Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bubblegum1 schreef:
27-09-2017 18:44
Ik vind het wel een interessant onderwerp. Ik heb een rekening bij de ING, dus ik zou vrij gemakkelijk kunnen beginnen. Ik zie op de website van ING meerdere opties staan. Samen met ING, maar dat lijkt mij eerlijk gezegd zonde van het geld. De optie: Zelf Beleggen en dan nog Vermogensopbouw. Het verschil tussen die laatste twee is dat je bij de eerste meer keuze hebt waarin je belegd.
Bij vermogensopbouw alleen indextrackers en beleggingsfondsen, maar dat lijkt mij prima. Zie ik nog wat over het hoofd?

Wat ik mij afvraag ik het veel werk? Ik heb geen zin om elke dag de koersen bij te gaan houden. Eigenlijk wil ik storten, vergeten dat ik heb en dan over een aantal jaren een leuk bedrag hebben.
Dit is ook precies wat je moet doen. Buy and hold. Transacties kosten geld, om nog maar te zwijgen van het feit dat mensen de neiging hebben om te verkopen als het slecht gaat (en dus verlies te lijden) en te kopen als het goed gaat met de beurs (en aandelen dus overpriced zijn).
Ik vind Beleggen voor Dummies een aanrader, hele duidelijke uitleg van wat je allemaal kan op de beurs. Zelf beperk ik me tot trackers.

Heeft iemand hier ervaring met DeGiro? Ik heb mijn portefeuille nu bij Binck gestald, maar die hebben nu wat meer kosten dan voorheen en dat kost me mijn winst...
Alle reacties Link kopieren
Overig ben ik goed bezig hier! De verhuizing gaat met geleende/tweedehands verhuisdozen en hulp van vrienden. Zodra we verhuisd zijn, gaan we op zoek naar een goedkopere auto. Een collega heeft ontdekt dat we van dezelfde boeken houden, dus we lenen elkaar nu volop boeken uit. En als kers op de taart ontdekte ik in een hoekje nog een aardig bedrag aan verjaardagsgeld waar ik nooit iets mee heb gedaan. Leuk voor de heb, want ik heb er nu ook geen bestemming voor :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Bubblegum, in een van de blogs van stoppen voor mijn vijftigste blijft dat juist een hele goede methode te zijn :-) leuke blog is dat trouwens. Leest lekker weg.

Indextrackers zijn veilig en je hoeft er niet veel voor te doen.
Ik denk dat ik ook voor die optie ga. Ik twijfel alleen nog over het bedrag dat ik erin wil steken. Ik zit te denken aan een startbedrag van rond de 1500 euro en dan maandelijks 100 euro. Dat lijkt me wel goed om het mee te proberen voor de komende periode...

Kelpie, bedankt voor de tips. Ik heb geen ING-rekening helaas. Anders was dat wel een goede optie geweest. DeGiro heb ik eerder voorbij zien komen. Daar ga ik me maar eens verder in verdiepen.

Die meneer van stoppen voor mijn vijftigste doet ook aan crowdfunding. Hebben jullie daar ook ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Bij vermogensopbouw alleen indextrackers en beleggingsfondsen, maar dat lijkt mij prima. Zie ik nog wat over het hoofd?
Misschien nog even iets van een boek of blog lezen of podcast luisteren over welke indextrackers of fondsen je het beste kan kopen. Je hebt namelijk minder keus dan met lossen aandelen, maar nog steeds best wel wat keus :)

Eigenlijk wil ik storten, vergeten dat ik heb en dan over een aantal jaren een leuk bedrag hebben
Dat is juist de beste strategie! :)
Enige wat je moet bedenken is dat je ook niet helemaal zelf kan kiezen wanneer dat moment over een aantal jaren is. Ik doe het nu nog maar 2 jaar en beide jaren positief geëindigd, maar als er een oorlog komt of iets anders groots kan er best een dip ontstaan. Dus zodra je dichter bij pensioenleeftijd komt moet je voor meer veiligheid gaan. En ook voor verhuizing/ziekte/etc. wat geld op een spaarrekening hebben. Om het nu uit te testen hoef je daar nog niet over na te denken, maar op gegeven moment dus wel even goed voor gaan zetten hoeveel verstandig is om te beleggen en hoeveel te sparen.

Nu beginnen met een klein bedrag en een indextracker, zou ik zeker aanraden! :) Eventueel zou je 1 kunnen kiezen en die dan een maand in de gaten houden en wanneer die wat lager staat kopen. Dan is de kans op positief rendement op korte termijn ook wat groter. Voor lange termijn maakt dat kleine beetje niet uit, maar voor jezelf op korte termijn wel fijn. Want in het begin lukt dat "storten en vergeten" waarschijnlijk nog niet. Mij destijds niet in elk geval ;-D Inmiddels gelukkig steeds beter, maar als je op je gewone ING rekening kijkt is je beleggingen bekijken ook maar 1 klik verder.
kelpie wijzigde dit bericht op 27-09-2017 21:15
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
€1500 in 1 keer is best veel. Misschien dan 3 x €500 storten (of misschien 2 x €750 als je aankoopkosten moet betalen)? Dit om te voorkomen dat je op een "slecht moment" instapt en op korte termijn geen goed rendement ziet. Voor de lange termijn maakt het dus niet uit, maar lijkt me op korte termijn wat demotiverend als je net begint.

En maandelijks €100 lijkt me juist weer wat te vaak als je aankoopkosten hebt. Moet je even uitrekenen hoeveel die kosten zijn en of het een percentage is of een vast bedrag. Bij een percentage maakt het niet uit, maar bij vast bedrag misschien beter 6 x €200.

Crowdfunding geen ervaring mee. 1 keer iets via Kickstarter gekocht wat ik wou hebben, maar dat voelde meer als gewoon kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, die 1500 wat meer verspreiden is idd handiger.
Bedankt voor je tip over de aankoopkosten.

Wat ik nu lees over de giro klinkt wel goed!

Ik wil direct al beginnen, maar ik kan het beter nog even rustig bedenken allemaal :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 3 maanden geleden begonnen met beleggen. Als voorbereiding heb ik heel veel blogs erover gelezen en me verdiept in de terminologie. En ik heb wat op Morningstar rondgekeken naar de ratings die verschillende fondsen krijgen. Ik weet nog lang niet alles, maar genoeg om een beginnetje te maken. Ik wil graag duurzaam beleggen (in ieder geval niet in wapenhandel, kinderarbeid, etc. en liefst in dingen die de wereld echt beter maken zoals schone energie e.d.) en ben daarom begonnen met 1000 euro in te leggen bij een fonds bij de ASN dat erg goed eruit kwam bij Morningstar. Met een buy and hold strategie, ik wil het zeker zo'n 5 tot 10 jaar laten staan en wellicht langer.

Ik heb expres eenmalig zo'n rond bedrag ingelegd omdat dat op de lange termijn het beste is en ik nu heel makkelijk kan zien wat mijn inleg doet en dat is voor nu een belangrijk doel. Ik doe verder eventjes niks en wil kijken hoe ik me voel bij een scherpe stijging of daling. M.a.w. kan ik ertegen om te beleggen, ook als het opeens sterk daalt? Als dat voor mijzelf duidelijk is en ik heb me er nog wat verder in verdiept dan leg ik wellicht nog meer in, maar dat bekijk ik later. Ik beleg redelijk offensief (categorie 5), omdat ik maar weinig geld beleg t.o.v. mijn spaargeld buffer en obligaties me niet zo rendabel lijken (dan houd ik het liever op de spaarrekening). Als ik veel zou beleggen dan zou ik wel veel defensievere keuzes maken daarin.

Ik ben me momenteel verder aan het verdiepen in andere duurzame fondsen en indextrackers die wellicht lagere kosten hebben, het liefst zou ik een duurzame indextracker erbij hebben omdat trackers automatisch wat lagere kosten hebben dan fondsen omdat ze minder actief beheerd worden. Maar de spoeling is helaas dun als het gaat om beleggen en duurzaamheid.
Alle reacties Link kopieren
kelpie schreef:
27-09-2017 17:14
- ING Zelf vermogensopbouw: goedkoopste optie áls je al een ING rekening hebt. (Je kan dan alleen fondsen/indexen kopen, geen losse aandelen). Aan- en verkopen is zelfs gratis! Dus ook al zou je met €200 beginnen om te testen kan dat. Normaal zou dat zonde zijn door de aan- en verkoopkosten. Nu betaal je alleen een percentage beheerkosten, maar omdat dat een percentage is en je die kosten altijd hebt is dat geen probleem.
Ik zit hier even naar te kijken, maar zie dat je wel een vaste fee van 16 euro per jaar eraan kwijt bent. Dus met 200 euro zou dat zonde zijn (is hoppa 8% verlies). Verder heb je inderdaad geen aan- en verkoopkosten, maar wel beheerkosten van 0,24%. Dat lijkt weinig, maar dan komen de kosten van het betreffende fonds zelf er nog bij, daarvan zit het al in het rendement verwerkt. Ze schrijven daar zelf over: "De bovenstaande tarieven zijn exclusief de beheervergoeding die fondsbeheerders in rekening brengen. Deze vergoeding is verrekend in de koers van het betreffende fonds." Ik zie dat ik bijv bij de ING in een ASN fonds zou kunnen beleggen, maar dan ben ik toch gek, want veel duurder uit dan bij de ASN zelf? Of zie ik het nu verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Ja idd, die €16 even weggelaten met het idee dat je er daarna mee door ging, maar wel goed om rekening mee te houden idd.

Die beheerkosten zijn wel even een puntje inderdaad. Ik heb een tijd terug met iemand berekend of de Giro of de ING goedkoper was als je een Vanguard Index wou en maandelijks wat inlegde. Het was een hoop gedoe om het te vergelijken omdat je verschillende soorten kosten hebt inderdaad.

Maar volgens mij heb ik die beheerkosten toen wel meegerekend, want die staan bij ING gewoon bij het bedrag van het fonds zelf in. Dus stel dat het fonds 0,1% zou kosten dan staat er altijd al "dit fonds kost 0,34%".

Maar altijd goed om zeker te weten dat we dat goed hebben berekend... Even kijken, bij mij de werkelijke kosten zegt hij nu dat ik 0,33% heb betaald. En wat is bij ASN mét aankopen en verkopen erbij redelijk?

Ik weet niet welk ASN fonds je bedoelt, maar "ASN Duurzaam aandelenfonds" kost 0,85%.
En kost dat fonds bij ASN direct dan 0,85 - 0,24 = 0,6%?
En wat kost Vanguard European Stock Index Fund? Bij ING 0,20%. (Indexen hebben niet die 0,24% basisfee)

Duurdere fondsen zoals ASN koop ik trouwens niet. De kans is dan groot dat de fondsen "beheerd" worden en het beste is juist als dat zo min mogelijk gebeurd. En bij duurzame beleggingen is het rendement inderdaad niet alles... ik zat te denken meer winst en dan een goed doel steunen. Maar ik moet zeker eens langs lopen waar ik exact in beleg. *Zet op to-do lijstje*.
Alle reacties Link kopieren
kelpie schreef:
27-09-2017 22:54
Ja idd, die €16 even weggelaten met het idee dat je er daarna mee door ging, maar wel goed om rekening mee te houden idd.

Die beheerkosten zijn wel even een puntje inderdaad. Ik heb een tijd terug met iemand berekend of de Giro of de ING goedkoper was als je een Vanguard Index wou en maandelijks wat inlegde. Het was een hoop gedoe om het te vergelijken omdat je verschillende soorten kosten hebt inderdaad.

Maar volgens mij heb ik die beheerkosten toen wel meegerekend, want die staan bij ING gewoon bij het bedrag van het fonds zelf in. Dus stel dat het fonds 0,1% zou kosten dan staat er altijd al "dit fonds kost 0,34%".

Maar altijd goed om zeker te weten dat we dat goed hebben berekend... Even kijken, bij mij de werkelijke kosten zegt hij nu dat ik 0,33% heb betaald. En wat is bij ASN mét aankopen en verkopen erbij redelijk?

Ik weet niet welk ASN fonds je bedoelt, maar "ASN Duurzaam aandelenfonds" kost 0,85%.
En kost dat fonds bij ASN direct dan 0,85 - 0,24 = 0,6%?
En wat kost Vanguard European Stock Index Fund? Bij ING 0,20%. (Indexen hebben niet die 0,24% basisfee)
Ik zie zelf nergens dat die servicefee van 0,24% erbij in zou zitten, juist dat het er nog bovenop komt (zoals ik citeerde van de site). En ik zie ook niet dat dat voor indexen niet geldt. Kun je een linkje daarvan doen? Ik zie nu overigens bij ASN ook dat ze 0,3% aan standaard servicefee rekenen, dus dat is daar ook en dan is ING dus ietsje gunstiger. Alleen heb je dan niet die 16 euro per jaar die er nog bovenop komt bij de ING. De fondskosten zijn volgens mij bij de ING dezelfde als die ook bij de fondsen zelf gerekend worden, want bij dat ASN aandelen fonds is het bij de ASN direct ook 0,85%.

Rekenvoorbeeldje: als je puur in het ASN aandelen fonds zou beleggen bij ING ben je volgens mij 0,07% (0,3% - 0,23%) goedkoper + 16 euro duurder uit, wat betekent dat het vanaf 26667 euro goedkoper is om via de ING te beleggen en tot dat bedrag goedkoper bij de ASN. (26667 * 0,06% = 16) Per fonds kan dit natuurlijk weer verschillend uitvallen en zal je het apart moeten berekenen, zoals jij voor Vanguard gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
kelpie schreef:
27-09-2017 22:54
Duurdere fondsen zoals ASN koop ik trouwens niet. De kans is dan groot dat de fondsen "beheerd" worden en het beste is juist als dat zo min mogelijk gebeurd. En bij duurzame beleggingen is het rendement inderdaad niet alles... ik zat te denken meer winst en dan een goed doel steunen. Maar ik moet zeker eens langs lopen waar ik exact in beleg. *Zet op to-do lijstje*.
Ik besef me heel goed dat die ASN fondsen niet de goedkoopste zijn qua beheerkosten, dat is ook een reden waarom ik verder aan het kijken ben naar een duurzame index. Maar ik vind duurzaamheid wel heel belangrijk, belangrijker dan het allerhoogste rendement. Voor mezelf zou ik het niet kunnen verantwoorden om eerst geld te investeren in wapenhandel en dan vervolgens de winst te storten aan Warchild, om het maar even cru te stellen.

Beheerkosten voor analisten die de markt willen proberen te verslaan en voorspellen wat aandelen gaan doen dat voorkom ik liever, aangezien een aap het net zo goed (slecht) voorspelt. Maar als je wilt dat er gedegen selectie plaatsvindt op grond van duurzaamheid dan zitten er natuurlijk automatisch beheerkosten aan vast en dat zie ik dan maar als mijn bijdrage aan het goede doel. Ik beleg overigens in het ASN Milieu en waterfonds, die hebben vrij hoge beheerkosten, maar hadden de afgelopen tijd wel een rendement van 10,05% (3j) / 12,6% (5j) (daar zijn die beheerkosten dan al vanaf getrokken), dus zo slecht doet zo'n fonds het zeker niet.

Toen ik wilde beginnen met beleggen dacht ik in eerste instantie aan een groenfonds, omdat je dan fiscaal voordeel hebt via de belastingdienst, maar daar is het rendement zo enorm laag op (rond de 1%) dat ik dat niet het risico van het beleggen waard vond. Temeer omdat je kans hebt dat als de fiscale voordelen afgeschaft worden (en dat lijkt me zeer wel mogelijk) iedereen opeens gaat verkopen en je acuut een enorme keldering krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Die 0,24% zit er echt bij in. Anders kom ik ook nooit op 0,33% kosten + €16 per jaar.

Hier de URL: https://www.ing.nl/particulier/beleggen ... index.html
En moet je even op die pijltjes klikken voor meer info.

Over die 0,24%: "Deze vergoeding wordt automatisch verrekend in de koers van het betreffende fonds."
En index: "Voor de beleggingsstrategie Index is de servicefee 0,10% lager. "

Maar sommige indexfondsen zijn zelfs goedkoper dan die 0,14%. Hoe dat zit weet ik ook niet, maar er wordt echt niks extra's af gehaald. Dat ik 0,33% betaal ligt echt aan de de paar fondsen die ik heb, niet aan extra kosten over de indexen.

Dus bij ASN betaal je 0,3% + 0,85%?
Bij ING betaal je 0,85% + €16 per jaar.

Dus bij €1.000 betaal je bij ING: 8,50+16 = 24,50
En bij ASN als ik je goed begrijp: 11,50
Dus bij kleine bedragen is ING duurder door die € 16. Maar betaal je geen transactiekosten? Ik dacht dat ING daar behoorlijk uniek in was om dat niet te rekenen. Dus ik denk dat die 11,50 dan nog iets meer wordt... En het liefst wil je die 1.000 in 2 keer storten.

Bij €10.000 ING: 85+16 = € 101
Bij €10.000 ASN: € 115

Oftewel bij meer geld is ING goedkoper én ik twijfel dus of bij ASN er nog transactiekosten bij moeten.
Alle reacties Link kopieren
kelpie schreef:
28-09-2017 14:09
Die 0,24% zit er echt bij in. Anders kom ik ook nooit op 0,33% kosten + €16 per jaar.

Hier de URL: https://www.ing.nl/particulier/beleggen ... index.html
En moet je even op die pijltjes klikken voor meer info.

Over die 0,24%: "Deze vergoeding wordt automatisch verrekend in de koers van het betreffende fonds."
En index: "Voor de beleggingsstrategie Index is de servicefee 0,10% lager. "
Dat had ik ook gezien, maar in deze context:

"Servicefee over uw belegd vermogen
T/m € 75.000 0,24%
Over het meerdere t/m € 500.000 0,12%
Over het meerdere t/m € 2.500.000 0,06%
De bovenstaande tarieven zijn exclusief de beheervergoeding die fondsbeheerders in rekening brengen. Deze vergoeding is verrekend in de koers van het betreffende fonds."

Het servicefee tarief van 0,24% is dus exclusief de beheerkosten van het fonds zelf. De term 'deze vergoeding' slaat op de beheervergoeding die dus in de koers verrekend is, niet op de servicefee. De beheerkosten zitten dus verrekend in de koers, maar de servicefee niet.
Bij ING betaal je dus 0,24% servicefee + beheerkosten fonds (verrekend met de koers) + 16 euro
Bij ASN betaal je 0,3% servicefee + beheerkosten fonds (verrekend met de koers)

Bij ASN betaal je net als bij ING geen transactiekosten, dus daar zit geen verschil in. Ik blijf erbij dat volgens mijn informatie je pas ruim boven de 20.000 euro goedkoper uit bent als je belegt via de ING wat betreft dit fonds.
Alle reacties Link kopieren
Wilden er nog mensen starten met beleggen of is iedereen inmiddels afgehaakt? ;-)

Als het te erg off topic gaat dan moeten jullie maar roepen hoor. (Over een paar pagina's gaat het vast weer over moestuinen of wasbare luiers. ;-D )
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik niet beleg en ook niet op korte termijn zal starten vind ik dit veel interessanter, fijn dat jullie het zo voorrekenen allemaal :kneel:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel interessant maar als ik dit allemaal lees is nog steeds de conclusie dat ik het dood eng vind. Dus op korte termijn geen beleggingen voor mij..

Het gaat idd vanzelf weer een keer over wat anders he ;)

Ik heb van de week weer even ingeslagen voor de hond maar had leuke voordeeltjes. Zo was zijn voer in de aanbieding bij bol.com dus maar een zak besteld. Hij was uit zijn tuigje gegroeid, maar in de winkel hadden ze 25% korting op alles. Dus ja dan maar zo gekocht, maatje te groot genomen en deze is qua pasvorm verwacht ik op lange termijn beter dus misschien is dit wel de laatste die ik koop voor hem. Kwam wel ook gelijk een leuk speeltje tegen en hij had niks meer te kauwen. Hij moest ook weer een wormenkuurtje hebben, had van de week al diarree dus toch maar geven. Die kuurtjes werken niet preventief dus geef hem niet te veel. Het is toch allemaal rotzooi die je er in stopt. Maar had nu sterk de indruk dat er wat zit. Dus dan even een kuurtje. Dus er is er 1 lekker verwend :$

Mijn naheffing pensioenfonds was er nog niet dus doe nog even lekker of ik het niet weet :A:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens nog wel iets wat hier wel een beetje onder valt, misschien dat iemand er ervaring mee heeft. Ik speel een beetje met het idee van het vervangen van mijn auto. Nu heb ik ooit opgezocht wat de kosten waren van importeren, en kwam het totaal dan gelijk uit met wat ik in Nederland zou betalen. Alleen nu lees ik op de site van de ANWB een ander verhaal en dan valt het eigenlijk wel mee qua kosten. Dus weet iemand toevallig hoe dit nu zit, kan iemand er een indicatie op los laten?

Ik denk aan een Renault Clio ofwel Mazda 2, niet meer gelopen dan 15.000- 20.000, benzine uitvoering. De occassions schelen in Duitsland zo'n 3000 euro met aanschaf in Nederland. Dan komt daar natuurlijk wel tenaamstellen en kentekenplaten bij, ik zag dat dit ongeveer 150 euro kost.
Alle reacties Link kopieren
Bericht aangepast na chat ING:

Het klopt wat je zegt. Ik was er mee in de war omdat mijn persoonlijk kosten dus wel beide bij elkaar opgeteld worden en als 1 genoemd worden.
Oftewel bij die 0,33% zit die 0,24% er al bij in.

Maar ASN kost dus inderdaad 0,24% + 0,85%.
En een index bijvoorbeeld 0,14% + 0,1% =0,24%.

Dus onder de €20.000 is ASN zeker een goede optie! Wist niet dat daar geen transactiekosten waren, want dat is best zeldzaam.
Alle reacties Link kopieren
Jeuj, ik krijg 386 euro terug van energiemaatschappij. 200 euro is daarvan cashback. Dus het loont om over te stappen. Nu op zoek naar een ander. Iemand nog suggesties?
Alle reacties Link kopieren
@ broodtrommel Leuk is dat he! Ik krijg via euroclix regelmatig aanbiedingen in mijn mail, misschien daar eens aanmelden. Anders even kijken op alle prijsvergelijkers. Ik heb niet direct een tip. Ik heb momenteel nuon, 1 jaar contract en kreeg direct 25% korting op stroom. Ik heb het via clix afgesloten en kreeg dus ook nog een berg clix erbij. Als je daar even leuk op doorspaart heb je een leuk extraatje.
Alle reacties Link kopieren
Toen we in de zomer een keer shoarma haalden kwam ik er achter dat ik gewoon €4 te veel had betaald. De schotel was €1 duurder dan in het foldertje én de saus stond apart vermeld € 1, terwijl in de folder staat dat de schotel incl. saus is. Dit voor 2 personen is dus € 4 meer. Ik terug gegaan en geld terug gekregen "oh sorry mevrouw, dat staat verkeerd in de computer! Ga ik aanpassen".

Nu gister weer shoarma gehaald... ik geloofde er al niks van dat de computer aangepast zou zijn... En ja hoor, ik zou weer 4 euro meer moeten afrekenen. Dus ik uitleggen dat ik op een ander bedrag kwam. Hij: "Dan heeft u een oud foldertje mevrouw. We hebben nu een nieuwe folder met een nieuwe prijs". Ik: "Oh dat kan, mag ik een nieuw foldertje dan?". Vervolgens geeft hij me exact hetzelfde foldertje als wat ik in huis heb.... dus ik wijs de prijs en gratis saus aan... hij: "Oh ja, dit is ook een oud foldertje... de nieuwe folders hebben we nog niet. Weet u wat, voor u doen we oude prijs. U weet toch, geen probleem".

Ik ben benieuwd hoeveel mensen die €2 per persoon extra gewoon betalen zonder het door te hebben of er iets van durven te zeggen :-o
Alle reacties Link kopieren
Wat slecht zeg Kelpie! Dit soort dingen gebeuren niet alleen bij de shoarmaboer, ook bij AH heb ik dit al meerdere keren gehad. Dat de prijs op het kaartje lager was dan de prijs in de computer. Daar heeft het ook weken geduurd voordat het kaartje van de cashewnootjes was aangepast. Ook niet netjes van AH. Als je je prijzen verhoogd, pas dan in ieder geval je kaartjes aan.
Dat is inderdaad belachelijk kelpie, ik denk dat de meeste mensen het niet eens opvalt. In supermarkten maak ik heel vaak hetzelfde mee: dan hangt er nog een reclamebordje van de vorige week terwijl het artikel niet meer in de reclame is, of dan is de reclameprijs nog niet goed in de kassa ingevoerd. Als ik dan terugga met mijn bon krijg ik wel mijn geld terug, maar dan betalen alle klanten die denken dat iets in de reclame is dus wel al de hele week meer dan nodig (ik doe altijd alleen op vrijdag boodschappen).
Over boodschappen gesproken: het kwartaal is weer voorbij, tijd om de stand op te maken. We hebben in totaal 796 euro uitgegeven aan boodschappen de afgelopen drie maanden. Dat is niet veel, maar dat komt ook omdat we in die tijd een week en anderhalve week niet thuis waren.

Toevallig ben ik ook drie maanden geleden voorzichtig begonnen met beleggen. Ik heb nu voor twee keer 500 euro EFT's gekocht, na me wat te hebben ingelezen op een aantal blogs. Ik betaalde voor een aantal transacties wel aankoopkosten (die ik even over het hoofd had gezien, oeps), maar mijn portefeuille is nu alweer 998 euro waard. In die drie maanden heb ik de aankoopkosten dus alweer goedgemaakt. Nu maar afwachten tot ik er flink mee ga verdienen. :P Ik heb trouwens een beleggingsrekening bij DeGiro, die kwam in alle verwijzingen als goedkoopste uit de bus.
Het is en blijft echter een schimmige business voor me, dus ik verwacht niet dat ik er heel veel meer geld in ga steken. Dan 'beleg' ik liever in crowdfundingacties (waar ik ook sinds kort mee ben begonnen).
Alle reacties Link kopieren
Checken jullie altijd het bonnetje? En weet je dan nog precies hoeveel er op het bordje stond? Ik denk dat ik wel af en toe teveel betaal, want ik kijk hooguit heel vluchtig naar de bon en laat vaak er alleen een uitdraaien bij de supermarkt als ik de caissière ergens echt mee zie klunzen. In andere gevallen vind ik het toch teveel moeite en zonde van het papier. En mijn man kijkt al helemaal niet en juist hij doet meestal de boodschappen. Als ik bijv bij het Kruidvat dingen met een 1+1 gratis actie koop dan check ik wel altijd even of het goed gegaan is, want dat vertrouw ik vaak wat minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook mee begonnen. Ook EFT's, ook bij de giro. Twee keer 500 en een keer 300 nog wat. Tot nu toe 5 euro verlies... :sigh: maar dat komt vast goed :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven