Geld & Recht alle pijlers

contactpersoon

04-07-2011 14:43 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

even een vraagje.

Eeerst twijfelde ik nog waar ik dit moest plaatsen, maar ik kies toch voor recht.

Mijn schoonmoeder zit sinds kort in een bejaardetehuis met een psychische indicatie.

Elke week krijgt zij bezoek van een verpleegkundige van de GGZ.

Mijn man en ik willen graag in contact komen met deze vrouw, maar krijgen van het bejaardetehuis te horen dat dat niet kan. We moeten informatie halen bij de contactpersoon en dat is dit geval

mijn schoonzusje.

De visie van mijn man en zijn zus op de verzorging van hun moeder ligt nogal ver uit elkaar.

Mijn vraag is nu wat zijn de plichten en rechten van een contactpersoon. Moet zij overleg plegen met de familie of wordt er alleen geluisterd naar haar mening.

Ze geeft soms toestemming voor een behandeling in naam van de familie ook al is ons niets gevraagd, mag dat zo maar.
odi et amo
Wie heeft die contactpersoon aangewezen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 04 juli 2011 @ 14:49:

Wie heeft die contactpersoon aangewezen?Dat heeft ze zelf gedaan.
odi et amo
Als je schoonzus gewoon zichzelf vrijwillig opgeworpen heeft als contactpersoon voor het bejaardenhuis, dan zouden jullie evenveel rechten hebben lijkt me. Of je schoonmoeder moet onder curatele gesteld zijn en je schoonzus is curator dan is t een ander verhaal.
Ze staat wel onder curatele, maar is geen curator, wel contact persoon van de curator.
odi et amo
Iemand die officieel onder curatele staat, heeft een curator. Curatele wordt nl. door de rechter uitgesproken en die benoemt de curator dan ook. Dat is meestal iemand aan wie degene die onder curatele wordt gesteld een voorkeur voor heeft.
Ze staat onder bewind. Is dat een betere uitdrukking misschien.

De bewindvoerder zorgt voor het financiele gedeelte.
odi et amo
Als je schoonmoeder alleen bewindvoering heeft, dan is ze handelingsbekwaam en neemt ze dus zelf beslissingen over eventuele behandelingen. Daar heeft je schoonzus dan geen officiele stem in.

Als je ook op de hoogte gehouden wil worden door het bejaardenhuis, kun je aan je schoonmoeder vragen of zij ook toestemming wil geven, om jullie naast je schoonzus als contactpersoon aan te merken.
quote:kirsten77 schreef op 04 juli 2011 @ 15:08:

Als je schoonmoeder alleen bewindvoering heeft, dan is ze handelingsbekwaam en neemt ze dus zelf beslissingen over eventuele behandelingen. Daar heeft je schoonzus dan geen officiele stem in.

Als je ook op de hoogte gehouden wil worden door het bejaardenhuis, kun je aan je schoonmoeder vragen of zij ook toestemming wil geven, om jullie naast je schoonzus als contactpersoon aan te merken.Dat zou een goed idee zijn, maar zij heeft ook geen toestemming gegeven voor het contactpersoon zijn van mijn schoonzus, Dus waarom zou dit voor ons dan wel moeten?
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 04 juli 2011 @ 15:12:

[...]

Dat zou een goed idee zijn, maar zij heeft ook geen toestemming gegeven voor het contactpersoon zijn van mijn schoonzus, Dus waarom zou dit voor ons dan wel moeten?Omdat dit bij je schoonzus ook had gemoeten. Het zou wat zijn zeg als iedereen op de hoogte mag zijn van je persoonlijke situatie, zolang diegene zich maar als eerste gemeld heeft.
Zo is het toch gegaan. En het bejaardetehuis houdt zich hieraan want wij mogen geen contact opnemen met de mevr. van het ggz.

Zij heeft destijds contact opgenomen met het ciz en zodoende is zij al die tijd contactpersoon geweest en heeft ook gegevens voor haar moeder achtergehouden. Ik wil niet beweren dat dit onterecht is maar beslist niet wettelijk toegestaan.

Dus zij ja, zij heeft zichzelf als contactpersoon opgeworpen.

Moeder wilde ook liever nog zelfstandig blijven, maar ze hebben doorgedrukt dat ze toch naar het bejaardehuis ging.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 04 juli 2011 @ 15:12:

[...]

Dat zou een goed idee zijn, maar zij heeft ook geen toestemming gegeven voor het contactpersoon zijn van mijn schoonzus, Dus waarom zou dit voor ons dan wel moeten?

Dat heeft ze dus wel, al is het maar stilzwijgend of beter gezegd tussen neus en lippen door (bijvoorbeeld doordat schoonzus de aanmelding deed, moeder bracht etc.).

Waarom doe je zo vreselijk moeilijk? Als de toestemming van je schoonmoeder een vereiste is vraag je die. Als je die niet kunt vragen ben je wellicht net zo gebrouilleerd met je schoonmoeder als met je schoonzusje. Feit is dat zolang je schoonmoeder wilsbekwaam is, er niets buiten haar om geregeld kan worden, en dat lijkt me wel zo gezond.
Kan het verzorgingshuis van je moeder niet meer informatie verstrekken over de regels rondom de contactpersoon?

Ok, ze geven aan dat je zus contactpersoon is en dat jij niet om informatie mag vragen, maar ze kunnen toch wel aangeven wat hun beleid is ten aanzien van contactpersonen, medische behandelingen e.d.?

Het lijkt me dat elke instelling daarin wel openheid van zaken moet geven als je het ze gewoon rustig er om vraagt?
quote:mamzelle schreef op 04 juli 2011 @ 15:25:

[...]

Dat heeft ze dus wel, al is het maar stilzwijgend of beter gezegd tussen neus en lippen door (bijvoorbeeld doordat schoonzus de aanmelding deed, moeder bracht etc.).

Waarom doe je zo vreselijk moeilijk? Als de toestemming van je schoonmoeder een vereiste is vraag je die. Als je die niet kunt vragen ben je wellicht net zo gebrouilleerd met je schoonmoeder als met je schoonzusje. Feit is dat zolang je schoonmoeder wilsbekwaam is, er niets buiten haar om geregeld kan worden, en dat lijkt me wel zo gezond.

Ik doe niet moeilijk. Feit is dat er nu dingen achter haar rug om gebeuren en dat willen we juist voorkomen.

Je veronderstelling dat wij problemen hebben met moeder is verre van de waarheid. Wij zorgen voor haar boodschappen en alles wat ze verder nodig heeft. Wij hebben het meeste contact met haar.

Daarom ook mijn vraag.
odi et amo
quote:marthesyl schreef op 04 juli 2011 @ 15:31:

Kan het verzorgingshuis van je moeder niet meer informatie verstrekken over de regels rondom de contactpersoon?

Ok, ze geven aan dat je zus contactpersoon is en dat jij niet om informatie mag vragen, maar ze kunnen toch wel aangeven wat hun beleid is ten aanzien van contactpersonen, medische behandelingen e.d.?

Het lijkt me dat elke instelling daarin wel openheid van zaken moet geven als je het ze gewoon rustig er om vraagt?

Ja, daar dacht ik later ook aan. Lijkt me een goed vervolg.

Maar dat is dan nog geen antwoord op de vraag wat de rechten en plichten van een contact persoon zijn.
odi et amo
Vermoedelijk is de contactpersoon voor je schoonmoeder, je schoonzus dus, eerste aanspreekpunt en diegene die de post van het huis waar je schoonmoeder woont ontvangt. Dit wordt heel simpel gedaan om logistieke redenen en om te voorkomen dat huizen meerdere verhalen moeten gaan aanhoren en zelf mogen gaan beslissen wat het juiste is. Wat er achter de schermen gebeurd in de familie zal ze een zorg zijn en willen ze ook niet weten. Om problemen te voorkomen verwijzen ze dus altijd terug naar diegene die contactpersoon is (jouw schoonzus).

Dus als je meer wilt weten zul je het je schoonmoeder of schoonzus moeten vragen.

@Thekla

Dat klinkt heel logisch. Ik snap dat ze niet met iedere zoon of dochter in conclave kunnen gaan.

Dus het komt er in feite op neer dat andere familieleden niets meer te zeggen hebben als de contactpersoon dat niet wil.

En dat komt mij dan weer heel raar over.
odi et amo
Makkelijk. Als je schoonmoeder nog handelingsbekwaam is én zij wil ook dat je man voortaan de contactpersoon is, dan moet er even een briefje met handtekening van schoonmoeder naar het verzorgingshuis. En dan moet het verzorgingshuis voortaan met je man praten ipv met zijn zus.

Wil je schoonmoeder dit niet? Tja, dan geeft ze dus je schoonzus die rol en hebben jullie niks in te brengen.
...
Niets meer te zeggen is een groot woord. Ze gaan er voor het gemak vanuit dat jullie onderling overleg hebben en het met elkaar eens zijn. Zo zou ik het willen zeggen.
quote:lamaatje schreef op 04 juli 2011 @ 15:38:

[...]

Ja, daar dacht ik later ook aan. Lijkt me een goed vervolg.

Maar dat is dan nog geen antwoord op de vraag wat de rechten en plichten van een contact persoon zijn.

Een contactpersoon is wat het woord zegt, de persoon middels wie het contact verloopt. Deze persoon heeft geen officiële rechten en plichten behalve informatie op de juiste wijze doorgeven aan degenen die het aangaan.

Jouw schoonmoeder is wilsbekwaam dus beslist zelf. Als er beslissingen moeten worden genomen die haarzelf betreffen is zij degene die dat doet. Jij schrijft dat er nu achter de rug van schoonmoeder om beslissingen over haar worden genomen door de contactpersoon. Dat kan en mag niet. Hoog tijd om schoonmoeder hierover te informeren en te vragen of zij hiervan op de hoogte is en hiermee instemt. Echter grote kans dat schoonmoeder dit beaamt en dan hebben jullie geen been om op te staan. En waarschijnlijk grote heibel met schoonzus.

Verstandiger is om eens op een rustig moment met schoonzus te gaan praten en jullie bezwaren tegen haar handelswijze kenbaar te maken om te bezien of er een middenweg te bewandelen is. Het gaat om wat goed is voor jouw schoonmoeder, niet om wat jullie vinden van schoonzus.
@dammes3

Zeker proberen wij zoveel mogelijk in haar belang te handelen.

Daarom ook dat wij dit zo omzichtig mogelijk benaderen.

Een verpleegkundige heeft gevraagd of zij contact op mocht nemen met de huisarts zonder dat moeders hier vanaf wist.

De contactpersoon heeft hier toestemming voor gegeven, zonder ons in te lichten.

Wij horen pas achteraf dat ze contact zoeken met de huisarts om eventueel medicijnen te krijgen voor iets.

Ik snap dat dit allemaal een beetje vreemd klinkt, maar ze heeft waarschijnlik een psychische ziekte en zou eigenlijk naar de psychiater moeten. Ze mag ook al niet weten dat de verpleegundige van de ggz is. Dit is ook al niet volgens de regels, want zij had moeder toestemming moeten vragen voor de huisarts ipv de familie. Poeh, ingewikkeld.

Snapt iemand het nog?
odi et amo
quote:Thekla schreef op 04 juli 2011 @ 16:35:

Niets meer te zeggen is een groot woord. Ze gaan er voor het gemak vanuit dat jullie onderling overleg hebben en het met elkaar eens zijn. Zo zou ik het willen zeggen.

Zo gebeurd dat hier dus niet. Tenzij je het democratisch gaat bekijken. Andere familieleden vinden het wel best zo. Als ze er maar geen last van hebben.

Wel is het zo dat wij alles kunnen doen met haar (boodschappen,dokter, ed) want als we dat aan de contactpersoon doorgeven dan gebeurt er dus helemaal niets en kunnen wij voor alles opdraaien. En verder moeten we maar ons mond houden in dit geval. Dat is het frustrerende van het hele verhaal.
odi et amo
Ik denk dat het belangrijk is een aantal zaken uit elkaar te houden. Iedereen die daar belang in schept mag contact opnemen met de huisarts van jouw schoonmoeder. De verpleegkundige had hiervoor geen toestemming hoeven vragen en heeft dit waarschijnlijk ook niet gedaan, ik veronderstel dat zij het heeft meegedeeld.

De verpleegkundige neemt niet voor niets contact met de huisarts van schoonmoeder op. Er zijn signalen van of over jouw schoonmoeder die haar zorgen baren en die zorgen heeft zij kenbaar gemaakt aan de contactpersoon en de huisarts van jouw schoonmoeder. Heel verstandig. Het is aan de huisarts om deze signalen te beoordelen en in samenspraak met jouw schoonmoeder hier wel of niet iets mee te doen. De huisarts zal nooit of te nimmer iets buiten jouw schoonmoeder om kunnen doen want jouw schoonmoeder is wilsbekwaam. Hij zal ook zonder toestemming van jouw schoonmoeder geen informatie uitwisselen met wie dan ook. Ook niet met jouw schoonzus als contactpersoon tenzij jouw schoonmoeder daarvoor toestemming geeft en het is het goed recht van jouw schoonmoeder om daarvoor jouw schoonzus aan te wijzen.

Ik lees in jouw postings telkens dat er geen toestemming is of door de verkeerde mensen toestemming wordt gegeven. Ik denk dat je het idee van toestemming door familieleden los moet laten want het vertroebelt de verhouding met jouw schoonzus en het beeld dat jij van de situatie van jouw schoonmoeder hebt. Alleen jouw schoonmoeder heeft het recht toestemming te geven.

Jouw schoonmoeder mankeert psychisch iets, daarom is zij opgenomen in het bejaardentehuis en nu zijn er medicijnen nodig voor haar psychische aandoening. Werk daaraan mee in plaats van de zaak te hinderen met ongenoegen over de handelswijze van jouw schoonzus. Gezien ik lees in jouw postings handelt zij in het belang van jouw schoonmoeder en ben jij boos dat jij samen met je man het werk verzet en schoonzus met de "eer" van contactpersoon loopt te pronken.
quote:lamaatje schreef op 04 juli 2011 @ 17:16:

[...]

Wel is het zo dat wij alles kunnen doen met haar (boodschappen,dokter, ed) want als we dat aan de contactpersoon doorgeven dan gebeurt er dus helemaal niets en kunnen wij voor alles opdraaien. En verder moeten we maar ons mond houden in dit geval. Dat is het frustrerende van het hele verhaal.Wie zegt dat jij je mond moet houden? Ga praten met schoonzus en laat haar en schoonmoeder weten dat je meer betrokken wilt worden bij het wel en wee van schoonmoeder en dat je niet alleen de praktische zaken op je wilt nemen maar graag wilt weten wat er speelt.
@dammes3

Of het nou een eer is om contactpersoon te zijn, is nog maar de vraag. Wij werken ook niks tegen.

Ja zeker moeten wij alles doen, want zij doen het niet.

Dat zij contactpersoon zijn hebben we niets tegen. Maar we vragen ons wel af of ze werkelijk zo begaan zijn met moeder.

Want als wij hun erop wijzen dat ze naar de tandarts moet om een behandeling af te maken dan zijn ze niet thuis.

Als uberhaupt behandeling nodig is doen ze dat alleen als het echt niet anders kan. Dus je kan snappen dat wij niet blij zijn met deze situatie, waarin wij dus steeds zelf moeten gaan bellen

met de contactpersoon over bepaalde zaken, want uit zichzelf informatie geven doen zij niet. Dat geeft geen prettig gevoel hoor. Het heeft niets met eer te maken, eerder met gelijkwaardigheid.

En dat moeder degene is die overal de toestemming voor moet dat is duidelijk, maar ze zijn niet altijd eerlijk en als ze iets niet of wel wil, dan walsen ze daar gewoon overheen.

Onze houding is dat wij zoveel willen doen wat wij als kinderen nog voor haar kunnen doen. Hun houding is dat ze zoveel mogelijk afschuiven naar andere personen, want dan hoeven ze er zelf neit achteraan.

Het is triest, maar zo liggen de zaken.

Ik hoop dat mijn kinderen het anders doen.
odi et amo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven