft van de hra maandelijks. De andere helft + de iack jaarlijks.
vrijdag 9 maart 2018 om 21:48
Nooit geweten dat het zo lastig is om een voorlopige teruggaaf stop te zetten. Wij krijgen alleen de KOT maandelijks en dat vind ik wel goed aan te passen. De rest doen we 1x per jaar en lossen we af op de hypotheek.
Wilde dit jaar zelf de aangifte doen, maar we hebben veel (aftrekbare) ziekenkosten/ reiskosten gemaakt. Heb me er een beetje in verdiept maar vind het complex. We hebben een leaseauto dus dat maakt het berekenen van de kosten ook nog weer lastiger. Dus ook dit jaar maar weer door het belastingadviseur. Hopelijk volgend jaar geen rare dingen, zodat ik het zelf kan gaan doen.
Voor degenen die het zelf doen, gebruiken jullie info van Elsevier of de Consumentenbond, of volstaat de app van de Belastingdienst?
Wilde dit jaar zelf de aangifte doen, maar we hebben veel (aftrekbare) ziekenkosten/ reiskosten gemaakt. Heb me er een beetje in verdiept maar vind het complex. We hebben een leaseauto dus dat maakt het berekenen van de kosten ook nog weer lastiger. Dus ook dit jaar maar weer door het belastingadviseur. Hopelijk volgend jaar geen rare dingen, zodat ik het zelf kan gaan doen.
Voor degenen die het zelf doen, gebruiken jullie info van Elsevier of de Consumentenbond, of volstaat de app van de Belastingdienst?
vrijdag 9 maart 2018 om 22:05
Ik vul gewoon het formulier online in en als ik iets niet snap staat er wel een (i) bij of googel ik het. Maar dat is nauwelijks nodig, ik vind in onze situatie dat het heel erg voor zich wijst.Nikkie1983 schreef: ↑09-03-2018 21:48Voor degenen die het zelf doen, gebruiken jullie info van Elsevier of de Consumentenbond, of volstaat de app van de Belastingdienst?
zaterdag 10 maart 2018 om 12:38
Voor onszelf moet ik het nog doen. Voor mijn ouders heb ik het al gedaan en daar heb ik gewoon de site van de belastingdienst voor gebruikt. Maar hier geen leaseauto's. Voor mijn ouders wel zorgkosten + vermogen boven belastingvrije voet. Met name idd reiskosten. Ik heb 19 cent per km gedaan en daarbovenop parkeerkosten en OV-kosten gedaan. Mijn ouders moesten onder andere naar het UMCG en daar rijd de Citybus van Groningen voor de hoofdingang langs. Dan gaan ze zelf met de auto naar Haren en dan met de bus verder. Alles bij elkaar opgeteld en vervolgens ingevuld. Het lijkt mij niet ingewikkelder met een leaseauto. Ik heb het niet helemaal zo gedaan zoals de belastingdienst voorschrijft, want ik weet niet hoeveel km wij precies in een jaar rijden (je mag ook wegenbelasting, onderhoud, verzekeringspremie ed meerekenen).
Zelf kregen wij deze week nog bericht dat we nog 500 euro extra terugkrijgen over 2016 ivm de tegemoetkoming specifieke zorgkosten. Als je een laag inkomen hebt en niet volledig kunt profiteren van de aftrek krijg je hetgeen je mist met die regeling terug. Ik kende de regeling wel, maar had niet verwacht dat wij daarvoor in aanmerking zouden komen.
Zelf kregen wij deze week nog bericht dat we nog 500 euro extra terugkrijgen over 2016 ivm de tegemoetkoming specifieke zorgkosten. Als je een laag inkomen hebt en niet volledig kunt profiteren van de aftrek krijg je hetgeen je mist met die regeling terug. Ik kende de regeling wel, maar had niet verwacht dat wij daarvoor in aanmerking zouden komen.
zondag 11 maart 2018 om 21:25
Je moet de daadwerkelijke kosten per km opvoeren. Hierin ook de parkeerkosten etc verwerken. Omdat onze tussenpersoon voor de teruggave zonder controle goedgekeurd wordt door BD, vind ik dat een fijner gevoel dan zelf wat berekenen en daar later evt verantwoording over af te leggen.Kaaaaaaaatje schreef: ↑11-03-2018 20:43Wat moet je verrekenen met leaseauto's dan? Of is het met zorgkosten en leaseauto's dat het ineens een ding wordt?
Waarschijnlijk zou het zelf wel kunnen, maar dit jaar nog een jaartje voor zekerheid gaan
dinsdag 13 maart 2018 om 22:47
Kwestie energiemaatschappij is hier opgelost. Ik werd gebeld door de huidige partij of ik er al over nagedacht had. Ik zei van wel maar dat ik elders goedkoper uit was en dat hun nieuwe aanbod minder was dan mijn huidige contract. Toen kreeg ik zonder blikken of blozen een veel beter aanbod en dat is dus goedkoper dan degene die in vind via de consumentenbond energievergelijker. Vrijdag zou ik terug gebeld worden dus dan maar zo weer afsluiten voor een jaar. Ze laten wachten loont dus

woensdag 14 maart 2018 om 08:14

woensdag 14 maart 2018 om 08:19
O,da's wel vervelend, ZonnigKleintje...
Wij hebben net de nota gekregen van de stadsverwarming + warm water.... We kregen €22 terug, maar ons maandbedrag is wel weer met €4 verhoogd... Toch laat ik het maar zo staan, want we hebben wel een paar koude weken achter de rug. Ik krijg liever aan het eind van het jaar terug dan dat ik bij moet gaan betalen. Bovendien gaat ons zoontje sinds kort ook alleen onder de douche en hij vindt het (net als zijn moeder trouwens) heerlijk om gewoon even weg te dromen onder de warme douchestraal. Dus het zou me niks verbazen als het warme water ook wat harder gaat dan voorheen.
Wij hebben net de nota gekregen van de stadsverwarming + warm water.... We kregen €22 terug, maar ons maandbedrag is wel weer met €4 verhoogd... Toch laat ik het maar zo staan, want we hebben wel een paar koude weken achter de rug. Ik krijg liever aan het eind van het jaar terug dan dat ik bij moet gaan betalen. Bovendien gaat ons zoontje sinds kort ook alleen onder de douche en hij vindt het (net als zijn moeder trouwens) heerlijk om gewoon even weg te dromen onder de warme douchestraal. Dus het zou me niks verbazen als het warme water ook wat harder gaat dan voorheen.
woensdag 14 maart 2018 om 08:36
Als het echt veel te hoog is ingeschat kun je een correctie aanvragen, maar als je al jaren in dit huis woont en er qua verbruik niet veel is veranderd maakt het niet zoveel uit. Dan wordt het rechtgetrokken met het volgende afrekenmoment.ZonnigKleintje schreef: ↑14-03-2018 08:14Goeie actie rp7!
Wij zijn minder handig geweest qua energie. Ik vond de kaart voor de meterstanden onder de bodem in de boodschappentas. Nu zijn we te laat en gaan ze waarschijnlijk de meterstanden (te hoog) schatten. Komt volgend jaar wel weer goed, maar toch onhandig.
woensdag 14 maart 2018 om 08:40
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... tiekorting
Hier wordt het uitgelegd, in jullie geval zou je er in 2019 recht op hebben als jullie allebei werken (en genoeg verdienen)
woensdag 14 maart 2018 om 12:31
Kun je het niet gewoon tussentijds aanpassen? Wij konden altijd wanneer we wilden via de website de meterstanden doorgeven en het maandbedrag (binnen bepaalde marges) zelf naar believen aanpassen.ZonnigKleintje schreef: ↑14-03-2018 08:14Goeie actie rp7!
Wij zijn minder handig geweest qua energie. Ik vond de kaart voor de meterstanden onder de bodem in de boodschappentas. Nu zijn we te laat en gaan ze waarschijnlijk de meterstanden (te hoog) schatten. Komt volgend jaar wel weer goed, maar toch onhandig.
woensdag 14 maart 2018 om 12:32
Ik zou kijken naar wat je oude verbruik was en of dat zuiniger of minder zuinig was dan gemiddeld in zo'n huis. En aan de hand daarvan een schatting maken voor het nieuwe huis. Dat vervolgens gebruiken bij het bepalen van een nieuwe leverancier.Kaaaaaaaatje schreef: ↑14-03-2018 09:33Wij willen overstappen van gas en elektra leverancier, maar we zitten natuurlijk pas net in ons nieuwe huis dus we weten niet zo goed wat we gaan verbruiken. Iemand tips om toch te bepalen wat de beste partij is om naar over te stappen?

woensdag 14 maart 2018 om 12:57
Ik kreeg vorige maand al een voorlopige aanslag binnen, voor het eerst. Ik moest flink betalen. Nu ik mijn aangifte over 2017 deed zag ik pas dat het al de voorlopige aanslag over 2018 was (ik snapte al niet waarom ze vlak voor het aangiftemoment een voorlopige aanslag stuurden). Ook bij de aangifte kwam eruit dat ik flink mag dokken. Vanaf nu zal ik dus elk jaar moeten bijbetalen. Da's even wennen! Maar ik klaag niet, ik denk dat er genoeg mensen met me zouden willen ruilen. 
De jaarafrekening van Greenchoice viel dan weer mee. Ik krijg zo'n 200 euro terug en het maandbedrag gaat omlaag van 50 naar 42 euro. We zijn dus goed bezig!

De jaarafrekening van Greenchoice viel dan weer mee. Ik krijg zo'n 200 euro terug en het maandbedrag gaat omlaag van 50 naar 42 euro. We zijn dus goed bezig!
woensdag 14 maart 2018 om 13:06
Lekker laag Trotter, die jaarafrekening! Is dat gas en elektrisch?
En bijbetalen is niet leuk inderdaad, maar wel logisch dat je niet klaagt. Het is maar een schijntje van wat je anders aan de hypotheekverstrekker had betaald. En de staat doet er tenminste (vaak) nog wat nuttigers mee ook dan een directeur 3 miljoen per jaar ervan betalen... Wel apart dat er nog altijd veel mensen andersom redeneren: die willen koste wat kost niets aan de staat betalen en juist zoveel mogelijk innen (aan HRA) en hebben daar voor over dat ze vele honderden euro's per maand hypotheekrente betalen aan de bank.
En bijbetalen is niet leuk inderdaad, maar wel logisch dat je niet klaagt. Het is maar een schijntje van wat je anders aan de hypotheekverstrekker had betaald. En de staat doet er tenminste (vaak) nog wat nuttigers mee ook dan een directeur 3 miljoen per jaar ervan betalen... Wel apart dat er nog altijd veel mensen andersom redeneren: die willen koste wat kost niets aan de staat betalen en juist zoveel mogelijk innen (aan HRA) en hebben daar voor over dat ze vele honderden euro's per maand hypotheekrente betalen aan de bank.

woensdag 14 maart 2018 om 13:13
Nee helaas. We zitten vanuit ideologische overwegingen bij om energie. Geen gelikte service site en apps. Ach, t komt volgend jaar wel weer goed.

woensdag 14 maart 2018 om 13:23
Ja, allebei (1485 kWh en 382 m2). Sinds we hier wonen is het termijnbedrag van 80 euro gezakt naar 66, 50 en nu dus naar 42 euro.
En bijbetalen is niet leuk inderdaad, maar wel logisch dat je niet klaagt. Het is maar een schijntje van wat je anders aan de hypotheekverstrekker had betaald.
Het komt vooral doordat we teveel spaargeld hebben. De waarde van het huis wordt (nog) opgevangen door de wet Hillen.