Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
donderdag 18 mei 2017 om 13:57
@Fossa Ik vind het idd lastiger navigeren sinds de update. Ben er nog niet aangewend..
Qua consuminderen: ik heb deze maand een dure maand aan cadeautjes. Maar goed dat wist ik van te voren. Ik merk erg aan mijn boodschappen dat ik de voorraad aan het opmaken ben. Ik heb deze maand nog niks aan vlees gekocht en ben heel erg matig met drinken kopen. Ook let ik erg op aanbiedingen en loop dan 3/4 supermarkten af.
Met benzinegeld gaat het zoals het er nu uitziet ook beter deze maand. Deze maand 94 euro minder dan vorige maand en gister net helemaal vol gegooid. Ik verwacht nog 1 keer te moeten tanken dus kom ik waarschijnlijk 40-50 euro goedkoper uit. Kleding heb ik dit jaar voor het eerst gekocht. Door vele kortingsbonnen en cadeaubonnen maar liefst 27 euro kwijt
Dus dat viel erg mee (stapel shirts/blouses en een jeans). En ik kan weer even vooruit.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat ik dit jaar nog zo gemakkelijk rond kon komen en zelfs flink kon sparen maar blijkbaar was er dus nog meer te consuminderen dan ik dacht. Als ik zo doorga verwacht ik voor de helft van het jaar met mijn saldo boven de 35k te zitten. Dat was eigenlijk een beetje mijn eind van het jaar doel. Dus moet maar een nieuw doel bedenken
Qua consuminderen: ik heb deze maand een dure maand aan cadeautjes. Maar goed dat wist ik van te voren. Ik merk erg aan mijn boodschappen dat ik de voorraad aan het opmaken ben. Ik heb deze maand nog niks aan vlees gekocht en ben heel erg matig met drinken kopen. Ook let ik erg op aanbiedingen en loop dan 3/4 supermarkten af.
Met benzinegeld gaat het zoals het er nu uitziet ook beter deze maand. Deze maand 94 euro minder dan vorige maand en gister net helemaal vol gegooid. Ik verwacht nog 1 keer te moeten tanken dus kom ik waarschijnlijk 40-50 euro goedkoper uit. Kleding heb ik dit jaar voor het eerst gekocht. Door vele kortingsbonnen en cadeaubonnen maar liefst 27 euro kwijt

Ik had eigenlijk niet verwacht dat ik dit jaar nog zo gemakkelijk rond kon komen en zelfs flink kon sparen maar blijkbaar was er dus nog meer te consuminderen dan ik dacht. Als ik zo doorga verwacht ik voor de helft van het jaar met mijn saldo boven de 35k te zitten. Dat was eigenlijk een beetje mijn eind van het jaar doel. Dus moet maar een nieuw doel bedenken

donderdag 18 mei 2017 om 14:24
Goed bezig dus RP!
Ik heb begin deze maand mijn vriend eens laten zien dat we in april veel minder hebben uitgegeven aan boodschappen dan in de maanden daarvoor, en ik geloof dat hij nu ook wat bewuster daar in meedoet.
Ik heb mezelf in overleg met de accountant een loonsverhoging gegeven. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar mijn nieuwe loonstrookje
Ik heb begin deze maand mijn vriend eens laten zien dat we in april veel minder hebben uitgegeven aan boodschappen dan in de maanden daarvoor, en ik geloof dat hij nu ook wat bewuster daar in meedoet.
Ik heb mezelf in overleg met de accountant een loonsverhoging gegeven. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar mijn nieuwe loonstrookje

donderdag 18 mei 2017 om 14:30
Ik heb vandaag juist geld uitgegeven om geld te besparen. Ik heb 4 jurkjes naar de stomerij gebracht en 2 ga ik laten veranderen zodat ze beter zitten. In totaal ben ik €44 kwijt,maar daar heb ik geen 4 nieuwe jurkjes voor van deze kwaliteit.... Maar het blijft wel een hoop geld.
Maar vanaf nu ga ik ze dan ook echt écht vaker dragen

Maar vanaf nu ga ik ze dan ook echt écht vaker dragen

donderdag 18 mei 2017 om 18:22
Ik durf dat dus niet zo goed. Ook nog nooit gedaan. Ik heb tegen de 40k gezeten maar toen een auto gekocht en zo nog wat grote uitgaven. Nu kom ik daar dus weer in de buurt. Maar ik zou dus niet weten hoe en wat ik miet beleggen... Als jullie tips hebbenmonsterpinguin schreef: ↑18-05-2017 15:09Complimenten! Met zulke bedragen loont het wellicht om eens te kijken of je e.e.a. kunt beleggen.

donderdag 18 mei 2017 om 18:33
Dat zijn de leukere dingen_Marana_ schreef: ↑18-05-2017 14:24Goed bezig dus RP!
Ik heb mezelf in overleg met de accountant een loonsverhoging gegeven. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar mijn nieuwe loonstrookje![]()

En knap dat je dan toch veel minder uitgeeft aan boodschappen!

donderdag 18 mei 2017 om 18:39
Ik heb ook nog nooit iets naar de stomerij gebracht. Misschien zou ik dat met sommige dingen wel moeten doen...
Op het gebied van consuminderen: wij zijn op zoek naar tweedehands keukenapparatuur. Via marktplaats lukt het maar niet, dus ik hoop dat er hier mensen zijn die bekend zijn met betrouwbare winkels waar ze tweedehands apparatuur verkopen?
We zijn weken geleden verhuisd en kunnen nog steeds niet koken. Niet heel goedkoop en gezond.
Op het gebied van consuminderen: wij zijn op zoek naar tweedehands keukenapparatuur. Via marktplaats lukt het maar niet, dus ik hoop dat er hier mensen zijn die bekend zijn met betrouwbare winkels waar ze tweedehands apparatuur verkopen?
We zijn weken geleden verhuisd en kunnen nog steeds niet koken. Niet heel goedkoop en gezond.
donderdag 18 mei 2017 om 19:03

donderdag 18 mei 2017 om 19:13
Ik ben allang blij als ik überhaupt 100 euro per maand spaar, dus nee wij doen dat niet.
Dat gaat van de lopende rekening.
Mijn verjaardagen kosten overigens nooit zo heel veel. Meestal kook ik uitgebreid voor vrienden en haal ik wat wijn/bier in huis. Ik krijg ook altijd wel wat geld voor mijn verjaardag, dus vaak speel ik quitte.

Mijn verjaardagen kosten overigens nooit zo heel veel. Meestal kook ik uitgebreid voor vrienden en haal ik wat wijn/bier in huis. Ik krijg ook altijd wel wat geld voor mijn verjaardag, dus vaak speel ik quitte.

donderdag 18 mei 2017 om 19:40
Even wennen hoor dat nieuwe forum! Het kost vooral zoveel tijd om van de ene plek op het forum naar de andere te komen. En dan forum ik nog op de laptop op de telefoon is het helemaal geen doen. Maar genoeg geklaagd, nu weer OT.
Vorige week hebben we de brief op de bus gedaan om een polis te stoppen en die gaat dan in de hypotheek. Ooit afgesloten toen we nog niet zoveel verstand hadden van dat soort dingen. Uiteindelijk heeft het best een leuk bedrag opgeleverd, maar nu zou ik er niet meer voor kiezen. Ik vond het te lang duren voordat ik (boetevrij) bij mijn geld kon.
Ik ben heel benieuwd hoelang het gaat duren tot we bericht terug krijgen. En vooral hoelang het dan duurt voordat de zaken geregeld zijn. Mijn gevoel zegt mij , dat ze daar waarschijnlijk geen haast bij maken. ...
En vandaag gehoord dat de winstuitkering wel heel erg leuk is dit jaar!
Altijd fijn!
Beleggen weet ik niet zo goed. Misschien wel, misschien niet. Ik moet mij er misschien eens meer in verdiepen.
Be
Vorige week hebben we de brief op de bus gedaan om een polis te stoppen en die gaat dan in de hypotheek. Ooit afgesloten toen we nog niet zoveel verstand hadden van dat soort dingen. Uiteindelijk heeft het best een leuk bedrag opgeleverd, maar nu zou ik er niet meer voor kiezen. Ik vond het te lang duren voordat ik (boetevrij) bij mijn geld kon.
Ik ben heel benieuwd hoelang het gaat duren tot we bericht terug krijgen. En vooral hoelang het dan duurt voordat de zaken geregeld zijn. Mijn gevoel zegt mij , dat ze daar waarschijnlijk geen haast bij maken. ...
En vandaag gehoord dat de winstuitkering wel heel erg leuk is dit jaar!

Beleggen weet ik niet zo goed. Misschien wel, misschien niet. Ik moet mij er misschien eens meer in verdiepen.
Be
donderdag 18 mei 2017 om 19:49
Ook ik heb jullie weer gevonden, het is idd allemaal even zoeken op het nieuwe forum.
Ik moet ook nog onze uitgaven van april op een rijtje zetten, maar volgens mij niet veel gekke uitgaven gedaan. Wel eindelijk de kledingkast door geweest en net als bumba weggedaan waar ik me niet meer prettig in voel. Er moet nu wel weer wat bij. Ik heb op mp al een leuke zomerjurk van een bekend merk gevonden. Omdat ik al een andere jurk van hetzelfde model had, wist ik ook dat ie goed zou passen.
Deze week zijn we op vakantie in een huisje, maar we hebben wel veel op het terras gegeten de afgelopen dagen. Dus niet echt consuminderig, maar wel van genoten. Voor het huisje zijn we deze week wel goedkoop uit. We wilden namelijk eerst volgende week gaan, maar dan is het ivm met hemelvaart twee keer zo duur.
Ik moet ook nog onze uitgaven van april op een rijtje zetten, maar volgens mij niet veel gekke uitgaven gedaan. Wel eindelijk de kledingkast door geweest en net als bumba weggedaan waar ik me niet meer prettig in voel. Er moet nu wel weer wat bij. Ik heb op mp al een leuke zomerjurk van een bekend merk gevonden. Omdat ik al een andere jurk van hetzelfde model had, wist ik ook dat ie goed zou passen.
Deze week zijn we op vakantie in een huisje, maar we hebben wel veel op het terras gegeten de afgelopen dagen. Dus niet echt consuminderig, maar wel van genoten. Voor het huisje zijn we deze week wel goedkoop uit. We wilden namelijk eerst volgende week gaan, maar dan is het ivm met hemelvaart twee keer zo duur.
donderdag 18 mei 2017 om 20:23
Luna, heb je wel eens overwogen om het via een veiling te kopen? Als je goed oplet, kun je daar hele goede zaken doen.lunaleeflang schreef: ↑18-05-2017 18:39Ik heb ook nog nooit iets naar de stomerij gebracht. Misschien zou ik dat met sommige dingen wel moeten doen...
Troostwijk heeft nu een veiling met keukenapparatuur (in Werkendam), loopt over drie dagen af.
Goed rekening houden met de opcenten en de BTW, dat komt nl nog over het zichtbare eindbedrag heen.
Wij hebben zo onze badkamerspullen, tegels en radiatoren op de kop getikt.
Je hebt er iets meer werk mee maar het is erg leuk als het lukt.
donderdag 18 mei 2017 om 20:31
En toen was mijn auto ook nog stuk, dood en overleden. Gisteravond weg gesleept door de ANWB (heb ik die kostenpost er ook weer uit) en vandaag te horen gekregen dat repareren me minimaal 500 euro gaat kosten. Aangezien ik mijn auto dit jaar al wilde vervangen was dit voor mij echt geen keuze.
Morgen al kijken voor een nieuwe, dus hopelijk ben ik volgende week al weer mobiel.
Morgen al kijken voor een nieuwe, dus hopelijk ben ik volgende week al weer mobiel.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
donderdag 18 mei 2017 om 22:08

donderdag 18 mei 2017 om 22:19
donderdag 18 mei 2017 om 22:26
@luna wat is het voor bijzondere waterkoker?
En kun je dat niet anders oplossen? Echt je staat versteld van dingen die niet noodzakelijk zijn als je het niet hebt. Kookplaat is wel belangrijk natuurlijk. Maar is er echt niets te vinden op mp? Misschien de koopjeshoek bij een elektronicawinkel proberen. Of idd veilingen....

donderdag 18 mei 2017 om 22:38
Oh nee een waterkoker hadden we al! Ik bedoelde meer te zeggen dat hetgeen wat we nodig hebben niet 'zomaar' aangeboden wordt door familie. En wel al hetgeen dat we al hadden.
En we hebben dus een kookplaat of fornuis nodig, maar ik wil niet de volle mep betalen omdat het maar voor een paar jaar is.
Veilingen is wel een idee, daar had ik nog niet aan gedacht.
En we hebben dus een kookplaat of fornuis nodig, maar ik wil niet de volle mep betalen omdat het maar voor een paar jaar is.
Veilingen is wel een idee, daar had ik nog niet aan gedacht.

donderdag 18 mei 2017 om 22:47
Of marktplaats ...
Wij hadden enorm geluk trouwens. Net toen die van ons het begaf, wilde een kennis haar fornuis op marktplaats gaan zetten omdat ze verhuisde naar een woning met inbouwapparatuur. Dus we hebben die heel makkelijk over kunnen kopen, scheelde ons zoeken en maar afwachten in wat voor staat het ding zou zijn (bij haar weten we dat ze zuinig op haar spullen is), haar scheelde het maar afwachten wat er op haar fornuis af ging komen. Win-winsituatie.
Wij hadden enorm geluk trouwens. Net toen die van ons het begaf, wilde een kennis haar fornuis op marktplaats gaan zetten omdat ze verhuisde naar een woning met inbouwapparatuur. Dus we hebben die heel makkelijk over kunnen kopen, scheelde ons zoeken en maar afwachten in wat voor staat het ding zou zijn (bij haar weten we dat ze zuinig op haar spullen is), haar scheelde het maar afwachten wat er op haar fornuis af ging komen. Win-winsituatie.

donderdag 18 mei 2017 om 22:49
Schattigmeisje, ja ik gaf een paar posts geleden al aan dat Marktplaats maar niet lukte. Dan zetten mensen totaal verkeerde info over het product erop. Of willen toch meer geld. Of blijkt het niet te werken. Of hebben ze ineens een hoger bod van een ander. Of het past niet in de auto die wij kunnen lenen. Gedoe, gedoe. Daarom hebben we dus al wekenlang geen kookplaat. Wij dachten: doen we even 
En wat heb je geluk gehad dan! Mijn vriend had al een fornuis, maar helaas is dat gas en wij kunnen hier niet koken op gas.

En wat heb je geluk gehad dan! Mijn vriend had al een fornuis, maar helaas is dat gas en wij kunnen hier niet koken op gas.
donderdag 18 mei 2017 om 22:52
@luna oh haha verkeerd begrepen dan
(sorry!)
Marktplaats mket je dan wel even geluk mee hebben. Ik heb er 1 via marktplaats gekocht 'nee hij is ecbt goed hoor' maar toen bleek de aansluiting kapot te zijn
Na 3x terug naar de bouwmarkt en 5x frustraties van het opnieuw Ansluiten toch maar een nieuw plaatje gekocht (160 eueo kwijt)

Marktplaats mket je dan wel even geluk mee hebben. Ik heb er 1 via marktplaats gekocht 'nee hij is ecbt goed hoor' maar toen bleek de aansluiting kapot te zijn

donderdag 18 mei 2017 om 23:08
Weet niet waar je woont maar een vriendin van mij heeft haar spullen gekocht bij Rimaco in Roosendaal. Is een outlet centrum, nieuwe spullen maar overjarig, een deukje of krasje en daardoor flink stuk goedkoper.
Andere tip: vraag via FB naar zeer goed uitziende en goed werkend fornuis. Dacht dat dit kon via ik vraag / ik verkoop / ik ruil - pagina of zo iets dergelijks. Kaartjes supermarkten doen wonderen en mond-tot-mond rond laten gaan is vaak sneller.
Andere tip: vraag via FB naar zeer goed uitziende en goed werkend fornuis. Dacht dat dit kon via ik vraag / ik verkoop / ik ruil - pagina of zo iets dergelijks. Kaartjes supermarkten doen wonderen en mond-tot-mond rond laten gaan is vaak sneller.
donderdag 18 mei 2017 om 23:44
Voor hen die koudwatervrees hebben betreft beleggen: er is echt niks engs aan. Ik heb van huis uit ook meegekregen dat beleggen "gokken" is en brrr eng etc. maar mits je je voldoende inleest en niet met rare partijen in zee gaat is het gewoon een prima alternatief voor "gewoon" sparen (mits je het belegde geld voor langere tijd niet hoeft aan te spreken).
Speel op safe en wed nooit op één paard (zelfs niet op 5, of 10). Dus spreid je beleggingen over heel veel verschillende aandelen (vele honderden of zelfs duizenden): beleggen in een indexfonds is daarvoor een goede methode. Dan hoef je niet allemaal losse (stukjes) aandelen te kopen, dat doet het fonds voor je. En dat kan al vanaf kleine bedragen.
Daar lees je bijv. hier meer over: https://www.financieelonafhankelijkblog ... exfondsen/
of hier: https://www.meesman.nl/waarom-indexbele ... exbeleggen
Zelf vind ik Meesman een fijne partij en heb ik daar zelf "een portefeuille" zoals dat zo mooi heet, maar er zijn goedkopere aanbieders (in bovengenoemde blog bijv. worden andere opties uit de doeken gedaan). Juist door de eenvoud spreekt Meesman me wel aan; lekker overzichtelijk. Lees vooral wat voor jou een goede optie is, er is voor elk wat wils.
Speel op safe en wed nooit op één paard (zelfs niet op 5, of 10). Dus spreid je beleggingen over heel veel verschillende aandelen (vele honderden of zelfs duizenden): beleggen in een indexfonds is daarvoor een goede methode. Dan hoef je niet allemaal losse (stukjes) aandelen te kopen, dat doet het fonds voor je. En dat kan al vanaf kleine bedragen.
Daar lees je bijv. hier meer over: https://www.financieelonafhankelijkblog ... exfondsen/
of hier: https://www.meesman.nl/waarom-indexbele ... exbeleggen
Zelf vind ik Meesman een fijne partij en heb ik daar zelf "een portefeuille" zoals dat zo mooi heet, maar er zijn goedkopere aanbieders (in bovengenoemde blog bijv. worden andere opties uit de doeken gedaan). Juist door de eenvoud spreekt Meesman me wel aan; lekker overzichtelijk. Lees vooral wat voor jou een goede optie is, er is voor elk wat wils.