Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
quote:[message=21086113,noline]

Shisensa, wat naar voor je dat je ouders zo jong overleden zijn. Voor veel mensen zou het dan juist andersom werken, sparen voor later lijkt onnodig als je beseft dat later niet door iedereen gehaald wordt. Knap dat jij het zo goed doet, en heel verstandig dat je jezelf altijd moet kunnen redden.

Hier overleed mijn schoonmoeder toen ze 48 was. Mijn man was toen 31. Het heeft er juist voor gezorgd dat we meer zijn gaan sparen en proberen de komende 10 jaar een goede financiële basis voor de toekomst te leggen. Je kunt namelijk vroeger gaan dan de gemiddelde Nederlander. En dan wil je je nabestaanden goed achterlaten.

Mijn schoonmoeder dacht wel ff een ruime ton winst te gaan maken op haar koopwoning (aflossingsvrij). Uiteindelijk werd dat maar 60.000 euro en er was geen uitvaartverzekering etc dus bleef er een stuk minder over voor haar kinderen dan ze zelf bedacht had (en bleek dat haar ex eigenlijk die 60.000 had moeten krijgen maar die heeft daar vanaf gezien). De les ervan is: bereid je financieel goed voor op je eigen dood, je weet niet wanneer die komt. Niet denken "dat komt later wel".

Als je geen kinderen hebt maakt dat natuurlijk minder uit zolang je er niet een te groot potje van maakt.
Sinds gisteren toch nog 100 euro uitgegeven aan boodschappen
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen net geen jaar in ons huis wat flink verouderd was. We hebben met eigen geld wel gelijk de woonkamer, gang en toilet aangepakt. En toen was het geld op. De rest vd ruimtes moeten dus maar even wachten. We zijn nu ah sparen voor een nieuwe keuken. Mijn vriend overwoog nog wel een lening, maar dat wil ik echt niet. Sparen dus.

Vandaag boodschappen voor de kerst gedaan. Niet heel overdadig, maar wel biologisch. We hebben iets van ¤60,- uitgegeven. Scheelt dat het met zn tweeën vieren.

Vanavond weer naar een dansfeest. Entree ¤15,- en drankjes max ¤40,-. Ik vind het veel geld, maar ik heb er zoveel plezier in dat ik het er voor over heb. Ik probeer het wel bij 3 keer pm te houden.
quote:annavanandelle schreef op 24 december 2015 @ 14:53:

Wij hebben ons huis wel helemaal af gemaakt.

Wel met eigen geld maar Ik wilde graag een af huis na jaren in steeds wisselende huizen.

Ik zou er alleen geen geld voor lenen.Ja, maar met eigen is natuurlijk een ander verhaal. Ervoor lenen en dan 110% van de waarde van je wonen als hypotheek hebben: ik zou niet lekker slapen.
Over de thermostaat: ik wil dus niet zo'n slim ding. Nu staat ie op 19.5, maar als het 's ochtends 18.5 is hoeft ie niet aan. Zo'n slimme thermostaat zou dan alsnog aanspringen. Of ik moet al steeds dat ding bijstellen en opnieuw instellen. Is me te veel werk.
quote:lechatrose schreef op 24 december 2015 @ 17:56:

Ervoor lenen en dan 110% van de waarde van je wonen als hypotheek hebben: ik zou niet lekker slapen.

Zelfs als het huis niet meteen onder water zou staan zou ik het niet doen. Moet je eens uitrekenen wat zo'n verbouwinkje extra kost als je dertig jaar rente over dat bedrag moet betalen!

We wonen inmiddels in mijn derde koophuis. De vorige twee heb ik allebei stukje bij beetje helemaal opgeknapt: twee keer een keuken vervangen, twee keer een toilet, twee keer een badkamer, twee keer een vloer, twee keer nieuwe kozijnen, twee keer een grote tuin helemaal ontgonnen en opnieuw ingericht. Maar ik heb er nooit een cent voor geleend, ik pakte pas weer wat aan als ik er genoeg voor gespaard had.
Ik heb net (via de app op de smart tv ) deel 1 van Lenen lenen, betalen betalen van radar gekeken, ik vond het ook een heldere uitleg, bedankt voor de tip.

Wij zijn aan het sparen om ons nieuwbouwhuis volgend jaar in te kunnen richten (keuken, vloeren, muren etc). Als we wilden konden we alles wat nagelvast is ook bijlenen en eventueel de kosten voor het bouwdepot ook mee financieren. Maar aan de andere kant wel weer relatief heel veel leencapiciteit eraf trekken vanwege mijn lening bij DUO
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Wij zijn twee jaar geleden hier komen wonen, eerste koophuis. 25 jaar oud met oorspronkelijke keuken, badkamer en toilet. Maar ondanks dat we ze met eigen geld hadden kunnen vervangen we hebben het zo gelaten, want ze voldoen nog prima. Het kan altijd mooier en luxer, maar het is nog netjes en in een neutrale kleur. Badkamer gaan we wel ergens in de komende jaren laten vervangen, maar haast heeft het nog niet.
Heb de laatste tijd weinig geschreven ivm grote drukte, maar wel mee gelezen. Vind het ook een heel fijn topic, omdat er actief wordt geschreven over dingen die me ook erg bezig houden. Ik was een big spender en moest altijd de nieuwste gadget. Toen ik 4 jaar geleden m'n man leerde kennen had ik naast m'n hypotheek zelfs schulden. Voor m'n auto en gewone uitgaven die ik niet kon betalen. Inmiddels wordt ik steeds beter in minder uitgeven en zelfs sparen! En ik vind het leuk!

Hoewel ik wel teleurstelling voelde toen ik m'n telefoon weer gemaakt kreeg. Toen hij kapot ging verheugde ik me echt op een nieuwe (iPhone). Alleen vond ze zo duur, dus heb nog een ultieme poging gedaan om de oude te fixen. En die werkte dus. Helaas

Fijne kerst allemaal!!
Only dead fish go with the flow.
quote:matroesjka_ schreef op 24 december 2015 @ 15:18:

[...]

Hier overleed mijn schoonmoeder toen ze 48 was. Mijn man was toen 31. Het heeft er juist voor gezorgd dat we meer zijn gaan sparen en proberen de komende 10 jaar een goede financiële basis voor de toekomst te leggen. Je kunt namelijk vroeger gaan dan de gemiddelde Nederlander. En dan wil je je nabestaanden goed achterlaten.

Mijn schoonmoeder dacht wel ff een ruime ton winst te gaan maken op haar koopwoning (aflossingsvrij). Uiteindelijk werd dat maar 60.000 euro en er was geen uitvaartverzekering etc dus bleef er een stuk minder over voor haar kinderen dan ze zelf bedacht had (en bleek dat haar ex eigenlijk die 60.000 had moeten krijgen maar die heeft daar vanaf gezien). De les ervan is: bereid je financieel goed voor op je eigen dood, je weet niet wanneer die komt. Niet denken "dat komt later wel".

Als je geen kinderen hebt maakt dat natuurlijk minder uit zolang je er niet een te groot potje van maakt.Ook als je wel kinderen hebt, mag je dat natuurlijk kiezen. Mijn schoonvader heeft altijd heel veel verdient maar in mijn ogen nogal een potje gemaakt van zijn financiën. Mijn man en zijn broers erven dus straks geen afbetaald huis, erg vervelend want de lasten lopen tegen die tijd natuurlijk wel door als het te koop zou komen. Het is echter schoonouders keuze en wij kunnen daar niks mee. Ik heb me er een tijdje wel boos overgemaakt maar inmiddels heb ik het losgelaten. Zolang je je kinderen niet met jouw schulden opzadelt, kun je als ouder doen wat je wil.
Leuk topic! Houd zelf ook van rust en ruimte, spullen wegdoen en overzicht. Vriendinnen van mij hebben nu hun hele huis volstaan met allerlei kleine frutsels. Ziet er super leuk uit en soms vind ik het wel jammer dat ik dat niet zo in me heb. Tegelijkertijd denk ik dan: fijn eigenlijk dat ik dan ook niet achteraf met die troep zit.

Huis hebben we zelf gebouwd. Niet bespaard op een mooie houten vloer e.d. maar steeds gespaard voor nieuwe spullen. Gelukkig heb ik een handige man die alles zelf kan maken binnen in huis. Pas na een jaar nieuwe bank gekocht, en de tuin na 2 jaar aangepakt enz.
.
quote:Salve schreef op 24 december 2015 @ 11:49:

Ik denk erover om zo'n Tado-thermostaat aan te schaffen om op de energiekosten te besparen.

Nu heb ik de meest denkbare thermostaat die alleen handmatig hoger/lager gezet kan worden en vooral dat lager zetten wordt nog wel eens vergeten.

Iemand ervaring met een thermostaat die je via een app kan bedienen en met de besparing die dit oplevert? Volgens hun site is dat ruim 30%, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk veel.

Iemand ervaring mee?

Wij hebben een toon, maar 30% besparen doen we niet. Als je al bewust met energie omgaat valt er vaak minder te besparen. Het maakte ons nog wel meer bewust wat extra energie kost.

Verder is het handig dat je de verwarming uit of aan kan zetten via de app. Alleen wij hebben een rede ritme waardoor de standaard programma ook werkt. Als ik een keer eerder thuis kom denk ik er nooit aan de verwarming eerder aan te zetten ook thuis niet.
Gisteren beste meevaller. Ik had vlees besteld bij de ah, maar die konden het niet vinden. Nu hebben ik ook heel mooi vlees, maar wel gratis gehad.

De bedrijfsleider was allang blij dat ik niet boos werd en vond dat ze vervangt vlees moest zorgen op haat kosten. Ik moet de bereiding iets aanpassen, maar dat is gelukkig voor mij geen probleem.
Ik heb mijn huis drie jaar geleden gekocht. Nou ja huis, het is een eenkamerapp in de Pijp van Amsterdam. 38m2 en ex sociale huurwoning. Mijn douche en keuken zijn dus zeer basic en standaard. Echter geef ik daar weinig om en hoef je later zeker niet heel veel geld hierin te steken. Anders prijs je jezelf toch uit de markt. Een keuken van 10000 euro zou bij mij dan ook nergens op slaan. Mij interesseert een luxe keuken en douche me sowieso niet dus kan komende jaren hiermee uit de voeten. Zodra de kastjes eruit gaan vallen is 5000 genoeg hiervoor om geheel te vernieuwen

Voordeel is de locatie. Die gaan als hete broodjes over de toonbank. Indien ik ooit wil verhuizen, ga samenwonen dan kab ik dit zo verhuren en de woning betaald dan voor zichzelf. Dat was ook mijn intentie toen ik het kocht. Dan kan ik de hypotheek eventueel over laten zetten naar zak. Hypotheek.

De huisprijzen zijn nu al zo gestegen dat nog kleinere ( ja dat bestaat) app in dezelfde wijk voor 140.000 en meer gaan. Eigenlijk te bezopen voor woorden. Heb zelf annuïteiten, dus ben sowieso klaar op mijn 60e. Ik hoop 55 te kunnen realiseren en dan wil ik zeker op mijn 60e met pensioen. Of iig maar twee dagen werken in de week.

Als ik het hier wel eens over heb lachen mijn collega's me uit omdat ik nog zo jong ben gaha
Ik lees hier ook veel mee maar post weinig...

Ik heb alweer bijna 6 jaar geleden mijn huis gekocht. Dus middenin de crisis en hoge rente. Gespaard hadden we wel voor de rest schuld van ons appartement. Gezien ons toen een beleggingshypotheek was aangeraden, zat er niks in het potje. 16.000 de min in. Maar dat hadden we gespaard. Zelfs ietsje meer. Wel hebben we ons verkeken op de veel hogere kosten van dit huis en hoe slecht de staat was. Alleen de badkamer hebben we laten vernieuwen (in bad douchen lukt niet met mijn rug, kan vaak benen niet zo hoog optillen), vloeren verf enzo allemaal zelf. Alsnog 15000 kwijt geweest. Kleine 12500 hiervoor bijgeleend. Geen spijt van.

Nu bijna 6 jaar later staat nog steeds de keuken uit 2000 op de planning. Maar ieder jaar zeilt er een andere grote kostenpost tussendoor...

Heel graag wil ik mijn hypotheek oversluiten, maar de boete is te hoog. Dat staat niet in verhouding tot besparing en mijn bank doet niet aan middelen.

Gelukkig woon ik verder fijn. Is het huis goed verzekerd (bij overlijden hypotheekvrij) en wil ik hier nooit meer weg.

Dit topic inspireert wel om een extra aflossingspotje te maken. Zoals de hypotheek nu is, ben ik over 21 jaar (dan 51 jaar oud) klaar en is het huis van ons. Moet er niet aan denken op pensioen leeftijd nog met een hypotheek lening te moeten vechten. Echter zou het lekkerder zijn als dat al eerder is.

Kennen jullie de blog van "valhalla vertelt"? Die is ook zo inspirerend. Alles lekker opgeruimd en geen financiële zorgen. Nu wel veel baby posts, maar dat leest wel gezellig.

Fijne kerst allemaal!!
Ja, ik lees regelmatig bij Valhalla, ontzettend leuk! Ze inspireert me regelmatig dat ik echt niet veel nodig heb om gelukkig te zijn. En haar kinderen zijn zo leuk!
quote:cybermeisje schreef op 23 december 2015 @ 07:23:

Ik deed gisteravond nog even een klein dansje. Salaris was gestort en toen heb ik het restant van vorige maand naar mijn spaarrekening overgemaakt. En daardoor heb ik op 1 van mijn 3 spaarrekeningen nu 2000 euro staan. Voor jullie 'diehard' spaarders (positief bedoeld he) misschien heel weinig, maar aangezien mijn spaargeld de afgelopen jaren nooit hoger is geweest an 1500 euro (als student kun je immers niet zo veel sparen en ik betaalde alles zelf). Op naar de 5000!!

Ok, ik heb ook nog 2 andere spaarrekening, maar die zijn bedoeld voor bepaalde uitgaves, dus die tel ik niet meer met mijn 'vermogen'.

Ben zelf ook geen die harder hoor. Ik heb vooral goede voornemens

Wel een vrekkerd maar sparen lukt nooit echt goed want elk jaar komt er wel weer wat voorbij als ik net een buffer begin te krijgen.

2012 huisje kopen. Kosten koper, financieel adviseur betalen, verhuizen etc

2013 ketel vervangen en basics zoals wasmachine, gordijnen, vloer etc.. tevens drie maanden werkeloosheid overbruggen a 300 euro per maand bijleggen.

2014 veel onkosten kat. Liep in duizenden euros. Helaas heeft ze het nog steeds niet gered

2015 had nu echt wat meubilair nodig voor huisje, zoals eettafel, kasten, tevens fiets etc....

2016 hoop ik nu echt te kunnen sparen om het op de spaar te laten staan. Doel is 2000 dit jaar en dan eerst 5000 euro te bereiken en dan zie ik wel weer.

Verdien ook niet zo veel overigens.

Goede tip trouwens om elk einde vd maand het deel wat over is op de spaar te storten. Dat ga ik ook proberen
Ik ben gek op design meubels, maar heb er echt een sport van gemaakt om echt mooie stukken via marktplaats te kopen. Zo hebben we een heerlijke loungebank die anders bijna 5000 euro zou hebben gekocht, voor 600 euro in huis staan. En hij was als nieuw! Ik heb er waarschijnlijk wel 100.000 banken voor moeten bekijken, maar ik ben zo ontzettend blij met mijn bank!

En mijn man heeft dat met hout. We hebben een open haard en hij jaagt altijd op gratis hout. En dat lukt redelijk, we stoken al drie jaar zonder voor het hout te betalen.
Ik zit ook aan Toon te denken maar je moet wel elke maand een bedrag(4.95?) betalen voor het programma.
Update even voor de hypotheek aflossers bij ABN.:-) Wij hebben na het overmaken van de extra aflossing na twee dagen al de bevestiging van ontvangst binnen gekregen. ABN was nog nooit zo snel! In de brief wordt geen woord gerept over dat het zelf overmaken naar de aflosrekening van ABN niet meer zou mogen. Volgend jaar doen we het dus gewoon weer zo (zoals ook in de hypotheekakte is opgenomen).
quote:modus_ schreef op 26 december 2015 @ 00:35:

Update even voor de hypotheek aflossers bij ABN.:-) Wij hebben na het overmaken van de extra aflossing na twee dagen al de bevestiging van ontvangst binnen gekregen. ABN was nog nooit zo snel! In de brief wordt geen woord gerept over dat het zelf overmaken naar de aflosrekening van ABN niet meer zou mogen. Volgend jaar doen we het dus gewoon weer zo (zoals ook in de hypotheekakte is opgenomen).

Super!!

Hoe was jullie eerste kerstdag? Hier was het wel gezellig, gelukkig. Ik besefte me alleen pas op kerstochtend dat ik niet wist wat ik aan zou trekken. Uiteindelijk een vintage jurkje gedaan met een vestje eroverheen. Gelukkig had ik nog een panty in huis, dus dat was ook weer gefixt

Leuke cadeautjes gekregen, lekker gegeten, nog wat spelletjes gespeeld en bijgekletst. Het was dit jaar prima te doen.
Ik ben gebeld door eneco of ik gratis toon wil en dat het abo 3,50 per maand kost...

Ik ga er niet voor. Ga kijken of er korting uit te slepen valt. Ze willen nml ook dat ik me 4 jaar ga vastleggen aan een contract wat net iets duurders is als nu... (maar hoeft niet, toon staat los)
Een paar paginas terug ging het over gelijkgestemde etc. Ik lees idd ook graag dit topic om deze reden. Zelf al 25% betaald voor mijn nieuwbouw appartement dat nog niet opgeleverd is.

Laatst begon ik erover tegen een vriendin, dat ik voor m'n 50ste met pensioen wil...niet hoeven werken om rond te komen. Ik kreeg als antwoord: Ik geniet liever nu. Nou dan is het gesprek ook wel afgelopen.

Ik ben druk bezig met een budgetplan voor 2016. Een groot gedeelte daarvan gaat ook hoe we er voor kunnen zorgen dat er meer inkomsten bij komen en hoe het bedrijf kan groeien. Veel vrienden zijn geen ondernemers/freelancers en vinden het allemaal wel prima zo.
Alsof je niet én nu kan genieten én maatregelen kan nemen met als doel voor je 50ste met pensioen te gaan.

Ik ben heel blij met onze redelijk conservatieve hypotheek op nog geen één inkomen. Man werkt nu fulltime, maar kan zonder problemen parttime gaan werken mocht hij daar op welk moment dan ook zin in hebben. Lekkere gedachte. Nou vindt hij werken veel te leuk om dat te doen, maar de gedachte dat het niet per se moet om de hypotheek te kunnen betalen vind ik in elk geval rustgevend.
quote:lechatrose schreef op 26 december 2015 @ 13:26:

Alsof je niet én nu kan genieten én maatregelen kan nemen met als doel voor je 50ste met pensioen te gaan.

Ik ben heel blij met onze redelijk conservatieve hypotheek op nog geen één inkomen. Man werkt nu fulltime, maar kan zonder problemen parttime gaan werken mocht hij daar op welk moment dan ook zin in hebben. Lekkere gedachte. Nou vindt hij werken veel te leuk om dat te doen, maar de gedachte dat het niet per se moet om de hypotheek te kunnen betalen vind ik in elk geval rustgevend.

Precies, net of ik niks leuks doe. En ik hoef geen super groot huis, luxe auto, wekelijkse shopping tripjes om gelukkig te zijn. Ieder z'n eigen ding, maar wel jammer dat ik wel die kant accepteer. Andersom is bij de gemiddelde Nederlander vaak onbegrip.

En idd Lechatrose, ik word daar ook erg blij van. Dat je niet allebei veel hoeft te werken om de rekeningen te betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven