Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga eens wat bekennen: ik vind blijkbaar een rond bedrag belangrijker dan niet rood-staan. Door een foutje qua data van overboekingen sta ik nu vier dagen 12 euro rood. Op de 15e komt normaal wat geld van de belastingdienst binnen (hopelijk morgen ook, ondanks dat het weekend is, anders duurt het nog tot dinsdag). En ik heb dus die roodstand geaccepteerd, ipv even tijdelijk 15 euro van de spaarrekening af te halen

Komt overigens niet alleen vanwege het ronde-bedragen-principe, ik weiger ook uit principe geld van de spaarrekening terug te boeken voor zulke futiliteiten, ik heb maar een beperkt aantal zaken waarvoor ik geld van de spaar haal.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil en heb ook altijd ronde bedragen op mijn spaarrekening! Vooral centen vind ik heel lelijk brr.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 14 april 2017 @ 12:02:

Ik ga eens wat bekennen: ik vind blijkbaar een rond bedrag belangrijker dan niet rood-staan. Door een foutje qua data van overboekingen sta ik nu vier dagen 12 euro rood. Op de 15e komt normaal wat geld van de belastingdienst binnen (hopelijk morgen ook, ondanks dat het weekend is, anders duurt het nog tot dinsdag). En ik heb dus die roodstand geaccepteerd, ipv even tijdelijk 15 euro van de spaarrekening af te halen

Komt overigens niet alleen vanwege het ronde-bedragen-principe, ik weiger ook uit principe geld van de spaarrekening terug te boeken voor zulke futiliteiten, ik heb maar een beperkt aantal zaken waarvoor ik geld van de spaar haal.het rondebedragenfetisjisme begint wel zorgelijke vormen aan te nemen
Alle reacties Link kopieren
Ook hier ronde bedragen op de spaar en ook als ik tank wil ik een heel getal dus heen cent achter de komma.



Marana die 12 euro die zou ik ook niet gaan overboeken hoor, helemaal als je al snel aanvulling verwacht.



Vanmorgen goed bezig geweest met de kinderen. Meter moestuin gevuld en wat moestuintjes van de Ah. De moestuin gevuld met capucijners, bloemkool, spinazie, rucola, wortelen en radijs. Nog 1 vak leeg gelaten, daar kan later nog kropsla in. Heel erg benieuwd naar de oogst. Hoop dat de bloemkool wat word. We eten het hier erg graag maar ze zijn tegenwoordig zo duur en dan heb je zo'n kleintje.



Verder was afgelopen maandag m'n laatste werkdag, heel raar om na 15 jaar ineens fulltime thuis te zijn!



Zo eens wat spullen op Marktplaats zetten en wat boeken te ruil aanbieden.
quote:_Marana_ schreef op 14 april 2017 @ 12:02:

Ik ga eens wat bekennen: ik vind blijkbaar een rond bedrag belangrijker dan niet rood-staan. Door een foutje qua data van overboekingen sta ik nu vier dagen 12 euro rood. Op de 15e komt normaal wat geld van de belastingdienst binnen (hopelijk morgen ook, ondanks dat het weekend is, anders duurt het nog tot dinsdag). En ik heb dus die roodstand geaccepteerd, ipv even tijdelijk 15 euro van de spaarrekening af te halen

Komt overigens niet alleen vanwege het ronde-bedragen-principe, ik weiger ook uit principe geld van de spaarrekening terug te boeken voor zulke futiliteiten, ik heb maar een beperkt aantal zaken waarvoor ik geld van de spaar haal.Naast dat het heel erg grappig is, vind ik het ook heel erg knap! Ik heb vrij regelmatig dat ik bij de kassa sta en even snel een tientje van mijn spaarrekening moet halen om de boodschappen te betalen......
Wat ik heel erg moet leren is dat ik wat ik vind dat nodig is, niet altijd nodig is. Snappen jullie wat ik bedoel?



Ik heb op het moment minder inkomen dan vorig jaar. Maar mijn uitgavenpatroon is nog steeds hetzelfde. Het lukt mij dan niet om te denken: ik moet echt bezuinigen op boodschappen en onder de 100 pm gaan zitten. Omdat ik dan denk: ja maar dat kan niet, want ik heb echt echt echt die groente nodig en díe kaas. Zo bedacht ik me vorige week pas dat het eigenlijk heel dom is dat ik standaard pickwick thee koop (wel alleen in de bonus). Het is simpelweg nooit in me opgekomen dat ik ook goedkopere thee zou kunnen kopen.



Of laatst ging het in een topic over 'werkt product x echt?' En dan vind ik ineens dat ik zoiets echt nodig heb, terwijl ik het daarvoor nog niet kende. Slaat nergens op, maar dat gaat dan niet uit mijn hoofd.



Ik ben nog steeds meer aan het consuminderen dan gemiddeld Nederland, maar op zulke momenten kan ik mezelf echt voor mijn kop slaan.
Ik heb eigenlijk nog nooit rood gestaan in mijn hele leven. Terugboeken van de spaarrekening naar de lopende voor wat kleine dingen vind ik ook zonde. Dan stel ik die aankoop liever even uit, of ik kijk of er nog wat contant in huis ligt. Maat meestal staat er wel genoeg op de lopende. Als ik weet dat er een grote uitgave aankomt dan spaar ik iets minder.



Tanken doe ik nooit.
quote:bubbelwijn schreef op 14 april 2017 @ 13:07:

Ik heb eigenlijk nog nooit rood gestaan in mijn hele leven. Terugboeken van de spaarrekening naar de lopende voor wat kleine dingen vind ik ook zonde. Dan stel ik die aankoop liever even uit, of ik kijk of er nog wat contant in huis ligt. Maat meestal staat er wel genoeg op de lopende. Als ik weet dat er een grote uitgave aankomt dan spaar ik iets minder.



Tanken doe ik nooit.Dat vind ik knap.
Alle reacties Link kopieren
Luna dat leer je vanzelf denk ik, als je jezelf nu gewoon aanwent om, nu je dit van jezelf weet, het gewoon eens niet te kopen en toekijken hoe het zonder gaat. En dergelijke topics ook niet meer openen



Ik sta overigens rood dankzij een handigheidje van de zorgverzekering. Ik had een nota van 100 euro. Normaal zet ik dat in internetbankieren klaar, zodat het betaald wordt als mijn loon binnen is en uiterlijk drie dagen voor de betalingstermijn verloopt. Nu zat er bij de factuur in mijn mail een handig linkje waarmee internetbankieren direct werd geopend en het betalingskenmerk dan al ingevuld stond. Ik had dat eerder gebruikt voor een betaling van een paar euro, en toen was me niet opgevallen dat je de betaling dan niet in de toekomst kunt zetten. Nu zag ik dat wel, maar te laat dus was het geld er al af helaas. Slim van de zorgverzekering!
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 14 april 2017 @ 13:07:

Ik heb eigenlijk nog nooit rood gestaan in mijn hele leven.



Ik alleen toen ik net van mijn minimumloon-baan naar mij 'echte' baan ging. De maand daarop heb ik het direct weer uit gezet.

Zelfs toen ik studeerde had ik niet de optie om rood te staan. Ik kan heel goed van 10 euro een week eten (ok, dan eet je dus wel de hele week hetzelfde, maar wel gezond).



@Luna: ik heb het soms wel met aanbiedingen, dus dat een bepaald artikel in 2e halve prijs is. Dan denk ik eerst wel eens, ja neem ik er gewoon twee. En daarna besef ik me dat ik het tweede exemplaar helemaal niet nodig heb, dus dan leg ik dat weer terug.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar keer per ongeluk rood gestaan doordat er bijna geld binnenkwam en er een rekening werd afgeschreven terwijl ik dat niet in de gaten had. En dat is het. Ook niet als student. Ik denk dat er genoeg mensen in Nederland zijn die nog nooit rood gestaan hebben. Tegelijkertijd zijn er twee mensen in mijn omgeving (niet gerelateerd aan elkaar) die ongeveer hun maandloon rood stonden, gewoon altijd. Op geen enkele manier werd daar iets aan gedaan terwijl het veel geld kost, vond ik onbegrijpelijk. Inmiddels is het bij beiden opgelost gelukkig.



Ik wist helemaal niet dat je net voordat je betaalt geld kunt overmaken vanaf je spaarrekening en het dan meteen kunt gebruiken om te betalen vanaf je lopende rekening. Ik leer veel bij vandaag merk ik



@cybermeisje: herkenbaar. Laatst was mijn shampoo in de aanbieding, tweede fles voor de helft. Ik wilde twee flessen meenemen en dacht toen nog eens na. Ik doe een jaar met een fles ik die ik nog thuis heb zit nog voor een kwart vol. Wie weet wil ik over een tijdje wel een ander merk. Onzin dus, gelukkig laten staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 14 april 2017 @ 12:02:

Ik ga eens wat bekennen: ik vind blijkbaar een rond bedrag belangrijker dan niet rood-staan. Door een foutje qua data van overboekingen sta ik nu vier dagen 12 euro rood. Op de 15e komt normaal wat geld van de belastingdienst binnen (hopelijk morgen ook, ondanks dat het weekend is, anders duurt het nog tot dinsdag). En ik heb dus die roodstand geaccepteerd, ipv even tijdelijk 15 euro van de spaarrekening af te halen

Komt overigens niet alleen vanwege het ronde-bedragen-principe, ik weiger ook uit principe geld van de spaarrekening terug te boeken voor zulke futiliteiten, ik heb maar een beperkt aantal zaken waarvoor ik geld van de spaar haal.De belastingdienst stort niet in het weekend, dus dat duurt tot dinsdag.
Alle reacties Link kopieren
ik heb alleen een enkele keer per ongeluk heel eventjes rood gestaan, als er iets onverwacht vroeg werd afgeschreven terwijl mijn salaris nog niet binnen was. Ik boek dan dus wel onmiddellijk geld van mijn spaarrekening over... tenzij het natuurlijk om een paar euro gaat en ik zeker weet dat de volgende dag salaris wordt gestort. Die boeterente vind ik echt zonde van het geld
Ja. Helaas tot dinsdag... ik heb mijn budget vrij precies ingesteld en nu heb ik nog 25 euro maar er moeten ook nog aardig wat boodschappen gedaan worden morgen. En normaal zou ik morgen weer geld op d rekening krijgen.

Boodschappen uitstellen tot dinsdag gaat echt niet lukken. Ik moet dus even schuiven met mijn geld.



Uiteraard met ronde bedragen.



Ik heb de "grote" spaar en daar heb ik het liefst bedragen per 500 euro (of 1000 maar dat gaat niet en als het moet 250).

Dan nog een extra spaarrekening en daar gaat geld heen wat ik aan het einde van de maand over heb. Uiteraard afgerond zonder centen. Deze gaat op euro's. Bij voorkeur per 25 euro maar soms ook wel minder.

En van die rekening kan ik nu dus ook een klein bedrag afhalen voor de boodschappen.



En rente rond ik ook af! Desnoods haal ik (een deel van) de rente van de spaar af als ik het niet rond kan aanvullen.



Ik regel nu ook de financiën van mijn vader en daar rond ik nu ook af.



Geld over boeken en gelijk gebruiken kan alleen als het van dezelfde bank is.

Ik heb de lopende bij de rabobank en daar ook een spaar. En dan kan het.

Maar bij mijn spaar bij nationale Nederlanden duurt de overboeking langer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit rood gestaan in mijn leven.



De mogelijkheid om rood te staan heb ik nooit aangezet. Het dwingt je vanzelf om je kasstromen goed in de gaten te houden.
Power to the people
Ik best vaak als student. Maar tijdens mijn studententijd was mijn inkomen soms gewoon niet toereikend.



Overigens staat het bij mij nu ook uit. Maar soms sta ik toch rood door een incasso.
Alle reacties Link kopieren
quote:wilma36 schreef op 14 april 2017 @ 14:16:

[...]



De belastingdienst stort niet in het weekend, dus dat duurt tot dinsdag.

Ah balen!

Hmm misschien dat ik dan toch mijn principes eventjes tijdelijk moet herzien...



Gelukkig heb ik maar zelden zo'n hoge rekening van de zorgverzekering



edit: ik sta niet meer rood maar mijn spaarrekening heeft nu een stom getal
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek, wat een leuke avatar heb je!



Ik heb ook nooit rood gestaan, ik kan het ook niet, omdat het niet ingeschakeld is. Gelukkig altijd wel genoeg geld gehad om alles te betalen en ik ben vrij goed op de hoogte wat wanneer afgeschreven wordt. Soms kijk ik bij online bankieren bij incasso's of alles nog klopt. Ik storneer ook dingen, als ik niet weet wat het is en ik het niet kan herleiden naar een afschrijving die gedaan moet worden. Eén keer bleek het te gaan om iets wat maar eens per jaar wordt afgeschreven, maar dan ontvang je netjes een brief of je aub wil betalen en dan weet ik vervolgens wat het is.

Ik heb ook altijd het bedrag op mijn spaarrekening afgerond, maar dat doe ik nu minder, omdat ik er minder vaak naar kijk.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
quote:Roxy21 schreef op 14 april 2017 @ 16:18:

gemberpannekoek, wat een leuke avatar heb je!



Ik heb ook nooit rood gestaan, ik kan het ook niet, omdat het niet ingeschakeld is. Gelukkig altijd wel genoeg geld gehad om alles te betalen en ik ben vrij goed op de hoogte wat wanneer afgeschreven wordt. Soms kijk ik bij online bankieren bij incasso's of alles nog klopt. Ik storneer ook dingen, als ik niet weet wat het is en ik het niet kan herleiden naar een afschrijving die gedaan moet worden. Eén keer bleek het te gaan om iets wat maar eens per jaar wordt afgeschreven, maar dan ontvang je netjes een brief of je aub wil betalen en dan weet ik vervolgens wat het is.

Ik heb ook altijd het bedrag op mijn spaarrekening afgerond, maar dat doe ik nu minder, omdat ik er minder vaak naar kijk.



Dank je ik vond het ook een leuk plaatje (had nog niet eerder een avatar, maar nu uitgevonden hoe het moet)



Ook een bekentenis: Ik heb dan wel geen rondegetallenfetish, maar ik kijk wel belachelijk vaak op mijn mobiel bankieren app... vind het gewoon prettig om steeds op de hoogte te zijn van wat er afgeschreven wordt en bijkomt (ook al weet ik dat van de meeste dingen heel goed uit mijn hoofd...)
Alle reacties Link kopieren
Die rondegetallenfetish heb ik dan weer wel.

Hier staat het rood kunnen staan ook uitgeschakeld.

We zorgen gewoon dat we altijd genoeg geld op de rekening hebben staan.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om mijn persoonlijke lopende rekening, waar per maand naast mijn persoonlijke printuitgever misschien 4 afschrijvingen zijn, en 3 bijschrijvingen (en ik weet precies wanneer). Ik vind het zonde om op die rekening 100 euro te hebben staan als ik toch weet dat ik niet ga shoppen of zo. Juist voor dit soort gevallen is die roodstand mogelijk, en het gebeurt nog niet eens per jaar dat ik er gebruik van maak. Ik hecht dan blijkbaar gewoon meer aan mijn principe van 'niet van de spaar terugboeken naar de lopende rekening voor gewone uitgaven'.
Als mijn betaalrekening in de min dreigt te komen haal ik 500 euro van mijn spaarrekening. Zo houd ik een mooi bedrag op m'n spaarrekening. Zodra ik mijn salaris dan weer ontvang maak ik die 500 euro extra over, naast het andere spaargeld. Rente betalen omdat ik roodsta terwijl ik tegelijkertijd een goed gevulde spaarrekening heb vind ik namelijk pas écht zonde van het geld.



Vandaag kreeg ik eindelijk eens de jaarafrekening van de energieleverancier. Die had ik begin maart al verwacht (en de stand is ook die van 2 maart), dus ik vraag me echt af waarom dat zo lang moest duren. Ik heb er ook al een aantal keer contact over gehad met Greenchoice, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. In ieder geval, zoals ik al verwachtte, krijgen we weer geld terug. We gaan nu 50 euro per maand betalen. Het afgelopen jaar verbruikten we 1382 kWh stroom en 484 m3 gas.
quote:gemberpannekoek schreef op 14 april 2017 @ 12:14:

[...]

het rondebedragenfetisjisme begint wel zorgelijke vormen aan te nemen Ik ga me nu enorm zorgen maken dat ik die fetisj niet heb. Ben ik dan wel een echte bespaarder?!
quote:Tr0tter schreef op 14 april 2017 @ 22:12:

Vandaag kreeg ik eindelijk eens de jaarafrekening van de energieleverancier. Die had ik begin maart al verwacht (en de stand is ook die van 2 maart), dus ik vraag me echt af waarom dat zo lang moest duren. Ik heb er ook al een aantal keer contact over gehad met Greenchoice, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. In ieder geval, zoals ik al verwachtte, krijgen we weer geld terug. We gaan nu 50 euro per maand betalen. Het afgelopen jaar verbruikten we 1382 kWh stroom en 484 m3 gas.Poeh, netjes hoor! Ik zit op 1572 kWh en 508 m3 in mijn eentje. Ik betaal nu 58 euro per maand.
quote:Fossa schreef op 14 april 2017 @ 22:26:

[...]



Ik ga me nu enorm zorgen maken dat ik die fetisj niet heb. Ben ik dan wel een echte bespaarder?!

Ik heb hem ook niet



Ik sta ook nooit rood, ook nog nooit gedaan, als het dreigt maak ik over van mijn spaarrekening. Ik ben niet heel goed in financiele planning dus het kan hier me wel overkomen dat ineens de jaarpremie van iets wordt afgeschreven wat ik niet had verwacht. Ik hou zelf ook niet van financieel plannen tot op de 0 lijn. Ik hou het bedrag op mijn lopende rekening graag een beetje ruim aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven