Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een tijdje met jullie mee, ik houd me ook bezig met bewust geld uitgeven. In september bekijk ik altijd onze inkomsten en uitgaven en dit jaar zag ik opeens hoeveel onze auto ons eigenlijk kost. Wij hebben er 2, 1 kleintje, een goedkope en een gezinsauto. Die laatste kost ons gemiddeld 335 euro per maand. Terwijl we daar eigenlijk alleen maar kleine ritjes mee rijden. (Voorheen werkte ik verder weg en gebruikten we de auto voor de lange afstanden). Dus hebben man en ik het uitgebreid besproken. Ik heb de auto gepoetst, mooie foto's gemaakt en op marktplaats gezet. Nu, een week later is de auto verkocht! Dat betekent dat we verlost zijn van de grote maandelijkse lasten en opzoek kunnen gaan naar een auto die vriendelijker is voor de portemonnee.

Die hebben we nog niet gevonden, maar dat komt gauw genoeg. Mijn vraag is: houden jullie de kosten aan jullie auto ook bij? Ook met afschrijving etcetera? Heeft iemand een handig schema die bijvoorbeeld per maand in te vullen is?
ik heb een kleine auto, maar houdt de kosten niet bij. mijn mening is dat mijn auto vertrouwd moet zijn, en het altijd moet doen. Ik bespaar op andere dingen.
Wij hebben helemaal geen auto, dus ik kan ook geen tips geven...
Wij hebben een leaseauto, dus ook geen tips.

Ik ben blij dat het weer herfst is, lekker seizoen voor goedkope groenten! Grote potten groentesoep en pastasaus in porties invriezen, jummie.
Ik heb wel een auto en man ook, maar die is voor werk en de kinderen kunnen er niet bij.

We hebben de auto overgekocht van een familielid tegen de inruilwaarde. Dat was een mazzeltje. Goede auto, goed onderhouden. Wel toen al 10 jaar oud.

Mijn man kan zelf heel veel qua onderhoud, Eigenlijk alles, dus kost hem tijd en de priijs van onderdelen. Ik ben aan vaste lasten elke maand nog geen 45 euro kwijt. Verzekering en wegenbelasting zijn laag.

Benzine denk ik gemiddeld een tank per maand, soms meer. Dat ligt er aan of we veel naar de famillie gaan, die wonen niet in onze buurt. In de buurt doe ik veel op de fiets.

Hij rijd niet zo zuinig als sommige nieuwe auto's maar 1 op 14/15 halen we wel. Als deze echt op is kopen we weer een nieuwe goede 2ehands.

Het scheelt echt veel geld als je man veel weet van auto's en het ook leuk vind om er aan te sleutelen.

Ik zou een niet al te nieuwe auto kopen maar wel een die je eerst laat nakijken. En kijk dan naar de belasting en de verzekeringen. Kijk of je kan zien welke type auto's goedkoper zijn, dus geen grote bakken maar ook niet te klein willen, die zijn geliefd en in aankoop weer duur. Dus een saaie middenmoter van goed merk zou ik kiezen.
Geen auto hebben vind ik knap hoor als je een gezin hebt. Is er een auto die je lenen mag voor noodgevallen of grote aankopen?

Wij hebben wel een auto, en ondanks dat we maar met zn 2en zijn hebben we toch gekozen voor een iets grotere auto ivm veiligheid (bijv. Met een smart wil je geen ongeluk krijgen, de kans op letsel is veel groter dan een auto met wat kreukelzone) en daarnaast rijd het prettiger.

Van het weekend gaan we naar mijn schoonfamilie rijden aan de andere kant van het land, weer een halve tank benzine erdoorheen is niet echt besparend
Hier hebben we allebei een auto.

Simpel omdat ik met het OV naar het werk 3x zoveel tijd kwijt ben dan met de auto.

Als ik naar het ziekenhuis moet ( zeker 1x per maand) ben ik 1.5 uur per enkele reis onderweg en betaal ik ¤ 20,- aan OV kosten.

Wel vermijd ik de ritjes korter dan 5 km ( doe ik op de fiets) en waar mogelijk combineer ik reizen zodat ik niet voor 1 ding de auto pak.
Voor kleine ritjes binnen onze woonplaats of iets erbuiten pakken wij ook altijd de fiets (boodschappen, dokter, familie en vrienden bezoek, winkelen, sportschool ect). In het weekend staat onze auto ook vaak stil.

Eigenlijk hebben wij een auto voor werk, gemak en luxe
Wij hebben niet eens een rijbewijs!! Mijn man is er wel mee bezig.... Maar nu doen we bijna alles met het OV
Wij hebben 2 auto's, omdat we allebei niet zonder kunnen voor ons werk. Daarnaast moet de auto van mijn vriend voor zijn werk ook nog eens groot zijn, dus daar gaat per maand best wat geld naar toe.

Die van mij is een cliootje uit 2003. Hij kost me per maand zo'n 60 euro aan wegenbelasting en verzekering. En daar bovenop nog de brandstof. Nu rijd ik tegenwoordig helaas zoveel km's voor mijn werk dat de volgende zeker een diesel gaat worden. Gelukkig krijg ik de km's via de werkkostenregeling uitbetaald, waardoor ik ze dus bruto uitbetaald krijg. Ik houd verder geen afschrijving oid bij, probeer wel elke maand geld apart te zetten voor als er iets kapot gaat of voor de apk. De afgelopen 3 jaar ben ik bij een onafhankelijke garage geweest voor de apk, waardoor ik steeds voor 40 euro klaar was. Alleen afgelopen jaar deed de airco/verwarming het niet meer, er kwam alleen maar lucht van 40 graden uit, waardoor je dus met alle weersomstandigheden in je t-shirt met het raam open moest rijden. Reparatie deed wel een beetje pijn helaas.....

Ik vind het knap dat sommigen het zonder auto redden, zeker met een gezin. Is natuurlijk ook helemaal afhankelijk van waar je woont. Tijdens de studie woonden we in Utrecht en hadden we ook geen auto, alles was prima op de fiets of met het ov te doen. Maar nu wonen we een beetje 'in the middle of nowhere', waardoor je voor heel veel toch wel afhankelijk bent van de auto (dichtstbijzijnde supermarkt is al bijna een kwartier met de auto, moet er niet aan denken dat ik dan de boodschappen voor de hele week op de fiets zou moeten doen, en meerdere keren per week boodschappen doen omdat je het anders niet mee kunt krijgen is niet consuminderig )
Tja auto's... Mijn man houdt ervan en dan met name de niet-standaard gevallen. Nu hebben we een auto die we allebei erg leuk en stoer vinden, rijden er niet overdreven veel van rond en 4x4 (gaan graag op pad naar de dikke sneeuw vandaar dat we meestal 4x4 of allwh.dr. Proberen te rijden. Groot nadeel is erg duur, zowel qua verbruik (ik zou blij zijn met een halve tank als ik naar familie aan de andere kant vd land ga) als wegenbelasting ... Maar ja, qua sommige zaken wil je nou eenmaal geen concessies doen, onze hyp is daarentegen weer een lachertje .

Afschrijving hou ik niet bij, als er een ander moet komen is daar gewoon geld voor, ik hou er niet van om in budgetten te leven (potje voor dit potje voor dat) dat is voor ons te beperkend.
Hier juist het tegengestelde: wij geven niets om auto's. Het is voor ons puur een vervoermiddel om van A naar B te komen. Wij rijden dus in B-merk auto's die totaal niet hip zijn maar het prima doen. En we kopen ze ook nog eens tweedehands (wel bij officiële dealer en ongeveer 5 jaar oud, want we hebben geen zin in veel gebreken en reparaties). Eerst een heel kleine Daihatsu gehad, die reed superzuinig en we hoefden geen wegenbelasting te betalen. Nu we kinderen hebben was die auto niet praktisch meer en rijden we in een Dacia stationwagen. Wel een stuk duurder in alles dan ons kleine autootje helaas. Ik heb per maand begroot:

80 euro voor benzine

43 euro wegenbelasting

35 euro verzekering (alleen WA)

125 euro afschrijving

75 euro reparaties en onderhoud

Een flinke smak geld dus, maar we zouden niet meer zonder kunnen. Ik houd het trouwens niet precies bij per maand, want het ene jaar heb je een grote reparatie en dan weer 3 jaar bijna niks. Bij dit soort dingen vind ik het tijdverspilling om het precies bij te gaan houden.

Voor elke auto, elk rijgedrag (hoeveel km's per maand) en elke persoon (hoeveel schadevrije jaren) valt het kostenplaatje natuurlijk weer anders uit. Toen wij op zoek waren naar een nieuwe auto heb ik veel op de website van Autoweek zitten zoeken en vergelijken. Je kunt daar van elke auto alle specificaties bekijken inclusief het kostenplaatje per maand en de gemiddelde prijs als je hem na X jaar tweedehands aanschaft of verkoopt.
Als mijn man straks zijn rijbewijs heeft gaan we denk ik wel sparen voor een autootje. Maar eerst eens kijken of het voor ons wel uitkomt. Mijn man kan op de fiets naar het werk, dus daar hebben we geen auto voor nodig. Maar het zou wel fijn zijn voor bezoek aan de schoonfamilie in Friesland. En eventueel voor uitstapjes. Maar wie weet is het goedkoper om daar af en toe een auto voor te huren, dat moeten we nog uitzoeken...
Onze huidige auto gaan we trouwens niet snel wegdoen, is t soort dat niet hard in waarde daalt en zelfs kans dat ze op een gegeven moment weer in waarde gaan stijgen. Wij kopen wel altijd tweedehands, nieuw en hip geven wij helemaal niets om, hebben onze eigen stijl en specifieke gedachten over wat een auto moet kunnen (hebben in meerdere landen gewoond en dat heeft onze eisen wel gevormd)
Even onze autokosten:

156 wegenbelasting per kwartaal (1)

107 wegenbelasting per kwartaal (2)

90 euro benzine per maand (1)

80 euro benzine per maand (2)

Verzekering 2 auto's 40 euro per maand wa+.

Onderhoud budget 800 euro per jaar per auto.

Dus per maand 413 voor 2 auto's. Een bak geld... alleen ons werk laat t qua tijden en ov niet toe een auto weg te doen. Ook mijn gezondheid laat t niet toe helaas.

Wij kopen ook tweedehands auto's en rijden ze eigenlijk op (of tot het onderhoud duurder wordt dan een redelijke andere auto kopen).
Als ik word aangenomen ga ik binnenkort ook weer werken. 16 uurtjes per week. Weet nog niet precies wat we met het extra geld gaan doen. In elk geval de spaarrekening aanzuiveren, sparen voor een nieuwe bank en wie weet ook wel voor een auto.

Maargoed, eerst maar eens aangenomen worden.

Ik had trouwens even een vraagje, misschien kunnen jullie me wat tips geven. Tot nu toe liet ik onze financiele maand altijd op de 1e van de maand ingaan, maar ik wil dat veranderen in de 26e, omdat dan het salaris binnenkomt. Iemand tips hoe ik dat kan aanpakken? Ik blijf dan toch ergens met een heel raar maandje zitten dat van de 1e tot de 25e loopt....
Ik zou op de dag dat het salaris gestort wordt, alles wat er nog staat naar de spaarrekening wegboeken. Dat is je meevallertje dan die maand, vijf dagen geld 'bespaard'. Mocht je die eerste maand van 26e t/m 25e niet uitkomen, dan kan je van dat meevallertje eventueel wat terugboeken.

En dan dus als het salaris er is, al je betalingen etc doen op de 26e/27e ipv op de 1e.
Wij hebben ook geen auto, maar kunnen wel lopend boodschappen doen en makkelijk met het ov naar familie (op mijn broertje na, maar die woont heulemaal in Groningen, en daar zouden we met de auto ook niet zomaar even heen gaan ). Ik geef toe: ik ben wel blij dat ik wél mijn rijbewijs heb, en als er kinderen komen zou ik ergens wel een autootje willen, al zouden we ons zonder ook nog prima redden - ik vind wel dat er een verschil is tussen 'prima redden' en 'het is leuk/fijn/prettig' trouwens. Als ik door de regen naar de supermarkt moet ben ik best sacherijnig haha. Gelukkig is thuis komen daarna weer extra fijn!

Man gaat trouwens ook met de bus naar zijn werk, er gaat hiervandaan een rechtstreekse bus, 10 minuten lopen hier en een 3 minuten of zo lopen daar. Dat vindt hij veel fijner dan met de auto reizen, wat hij vroegah deed; rijden in de spits is helemaal niet fijn, terwijl hij in de bus gewoon zijn boek erbij kan pakken. Hij is een van die geluksvogels die in de bus kan lezen zonder wagenziek te worden. Het kost wat meer tijd, maar brengt ook een stuk meer rust dus.
quote:marana schreef op 25 september 2015 @ 12:40:

Ik zou op de dag dat het salaris gestort wordt, alles wat er nog staat naar de spaarrekening wegboeken. Dat is je meevallertje dan die maand, vijf dagen geld 'bespaard'. Mocht je die eerste maand van 26e t/m 25e niet uitkomen, dan kan je van dat meevallertje eventueel wat terugboeken.

En dan dus als het salaris er is, al je betalingen etc doen op de 26e/27e ipv op de 1e.Wat slim! Bedankt!!
quote:Bumba1985 schreef op 25 september 2015 @ 13:01:

[...]

Wat slim! Bedankt!! Zo spaar ik iedere maand, ik kijk de avond voordat het salaris gestort wordt wat ik nog over heb en dat gaat naar de spaarrekening. En dan is het de sport dat dat iedere maand ietsje meer is (tenzij er een goede reden is waarom het minder is die maand)
Ik begroot per maand, maar regel alle financieen zodra het schip met geld binnen is op de 23e. De meeste boeken over financiele onafhankelijkheid gaan uit van het principe: "pay yourself first" (veel goede google links). Dus als het salaris binnenkomt kijk je wat je wilt sparen (zeer ambitieus) en dat zet je meteen op de spaarrekening. In geval van nood kun je altijd iets terug boeken. Ik gebruik dit zelf al jaren en werkt voor mij veel beter dan aan het eind van de maand overhouden. Vanaf het moment dat mijn geld binnen is heeft alles een bestemming voor die maand.
Ik doe beide. Sparen aan het begin van de maand, een vast bedrag. Zuinig leven en wat er eind van de maand nog over is gaat ook naar de spaarrekening.
Als het salaris binnenkomt boek ik op de cent af hetgene wat ik overhad naar mijn spaar rekening. Dan spaar ik een paar honderd Euro standaard als mijn salaris er is. En wekelijks stort ik nog extra ¤50,- over naar mijn spaarrekening.

zo stiekem aan spaar ik dus meer dan ik denk.
quote:maiskip schreef op 25 september 2015 @ 16:16:

Als het salaris binnenkomt boek ik op de cent af hetgene wat ik overhad naar mijn spaar rekening. Dat doe ik dus niet, op de cent af, ik rond het af op 50 euro, ik hou van ronde getallen. Suffe gewoonte maar ja
Ik doe precies hetzelfde als lechatrose
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven