Geld & Recht alle pijlers

Contractbreuk werkgever tijdens ziekte?

21-04-2010 19:04 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Sons enkele weken/maanden zit ik thuis vanwege overspannenheid. Bij mijn baas heb ik twee contracten. Een vast en een ter vervanging van een collega. Uiterlijk tot een bepaalde datum in augustus of tot eerder wanneer de betreffende collega weer terug is.

Ik zag vandaag tot mijn verbazing op mijn loonstrook dat het contract ter vervanging 30 dagen na mijn eerste ziektedag is stopgezet wat betreft uitbetaling. Mag dit zomaar?

In feite is het een contract dat doorloopt en uren die ik dalijk ook weer kan gaan draaien als ik weer beter ben.

De betreffende collega is nog niet aan het werk.

Ik heb wel het juridisch loket van mijn vakbond geraadpleegd, maar moet nog even wachten op antwoord. Vandaar mijn vraag aan jullie, misschien dat hier iemand het weet.

Alvast bedankt.
Smurfje, toen had ik een andere baan (2 halve banen), maar wilde meer bij deze werkgever werken omdat ik het daar fijn vond. En dit was mijn kans.

Het is overigens dezelfde functie alleen dus twee verschillende contracten.

Mijn excuses Smurfje voor het verwijt. Maar hoe jij reageerde op mij (of hie ik het wellicht interpreteerde), is niet echt hoe je mensen die overspannen zijn omgaat als je zelf weet hoe het is en voelt.

Ik had nog niet opgenomen met mijn werkgever omdat ik eerst info wilde inwinnen alvorens bij hem terecht te komen.

Inmiddels wel al contact gehad en het is geen foutje waarschijnlijk.

Jippertje, dat denk ik dus ook, wat jij hierboven typt.
Hai Dotje84,

Blij dat je er nog even op terugkomt en sorry voor mijn wellicht wat felle reactie.

Je hebt inmiddels contact gehad met je werkgever en het is geen foutje waarschijnlijk. Tijd om actie te nemen dus. Wel onwijs slecht van je werkgever dat ze dit zomaar doen, zonder jou te informeren en dat je het dus van een loonstrookje moet aflezen. Dit is alles behalve bevordelijk voor je herstel!

En ja, ik ben ook zwaar overspannen geweest een paar jaar geleden. Wilde het liefst alleen nog maar in bed liggen en er nooit meer uitkomen. Geloof me, ik weet echt wat het is. Gelukkig had ik een werkgever die er heel goed mee omging. Ze hebben speciale hulp ingeschakeld, wat ze handen vol geld heeft gekost, maar daar deden ze helemaal niet moeilijk over, gelukkig!

Excuses voor de misverstanden. Vond je postings heel erg 'makkelijk' overkomen als je begrijpt wat ik bedoel. Juridisch gezien sta je gewoon in je recht en ik vind het ook onbegrijpelijk dat een werkgever zoiets doet terwijl ze weten dat dit een enorme klap is op je herstel. Hierdoor kan je maar zo weer 10 stappen achteruit gaan, en daar zijn ze zelf al helemaal niet bij gebaadt.

Wens je heel veel sterkte en ik hoop voor je dat het geen langdurig getouwtrek wordt! Heb je wellicht een rechtsbijstandsverzekering? Dan zou ik die meteen op de hoogte brengen.

Sterkte!
quote:treuzeltje schreef op 21 april 2010 @ 19:53:

Besef je wel wat het een werkgever kost als je een paar weken thuis blijft. Besef je ook dat je je collega's extra belast, omdat ze jouw werkzaamheden moeten opvangen?

Niet zeuren dus en gauw weer aan de slag gaan!Jéé, wat een reactie! Ik neem aan dat TO echt ziek is en als ze zou kunnen werken zou ze dat zeker ook doen. Uitgaan van de goede bedoelingen van een ander.... lijkt me wel zo netjes. Nee, ga haar ook nog effe lekker een schuldgevoel aanpraten!
quote:Dotje84 schreef op 22 april 2010 @ 06:42:

Daarnaast vind ik het niet erg netjes dat ik geen bericht hierover krijg maar het zelf op mijn loonstrook moet ontdekken.

Nee, dat is ook echt niet netjes. Dat hadden ze je wel even persoonlijk mogen vertellen.

Beterschap!!!!!
quote:Smurfje75 schreef op 22 april 2010 @ 12:10:

Wel onwijs slecht van je werkgever dat ze dit zomaar doen, zonder jou te informeren en dat je het dus van een loonstrookje moet aflezen. Dit is alles behalve bevordelijk voor je herstel!

Hey Smurfje, absoluut waar. Ik voelde me zo goed vorige week dat ik echt hoopt om volgende week weer langzaamaan te beginnen. Maar op dit moment voel ik me echt zwaar kl*te. Ik kan wel janken.

Ze gaan waarschijnlijk proberen om te zeggen dat de zwangerschap over is gegaan in ouderschapsverlof per die datum. Maar de betreffende mevrouw is nog steeds niet aan het werk, dus in feite heb ik contractueel gezien gewoon recht op uitbetaling.

Misschien heb ik het inderdaad wat makkelijk neergezet. Ben niet zo heel goed met woorden. Het doet ook gewoon pijn omdat ik dacht dat ik heel leuk werk had, juist door de werkgever en collega's. En nu blijkt gewoon dat ze me achter mijn rug om naaien. Sorry voor het taalgebruik, maar ik schrijf gewoon even op wat ik voel/denk.

En eigenlijk kan ik dit helemaal niet aan. Mijn hart gaat zo ontzettend tekeer en mijn handen shaken op het moment dat ik mijn werkgever moet bellen etc.

En dat voor een paar honderd euro. Geloof me, als ik ze niet nodig had, liet ik het misschien nog wel voor lief.
Wat betreft kosten werkgever... dat zij dan maar zo. Ik heb genoeg aan mijn hoofd om me druk om te maken. Is vervelend voor hem, helaas is het niet anders. Ik ben echt niet opzettelijk ziek geworden. Daar is mijn werk mede oorzaak aan, en mijn karakter natuurlijk.
Naast een rechtsbijstandsverzekering zou je contact op kunnen nemen met een vakbond. En vaak kan je via de gemeente ook nog wel juridisch advies krijgen. Succes ermee...
Tnx blogbabe. Had ik even nodig.
Het lezen van je reactie bezorgt met kippenvel. Word spontaan weer even teruggebracht naar een paar jaar geleden toen ik zelf overspannen was.

Kan me je gevoel heel goed voorstellen. Heb je eindelijk een goede week en dan word je zo onderuit geschopt door je werkgever. Daarnaast krijg je dit er nog bovenop, want het betekent weer er achteraan gaan, bellen met instanties enzo terwijl dat wel het laatste is waar je zin in hebt.

Heb je steun vanuit je naaste omgeving hierin? Heb je een partner waarmee je dit kan delen? Of je ouders vlakbij je?

In ieder geval een dikke virtuele .
quote:Smurfje75 schreef op 22 april 2010 @ 12:24:

Het lezen van je reactie bezorgt met kippenvel. Word spontaan weer even teruggebracht naar een paar jaar geleden toen ik zelf overspannen was.

Kan me je gevoel heel goed voorstellen. Heb je eindelijk een goede week en dan word je zo onderuit geschopt door je werkgever. Daarnaast krijg je dit er nog bovenop, want het betekent weer er achteraan gaan, bellen met instanties enzo terwijl dat wel het laatste is waar je zin in hebt.

Heb je steun vanuit je naaste omgeving hierin? Heb je een partner waarmee je dit kan delen? Of je ouders vlakbij je?

In ieder geval een dikke virtuele .

Tja steun... op dit moment wil ik eigenlijk niet praten, want dan weet ik dat het weer tranen worden en die heb ik genoeg gezien.

Ik heb het wel aan mijn vriend verteld. Maar die heeft zelf ook genoeg problemen (burn-out, afstuderen). Ik zal het zometeen eens bespreekbaar maken. Is misschien wel een betere oplossing.

Ik ga nu eerst even een duidelijke mail naar P&O sturen (dat werd mij via de telefoon verzocht te doen). En dan maar even afwachten. Het juridisch loket heeft mij geadviseerd hoe ik kan proberen dit op een vriendelijke manier op te lossen. Mocht dit niet lukken, kunnen we samen bekijken wat we verder kunnen doen. Via de vakbond heb ik rechtsbijstand.

Ik heb het juridisch loket dus puur als steuntje in de rug en waar ik terecht kan met vragen (die ik hier ook stel). Het is in eerste instantie niet bedoeld om de aanval juridisch aan te gaan. Maar puur voor advies en hulp bij het formuleren van vragen en zinnen etc.
Ach lieverd toch! Heb er nu spijt van dat ik zo fel op je inging in het begin.

Geef in je mail duidelijk aan wat de situatie is. Dat je een contract hebt en dat je ervan uitgaat dat er een fout is gemaakt met de uitbetaling. Maar goed, dat zal het juridisch loket je al hebben verteld.

Noteer voor jezelf precies wanneer je hebt gesproken met P&O, met wie je hebt gesproken op welke dag en welk tijdstip. Ga alles goed bijhouden vanaf nu, want het kan je nog van pas komen.

Zonde dat je verder geen echte steun hebt in je directe omgeving. Als je van je af wilt schrijven doe dat dan hier als je wil. Ik moet nu weg, maar kom zeker met grote regelmaat je topic bekijken.

Nogmaals sorry dat ik zo fel was tegen je, maar ik heb je al uitgelegd hoe dat kwam en ik ben nu eenmaal behoorlijk recht voor zijn raap in mijn woorden.

Liefs
Smurfje, geen enkel problem. Dat soort dingen gebeuren met tekst... overigens heb ik over helft heen gelezen omdta ik zo onrustig was vlogen mijn ogen en gedachten van hot naar her, maar echt lezen zat er niet in. Nog steeds niet.

Heb net even de tranen van me af gedoucht en een lekker douchegel gepakt, ben weer een beetje rustiger.

P&O bellen zometeen nog.

Ik ga eerst even een wandelingetje maken, misschien dat de buitenlucht me helpt om even te kalmeren en alles op een rijtje te zetten.

Ben blij dat je nog reageert.
Dotje, ik begreep heel goed dat zoiets (in ogen van anderen misschien iets kleins) juist voor jou nu heel lastig / zwaar is.

Je kunt niet meer zo scherp denken als normaal, jezelf goed verwoorden e.d. en je voelt je al zo klein en onzeker misschien en dan moet je uitgerekend met je werkgever contact opnemen. Je werkgever waar je toch ook juist nu een goede verstandhouding mee wilt houden en aan de andere kant misschien ook al een beetje een gespannen verhouding hebt.

Ik herken het, heel erg. Heel goed dat je eerst even een wandelingetje maakt om rustig te worden. Daarna gewoon aan de mail beginnen. Des te eerder is het weer klaar. Hou het simpel, mail gewoon wat je geconstateerd hebt en wacht dan de reactie af van P&O.

Krijg je een reactie terug en weet je niet wat je er mee aan moet, post het dan hier. Dan denken we met je mee! Door je overspannenheid lijkt alles sowieso groter dan het is, misschien kunnen wij het een beetje relativeren.

Heel veel sterkte! Vooral natuurlijk met je herstel. Doe het rustig aan.
Succes Dotje!
Sterkte met alles, Dotje.

Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Hoe gaat het nu met je Dotje84? Heb je P&O nog gebeld?
Ik heb vanmiddag na een douche en een fijne wandeling met P&O gebeld. Conclusie is dat in mijn contract niet het deel ouderschapsverlof is opgenomen.

Dat is wel mondeling afgesproken en toen ik het contract getekend heb, heb ik dat dus niet goed gezien. Ik denk doordat er bij stond 'tot uiterlijk augustus'.

Dat is stom van mij. Maar mijn werkgever heeft verzuimt om het uwv in te lichten en daardoor heb ik nu én geen inkomen over die uren én geen uitkering. Mijn werkgever was verplicht bij het uwv te melden dat ik ziek was op het moment dat het contract werd beeindigd.

Contractueel gezien staan zij dus in hun recht. Dat is prima, heb ik vrede mee.

Hetgeen waarin ik echt teleurgesteld ben in werkgever is dat hij mij niet heeft ingelicht en ook het uwv niet. Waardoor ik nu dus kan gaan wachten totdat het wel gebeurd en mijn rekeningen moet laten liggen tot de eerste uitbetaling van het uwv volgt.

Maar ik ben wel erg blij dat ik in ieder geval iets van inkomen krijg om de boel te kunnen betalen. Nu kan het me even niets schelen dat dat niet van mijn werkgever afkomstig is maar van een uitkeringsinstantie. Zodra ik weer op de been ben, kan ik ook weer op zoek naar een leuke parttimebaan voor naast de baan die ik nu heb. Maar dta is voor later. Nu eerst beter worden en mijn huidige baan gaan hervatten.

Erg vervelend, de manier waarop het is gegaan. Het heeft me weer een flinke dip opgeleverd. Wat mijn herstel en hervatting in de weg staat. En daar baal ik enorm van.

Het is gewoon kl*te om terug te vallen wanneer je denkt dat het een weekje of misschien twee een stuk beter gaat... ik vraag me dan af: wanneer is het de laatste keer? Ik wil gewoon weer mezelf zijn.

Bedankt meiden, voor alle lieve en steunende woorden hier. Zeker Smurfje.
Wat vervelend allemaal, Dotje.

Dat vallen als je net dacht dat je in de klim zat, dat is gewoon kut.

Ik ben depressief geweest en vond dat ook verschrikkelijk.

Twee stappen vooruit, een stap terug.

Beterschap en sterkte.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
O ja, even erbij vermelden: werkgever gaat nu wel direct met het uwv regelen dat alles met terugwerkende kracht wordt geregeld.

Mocht ik geen uitkering met terugwerkende kracht krijgen (waarschijnlijk wel), zal mijn werkgever de schade moeten dekken. Hij heeft immers verzuimd om een melding te maken bij het uwv en verzuimd mij in te lichten over de beeindiging.

Ik ben ook erg blij dat werkgever en uwv het onderling gaan regelen, want dat kost me echt te veel energie nu. Die heb ik hard nodig om beter te worden en niet om allerlei dingen te moeten uitzoeken en regelen.

@ Rosalie, inderdaad, mijn werkgever bellen is wel het laatste dat ik nu wil. :(
Dank je wel!

Wel netjes van je werkgever dat ze de fout toegeven. Is er misschien een mogelijkheid dat je een voorschot krijgt van het UWV zodat je je rekeningen niet hoeft te laten liggen? Of misschien kan je werkgever zo lang voorschieten?

En inderdaad, eerst beter worden! Zodra je weer volledig hersteld bent, direct op zoek naar een andere leuke parttime baan erbij. Maar niet te snel weer aan het werk gaan hoor! Eerst helemaal herstellen, zodat je niet kwakkelend aan het werk gaat.

Een voor jou!
Ik wacht even af tot woensdag. Misschien dat ik dan al bericht heb. Ik ga er wel voor zorgen dat ik voor 30 april een aanvraag voor een voorschot doe, want dan kan ik in mei inderdaad nog rekeningen betalen en dan ben ik nog net op tijd.

En maar even nog meer bezuinigen op boodschappen. Deze week de diepvries maar wat leger maken en wat minder nieuwe dingen kopen.

Het komt vast allemaal wel goed. Ik snap alleen niet dat mijn werkgever zich niet heeft gerealiseerd wat dit allemaal met mij doet. En ook dat dat voor hem alleen maar nadelig werkt.

Morgen naar de arbo. Ben benieuwd wat die gaat zeggen.
Het is verbazingwekkend hoe zuinig je kan leven als het echt even moet. Lukt je wel, zeker weten! En inderdaad vóór 30 april voorschot aanvragen als je dan nog niets binnen hebt.

Morgen naar de arboarts? Ook dit verhaal vertellen hoor en wat voor impact dit op je heeft. Hier krijgt je werkgever ook een terugkoppeling van namelijk. Hoe laat moet je erheen? Dan zal ik even aan je denken en je goede moedjes toesturen !
Hey Smurfje,

Dat ga ik zeker vertellen. Moet om 11.00 uur.

Ik ben benieuw wat er gat gebeuren en of ze besluit dat ik weer kan werken. Op dit moment weet ik zelf nog niet zo goed wat ik kan en wil.
Succes bij de Arbo. Hopelijk heb je een arboarts die goed met je meedenkt!
Arbo gaat zich ermee bemoeien, Erg fijn. Hoop dat ik volgende week nog iets hoor.

Wel een beetje erg jammer dat P&O gisteren meldde dat ze er met spoed werk van zouden maken en zsm arbo in zouden lichten (die regelen dat schijnbaar met uwv) en dat arbo vanmiddag nog van niks wist.

Noem het dan geen spoed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven