Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Voor mij gaat het dus inderdaad ook juist om zo bewust mogelijk kopen. Juist omdat ik consuminder, kan ik soms de keuze maken voor betere kwaliteit dan bij de Action vandaan!quote:Lanzaroos schreef op 08 april 2017 @ 14:28:

[...]

Ik hoop niet dat ik een te brutale vraag stel maar mag je verhuizen naar een duurder huis als je in de schuldsanering zit?Vind het wel meevallen qua brutaliteit hoor Het ligt heel erg aan je inkomen, of je in het minnelijke traject zit (zoals wij) of in de wsnp, en of je ruimte hebt in het geld dat je overhoudt. Omdat wij gigantisch hebben gesneden in heel veel andere vaste lasten (geen auto, maar ook geen televisie, geen duur telefoonabonnement, opletten met g/w/l etc.) kortom: omdat wij zo hebben geconsuminderd dat we op een gegeven moment rond konden komen van wat er na loonbeslag overbleef, hadden we nu een aardig bedrag per maand 'over'. Je moet een bepaald bedrag per maand opzij zetten voor de schuldsanering, van wat er dan nog overbleef was die ruimte er dus gewoon. En dan mag het, mits je het in overleg doet, en met grenzen. We mochten niet over de sociale huurgrens heen, dan zou het veel te gek worden, maar daarbinnen dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat hier toch met mensen die het topic verkeerd lezen/interpreteren. Nu al de 2e keer in een week, en wederom wordt het door bijna iedereen in het topic ontkracht.

Ik ben ook totaal niet van het kopen van primark/action prullaria. Ik heb enkele basics van primark maar doe daar ook meerdere jaren mee. Bij action, zoals ook eerder genoemd door iemand, alleen dingen die van dezelfde kwaliteit zijn als bij een andere winkel. Mijn groente en fruit koop ik regelmatig bij een middenstander. Planten idem. Verder koop ik regelmatig op de markt of in de kringloop. Ik gooi zelden iets weg, alles gaat als het nog goed is op marktplaats of geef ik door voor een 2e leven.

Ik wil wel graag bewust zijn van wat ik koop, en dat ik ook nog iets kan sparen.
Ja, precies! Ik haal ook wel eens wat bij de Action hoor (Primark eigenlijk nooit), maar als het niet hoeft ... Mijn laatst nieuw gekochte kledingstuk is een rok uit een klein winkeltje van een plaatselijke ondernemer. Ik wilde heel graag een specifiek soort rok die ze daar verkopen, en daar spaar ik dan ook echt voor. Een simpel zwart t-shirt komt dan wel weer bij de Zeeman vandaan, omdat ik nou eenmaal niet alles kan met mijn budget. Andere kledingstukken koop ik vaak tweedehands, bij de kringloop en zo. Dat is in mijn beleving ook juist een groot deel consuminderen, op die manier bewust kopen, in plaats van mijn geld maar spenderen bij grote ketens en mijn huis volstoppen met goedkope meuk, omdat het toch weinig kost.
Jee ik heb mijn extra storting gedaan en ben voornemens om dit jaarlijks te doen... doe geen grote stortingen dus bandbreedte heb ik nog lang geen last van.... doel is vooral om over de gehele looptijd wat te besparen en lagere lasten te hebben als de kinderen echt duur worden. Dpaardoelen hier zijn voorlopig echt nog wat dingen in huis die moeten gebeuren... en ik heb ook teveel spullen... moet echt een beetje opruimen maar goed er moeten ook doelen overblijven
Goed bezig dus en inderdaad, je moet wat te wensen overhouden!
Ik had als goede voornemen dit jaar om juist eens wat minder in de vrekmodus te zitten en af en toe wat te investeren (dus niet in het wilde weg maar wat geld uitgeven). O.a. steken we dit jaar wat geld in het huis, niet zozeer in het groot onderhoud, dat hoort bij onze spaardoelen, maar in de kleinere dingen. Ik heb dit weekend de voorraadkelder opgeknapt. Die was door de vorige bewoners nogal vies en vuil achtergelaten en behalve schoonmaken bij de verhuizing hebben wij daar tot nu toe niet veel mee gedaan en gebruikten wij hem alleen als bergruimte. Inmiddels heb ik de kelder helemaal leeg geruimd, grondig schoongemaakt, restje vloer erin gelegd en de muren gewit (was hard nodig, ik ga niet voor de lol de kelder schilderen ) en komen er planken in. Hier willen we de voedselvoorraad gaan bewaren. Die zit nu in een propvol klein kastje in de keuken. Wij willen juist meer voorraad aanleggen, zodat we minder vaak naar de supermarkt hoeven en daar geen onnodige dingen meenemen en willen ook ivm verminderen verpakkingsmateriaal liever in bulk inkopen. Bovendien willen we op termijn zelf eten gaan verbouwen en ook daarvoor is bergruimte nodig. Ook krijgen we van mensen in onze omgeving met een grote volkstuin soms groente aangeboden die we nu niet echt kwijt kunnen en dan wel. Ik hoop op die manier bijv. van de zomer een pot of twintig met zelfgemaakte tomatensaus in de kelder te kunnen zetten.
Vanmorgen samen met mijn meneer zijn helft van de kledingkast uitgezocht en hij heeft 2 vuilniszakken weg gedaan. Ik heb ook nog wat dingen weg gedaan en toen werd ik eigenlijk geconfronteerd met hoe weinig kleding ik zelf eigenlijk heb. Ik zit prima in mijn basic's, maar dat was het eigenlijk wel. Nu vind ik het niet erg om redelijk basic gekleed te zijn, maar alleen maar basics kunnen dragen werd ik toch ook wel een beetje ongelukkig van. Dus nu maar wat kleding besteld, hopelijk zit daar wat tussen wat leuk is, anders gaat het weer terug.

Vond het wel moeilijk, want ik heb nog steeds geen zin om geld uit te geven door alle kosten van de verhuizing en daardoor zat ik toch nog niet helemaal op het punt waar ik wilde zijn qua spaargeld, 'wat nu als er wat mis gaat' was mijn belangrijkste reden om nu niks te kopen. Maar goed, ik ben nu niet meer alleen, dus als er dan wat mis gaat kunnen we het samen oplossen. Was wel even een leermomentje zo op deze zonnige zondag.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
@hoh: misschien heb ik er wel heel weinig kaas van gegeten, maar hoe houd je 20 potten zelfgemaakte tomatensaus goed voor lange tijd in de voorraadkelder? Ik vries het in, maar dan slechts een paar bakken.

@cybermeisje: helpt het vakantiegeld dat niet zo heel lang meer duurt je niet op het het gewenste bedrag op je spaarrekening? Zodat je je snel er weer wat prettiger bij voelt.
@cybermeisje misschien kun je dan ook nog even wachten met de rekening. Mits er iets bij zit natuurlijk. Dat je die pas over een paar weken betaald. Dan is er bijna weer salaris gestort en heb je weer. even ademruimte. Straks komt idd het vakantiegeld (en een misschien belastingteruggaaf?), dan kun je die spaarrekening weer aanvullen
quote:heavenorhell schreef op 09 april 2017 @ 18:45:

Ik had als goede voornemen dit jaar om juist eens wat minder in de vrekmodus te zitten Ik merk dat ik op sommige gebieden in de vrekmodus zit, maar op andere gebieden juist niet. Zo koop ik de laatste tijd vooral fair trade kleding (40 euro voor een shirt ipv 10 euro bij de H&M) en we gaan een verbouwing van zo'n 15.000 euro laten doen door een lokale aannemer (ipv zwart door een stel Polen). Dat soort dingen kunnen juist zonder problemen doordat we op andere gebieden juist heel zuinigaan doen en van nature geen geld over de balk gooien op vlakken waarop we het niet waard vinden. Volgens mij geldt dat trouwens voor iedereen hier, we hebben allemaal wel iets waar we ons geld juist wel graag aan uitgeven, of het nou reizen is, of biologisch eten, of nog iets anders.
quote:Skye_ schreef op 09 april 2017 @ 20:57:

@hoh: misschien heb ik er wel heel weinig kaas van gegeten, maar hoe houd je 20 potten zelfgemaakte tomatensaus goed voor lange tijd in de voorraadkelder? Ik vries het in, maar dan slechts een paar bakken.

@cybermeisje: helpt het vakantiegeld dat niet zo heel lang meer duurt je niet op het het gewenste bedrag op je spaarrekening? Zodat je je snel er weer wat prettiger bij voelt.

je kunt tomatensaus bv. wecken, als je zo'n ketel hebt. Maar ook net als jam in uitgekookte potjes met gesteriliseerde dekseltjes doen, helemaal vol afvullen, op z'n kop laten afkoelen... dan trekt de deksel vacuum en kun je ze zeker een jaar goed houden (vaak ook nog wel langer)

truc is vooral te zorgen dat je potjes en dekseltjes echt goed schoon zijn

Heel simpel, op dezelfde manier als dat in de fabriek gebeurt.

Er zijn in principe twee methodes. Je gebruikt sowieso altijd potten en deksels die je van tevoren goed steriliseert en gebruikt ook gesteriliseerd keukengerei. Bij methode 1 vul je de gesteriliseerde potjes met de kokende inhoud, doe je na het vullen de deksel erop en zet je ze vervolgens even op zijn kop. Als het goed is trekken de potjes zo luchtdicht en blijven ze lang goed. Wij deden thuis zo de jam en de appelmoes. Bij de tweede methode doe je in principe hetzelfde, maar steriliseer je de gevulde potjes daarna nog een keer. Je gebruikt daarvoor vaak een weckpan (een grote snelkookpan) maar het kan ook in een gewone pan of in de oven.

Dat zal vast helpen, ik heb ook mijn vaste spaarbedrag verhoogd. Gelukkig is dat minimumbedrag niet zo heel ver weg, het gaat echt om 200 euro ofzo. Maar dat is gewoon het minimum wat ik wil hebben, mijn streefbedrag is nog veel verder weg. Dus het is ook echt niet dat ik nu in de problemen zou komen, gelukkig niet zeg. Het gaat puur om het gevoel dat ik gewoon veel geld heb uitgegeven en dat ik nu nog meer 'moet' uitgeven.

@RP7: er is geen rekening die wacht hoor, het is meer een 'wat als'-gevoel. Als ik nog een rekening had liggen dan had deze sowieso voorrang gehad, een rekening laten liggen is voor mij echt geen optie. Ik vind het eigenlijk zelfs een heel vreemd voorstel.
Ik ken het cybermeisje, Ik moet reparaties laten doen aan mijn auto, ik heb nieuwe hardloop schoenen nodig en wat meer van die dingen, maar ik wil eigenlijk geen geld uitgeven omdat ik mijn spaarrekening niet hoog genoeg vind... Ik heb vorig najaar een aantal hele grote onverwachtse rekeningen gehad, waardoor mijn spaarpot echt helemaal leeg was. Ik kan de reparaties aan mijn auto enzo nu wel betalen, maar ik zit nog steeds zo erg in de stress van de rekeningen van vorig najaar, dat ik gewoon geen geld uit durf te geven.

Ik heb (eindelijk) de moed bijeengeschraapt om mijn belasting aangifte van 2016 in te vullen. En wat blijkt: Ik krijg ruim €2000 Euro terug!!!! Terwijl ik had verwacht de helft van dat bedrag bij te moeten betalen!!! Ik ben echt zo bang dat ik morgen gebeld wordt met de mededeling: We hebben een foutje gemaakt, je krijgt het niet maar je moet wel dit en dit bedrag betalen....
Wow, Kraaienpootje, dat is een groot verschil? Hoe komt het dat je verwacht had bij te moeten betalen? Ik zit beroepsmatig in die hoek, misschien kan ik je nog een beetje extra geruststellen. Iedereen is altijd bang voor bijbetalen, maar tenzij er echt fouten zijn gemaakt op het gebied van loonheffing of een verkeerd ingevulde voorlopige aangifte, of iemand echt een vermogen heeft, komt het eigenlijk amper voor dat mensen moeten bijbetalen. Van de ongeveer 50 die ik er dit jaar heb ingevuld zaten er maar een stuk of 5 bij die moesten terugbetalen.
Ik heb vorig jaar een paar honderd euro moeten bijbetalen. Ik had toen 2 banen in loondienst en een eigen bedrijf. En de loonheffing was niet helemaal goed geregeld daarom was ik dit jaar heel erg bang voor herhaling. Ik was in november al begonnen met extra sparen om dit voorjaar de verwachte belasting zonder problemen te kunnen betalen
quote:Kraaienpootje schreef op 09 april 2017 @ 23:24:

Ik ken het cybermeisje, Ik moet reparaties laten doen aan mijn auto, ik heb nieuwe hardloop schoenen nodig en wat meer van die dingen, maar ik wil eigenlijk geen geld uitgeven omdat ik mijn spaarrekening niet hoog genoeg vind... Ik heb vorig najaar een aantal hele grote onverwachtse rekeningen gehad, waardoor mijn spaarpot echt helemaal leeg was. Ik kan de reparaties aan mijn auto enzo nu wel betalen, maar ik zit nog steeds zo erg in de stress van de rekeningen van vorig najaar, dat ik gewoon geen geld uit durf te geven.

Dat is dus ook precies het gevoel wat ik heb. Gewoon bang zijn dat er nu nog wat gebeurd en dat ik het dan gewoon niet heb. Ik moet ook nog een beetje leren dat ik nu niet meer alleen ben, als er nu wat in huis stuk gaat kunnen we die kosten delen, dat scheelt natuurlijk een hoop.

Wel fijn dat je trouwens geld terug krijgt

@heavenorhell: ik moet in theorie al 2 jaar bij betalen, maar omdat de bedragen zo laag zijn (onder de 45 euro) hoef ik het niet daadwerkelijk te betalen. Mijn meneer moet ook bijbetalen. Volgend jaar kunnen we een beetje schuiven, want dan kunnen we samen belastingaangifte doen.
Ik ken het gevoel ook. Sterker nog, zelfs met het leefgeld dat we in theorie puur voor boodschappen krijgen De laatste maanden was ik steeds best goed bezig met daarvan steeds wat apart houden, want stel dat we gaan verhuizen, dan is het fijn om wat extra te hebben. Dat bleek, want het is de afgelopen maand aardig hard gegaan. Ik kan nog gewoon wat boodschappen halen voor we morgen weer krijgen, we hebben niets meer nodig in huis, we hebben nog geld om die broeken voor man te kopen die hij nodig heeft en het bedrag dat ik nodig heb voor een weekend met mijn moeder ergens heen, en dat vlak na een verhuizing, en een keer Ikea hier en pot verf daar en zo. En toch merk ik dat ik van plan ben weer zuinig te doen de komende maanden, want dat er relatief weinig over is voor onverwachte dingen zint me helemaal niet.
quote:cybermeisje schreef op 09 april 2017 @ 22:57:

[...]

Dat zal vast helpen, ik heb ook mijn vaste spaarbedrag verhoogd. Gelukkig is dat minimumbedrag niet zo heel ver weg, het gaat echt om 200 euro ofzo. Maar dat is gewoon het minimum wat ik wil hebben, mijn streefbedrag is nog veel verder weg. Dus het is ook echt niet dat ik nu in de problemen zou komen, gelukkig niet zeg. Het gaat puur om het gevoel dat ik gewoon veel geld heb uitgegeven en dat ik nu nog meer 'moet' uitgeven.

@RP7: er is geen rekening die wacht hoor, het is meer een 'wat als'-gevoel. Als ik nog een rekening had liggen dan had deze sowieso voorrang gehad, een rekening laten liggen is voor mij echt geen optie. Ik vind het eigenlijk zelfs een heel vreemd voorstel.Ik bedoelde de rekening van de kleding. Nee een andere rekening laten liggen om kleding te kopen zou ik ook niet voorstellen hoor. Maar met die kleding kun je heel even wachten met betalen dan is je salaris straks weer binnen en heb je weer wat meer op de rekening.
quote:RP7 schreef op 10 april 2017 @ 08:14:

Ik bedoelde de rekening van de kleding. Nee een andere rekening laten liggen om kleding te kopen zou ik ook niet voorstellen hoor. Maar met die kleding kun je heel even wachten met betalen dan is je salaris straks weer binnen en heb je weer wat meer op de rekening.

Zoals ik al zei, ik heb het geld, ik heb alleen moeite om het uit te geven op dit moment door alle kosten die ik de afgelopen maanden heb gemaakt, ik wilde deze maand gewoon extra sparen en nu kan dat dus niet. Maar nogmaals, het laten liggen van rekeningen (wat dan ook) is voor mij nooit een optie. Als ik het niet heb koop ik het niet, heel simpel.

Maar goed, ik heb een beetje het idee dat ik me aan het verdedigen breng in een topic waar mijn denkwijze imo vrij normaal zou moeten zijn.
@hoh: dank je, misschien ga ik het ook eens proberen, dan moet wel mijn moestuin opbrengst overwhelming zijn

Vorig jaar hebben we, uit mijn hoofd, zo'n 800 euro bij moeten betalen na de aangifte. Geen idee waarom, geen bijzonderheden volgens mij.

@cybermeisje: verdedigen is natuurlijk nergens voor nodig, maar ik snap nu wat je bedoelt. Op een gegeven moment vind je het wel mooi geweest als je al aan vanalles geld hebt moeten uitgeven en dan komt er nog meer aan. Samenwonen vond ik overigens wennen, op allerlei gebieden, ook financieel. Komt vanzelf!
@cybermeisje ik heb je verkeerd gelezen denk ik. want ik dacht dat het er vooral om ging dat je voor je gevoel geen veilige buffer had omdat die kleding er dus weer bij kwam. Snap dat je na een verhuis veel kosten hebt gehad en dat het fijn zou zijn weer wat te sparen. Maar blijkbaar iets verkeerd begrepen.

Wat betreft laten liggen van rekeningen: ik krijg zelf mijn salaris op ongewone momenten dus ik koop dan regelmatig op rekening en betaal dan 'pas' tegen het einde van de datum op de rekening. Niet te laat, maar betaal het ook niet eerder.
Van het weekend de aangifte ingediend, en natuurlijk bijbetalen. Krijgen al geen HRA meer, ik ben wel blij dat je dan niet je eigen woningforfait hoeft te betalen.

Ik ben soms een (klein) beetje jaloers op anderen, ik heb maar 1 keer geld terug gekregen, verder was het of niets ontvangen/betalen of bijbetalen.

Misschien heel flauw, maar ik heb aangegeven dat ik niet meer mee wil betalen aan de rendementsheffing mbt het vermogen van mijn vriend. Het gaat dit jaar namelijk niet meer om een 10-tje of zo, maar om een paar honderd euro. En ik deel ook niet mee in het rendement, dus ik zie niet in waarom ik de kosten zou moeten delen. Hij vindt dat eigenlijk maar raar. Zie ik het nu verkeerd? Onze persoonlijke financiën zijn volledig gescheiden en we dragen 50/50 bij.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik zou in een geval van onder een veilige buffer uitkomen denk ik niet de rekening uitstellen, maar de hele aankoop. Als de buffer echt zodanig klein is dat je je niet meer safe voelt dan eerst maar even sparen, tenzij een echt heel noodzakelijke uitgave. Dingen alvast kopen van salaris dat nog niet gestort is dat gaat tegen mijn gevoel in.

Maar of het bij jou echt zo is dat je buffer niet meer safe voelt dat kan ik niet inschatten Cybermeisje. Als je wel genoeg geld hebt, maar je hebt gewoon relatief veel uitgegeven de afgelopen tijd vanwege logische redenen, dan zou ik er weer niet zo mee zitten. Uitgaven fluctueren nou eenmaal. Als wij een nieuwe auto aanschaffen dan gaan we ook niet daarna maandenlang alleen maar op water en brood leven omdat de buffer zo geslonken is. Juist als je altijd consumindert kun je die (periodes van) grote uitgaven opvangen doordat je altijd al zuinig bent en hoef je niet na afloop te gaan 'boeten' voor je hoge uitgaven.

Ik doe overigens wel eens aan rekeningen uitstellen, maar dat is dan niet vanwege de totale buffer, maar meer vanwege de cashflow. Dan is iets later betalen gewoon makkelijker dan allerlei geschuif tussen rekeningen en potjes. Of bij grote bedragen heel knieperig omdat ik dan nog even rente ontvang over het bedrag. Ik boek het dan wel al in voor een bepaalde datum, zodat ik het niet vergeet.
Ik vind dat helemaal niet raar. Het is zijn vermogen, en zeker als het zoveel is, is het toch raar dat een ander daarvoor moet betalen? Als het iets is waar jij in deelt (huur etc) is het natuurlijk iets heel anders. Maar als je de financiën helemaal gescheiden houdt, hoor je dit imo ook niet te delen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven