Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
HNT
Zo, spuit 11 komt ook nog even binnen
Wij laten nu van alles rondom ons huis doen: tuin, bestrating en nieuwe schutting. .Als ik de arbeidskosten afzet tegenover het gemak en de snelheid, dan vind ik dat zeker de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Hier een meelezer en onregelmatig meeschrijfster in het vorige topic (met een oude nic)

Grappig die punten. Ik kom op 646 punten. Dat komt vooral doordat ik best wel wat vlieg voor mijn werk. Als ik niet zou vliegen dan kwam ik op 388. Nog niet heel briljant. Ik dacht dat ik ergens onder de 100 uit zou komen. Voor mijn gevoel ben ik echt heel goed bezig. Blijkbaar toch minder goed dan ik dacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fast_89 schreef op 09 maart 2017 @ 21:18:

Alsof ze het in de gaten houden of er grote bedragen van en naar SNS spaarrekeningen worden overgemaakt. Heeft iemand anders zoiets weleens meegemaakt?

Ja, bij de ABN. Ze hadden mijn rekeningen niet gekoppeld, waardoor ik er wel geld naar over kon maken, maar niet meer terug. Gezien het saldo en mijn toekomstige baan, begonnen ze over privatbanking ed. Toch geld weggehaald, want de rente was heel laag.

En bij ING (kantoor), ivm aankoop van ons huis stond er een groot bedrag op mijn betaalrekening (kwam van andere spaarrekening). De vraag of ik gebruik wilde maken van de spaaractie omdat er zo'n groot bedrag (bedrag werd genoemd) op mijn rekening stond. Vond ik niet zo tof, dit heb ik ook aangegeven.



Sowieso ben ik niet zo van de bankkantoren van de ING, want alles moet besproken worden aan de balie. Ik wil graag een beetje privacy.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 09 maart 2017 @ 12:07:

HNT!



Ik herken wel een beetje wat Nicole schrijft over pennywise poundfoulish. Zelf zou ik absoluut niet besparen op iets als arbeidskosten bij een grote verbouwing. Ik geef graag alles uit handen en wil ook niet bezuinigen om dan iets moois (en kwalitatief goeds) te krijgen. Ik vind het dan wel weer een sport om boodschappenkosten zo laag mogelijk te houden al komt het er in de praktijk ook niet van.



Wel merk ik twee dingen en ik vraag me af of het herkenbaar is.



1) het lijkt een soort controlebehoefte. Zoals ik als tiener een kick kreeg om mijn calorie-inname laag te houden - het ging me niet eens om af te vallen - maar het voelde als een kick als ik van 1200 naar 1000 naar 900 cal op een dag kon gaan. Heel stom eigenlijk en waar vandaan het kwam weet ik niet, maar diezelfde kick lijk ik nu te krijgen door te kunnen zeggen: mijn weekboodschappen waren van 80 naar 60 naar 40,- gegaan.



2) als ik slechter in mijn vel zit krijg ik meer behoefte aan die controle, dan voelt het bijvoorbeeld goed een aflossing te doen. Wel behoudend overigens, niet dat ik in één klap door mijn spaargeld heen ben. Maar toch, dan wil ik ineens iets concreets zien.

Het investeren in iets blijvends kan ook een optie zijn dan, meubels of een verbouwing, alsof ik gevoelsmatig kan afstrepen: zo dat hebben we ook gehad.



Herkenbaar? Of beetje zorgwekkend gedrag? Heel herkenbaar!
Zo, jullie bebben gewoon al een heel nieuw topic!



Nu eens rustig bij lezen.


Het is bijna niet te bij te houden hier, eerst nog even bij lezen.
Tvp



Hier goed bezig met aflossen en op de uitgaven letten gaat ook aardig. Het voorjaar en dus ook het vakantiegeld is al bijna in zicht. Vind ik leuk want kan je ineens zo'n goede stap voorwaarts mee maken.
Alle reacties Link kopieren
Gevonden!



Happy topic!!



Anderhalf jaar geleden was ik weg bij Nuon. Essent bood mij een mooie deal aan.

225,- kadobon en tien euro minder per maand betalen. Einde van het jaar nog eens

bijna 200,- terug. Fijn!



Afgelopen week belde Nuon, ze willen me terug...150,- welkomsbonus en 10,- minder pm

betalen. Leuk!!
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pippeloentje schreef op 09 maart 2017 @ 20:43:

Happy new topic!



Bij het lezen van blogs over minimalisme en consuminderen kwam ik o.a. op deze site. Hier kun je je eigen milieu impact berekenen. Dat kennen we natuurlijk al van het WNF, maar deze is een stuk gedetailleerder vind ik, en laat ook zien waar je het meest effectief kunt 'verbeteren', als je dat wil. Zo zie ik dat het vlees en zuivel eten bij mij voor meer impact zorgt dan de vliegvakantie die ik doe. Interessant. Kennen jullie deze tool?



Die tool is van mij Super leuk dat je hem gevonden hebt en goed genoeg vindt om te delen. Ik vind het ook erg leuk om te horen wat jullie uitslagen zijn! Best wel anders bij iedereen, zie ik. Bij mij was vliegen afgelopen jaar juist veeeel hoger dan vlees en zuivel, maar dit jaar ga ik met de trein op vakantie, haha.



Voel je vrij om ook op het blog zelf te reageren, dan durven misschien meer mensen het aan om het in te vullen ;)

Op de rest van het blog kun je allerlei informatie en tips vinden over duurzamer leven voor wie dat interessant vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:zaailingen schreef op 10 maart 2017 @ 20:19:

[...]





Die tool is van mij Super leuk dat je hem gevonden hebt en goed genoeg vindt om te delen. Ik vind het ook erg leuk om te horen wat jullie uitslagen zijn! Best wel anders bij iedereen, zie ik. Bij mij was vliegen afgelopen jaar juist veeeel hoger dan vlees en zuivel, maar dit jaar ga ik met de trein op vakantie, haha.



Voel je vrij om ook op het blog zelf te reageren, dan durven misschien meer mensen het aan om het in te vullen ;)

Op de rest van het blog kun je allerlei informatie en tips vinden over duurzamer leven voor wie dat interessant vindt.Haha, ik was helemaal verbaasd om je nickname te lezen, wat leuk dat je ook hier te vinden bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe gewoon een tvp... op mijn lijstje staat hypotheekverstrekker bellen om een storting in spaarpolis te kunnen doen... goeie voornemen voor komende jaren... geen enorme bedragen maar goed alle beetjes helpen...
Alle reacties Link kopieren
Zo ben je een dag of 2 niet online en staat er een slotje bij deel 5. happy deel 6!



Door omstandigheden heeft man echt weinig tijd om klussen te doen. Vandaar dat we af en toe wat uitbesteden. Maar man is super handig en onze vaders ook. Dat scheelt heel veel.



Vorig jaar een overkapping met haard laten bouwen en zelf straatwerk en tuinaanleg gedaan bijv. Dit jaar weer wat meer plantjes erin. Dat is weer meer mijn ding
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je je hier even meldt zaailingen. Ik vroeg me af waar het balkje 'duurzaam' in de grafiek op gebaseerd is, kun je daar iets meer over vertellen?



Hoe is het met jou Toughcookie? Heeft de behandeling je goed gedaan, ook op langere termijn, of blijft het nog tobben met je gezondheid?



Ik zie dat onze openstaande hypotheek onder de 100.000 gezakt is, fijne mijlpaal! Op naar de nul nu!
Ik geef toe dat ik een paar dingen best wel drempelverhogend vind, al snap ik dat ze er voor de volledigheid in staan. Ik heb echt geen idee hoeveel gram voedsel ik eet (en daarbij zal het soort voedsel toch ook meespelen?) Hoeveel gram zuivel is de zuivel die ik gebruik eigenlijk, en is mijn biologische biogarde (in gram meer omdat het volle biogarde is) slechter dan de magere niet biologische yoghurt, omdat het meer gram is? Los van dat ik - en ik zal niet de enige zijn - echt moet googlen hoe ik erachter moet komen hoeveel gram zuivel ik gebruik - de meeste mensen gebruiken yoghurt en melk in literverhoudingen. Of geen idee uit mijn hoofd hoeveel (weinig) kleding ik koop. Wat we jaarlijks aan gwl gebruiken zou ik echt op moeten zoeken. Als ik weer tijd heb omdat ik niet midden in een verhuizing zit wil ik het best uit gaan zoeken (hoewel beter over een jaar pas, ander huis en dus ander verbruik en zo). Maar ik denk dat een light-versie ook wel goed zou kunnen zijn. Niet dat ik het een slechte tool vind, maar dit zijn zo al wat dingen die bij mij opkomen, en ik heb hem nog lang niet helemaal ingevuld
Ik ben een big spender en ik laat een grote indruk achter op de planeet, volgens de site van zaailingen



Ik ben overal op of onder het gemiddelde, behalve bij het kopje 'spullen'. Ik kom uit op 1200punten, voornamelijk door de 750 die ik aan spullen kwijt ben. Ik heb ingevuld dat ik €1200,00 aan huisraad per jaar koop en ongeveer 15 stuks kleding per jaar.



Wij hebben vorig jaar een kinderkamer gekocht, dit jaar een eetkamerset. Allemaal rond de €1200. Ik denk dat we volgend jaar een nieuw bankstel kopen, het jaar erna een nieuwe buitenset, het jaar erna vast wel weer een wasmachine en zo is er elk jaar wel iets dat aan vervanging toe is.
Ik durf de tool niet te maken. Dit jaar 2x op vliegvakantie zal wel lekker aantikken. Spullen valt wel mee denk ik, autorijden doen we ook niet gek veel, we eten wel vlees, maar niet zoveel. Hopelijk compenseert dat weer een beetje.



Ik heb zojuist de hypotheker gebeld. Dinsdag hebben we (nou ja man dan, ik werk) een belafspraak. We willen een oude verzekering die dan 15 jaar loopt vrijmaken en gebruiken om af te lossen. Wel grappig, de man aan de telefoon kwam met allemaal punten die ik allang wist. Zoals dat de boete per 1 april wordt afgeschaft en dat je door aflossen misschien minder rente kan gaan betalen. Voelde toch wel lekker.

Ik ben heel benieuwd hoe makkelijk/moeilijk het is om dat te regelen.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-03-2017 17:30
Reden: blogspam
% gewijzigd
Als ik klaar ben met de grote opruiming hier dan ga ik ook eens kijken.

Oogst van vandaag

1 auto + aanhanger vol naar de stort

en straks nog 1 auto vol naar de kringloop!

Heerlijk, ruimte in huis!
Alle reacties Link kopieren
*wals*

Ik voel me vandaag totaal niet begrepen. Ik kreeg gisteren zomaar een cadeau, zonder reden en terwijl ik al eens aan heb gegeven dat ik niet van spullen hou.. Iemand koopt dit dus voor me omdat diegene denkt dat ik het leuk vind en het idee erachter is ook al iets waar ik totaal geen behoefte aan heb. We hebben al genoeg spullen hier in huis, van mij zou 10-15% zelfs nog zo direct de deur uit kunnen. Maar nee, er moeten nog meer spullen bij.... En dan moet ik er nog blij mee zijn ook, "Want het is lief bedoeld.".



Mijn meneer vond het raar dat ik niet standaard iets van chips/popcorn/nootjes in huis wil hebben, want stel nu dat ik daar zin in heb. Als ik zin heb in iets lekkers pak ik een koekjes/stuk fruit of een pakje van die LU crackers. De verhuizing zal ook meespelen, maar ik ben even compleet klaar met consumeren/spullen e.d.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Ik ben babyspullen aan het weggeven, dat ruimt ook lekker op! Zo'n box en Maxi-Cosi nemen behoorlijk wat ruimte in (en ik kan niet wachten tot we geen kinderwagen meer nodig hebben, dan nemen we ook gelijk een kleinere auto).

Daarnaast ben ik bezig om een lijst aan te leggen met ontzettend goedkope, gezonde recepten. Een bezoekje aan de hypotheekadviseur leerde ons dat we nog even hard moeten doorsparen om flink eigen geld in een huis te stoppen. Dus nu zijn we extra gemotiveerd om zuinig aan te doen. We beginnen morgen alvast goed met zelfgemaakte pizza (wat bloem, een schepje gist en altijd verbazend weinig beleg voor een heerlijke pizza). Komende week gaan we ook de vriezer eens leegeten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wat je bedoelt, cybermeisje. Bij ons komt het vooral van de schoonfamilie, wat het voor mij ook lastig maakt om er iets van te zeggen. Ontzettend goed bedoeld, daar twijfel ik geen seconde aan, maar onze boodschap dat we geen onnodige spullen willen komt gewoon maar niet aan. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet. Het hele onderwerp is helaas niet bespreekbaar.



Ik heb vandaag een fluitketel gekocht. Ik heb vroeger altijd een fluitketel gehad, maar die ging stuk (blijkbaar kan dat? Hij kreeg een gaatje in de bodem) en omdat we toen midden in een verhuizing zaten en uberhaupt een tijd geen kookmogelijkheid hadden een waterkoker gekocht. Waterkokers blijken helaas niet lang mee te gaan, nog een beetje rondgevraagd bij anderen, maar blijkbaar kopen de meeste mensen elke paar jaar een nieuwe waterkoker. Wij gaan dus weer terug naar de fluitketel. Niemand in mijn omgeving had er nog eentje op zolder staan waar ze vanaf wilden en de kringloop ook niet, dus ik heb vandaag een nieuwe gekocht. Een Le Creuset, maar een hele goede aanbieding. Ik heb nog nooit de volle mep betaald voor Le Creuset, maar het is het geld meer dan waard. Behalve dat ik hem prachtig vind, is de kwaliteit fantastisch en doordat het geen RVS is zoals de meeste goedkopere ketels, maar geemailleerd staal, blijven ze ook lang mooi en heb je geen last van strepen en vingerafdrukken.



Dit soort praktische spullen, of geld/cadeaubonnen om zoiets te kopen, noem ik dan nog wel eens als cadeau als mensen er dan toch naar vragen (voor mij hoeft dat niet en in mijn eigen familie doen we ook niet aan cadeaus) maar dan krijg ik weer te horen dat ik verwend ben en alleen maar mooie dingen wil, in plaats van goedkope, goedbedoelde 'leuke' dingen (die geen functie hebben). Terwijl ik dan denk, als ik íets moet bedenken, dan doe maar iets wat ik ook daadwerkelijk ga gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 10 maart 2017 @ 23:06:

Hoe is het met jou Toughcookie? Heeft de behandeling je goed gedaan, ook op langere termijn, of blijft het nog tobben met je gezondheid?



Ik zie dat onze openstaande hypotheek onder de 100.000 gezakt is, fijne mijlpaal! Op naar de nul nu!



Goed bezig Nicole! Dat zou ik ook een super mooi moment vinden.



Wat lief dat je daar aan denkt en naar vraagt! De transplantatie is tot nu toe geslaagd, dit is nu net 6 mnd geleden. In januari helaas ontzettend ziek geweest door een (kinder)virus, flink moeten herstellen maar lichamelijk gaat het best goed. Helaas wel omgekeerde afstoting sinds deze week. Dit betekent dat de donor mijn eigen cellen aanvalt, dus ook de achtergebleven slechte cellen. Dat is positief dus! Maar helaas wel vervelende klachten daardoor, maar als het zo onder controle blijft is het goed. Tot nu toe best positief dus!
Alle reacties Link kopieren
beterschap Toughcookie, wat voor transplantatie heb je gehad?

Heaven or hell, ik denk dat de meeste mensen hun waterkoker te weinig ontkalken, die van mij is inmiddels al 8 jaar oud.. Ik vind een fluitketel altijd wel erg gezellig trouwens maar nog geen tegengekomen in de kringloop, net als jij.

Cybermeisje, ja zo sluipen er steeds weer dingen je huis binnen grr, ik herken het. Van die leuke dingen voor de kinderen via school of familie. Waar ze 1 dag naar omkijken en daarna nooit meer.



Nicole 123 gefeliciteerd met jullie mijlpaal! waarvandaan komen jullie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven