Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 24 december 2015 @ 09:04:

[...]Een paar jaar geleden dacht ik ook zo met kleding. Dan ging ik in de uitverkoop, en kocht ik teveel troep, shirts van slechte kwaliteit en zo, of wat toch net niet goed zat, of wat ik niet goed kon combineren, puur omdat ik dacht 'voor een tientje kun je dat toch niet laten liggen'. Nu koop ik veel bewuster, ik heb in mijn hoofd wat ik nodig heb en ik shop alleen gericht op dat. Zoveel fijner, veel betere kleding in de kast, die me beter staat, ipv allerlei dingen die ik toch nooit dragen omdat ze het net niet zijn. Bewust consuminderen voelt zoveel fijner dan aanbiedingen aflopen.

Ik heb me voor volgend jaar voorgenomen om een aantal basics van goede kwaliteit te kopen, ipv meuk die ik koop omdat het niet zo duur is, maar na anderhalve was uit elkaar vallen. Dus echt een mooie broek/rok voor mijn werk, bijvoorkeur met een mooi bijpassend jasje, in een kleur waar bijna elke andere kleur shirt of blouse bij kan. Een paar nette laarsjes, die niet al heel snel stuk gaan.

De meuk gaat mee op vakantie of wordt poetsdoek.

Dus net zoveel aangeven aan minder spullen die hopelijk jaren meegaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Iemand tips voor dat soort goede kwaliteit kleding? Liefst fairtrade (of bovengemiddeld scorend daarop). Ik heb een vestje van 10 jaar oud van Jackpot, regelmatig gedragen en het ziet er nog perfect uit! Maar helaas bestaat dat merk niet meer. Ik heb ook vesten van H&M en Tommy Hilfiger (van goedkoop tot duur dus) die na een paar keer dragen al zijn gaan pillen. Ik zou graag alleen nog duurzame kleding kopen, maar waar moet ik dan zijn?
quote:nicole123 schreef op 24 december 2015 @ 09:51:

Iemand tips voor dat soort goede kwaliteit kleding? Liefst fairtrade (of bovengemiddeld scorend daarop). Ik heb een vestje van 10 jaar oud van Jackpot, regelmatig gedragen en het ziet er nog perfect uit! Maar helaas bestaat dat merk niet meer. Ik heb ook vesten van H&M en Tommy Hilfiger (van goedkoop tot duur dus) die na een paar keer dragen al zijn gaan pillen. Ik zou graag alleen nog duurzame kleding kopen, maar waar moet ik dan zijn?

Ik kocht vroeger mijn nette kleding bij de We en de shirts worden nu wel minder (draag ik ook graag casual) maar de nette broeken/pakken zijn nog super, maar ik ga er ook wel netjes mee om. Alleen de knopen lieten nog wel eens los.

Maar volgens mij scoren ze niet super op fairtrade ed. Ook kom ik er niet zo vaak, dus ik weet niet hoe de kwaliteit is.

Iemand nog goede suggesties?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:nicole123 schreef op 24 december 2015 @ 09:51:

Iemand tips voor dat soort goede kwaliteit kleding? Liefst fairtrade (of bovengemiddeld scorend daarop). Ik heb een vestje van 10 jaar oud van Jackpot, regelmatig gedragen en het ziet er nog perfect uit! Maar helaas bestaat dat merk niet meer. Ik heb ook vesten van H&M en Tommy Hilfiger (van goedkoop tot duur dus) die na een paar keer dragen al zijn gaan pillen. Ik zou graag alleen nog duurzame kleding kopen, maar waar moet ik dan zijn?Met dank aan Meds in een ander topic: www.fairwear.nl

O.a Vanilia, Takko, Expresso, Kyuchi, Claudia Strater, Anna van Toor etc...

En eco

http://www.ecofashionworld.com/Brands-/listA.html
ik lees ook graag mee. Ik ben onbewust met mijn financiën bezig, maar bereken geen netto waardes oid. Ik hou van de scoupy en de roamler acties om het "extra" geld, waar ik vervolgens niet echt een doel voor heb. Ik ben aan de ene kant heel zuinig, maar als ik iets echt wil, geef ik er ook graag geld aan uit..... Ook geef ik heel makkelijk geld uit aan cadeautjes (voor mijn dierbaren). Ik weet dat mijn vriend heel blij wordt van een bepaald cadeau, maar er zelf voor weg loopt omdat hij het te duur vind. Hij heeft dan ook meer vaste lasten dan ik, dus zoiets geef ik hem graag ( ongeveer 150 euro)

Ik heb alles wat mijn hartje begeerd, en denk al heel snel "dat heb ik niet nodig" Voor mijn vriend heel moeilijk om een cadeautje voor mij te kopen. Hij weet wel, dat het bij mij niet om de waarde gaat, maar om de gedachte erachter.

wat hebben jullie op je lijstje gezet? of kopen jullie zelf?
quote:dianaf schreef op 24 december 2015 @ 08:56:

[...]

Zo te lezen zijn ze in België veel voorzichtiger met de hypotheken. Een vriendin in de UK vertelde dat je daar zo'n beetje altijd eigen geld moet inbrengen, terwijl je vroeger in Nederland tot 110% van de waarde mocht lenen. Dus als de waarde van je huis niet steeg, stond hij sowieso onder water.

Eigenlijk een idiote situatie...

Er stond een tijdje terug een interessant stukje in de krant van een econoom die in de jaren 80 een huis had gekocht waarvoor hij ook zelf 30 000 gulden of zo inlegde en dat dat toen best normaal was. En dat de badkamer die hij en zijn vrouw toen wilden verbouwen eigenlijk nooit verbouwd werd en dat op zich ook helemaal niet zo erg was. Hij keek nooit terug met het idee: Haden we al die jaren nou maar een moier bad gehad al die jaren. En dat hij zich zo verbaasde over hoe mensen daarna huizen gingen kopen, met heel veel verbouweingskosten en daarna dus aan zulke hoge lasten zitten of het met verlies moesten verkopen. Nou ja, ik vond het wel een verademing om iemand zo nuchter over huisaankopen te horen.

Bij mijn eigen huis heb ik eerst de keuken die nog best OK was er ook in laten zitten, badkamer idem dito. Kunnen altijd nog wel vervangen worden en ik heb helemaal geen zin om daar nu geld voor te lenen of spaargeld voor aan te breken. Ik wil me heel graag thuis voelen in mijn eigen huis (doe ik ook ), maar uiteindelijk zijn spullen ook maar spullen om te gebruiken, niet een einddoel op zich. Ik vebaas me soms hoeveel geld jonge stellen stuk slaan (of beter: lenen) om een badkamer die nog prima 5 jaar mee kan helemaal te vernieuwen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:Marana_ schreef op 24 december 2015 @ 09:04:

[...]

Een paar jaar geleden dacht ik ook zo met kleding. Dan ging ik in de uitverkoop, en kocht ik teveel troep, shirts van slechte kwaliteit en zo, of wat toch net niet goed zat, of wat ik niet goed kon combineren, puur omdat ik dacht 'voor een tientje kun je dat toch niet laten liggen'. Nu koop ik veel bewuster, ik heb in mijn hoofd wat ik nodig heb en ik shop alleen gericht op dat. Zoveel fijner, veel betere kleding in de kast, die me beter staat, ipv allerlei dingen die ik toch nooit dragen omdat ze het net niet zijn. Bewust consuminderen voelt zoveel fijner dan aanbiedingen aflopen.

Ja dat deed ik ook. Ik had hier ergens gelezen over een lijstje met kleding die je nodig hebt en enkel dat mag kopen. Dat heb ik nu ook, lekker overzichtelijk en ik geef er nu ook iets meer geld aan kwijt als dat betekent dat het betere kwaliteit is.

Wat leuk dat er de afgelopen dagen zoveel geschreven is! Erg interessant om te lezen hoe iedereen er in staat.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Man en ik hebben afgelopen jaar net een huis gekocht, deels gefinancierd met een erfenis die vrijkwam, dus onze nettowaarde is flink positief - maar eigenlijk vooral door de erfenis, dus de reden is niet zo fijn. Wij leven momenteel op 1 inkomen en hopen aanstaand jaar ongeveer 6000 euro te sparen, naast de standaard hypotheekaflossing van ongeveer 3000. Op een benedenmodaal inkomen lijkt me dat best netjes .

Ik ben het wel eens met de eerdere posts over waarom dit zo'n leuk topic is, trouwens. Ik merk heel erg dat ik helemaal niet allerlei aanbiedingen wil kopen, want ik koop die zooi nooit, dus waarom wel als het in de bonus is? En dus is het vrekkentopic een ver-van-mijn-bed-show. So be it. Dit topic loopt trouwens ook lekker, net zo snel dat er altijd wat nieuws is, maar niet zoveel dat ik het niet meer bij kan lezen :D
Een goede basisgarderobe en keuzes bespaart echt veel! Ik draag eigenlijk altijd hetzelfde type kleding, wat goed combineerbaar ia. Ik denk dat ik nog eens een kleuradvies moet gaan volgen, zodat ik niet alleen maar het juiste type kleding, maar ook de juiste kleuren koop.

Mijn man is helemaal enthousiast, wat hij al jaren roept begint mijn eigenwijze ik ook eindelijk te begrijpen .

Ik vind dit topic dan ook een heel leerzaam topic. Er schrijven allemaal mensen mee met verschillende doelstellingen en achtergronden, dat maakt het extra breed.
Leuk je hier te lezen Oranje! En inderdaad, voor de 1 is het doel 1500 euro sparen, voor de ander 10.000 en dat maakt niet uit hier, echt fijn.
quote:boebezoebe schreef op 24 december 2015 @ 10:44:

[...]Er stond een tijdje terug een interessant stukje in de krant van een econoom die in de jaren 80 een huis had gekocht waarvoor hij ook zelf 30 000 gulden of zo inlegde en dat dat toen best normaal was. En dat de badkamer die hij en zijn vrouw toen wilden verbouwen eigenlijk nooit verbouwd werd en dat op zich ook helemaal niet zo erg was. Hij keek nooit terug met het idee: Haden we al die jaren nou maar een moier bad gehad al die jaren. En dat hij zich zo verbaasde over hoe mensen daarna huizen gingen kopen, met heel veel verbouweingskosten en daarna dus aan zulke hoge lasten zitten of het met verlies moesten verkopen. Nou ja, ik vond het wel een verademing om iemand zo nuchter over huisaankopen te horen.

Bij mijn eigen huis heb ik eerst de keuken die nog best OK was er ook in laten zitten, badkamer idem dito. Kunnen altijd nog wel vervangen worden en ik heb helemaal geen zin om daar nu geld voor te lenen of spaargeld voor aan te breken. Ik wil me heel graag thuis voelen in mijn eigen huis (doe ik ook ), maar uiteindelijk zijn spullen ook maar spullen om te gebruiken, niet een einddoel op zich. Ik vebaas me soms hoeveel geld jonge stellen stuk slaan (of beter: lenen) om een badkamer die nog prima 5 jaar mee kan helemaal te vernieuwen.

Toen we net in het huis waren is er alleen geschilderd. Pas na 3 jaar hebben we de bovenetage veranderd. Er lag tapijt (heel slim op vloerverwarming) en alles was grijs (behang/vloerbedekken) dat was toch wel kleinmaken en deprimeren. Maar omdat we veel zelf gedaan hebben, vielen de kosten heel erg mee. Ik zou dolgraag de badkamer veranderen, want die is super basic, echt daar is bij de bouw geen cent extra in gestopt, maar het ergste is een bad, waar je in moet douchen. Gewoon heel irritant, ik wil een douchecabine, dat ik ook minder koud als je je af gaat drogen.

Maar ja, alles is nog vrij nieuw (2009) en nee, het is geen halszaak. Dus misschien over een paar jaar... of misschien gewoon nooit.
Ik denk erover om zo'n Tado-thermostaat aan te schaffen om op de energiekosten te besparen.

Nu heb ik de meest denkbare thermostaat die alleen handmatig hoger/lager gezet kan worden en vooral dat lager zetten wordt nog wel eens vergeten.

Iemand ervaring met een thermostaat die je via een app kan bedienen en met de besparing die dit oplevert? Volgens hun site is dat ruim 30%, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk veel.

Iemand ervaring mee?
Wij hebben juist vanwege de 'gedateerde' binnenkant van ons huis het kunnen kopen. Voor de andere mensen moest er te veel aan gebeuren, waardoor het niet storm liep (hier in de regio is de markt al weer oververhit). En dan is 'gedateerd' een keuken en badkamer uit 2000, in prima neutrale kleuren. Voor ons nog prima. Van hoeft dat echt niet gelijk. Zolang alles het doet.

Maar een gemiddeld stel had hier van boven naar beneden gestript. Nieuwe keuken, sanitair, stucen van boven tot onder.

Qua aanbiedingen vind ik de nieuwe persoonlijke bonuskaart van de AH erg fijn. Als ik ingelogd ben op de site zie ik bovenaan een lijst met producten die ik een keer heb gekocht die in de bonus zijn. Dan hoef ik de rest van de bonusaanbiedingen niet meer te bekijken.
quote:Salve schreef op 24 december 2015 @ 11:49:

Ik denk erover om zo'n Tado-thermostaat aan te schaffen om op de energiekosten te besparen.

Nu heb ik de meest denkbare thermostaat die alleen handmatig hoger/lager gezet kan worden en vooral dat lager zetten wordt nog wel eens vergeten.

Iemand ervaring met een thermostaat die je via een app kan bedienen en met de besparing die dit oplevert? Volgens hun site is dat ruim 30%, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk veel.

Iemand ervaring mee?

Als je het nu vergeet, vergeet je het dan met die app ineens niet meer?

Ik vind een klokthermostaat ideaal, gewoon inprogrammeren en je weet zeker dat de verwarming 's nachts laag staat.
quote:Marana_ schreef op 24 december 2015 @ 11:58:

[...]

Als je het nu vergeet, vergeet je het dan met die app ineens niet meer?

Ik vind een klokthermostaat ideaal, gewoon inprogrammeren en je weet zeker dat de verwarming 's nachts laag staat.Ik denk dat het zo'n ouderwetse is, die je echt met de hand moet gebruiken en niet kunt instellen.
Klopt inderdaad, valt niks aan te programmeren helaas.

Die app signaleert aan de hand van je locatie dat er niemand meer thuis is en verlaagd dan de temperatuur. En als je dichterbij komt gaat de kachel vanzelf weer aan 😁
quote:boebezoebe schreef op 24 december 2015 @ 10:44:

[...]

Er stond een tijdje terug een interessant stukje in de krant van een econoom die in de jaren 80 een huis had gekocht waarvoor hij ook zelf 30 000 gulden of zo inlegde en dat dat toen best normaal was. En dat de badkamer die hij en zijn vrouw toen wilden verbouwen eigenlijk nooit verbouwd werd en dat op zich ook helemaal niet zo erg was. Hij keek nooit terug met het idee: Haden we al die jaren nou maar een moier bad gehad al die jaren. En dat hij zich zo verbaasde over hoe mensen daarna huizen gingen kopen, met heel veel verbouweingskosten en daarna dus aan zulke hoge lasten zitten of het met verlies moesten verkopen. Nou ja, ik vond het wel een verademing om iemand zo nuchter over huisaankopen te horen.

Bij mijn eigen huis heb ik eerst de keuken die nog best OK was er ook in laten zitten, badkamer idem dito. Kunnen altijd nog wel vervangen worden en ik heb helemaal geen zin om daar nu geld voor te lenen of spaargeld voor aan te breken. Ik wil me heel graag thuis voelen in mijn eigen huis (doe ik ook ), maar uiteindelijk zijn spullen ook maar spullen om te gebruiken, niet een einddoel op zich. Ik vebaas me soms hoeveel geld jonge stellen stuk slaan (of beter: lenen) om een badkamer die nog prima 5 jaar mee kan helemaal te vernieuwen.Helemaal mee eens! Hier sparen wij bewust voor verbouwingen in huis (vaak gebruiken we daar de hypotheekrenteaftrek voor, zeker bij verbouwingen die het huis meer waard maken) No way dat ik daar geld voor ga lenen. Zoals mijn ouders vroeger al zeiden: Geld lenen doe je voor de aanschaf van het huis zelf (dus niet de keuken,badkamer etc) en voor je studie, maar meer niet.
Ik heb een lijstje van spullen die ik nog nodig heb voor mijn huis en die ik dus bijvoorbeeld koop als ik het tegenkom in een aanbieding ofzo. Nu heb ik op dat lijstje ook een kledingkast staan, maar toen ik vanmorgen voor mijn kast stond besefte ik eigenlijk dat deze kast prima voldoet aan mijn eisen en dat ik eerder wat extra opslagruimte nodig heb. Het is zo'n standaard kledingkast die je bij de Leenbakker oid kan halen (3 lades, planken en hanggedeelte), maar hij staat tegen een stukje muur aan wat iets verder naar voren staat in de kamer (beetje lastig uitleggen) en als ik een boekenkast zou kopen zou deze mooi met de achterkant tegen de zijkant van de kledingkast aan kunnen staan. Heb ik toch mijn extra bergruimte en ik hoef niks weg te doen wat eigenlijk prima voldoet.

Bespaard me misschien 150 euro, maar dat geld kan ik dan weer mooi gebruiken om mijn moeder terug te betalen.

Al sta ik soms wel te kijken naar wat er voor bepaalde dingen gevraagd wordt. Wilde aankomend jaar met mijn broertje naar Rock Werchter in Belgie (voor mij klein uurtje rijden), we zouden dan twee dagen gaan. Incl. camping en zonder benzine zou ons dat 220 euro p.p. kosten. Nu komt 1 van de bands die wij graag wilde zien (Rammstein) ook op Download-festival in Frankrijk. Is voor ons 4 uur rijden en dat zou ons incl. benzine 190 euro p.p. kosten. Kan iemand dit uitleggen? Ik snap er namelijk geen fuck van :P
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:cybermeisje schreef op 24 december 2015 @ 12:49:

... Nu komt 1 van de bands die wij graag wilde zien (Rammstein) ook op Download-festival in Frankrijk. Is voor ons 4 uur rijden en dat zou ons incl. benzine 190 euro p.p. kosten. Kan iemand dit uitleggen? Ik snap er namelijk geen fuck van :PBedoel je inclusief entree? Rock Werchter is flink aan de prijs qua entree. Even offtopic: Rammstein komt ook op Pinkpop
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Wij willen ook naar Werchter ( voor Rammstein, RHCP en the Offspring). Pinkpop lijkt me ook wel wat maar Werchter trekt me weer omdat we dan 3 bands hebben die we graag willen zien. Al hoeft Rammstein van mijn man niet zo meer maar ik vind het geweldig .

Werchter was vorig jaar voor ons 5 uur rijden ( waarvan 3 uur file voor de parkeerplaats) dus we willen nu het hele weekend.
quote:Pochacco schreef op 24 december 2015 @ 13:02:

Bedoel je inclusief entree? Rock Werchter is flink aan de prijs qua entree. Even offtopic: Rammstein komt ook op Pinkpop

Jup, festival in Frankrijk zou ons voor 3 dagen 190 euro p.p. kosten, incl benzine. Werchter kost al 220 euro zonder de benzine en is dan voor 2 dagen. Pinkpop vind ik zelf niet zo veel aan, dan rij ik liever die 4 uur naar Frankrijk omdat er dan nog meer bands komen die wij samen leuk vinden (Sabaton, al zien we die al in Tilburg) of bands die ik graag nog eens zou willen zien (Korn, Deftones en Iron Maiden).

quote:maiskip schreef op 24 december 2015 @ 13:21:

Wij willen ook naar Werchter ( voor Rammstein, RHCP en the Offspring). Pinkpop lijkt me ook wel wat maar Werchter trekt me weer omdat we dan 3 bands hebben die we graag willen zien. Al hoeft Rammstein van mijn man niet zo meer maar ik vind het geweldig .

Werchter was vorig jaar voor ons 5 uur rijden ( waarvan 3 uur file voor de parkeerplaats) dus we willen nu het hele weekend.Pinkpop ben ik een aantal jaar geleden eens geweest en voor mij blijft het bij 1x, voor mij iets teveel bier en hamburger festival. Vooral een sfeerdingetje.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:Salve schreef op 24 december 2015 @ 12:24:

Klopt inderdaad, valt niks aan te programmeren helaas.

Die app signaleert aan de hand van je locatie dat er niemand meer thuis is en verlaagd dan de temperatuur. En als je dichterbij komt gaat de kachel vanzelf weer aan 😁

Ah op die manier, dan helpt het wel (maar wat als je boven ligt te slapen?)_

Ik begreep wel dat je niets kan programmeren, ik bedoelde dat ik eerder zou investeren in een andere thermostaat dan.
Toen wij hier kwamen wonen hebben we de keuken wel met geleend geld laten verbouwen. Kon niet anders, want de keuken die erin zat was heel laag (vorige bewoners waren beide 1.60) terwijl wij juist een hoger dan gemiddeld aanrecht nodig hebben. Een gemiddeld aanrecht had nog wel even gekund, maar zo laag, dat kon echt niet met mijn rug.

En ik moet zeggen: heb er geen seconde spijt van gehad. Superblij dat we niet nog anderhalf jaar hebben doorgemodderd in een te lage keuken
Haha oeps intussen is er vanalles getikt LOL.... Ik ben op het werk, als het rustig is kan ik ff typen en anders niet
Wij hebben ons huis wel helemaal af gemaakt.

Wel met eigen geld maar Ik wilde graag een af huis na jaren in steeds wisselende huizen.

Ik zou er alleen geen geld voor lenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven