Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Jaaa, gewoon leuk om met (ongeveer) gelijkgestemden te praten. Natuurlijk hebben we allemaal onze eigen focus en eigen situatie, maar de mindset is wel ongeveer hetzelfde.
Ik word er in dit topic inderdaad ook juist blij van dat er over die grotere dingen nagedacht wordt. Niet eens per sé grotere uitgaven (voor mij kan het ook gaan tussen een keer extra lekkere koffie of een nieuwe legging bij de Zeeman bij wijze van spreken), maar gewoon wat anders dan alléén kijken waar je korting en gratis spul krijgt. Zo af en toe scoupy is leuk, maar hier wordt ook nagedacht over waaróm je iets gratis wilt hebben, en of je het normaal ook zou kopen. Volgens mij begon het vrekkentopic ook zo, maar is die veel meer verworden tot een 'waar haal ik korting/gratis'-topic. Of dat nog is weet ik niet, ik heb er al een tijdje niet meer in gekeken
Ja, ik vind het soms wel irritant dat mensen er iets van zeggen als het teveel over scoopy of roamler gaat, maar achteraf gezien is dat wel beter, want anders wordt het wel een vrekkentopic 2
Ik post dan wel niet zo veel in dit topic (of juist met vlagen), ik vind het wel een fijn topic. IRL ken ik niet zoveel mensen die hier mee bezig zijn en hier ben je lekker anoniem en kan je het hebben over wat je bezig houdt.
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigmeisje schreef op 23 december 2015 @ 15:46:

Zo af en toe scoupy is leuk, maar hier wordt ook nagedacht over waaróm je iets gratis wilt hebben, en of je het normaal ook zou kopen. Volgens mij begon het vrekkentopic ook zo, maar is die veel meer verworden tot een 'waar haal ik korting/gratis'-topic. Of dat nog is weet ik niet, ik heb er al een tijdje niet meer in gekeken

Dat is precies de reden waarom ik dit topic zo leuk vind. Dat we hier juist bewust bezig zijn met het 'waarom' van onze keuzes en niet om maar dingen gratis te krijgen of geld besparen om geld te besparen. Door hier mee te lezen sta ik ook regelmatig stil bij mijn eigen keuzes en de dingen waar ik mijn geld aan uit geef. In mijn directe omgeving zijn mensen daar over het algemeen net iets minder mee bezig lijkt het wel.

Veel mensen die ik ken roepen wel dat ze opgeruimd hebben en nu minder kopen. Maar vervolgens geven ze bakken met geld uit aan onbenullige dingen/frutsels/dingen voor eenmalig gebruik, want "je wordt er toch blij van".
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:bubbelwijn schreef op 23 december 2015 @ 15:54:

Ik post dan wel niet zo veel in dit topic (of juist met vlagen), ik vind het wel een fijn topic. IRL ken ik niet zoveel mensen die hier mee bezig zijn en hier ben je lekker anoniem en kan je het hebben over wat je bezig houdt.

Jaaaaa!!! Gelijkgestemden!

Als ik in de vriendengroep/collegagroep iets roep over aflossen, dan krijg ik of glazige blikken, zonde-van-je-geld/je-leeft-nu en niet kloppende beweringen over de HRA (vrienden) of een onbegrijpelijk verhaal waarom niet te doen en verdien-je-dan-zoveel-hier-dat-je-ook-zo-lang-op-vakantie-kunt (collega's).

Hier zitten we lekker tussen in, mensen die het snappen, maar niet te technisch gaan doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Nou, in het kader van wel een beetje technisch 😊, zijn er mensen hier die een jaaroverzicht bijhouden en/of hun netto waarde tracken (heel erg Mustachian)? ik hou het dus bij. Aan het begin van dit jaar was onze netto waarde 95.000. Het doel was om op 110.000 uit te komen aan het einde van het jaar en dat lijkt te lukken.

ik bereken de netto waarde overigens alle bezittingen - alle schulden. Natuurlijk is het geen exacte wetenschap want de waarde van het huis kun je natuurlijk nooit precies weten. Zijn er meer mensen die dit doen en hoe is het bij jou gegaan dit jaar en wat zijn je doelen voor 2016?
Nee, dat doe ik niet. Ik weet toch al dat ik meer schuld heb dan bezittingen en dat blijft ook wel even zo. Mijn nettowaarde berekenen werkt dan alleen maar demotiverend voor mij.

Ik heb wel een spaardoel voor komend jaar: als alles meezit hoop ik in 2016 20.000 euro te sparen.
quote:shisensa schreef op 23 december 2015 @ 16:25:

Nou, in het kader van wel een beetje technisch 😊, zijn er mensen hier die een jaaroverzicht bijhouden en/of hun netto waarde tracken (heel erg Mustachian)? ik hou het dus bij. Aan het begin van dit jaar was onze netto waarde 95.000. Het doel was om op 110.000 uit te komen aan het einde van het jaar en dat lijkt te lukken.

ik bereken de netto waarde overigens alle bezittingen - alle schulden. Natuurlijk is het geen exacte wetenschap want de waarde van het huis kun je natuurlijk nooit precies weten. Zijn er meer mensen die dit doen en hoe is het bij jou gegaan dit jaar en wat zijn je doelen voor 2016? Bumbaaaaa.
Ik vind het een leuk topic, dus blijf graag meelezen. Heel prettig als mensen goed nadenken over wat ze waarom en hoe gaan doen. Daar haal ik zeker goede tips uit voor mezelf.
Dit topic heeft me in laten zien dat ik echt wil consuminderen en geeft ook inspiratie hoe anderen dit doen. Ik ben veel bewuster geworden met dingen kopen. Hoewel ik altijd zuinig ben geweest, had ik afgelopen jaar ineens de drang om heel veel nieuwe/andere dingen te kopen en veel geld uit te geven. Dit herken ik niet van mezelf, maar komt denk ik doordat ik ernstig ziek ben geweest en lang heb moeten revalideren. Ik dacht dat ik gelukkiger zou worden als ik dingen zou kopen, maar ik word juist gelukkiger om alleen aankopen te doen die mij helpen of die ik echt nodig heb. Het is juist zoveel fijner om minder spullen te hebben realiseer ik nu, het geeft me ook veel meer overzicht (ik heb hersenletsel doordat ik een ernstige infectie heb gehad).

Mijn man is geloof ik ook wel een consuminderaar, zeker een knieperd! Hij heeft het vaak over de opbrengst van onze zonnepanelen en over het versneld aflossen van de hypotheek. We hebben dit jaar ook 10% van onze hypotheek afgelost, zo fijn! Komende jaar zeker weer!
Ik vind dit ook een leuke topic, omdat de onderwerpen zo divers zijn.

En ook omdat jullie mij ook leuke dames lijken, dames waar ik in real life best wel een kopje koffie mee zou drinken, gewoon omdat jullie niet zo zuur klinken en stevig en het leven staan.

Ik kom hier dan ook dagelijks een paar keer gluren naar nieuwe reacties.

Ok genoeg geslijmt nu
En nog iets...

Dankzij dit topic ben ik veel bewuster bezig met hoe ik mijn geld uitgeef.

Ik had vandaag echt een baaldag, toen ik hoorde dat de VD geen kleding meer retour neemt.

Ik heb zaterdag een broek en een jurk gehaald voor dochter en deze passen niet echt. Het gaat maar om ¤30,- maar ik vind het wel zuur.

Neemt niet weg dat ik het onzettend erg vind voor de VD medewerkers die misschien binnenkort op straat staan.
Ik bereken niet alle bezittingen, dat is mij iets teveel van het goede. Wel maak ik elk jaar een overzicht met waar we vorig jaar zijn geeindigd met sparen en waar we dit jaar op uitkomen. En hoeveel we dus in 1 jaar hebben gespaard.Halverwege het jaar maak ik een schatting waar we in december op uit zouden kunnen komen. Meestal schat ik het wel goed in.

Dit doe ik overigens gewoon in een schriftje, ik merk dat ik dat sneller pak dan Excel. In datzelfde schriftje houd ik ook bij hoe het met de hypotheek zit. Hoeveel er afgelost is en hoeveel er nog over is. En wat dan het nieuwe maandbedrag is.

En ik maak planningen wanneer de hypotheek afgelost zou kunnen zijn, rekening houdend met verschillende keuzes.
quote:milouda schreef op 23 december 2015 @ 17:00:

[...]

Bumbaaaaa.

Haha, u riep?

Ja, ik doe dat inderdaad ook, mijn netto-waarde berekenen, maar ik moet eerlijk zeggen: van die bedragen die genoemd worden kan ik alleen maar dromen voorlopig

Daarnaast bereken ik ook welk percentage van onze inkomsten gespaard worden. Ook leuk. Alleen kom ik dit jaar geloof ik op 0% uit.... Evenveel gespaard als weer van de spaarrekening afgehaald.
quote:cybermeisje schreef op 23 december 2015 @ 16:01:

[...]

Dat is precies de reden waarom ik dit topic zo leuk vind. Dat we hier juist bewust bezig zijn met het 'waarom' van onze keuzes en niet om maar dingen gratis te krijgen of geld besparen om geld te besparen. Door hier mee te lezen sta ik ook regelmatig stil bij mijn eigen keuzes en de dingen waar ik mijn geld aan uit geef. In mijn directe omgeving zijn mensen daar over het algemeen net iets minder mee bezig lijkt het wel.

Veel mensen die ik ken roepen wel dat ze opgeruimd hebben en nu minder kopen. Maar vervolgens geven ze bakken met geld uit aan onbenullige dingen/frutsels/dingen voor eenmalig gebruik, want "je wordt er toch blij van".

Heb ik precies hetzelfde. Mijn vriend zit al jaren in een meer bespaar modus dan ik. Sinds een jaar heb ik dat ook. Vooral geen geld uitgeven aan onbenullige dingen.

Sommige gaan me soms wat te ver omdat ik nog niet goed in de materie zit.

Alleen de keuzes die gemaakt moeten vind ik wel lastig. Zo zitten wij op het kantelpunt dat hypotheek aflossen ons meer kan kosten dan opleveren. Ik vind het wel prettig om lezen hoe andere het doen.
Ik vind viva een leuk forum en dit draadje lees ik graag mee. Vooral omdat het zo'n actief forum is.

In België ook wel fora, maar eigenlijk maar weinig activiteit. Af en toe opent er wel iemand een draadje rond geld, sparen, hypotheken...maar eigenlijk niet vaak.

Omdat de situatie met hypotheken toch wel anders is in België, kan ik nog niet altijd helemaal volgen, maar ik doe mijn best en probeer de tips naar onze situatie om te zetten.

Zo is een hypotheek in België, quasi in 99 % van de gevallen, een volledig af te lossen iets. Altijd zo geweest ook. Een aantal jaren geleden -wellicht even voor de bankencrisis- mochten mensen lenen op 30 jaar, (dus volledig aflossen in die 30 jaar). Ondertussen staan banken er zeer weigerachtig tegenover. De meeste gezinnen lenen op 20 jaar.

De huizenprijzen zijn hier ook nooit ingestort, de verhogingen zijn de laatste 2 à 3 jaar wel ongeveer gestagneerd, maar dalende prijzen zijn hier niet aan de orde.

Ondertussen is ons eerste huis volledig afgelost en moeten we voor het tweede huis nog 7 jaar. (we zijn midden veertigers) Het was nooit de bedoeling geweest om twee huizen te hebben, maar het leven kent soms onvoorspelbare wendingen. (kopers eerste huis hebben jarenlange rechtsprocedure tegen ons aangespannen). Gevolg is een extra huis, dat nu verhuurd wordt. Als het alleen aan mij had gelegen had ik het al lang verkocht, maar ja...man wil niet. Ik heb er mij bij neergelegd. Ondertussen is huis veel meer waard, en hoop dat dit zo blijft.

Doordat mensen heel hun lening aflossen, is het fenomeen van "onder water staan" niet echt heel veel voorkomend hier. Je betaalt van in het begin een stukje af, en dat stuk wordt steeds groter. Mensen kopen hier ook geen huis op één loon, banken raden hier de een derde regel aan.(Max. 1/3 van je inkomen, mag wel hoger als je echt goede lonen hebt.)

Wij hebben een tijd ongeveer de helft van ons (goede) inkomen betaald aan hypotheek, dat is ondertussen al een tijd niet meer het geval. En ondertussen hebben we inkomsten van het eerste huis.

Ik lees hier ook graag omdat ik graag met inkomen en sparen bezig ben. Omdat weinig mensen hier heel open over zijn, is een forum fijn.

Eigenlijk geven wij veel uit, maar er zijn zoveel leuke dingen. Ons tweede huis is een "opknaphuis" (een woord dat ik hier geleerd heb), met heel veel ruimte en ook heel veel werk. Man houdt van dure materialen, dure meubels en inrichting...ons geld gaat voornamelijk daar aan op. Hij ziet het als investering. Gelukkig kan hij het meeste zelf.

We hebben altijd buffer gehad van min. 10K (en sparen voor studies kids), het stuk dat daar boven komt gaat naar het huis.
quote:toughcookie schreef op 23 december 2015 @ 17:11:

Dit topic heeft me in laten zien dat ik echt wil consuminderen en geeft ook inspiratie hoe anderen dit doen. Ik ben veel bewuster geworden met dingen kopen. Hoewel ik altijd zuinig ben geweest, had ik afgelopen jaar ineens de drang om heel veel nieuwe/andere dingen te kopen en veel geld uit te geven. Dit herken ik niet van mezelf, maar komt denk ik doordat ik ernstig ziek ben geweest en lang heb moeten revalideren. Ik dacht dat ik gelukkiger zou worden als ik dingen zou kopen, maar ik word juist gelukkiger om alleen aankopen te doen die mij helpen of die ik echt nodig heb. Het is juist zoveel fijner om minder spullen te hebben realiseer ik nu, het geeft me ook veel meer overzicht (ik heb hersenletsel doordat ik een ernstige infectie heb gehad).

Mijn man is geloof ik ook wel een consuminderaar, zeker een knieperd! Hij heeft het vaak over de opbrengst van onze zonnepanelen en over het versneld aflossen van de hypotheek. We hebben dit jaar ook 10% van onze hypotheek afgelost, zo fijn! Komende jaar zeker weer!

Lijkt alsof ik mijn eigen verhaal lees.

Heb ook lang moeten revalideren van een nah (en daarbij behorende operaties).

Merk dat sinds ik thuis alles op een rijtje heb meer rust in mijn donder heb.

Dit jaar weloverwogen spullen gekocht maar ook veel (heel veel) opgeruimd.

Wij zijn nog relatief jong maar hopen over 7 jaar 1/3e van de hypotheek afgelost te hebben.

Mensen in onze omgeving vinden het raar dat we versneld aflossen (laten hier weinig voor) omdat we nog zo jong zijn.

Dus ben blij dat er gelijkgestemden zijn.
Herkenbaar maiskip! Wij zijn ook nog relatief jong, nog geen 30

We zijn veel bewuster geworden sinds dat ik zo ziek ben geweest. Ik kijk ook heel anders tegen dingen aan dan voorheen met ik. Doordat ik mijn hersenontsteking nog maar net heb overleefd en ik nu behoorlijk beperkt ben door de NAH, staan dingen ineens in een heel ander perspectief voor ons. We genieten van het leven nu, samen.

Komend jaar zal ik WIA uitkering gaan krijgen, bijna 2 jaar ziektewet. We weten nog niet goed wat dit gaat betekenen. Daarnaast is mijn medische situatie erg onzeker, want we weten sinds kort dat ik ook een kwaadaardige beenmerg ziekte heb waarvoor ik in de toekomst zeker een stamcel transplantatie zal moeten ondergaan (waarschijlijk binnen 5 jaar).

Dit alles maakt ons veel bewuster van onze keuzes, we hebben immers al ervaren dat het allemaal zomaar ineens over kan zijn.
quote:shisensa schreef op 23 december 2015 @ 16:25:

ik bereken de netto waarde overigens alle bezittingen - alle schulden. Natuurlijk is het geen exacte wetenschap want de waarde van het huis kun je natuurlijk nooit precies weten. Zijn er meer mensen die dit doen en hoe is het bij jou gegaan dit jaar en wat zijn je doelen voor 2016?

Ik vind het vooral verbazingwekkend hoe slecht sommige mensen weten wat ze ongeveer waard zijn (bij dat tv programma).

Bij de belastingaangifte geef je toch al je spaargeld op.

Hypotheekschuld.

Dan is het kleine som om het ongeveer uit te rekenen.

Globaal weet ik het ook wel ongeveer.

Kan er mss eens 1000 euro naast zitten (of bij de voor ingevulde belastingaangifte er ineens achter komen dat je nog een rekening ergens hebt waar je het bestaan van was vergeten )
Ik heb een (goedkoop) huurhuis waar ik al 25 jaar met tevredenheid woon, dus mijn netto-waarde is dan mijn spaargeld he? 😁

Er mogen hier geen zonnepanelen op het dak en met hypotheekrente heb ik niets te maken, dus de nodige berichten zijn voor mij niet van toepassing en valt er voor mij geen grote besparingen te behalen. Maar toch vind ik het leuk om mee te lezen hier.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je bezittingen / waarde berekenen aan het eind vh jaar, oké, maar hoe gaan jullie dan om met termijn uitgaven? Ik heb veel op mijn spaarrekening staan, maar volgend jaar gaat daar wel een paar duizend euro vanaf voor schilderwerk, daar is dat potje oa ook voor bedoeld.
@Japjapll, hoe er in België met huizenbezit wordt omgegaan, klinkt een stuk degelijker dan hier in Nederland. Je hypotheek niet of maar deels aflossen is hier de gewoonste zaak van de wereld. Dat is mede waarom er zoveel huizen onder water kwamen te staan tijdens de crisis.

Ik vind dit ook een heel fijn topic! Het heeft ook veel meer een consumindergedachte dan dat kortingsbonnentopic. Iets kopen omdat het in de aanbieding is, is toch iets heel anders dan je afvragen wat je überhaupt nodig hebt. Bij mij is er op dat punt ook echt iets veranderd. Voorheen kocht ik veel makkelijker dingen via internet. Nu vraag ik me af of ik iets ook nodig heb en of het iets toevoegt. In drie van de vier gevallen is het antwoord nee. Ik heb als kerstgeschenk van mijn werkgever zo'n bon gekregen waarmee je zelf een kado kunt kiezen. Hele website afgeschuimd en bij alles dacht ik: best leuk, maar niet nodig.

Ik heb me nog niet zo verdiept in het berekenen van mijn nettowaarde. Telt de waarde van je huis mee? Dat vind ik nogal fictief geld. De huizenprijzen zijn hier het afgelopen jaar 10% gestegen. Had niemand zien aankomen. Misschien zijn ze over twee jaar weer met 5% gedaald. Of meer. Niemand die het weet.
quote:JapjapII schreef op 23 december 2015 @ 17:37:

Omdat de situatie met hypotheken toch wel anders is in België, kan ik nog niet altijd helemaal volgen, maar ik doe mijn best en probeer de tips naar onze situatie om te zetten.

Zo is een hypotheek in België, quasi in 99 % van de gevallen, een volledig af te lossen iets. Altijd zo geweest ook. Een aantal jaren geleden -wellicht even voor de bankencrisis- mochten mensen lenen op 30 jaar, (dus volledig aflossen in die 30 jaar). Ondertussen staan banken er zeer weigerachtig tegenover. De meeste gezinnen lenen op 20 jaar.

De huizenprijzen zijn hier ook nooit ingestort, de verhogingen zijn de laatste 2 à 3 jaar wel ongeveer gestagneerd, maar dalende prijzen zijn hier niet aan de orde.

Doordat mensen heel hun lening aflossen, is het fenomeen van "onder water staan" niet echt heel veel voorkomend hier. Je betaalt van in het begin een stukje af, en dat stuk wordt steeds groter. Mensen kopen hier ook geen huis op één loon, banken raden hier de een derde regel aan.(Max. 1/3 van je inkomen, mag wel hoger als je echt goede lonen hebt.)

Zo te lezen zijn ze in België veel voorzichtiger met de hypotheken. Een vriendin in de UK vertelde dat je daar zo'n beetje altijd eigen geld moet inbrengen, terwijl je vroeger in Nederland tot 110% van de waarde mocht lenen. Dus als de waarde van je huis niet steeg, stond hij sowieso onder water.

Eigenlijk een idiote situatie...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Rasa* schreef op 23 december 2015 @ 20:57:

Ik vind dit ook een heel fijn topic! Het heeft ook veel meer een consumindergedachte dan dat kortingsbonnentopic. Iets kopen omdat het in de aanbieding is, is toch iets heel anders dan je afvragen wat je überhaupt nodig hebt.

Dat stoorde mij ook enorm aan het vrekkentopic, daarom heb ik daar ook nooit meegeschreven. Al die aanbiedingen en zo, die had je niet gekocht als het in de aanbieding was, dus eigenlijk besteed je meer geld dan nodig, omdat het zo goedkoop zou zijn.

Een paar jaar geleden dacht ik ook zo met kleding. Dan ging ik in de uitverkoop, en kocht ik teveel troep, shirts van slechte kwaliteit en zo, of wat toch net niet goed zat, of wat ik niet goed kon combineren, puur omdat ik dacht 'voor een tientje kun je dat toch niet laten liggen'. Nu koop ik veel bewuster, ik heb in mijn hoofd wat ik nodig heb en ik shop alleen gericht op dat. Zoveel fijner, veel betere kleding in de kast, die me beter staat, ipv allerlei dingen die ik toch nooit dragen omdat ze het net niet zijn. Bewust consuminderen voelt zoveel fijner dan aanbiedingen aflopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven