Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne vooruitgang in je inkomenssituatie rp7. 17500 bruto klinkt niet als een heel ruim jaarsalaris, dan is 10000 erbij wel heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
30-03-2018 20:07
Wat een fijne vooruitgang in je inkomenssituatie rp7. 17500 bruto klinkt niet als een heel ruim jaarsalaris, dan is 10000 erbij wel heel fijn.
Zeker! Ik kon er gewoon nog goed van sparen hoor, want ook erg lage vaste lasten, en natuurlijk dan nog recht op maximale zorgtoeslag. Scharrelde er hier en daar nog wel eens iets bij: vrijwilligersvergoeding (1000 euro), sparen met enquetes invullen (150 euro) en kortingsactie via zorgverzekeraar wat nog wat opleverde (240 euro). Ik heb ook gewoon nog een nette reiskostenvergoeding. Maar wel iedere maand flink rekenen en goed nadenken wanneer en welke uitgaven wel en niet kunnen op welk moment.

Afgelopen kwartaal dus al ruimer gezeten, deze maand zal verwacht ik ook prima zijn. En dan vanaf mei de echte extra uren.

Dan zal ik wel fors meer pensioenpremie betalen en minder zorgtoeslag krijgen dus moet natuurlijk nog even rekenen hoe dat netto gaat uitvallen. Maar ik zal er altijd wel aan overhouden, en is het wel weer 'stoer' om niet afhankelijk te zijn van toeslagen 8-)
Niet afhankelijk zijn van toeslagen is fijn ja. B)
Hier gaat het saldo ook ineens hard omhoog. Omdat ik vanuit werk ben ziekgemeld heb ik nu ZW, en dus ook inkomen. Daar voel ik me soms wel schuldig over. Dit is namelijk iets waar ik al jaren en jaren en jaren af en aan tegenaan loop, en ik heb me altijd kunnen redden (zoals mijn moeder zei toen ik op mezelf mopperde dat het me nu niet lukte om te werken, en 10 jaar geleden kon ik wel fulltime werken: 'ja maar toen woonde je ook nog bij ons, je kwam thuis en je eten was voor je gekookt, je was werd gedaan, en je had eigenlijk niet eens energie om nog iets naast je werk te doen.' En dat is dan ook wel weer zo.) En als ik dan kijk hoe kapot ik na vandaag nog ben van het boodschappen doen, alsof ik geplet ben door iets zwaars of zo ... Ik weet dat ik me niet schuldig moet voelen, maar ik heb zo'n gloeiende hekel aan afhankelijk zijn dus he :thunder: Nou ja, positief gezien, ik ben nu dan wel afhankelijk van het UWV, maar niet meer van man :yes:
Alle reacties Link kopieren
Dat is fijn, schattigmeisje, en dat ziek zijn heb je niet zelf voor gekozen he! dus niet schuldig over voelen inderdaad.

rp7 petje af dat het je lukt met zo'n inkomen en fijn dat het nu wat ruimer voor je wordt

Hebben jullie gedachten over het nieuws dat alle huishoudens van het gas af moeten? ik ben erg voorstander van duurzaamheid, heb ook zonnepanelen en dit jaar vloerisolatie laten aanbrengen. Maar ik woon in een oud jaren '30 huis, en een warmtepomp is ten eerste erg duur, werkt ten tweede alleen goed met vloerverwarming, en past hier volgens mij niet eens...
Elektrisch verwarmen is volgens mij hartstikke duur, en dan moet je nog een boiler voor het warme water... ook elektrisch dan? Iemand ervaring met elektrisch verwarmen en elektrische of zonneboiler? Ik moet ergens in de komende jaren wel een aantal groot onderhoudsklussen aan m'n huis laten doen, dan zou ik er misschien verstandig aan doen om te anticiperen op van het gas af... maar ik heb er zo weinig verstand van dat ik door de bomen het bos niet zie.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
31-03-2018 12:37
Dat is fijn, schattigmeisje, en dat ziek zijn heb je niet zelf voor gekozen he! dus niet schuldig over voelen inderdaad.

rp7 petje af dat het je lukt met zo'n inkomen en fijn dat het nu wat ruimer voor je wordt

Hebben jullie gedachten over het nieuws dat alle huishoudens van het gas af moeten? ik ben erg voorstander van duurzaamheid, heb ook zonnepanelen en dit jaar vloerisolatie laten aanbrengen. Maar ik woon in een oud jaren '30 huis, en een warmtepomp is ten eerste erg duur, werkt ten tweede alleen goed met vloerverwarming, en past hier volgens mij niet eens...
Elektrisch verwarmen is volgens mij hartstikke duur, en dan moet je nog een boiler voor het warme water... ook elektrisch dan? Iemand ervaring met elektrisch verwarmen en elektrische of zonneboiler? Ik moet ergens in de komende jaren wel een aantal groot onderhoudsklussen aan m'n huis laten doen, dan zou ik er misschien verstandig aan doen om te anticiperen op van het gas af... maar ik heb er zo weinig verstand van dat ik door de bomen het bos niet zie.
Ik zou het een paar jaar afwachten. Ik heb begrepen dat ze het in veel wijken ook centraal gaan aanpakken, dus wellicht bij jou ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Onze ketel is relatief oud en wij willen hem vervangen, en we zijn ons nu aan het verdiepen in de opties. Maar ik vind het allemaal nog behoorlijk onoverzichtelijk, lastig om te voorspellen wat er nu gaat gebeuren qua subsidies en dergelijke. En als er inderdaad iets ontwikkelt wordt in de buurt dan zouden we liever daar op wachten..... maar ja onze ketel kan er elk moment mee ophouden en om dan nu toch nog maar een nieuwe ketel te kopen terwijl je weet dat het over 2 jaar niet meer kan....
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
31-03-2018 14:55
Onze ketel is relatief oud en wij willen hem vervangen, en we zijn ons nu aan het verdiepen in de opties. Maar ik vind het allemaal nog behoorlijk onoverzichtelijk, lastig om te voorspellen wat er nu gaat gebeuren qua subsidies en dergelijke. En als er inderdaad iets ontwikkelt wordt in de buurt dan zouden we liever daar op wachten..... maar ja onze ketel kan er elk moment mee ophouden en om dan nu toch nog maar een nieuwe ketel te kopen terwijl je weet dat het over 2 jaar niet meer kan....
Misschien huren? Je kunt volgens mij bij feenstra na een jaar maandelijks opzeggen. Dan heb je een overbrugging tot je weet wat er gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
31-03-2018 14:55
Onze ketel is relatief oud en wij willen hem vervangen, en we zijn ons nu aan het verdiepen in de opties. Maar ik vind het allemaal nog behoorlijk onoverzichtelijk, lastig om te voorspellen wat er nu gaat gebeuren qua subsidies en dergelijke. En als er inderdaad iets ontwikkelt wordt in de buurt dan zouden we liever daar op wachten..... maar ja onze ketel kan er elk moment mee ophouden en om dan nu toch nog maar een nieuwe ketel te kopen terwijl je weet dat het over 2 jaar niet meer kan....
Daar zitten wij ook mee, ketel is uit 2005, dus 12 jaar oud. Heb er ook al een paar keer naar gekeken, maar het is idd nog best ingewikkeld. Ik verwacht hier geen warmtenet van de gemeente (plattelandsdorp, geen industrie in de buurt), dus ik denk dat we het zelf aan moeten schaffen. Voor nu hoop ik dat de ketel het nog even blijft doen.

Koken doen we ook nog op gas, maar dat is makkelijker aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
31-03-2018 12:37
Hebben jullie gedachten over het nieuws dat alle huishoudens van het gas af moeten? ik ben erg voorstander van duurzaamheid, heb ook zonnepanelen en dit jaar vloerisolatie laten aanbrengen. Maar ik woon in een oud jaren '30 huis, en een warmtepomp is ten eerste erg duur, werkt ten tweede alleen goed met vloerverwarming, en past hier volgens mij niet eens...
Elektrisch verwarmen is volgens mij hartstikke duur, en dan moet je nog een boiler voor het warme water... ook elektrisch dan? Iemand ervaring met elektrisch verwarmen en elektrische of zonneboiler? Ik moet ergens in de komende jaren wel een aantal groot onderhoudsklussen aan m'n huis laten doen, dan zou ik er misschien verstandig aan doen om te anticiperen op van het gas af... maar ik heb er zo weinig verstand van dat ik door de bomen het bos niet zie.
Van wat ik begreep worden compleet gasgestookte CV's niet meer verkocht vanaf 2021. Lijkt mij dan slim om juist voor die datum nog een gasgestookte CV ketel te kopen. Daar kun je dan weer zo'n 15 jaar mee vooruit en in de tussentijd afwachten wat er gaat gebeuren qua voorzieningen en subsidies.
Een gasgestookte ketel is 2.000 euro en een warmtepomp 15.000 euro, met eenzelfde levensduur. Ik weet niet hoe ze het willen gaan aanpakken maar genoeg huishoudens die een warmtepomp niet kunnen betalen. En ik zou niet weten wat er bij mij gebeurt in mijn huurhuis, want ik ben afhankelijk van de huisbaas.
wilma36 schreef:
31-03-2018 23:54
Daar zitten wij ook mee, ketel is uit 2005, dus 12 jaar oud. Heb er ook al een paar keer naar gekeken, maar het is idd nog best ingewikkeld. Ik verwacht hier geen warmtenet van de gemeente (plattelandsdorp, geen industrie in de buurt), dus ik denk dat we het zelf aan moeten schaffen. Voor nu hoop ik dat de ketel het nog even blijft doen.

Koken doen we ook nog op gas, maar dat is makkelijker aan te passen.
Wij hebben ook zoiets, ketel uit 2003. Nog geen kuren, maar of hij subsidieregelingen gaat halen weet ik niet. Inmiddels behoorlijk geïsoleerd huis ondanks dat het een jaren 30 woning is, maar niet goed genoeg voor lage temperatuursverwarming.

Binnenkort volg ik een cursus energiecoach. Wellicht weet ik dan meer :)
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
31-03-2018 23:54
Daar zitten wij ook mee, ketel is uit 2005, dus 12 jaar oud. Heb er ook al een paar keer naar gekeken, maar het is idd nog best ingewikkeld. Ik verwacht hier geen warmtenet van de gemeente (plattelandsdorp, geen industrie in de buurt), dus ik denk dat we het zelf aan moeten schaffen. Voor nu hoop ik dat de ketel het nog even blijft doen.

Koken doen we ook nog op gas, maar dat is makkelijker aan te passen.
ja, mijn ketel is dus ook 15 jaar oud, en mijn huis echt onvoldoende geïsoleerd om met lage temperatuur verwarming te kunnen werken.
Op zich is voor 2021 een nieuwe gasgestookte CV-ketel kopen inderdaad een optie (kwam mijn verwarmingsman ook al mee), maar ik vind duurzaamheid erg belangrijk en vind dat een beetje het paard achter de wagen spannen. Ik hoop maar dat mijn gemeente iets gaat organiseren, of dat er een subsidie komt, of een geweldige uitvinding in de tussentijd die gasloos verwarmen ook in oude huizen mogelijk en betaalbaar maakt...
Mijn ketel is van 2008, dus 10 jaar oud. Ik moet ook gaan kijken wat ik tegen die tijd ga doen. Koken doe ik op inductie.

Ik zag een item op 2vandaag, over een nieuw te bouwen fabriek in Groningen waarin ze Russisch gas bruikbaar willen maken voor de Nederlandse huishoudens door middel van toevoeging van stikstof. Dus misschien valt het allemaal wel mee.
Nou, da's de eerste keer dat ik echt blij ben dat we stadsverwarming hebben. Meestal vind ik het maar onhandig en duur, maar als ik zo lees dan mogen wij straks in onze handjes knijpen.

Maar ze zullen toch vast wel weer iets gaan verzinnen om het op te lossen tegen die tijd... (Hoop ik voor iedereen)
Alle reacties Link kopieren
Huren lijkt me ook een beetje zonde. Maar misschien wel het overwegen waar.

Die 12.000 euro is wel aan de hoge kant. Voor ons zal het ergens tussen de 4 en 8 duizend gaan kosten denken we.

Ergens zijn we pro duurzaam en we hebben zonnepanelen dus energie wekken we gedeeltelijk zelf op, maar ik ben inderdaad bang dat de ontwikkelingen de komende jaren ineens heel snel zullen gaan en we last krijgen van de wet van de remmende voorsprong.

Overigens we waren al an het kijken naar warmtepompen voor het besluit over het Groningse gas er kwam. Dus misschien toch maar doorzetten?
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
01-04-2018 09:43
ja, mijn ketel is dus ook 15 jaar oud, en mijn huis echt onvoldoende geïsoleerd om met lage temperatuur verwarming te kunnen werken.
Op zich is voor 2021 een nieuwe gasgestookte CV-ketel kopen inderdaad een optie (kwam mijn verwarmingsman ook al mee), maar ik vind duurzaamheid erg belangrijk en vind dat een beetje het paard achter de wagen spannen. Ik hoop maar dat mijn gemeente iets gaat organiseren, of dat er een subsidie komt, of een geweldige uitvinding in de tussentijd die gasloos verwarmen ook in oude huizen mogelijk en betaalbaar maakt...
Ik woon net niet in aardbevingsgebied, maar er wel vlakbij (zo'n 20 km hiervandaan zijn bevingen geweest) en ik ken dus ook mensen die er last van hebben. We hebben tot nu toe gelukkig weinig onderhoud aan dat ding, dus dat scheelt weer. Eigenlijk alleen de periodieke beurten.
Alle reacties Link kopieren
@Nicole, gefeliciteerd! Ik ben wel benieuwd hoe jullie het doen op het gebied van huis/auto met een derde? Wij willen ergens dit jaar voor de 3e gaan, kwa kamers gaat het net passen met passen en meten maar er moet wel een andere auto komen.

@Cv, die van ons is uit 2002 en ons onderhoudsbedrijf is net met pensioen. We hebben de afgelopen 4 jaar zeker 600 euro uitgegeven aan onderhoud dus ik wil graag een andere, man wil wachten tot hij ermee ophoudt.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
De vraag is het natuurlijk, in hoeverre gaat dit echt, echt, echt op zo'n kort termijn doorgevoerd worden. Er zitten nogal wat haken en ogen aan, en een flinke rekening.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen toch moeilijk iedereen verplichten een x bedrag uit te gaan geven aan een nieuw apparaat. Ik denk inderdaad gewoon dat ze steeds moeilijker verkrijgbaar worden en dan niet meer verkocht worden.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Chocoladestukjes schreef:
06-04-2018 14:17
@Nicole, gefeliciteerd! Ik ben wel benieuwd hoe jullie het doen op het gebied van huis/auto met een derde? Wij willen ergens dit jaar voor de 3e gaan, kwa kamers gaat het net passen met passen en meten maar er moet wel een andere auto komen.
Dank je! Huis en auto geen probleem (vooruitziende blik...), in de auto passen 3 zitjes en we hebben in huis 5 slaapkamers, dus zelfs nog een studeerkamer over straks. Afgelopen jaren hebben we flink opgeruimd en geminimaliseerd, zodat de kamers op zolder geen rommel/opslagkamers meer zijn, maar echt gebruikt kunnen gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
06-04-2018 16:27
Dank je! Huis en auto geen probleem (vooruitziende blik...), in de auto passen 3 zitjes en we hebben in huis 5 slaapkamers, dus zelfs nog een studeerkamer over straks. Afgelopen jaren hebben we flink opgeruimd en geminimaliseerd, zodat de kamers op zolder geen rommel/opslagkamers meer zijn, maar echt gebruikt kunnen gaan worden.
Gelukkig hebben wij ook geen enorme verzamelwoede maar de kledingkast zal bij ons op de kamer moeten (ja ja luxe probleem). Studeerkamer hebben wij op de zolder, we hebben daar een grote kamer en een grote voorzolder met een bureau en een extra kledingkast waar winter/zomerjassen hangen. Wij hebben er eigenlijk niet over nagedacht toen we dit huis kochten, had nog geen idee hoeveel kinderen ik zou willen maar nu komt het wel heel goed uit.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Het is hier lekker rustig, zeker nu er in dat andere topic nog regelmatig gepost wordt (die over geheel afgeloste hypotheek).
We zitten nu op de helft van het bedrag wat we dit jaar wilden aflossen, dus dat gaat lekker. Nu weer bijsparen en wachten op de belastingteruggave over 2017 en dan kunnen we in juni weer een deel extra aflossen. :cheer:

Ik keek laatst bij mijn beleggingen, dat gaat dit jaar nog niet zo goed. Nu beleg ik momenteel vrij offensief, juist omdat ik nog een lange beleggingshorizon heb en ik dit nu wil uitproberen, dus het risico is ook wel groter. In de toekomst wil ik wel wat behoudender gaan beleggen, maar nu nog niet. Wel heb ik weer wat dividend uitgekeerd gekregen, daar werd ik wel blij van. Ben er iig erg content mee.

En ik merk dat het de laatste maand qua temperatuur hier constant tussen de 19.5 en laatst zelfs 22.5 graden was, terwijl we de thermostaat op 18 hebben staan. Nu hebben we wel veel ramen, dus alas de zon schijnt, warmt het hier snel op, maar vanmorgen stond ie ook al op 19.5. Ik vraag me af of de buren zo hoog stoken.

En binnenkort ga ik voor enkele weken vrijwilligerswerk doen in het buitenland, heb er zo'n zin in! Het is met dieren en je bent lekker de hele dag buiten aan het werk. Lijkt me heerlijk! En je krijgt onderdak en eten, dus qua kosten is het echt consuminderig :)

Hoe gaat het verder met iedereen? Of ben ik de enige die veel te kletsen heeft ;-D
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten om in collegejaar 2019-2020 een pre-master te gaan doen aan de OU. Nu kan ik deze modules zelf betalen, en aangezien ik nog zo'n 1,5 jaar heb en dit grapje me zo'n 2000 euro gaat kosten zou me dat wel moeten lukken. Maar ik kan ook het levenlanglerenkrediet aanvragen, maar dan komt het bedrag weer bovenop mijn al vrij hoge studieschuld.
Ik weet niet wat nu verstandiger is, als ik het zelf betaal kan ik het ook weer gedeeltelijk aftrekken van de belasting.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Als je het geld zelf hebt, zou ik de opleiding zelf betalen.
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
13-04-2018 17:13
Ik heb besloten om in collegejaar 2019-2020 een pre-master te gaan doen aan de OU. Nu kan ik deze modules zelf betalen, en aangezien ik nog zo'n 1,5 jaar heb en dit grapje me zo'n 2000 euro gaat kosten zou me dat wel moeten lukken. Maar ik kan ook het levenlanglerenkrediet aanvragen, maar dan komt het bedrag weer bovenop mijn al vrij hoge studieschuld.
Ik weet niet wat nu verstandiger is, als ik het zelf betaal kan ik het ook weer gedeeltelijk aftrekken van de belasting.
Mooi plan! Waarom zou je zo'n krediet aanvragen als je het geld zelf kunt opbrengen? Ik neem aan dat je er rente over moet betalen? Als je het bij zelf betalen ook nog kunt aftrekken van de belasting lijkt het me al helemaal duidelijk: ik zou het gewoon zelf betalen dan.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Roxy, dat je dat vrijwilligerswerk gaat doen. Vast een mooie ervaring en nog heel consuminderig ook als bonus!

Met mijn beleggingen gaat het ook prut, volgens mij is dat universeel omdat de hele beurs gewoon niet lekker gaat de laatste maanden (tenzij je gaat speculeren met put opties enzo, maar daar ben ik absoluut niet van). Ik heb in juli vorig jaar wat ingelegd, eind van het jaar stond het heel lekker hoog (kwam neer op een jaar-rendement van zo'n 15%) en nu staat het weer rond het bedrag dat ik inlegde. Maar goed, ik heb het net als jij voor de lange termijn ingelegd en lig er niet wakker van, zelfs al gaat het nog verder de min in.

Ik beleg net als jij ook redelijk offensief (risicoklasse 5), ten eerste vanwege de lange termijn, ten tweede omdat ik toch al een zodanige buffer aan spaargeld wil behouden dat dat in zichzelf al het risico enorm dempt (in totaal met beleggingen en spaargeld ben ik dan weer defensief) en ten derde omdat op dit moment obligaties nul winst opleveren en de prognose ervoor voorlopig ook niet gunstig is en dan houd ik liever nog wat extra op mijn veilige spaarrekening dan dat ik het in verliesgevende obligaties steek.

Ik ben me wel weer nog verder aan het verdiepen in (duurzame) beleggingsmogelijkheden. Tot nu toe had ik alleen wat in het ASN Milieu- en waterfonds belegd, maar om alleen daarin een groot bedrag te beleggen vind ik te smal en daarmee te risicovol. Inmiddels heb ik ook wat in het ASN aandelenfonds belegd en ik ben nog aan het kijken naar een aantal duurzame ETFs die heel breed zijn (maar wel alleen bedrijven die aan bepaalde duurzaamheidscriteria voldoen erin houden), zoals de sustainable funds van Think en Delta Lloyd. Ik moet nog even uitvogelen welke het beste bij mijn wensen past/passen, hoe ik tot de beste spreiding kom (het risico bij het selecteren op duurzame fondsen is dat ze veel overlappen en je daardoor veel minder spreidt dan je denkt) en via welke broker ik ze dan het beste/voordeligste aan kan schaffen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven